Otsikko: Harmaat kiitojunarungot Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 16, 2025, 10:58:44 Harmaat kiitojunarungot
Kahden viimeisen rungon ja ylimääräisen KEis-vaunun vastaanottotiedot puuttuvat kirjasta ”Harmaan kiitojunan tarina” s. 47-53. Ne olivat: 4. runko: Hat 1506/6206, 16.11.1954 ensimmäinen runko KDik 2074 - KEis 22406 - KEi 22439 Koeajo 1955.05.27 Lentokonetehdas-Riihimäki-Lentokonetehdas Luovutustarkastukset: 1955.05.28 ja 1955.05.31 Vastaanotettu VR:lle 1955.05.31 5. runko: Hat 1506/6206, 16.11.1954 toinen runko KDik 2075 - KEis 22408 + KEi 22440 Koeajo 1955.06.21 Tampere-Peipohja-Tampere Koeajo 1955.06.22 Tampere-Riihimäki-Lahti-Helsinki-Tampere Luovutustarkastukset: 1955.06.18 ja 1955.06.23 Vastaanotettu VR:lle 1955.06.23 Ylimääräinen KEis-vaunu (keskivaunu): Hat 1506/6206, 16.11.1954 KEis 22410 Koeajo 1955.07.07 Tampere-Toijala-Tampere Luovutustarkastukset: 1955.07.07 ja 1955.07.08 Vastaanotettu VR:lle 1955.07.08 Liitteinä Ktt:n vastaanottoilmoitukset Koneosaston johtajalle ja Konetoimistolle Otsikko: Vs: Harmaat kiitojunarungot Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Huhtikuu 16, 2025, 20:43:21 Tuli vastaanottokoeajoista mieleen, että ne olivat totista työtä : - miten vaunut käyttäytyvät eri ajonopeuksilla, toimivat jarrut yhtäjalkaa (jarrutusmatkat), keskivaunun generaattorin melutason mittaaminen ja se että työntääkö genu virtaa riittämiin.
Valaistus ja tuuletus, entä telien pyöränlaakerien lämmöt. Onko maalipinta vaadittua laatua (maalikerroksen paksuuden mittaus tarvittaessa). Myös ikkunoiden vesitiiveyskin rankkasateen varalta piti tarkastaa. Työn jälkiä: oliko lattian linoleumit kunnolla liimattuja (ei koirankorvia nurkissa ym). Onko lasit puhdistettu ylimääräisistä peukalonjäljistä. Toimivatko ovensalvat ja keittiöosaston laitteet, oliko istuimissa ylimääräisiä muhkuroita. Sekä yleinen siisteys, mitä työn jälkeen tuli (ei maalitahroja). Tässä omaa aprikointiani kyseisestä teollisuudenhaaran tuotteesta ja sen tarkastamisesta. Ei jannut istuneet KDik:ssa torkkumassa pelkästään lystireissulla täydellä palkalla. |