Otsikko: Vk2 455 viimeinen työpäivä Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 19, 2025, 14:21:58 Vk2 455 viimeinen työpäivä
Vk2 455:n viimeiseksi työpäiväksi voidaan vahvistaa 1961-08-17 ja se päättyi suistumiseen raitelta Oulussa apupäivystäjän toimessa. Veturi oli jo ollut ns. Hylkyjonossa, mutta veturipulan takia oli otettu uudelleen ajoon, jolloin sattui dokumenttien kuvaama vaurio. Liitteina: A) I2 uutena paikallisliikenneveturina, suora savutorvi, karja-aurat B) Vk2 455 Oulussa vaihtotöissä 1949. Kuva Ian G. T. Duncan. C) Vaurion tapahtumakuvauksen 1. sivu D) Tutkijan tyly lausunto veturin kunnosta Otsikko: Vs: Vk2 455 viimeinen työpäivä Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 19, 2025, 19:54:45 Vk2-vetureille on vielä 1962 tilastoitu ajoa 1000 km, josta 18 % yksinäisenä veturina ja 82 % päivystyksessä. Voitanee päätellä, että nämä olivat kokonaan veturin 454 ajoja.
Onkohan kolmannen entisen Vk2-sarjalaisen eli 456:n ajojen päättymisaika tiedossa? Olisiko ajoitettavissa suunnilleen siihen, kun kesällä 1962 Seinäjoki sai Vv13-veturin 1773 Kouvolasta ja 1774 Pasilasta, jolloin Seinäjoelle oli kertynyt Vv13-sarjaa jo 9 yksilöä? Otsikko: Vs: Vk2 455 viimeinen työpäivä Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 20, 2025, 13:20:17 Vk4 456 viimeinen tiedetty varsinainen työpaikka oli Pietarsaari. Sen viimeinen ajo oli siirto Vaasan konepajalle, jossa sille vielä tehtiin kattilan täyskatsastus.
Kattila 0655, TK 1962.10.27 (oli viimeinen Vk3 kattilan TK ja L1-2 korjaus). Vk3 456 ei otettu tämän jälkeen enää liikenteeseen, vaan se sai pysyä Vaasan ratapihalla varastoituna. Se hylättiin muiden Vk3 kanssa samalla kertaa 1964, mutta yhdessä Vk3 489 kanssa sitä ei saanut myydä romuksi samassa yhteydessä kuin 487, 488, 490, 491 ja 492. Eniten Vk3-kilometrejä viimeisen L1-2 korjauksen jälkeen keräsi Vk3 487 (140544 km), joka oli hylkäyksensä aikaan Mikkelissä käytöstä poistettuna (kuten myös Vk3 488). |