Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Ari O. Rantanen - Helmikuu 17, 2010, 07:30:13



Otsikko: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Ari O. Rantanen - Helmikuu 17, 2010, 07:30:13
Onkohan tämän "kalkkiradan" uudelleen avaamisesta ollut jo keskustelua täällä? Pikaisesti katsoessani en ainakaan huomannut...

Ylen nettiuutinen Kolarista: http://yle.fi/alueet/lappi/2010/02/akasjoen_rata_palautuu_malmiradaksi_1451223.html

Pohjoisesta kuuluu mukavia uutisia, kun kalkin kuljetukset meinataan aloittaa uudelleen. Myös rautamalmia meinattaisiin radalla kuljettaa.
Olenkin usein harmitellut tuon radan kohtaloa ja tämä uutinen kyllä kuulostaa hyvältä!


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Ari O. Rantanen - Helmikuu 17, 2010, 07:34:59
Eäh...nyt osui täältä silmiini jo avattu keskustelu. Sen siitä saa, kun on ollut hetken orgpimennossa ::)
 Eli tämän mun aloittaman keskustelun saa poistaa!


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Joonas Hytönen - Helmikuu 17, 2010, 15:27:58
Ei voi muuta sanoa kuin että hyviä uutisia!


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 17, 2010, 17:35:27
Niinhän sitä luulisi, mutta siinä toisessa ketjussa oli sellaista henkeä, että väärin toimittu! Jos nyt ylipäätään radan peruskorjausta tai liikenteen moninkertaistumista tarvitaan, niin ei sinne ainakaan mitään sähkövetoa saa tulla.


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: antsa - Helmikuu 17, 2010, 20:57:49
Olen nähnyt suunnitelmia tuon rataosan suhteen. Kun kaikki tuota rataa käyttävät kaivokset ovat tuotannossa ei radan kapasiteetti yksiraiteisena riitä vaan siitä on tarkoitus tehdä kaksiraiteinen.Tuo kapasiteetin kohotus on jo aloitettu rakentamalla rataa kaksiraiteiseksi Kokkolasta pohjoiseen päin.Laivaukseen käytettäisiin Kemin, Raahen ja Kokkolan satamia. Tulevaisuuden arvioitu liikenne olisi 30-40 junaparia vuorokaudessa kaivosliikennettä ja muu siihen päälle. Siitä mitä energiaa liikenteessä käytetään ei liene mitään epäselvyyttä. Sähköveturin hyötysuhde,huollon tarve ja hankintahinta ovat ylivoimaiset muihin vaihtoehtoihin verrattuna.Mikä firma tuon liikenteen hoitaa on vielä hämärän peitossa mutta se on varmaa että siitä tullaan käymään tiukka kilpailu. Nyt tavaraliikenteen painopiste on Kaakkoisessa Suomessa, tulevaisuudessa Kokkola-Oulu- Kolari akselille tulee toinen.


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Jokke Harju - Helmikuu 18, 2010, 03:21:34
Sehän varmasti kannattikin hävittää kalkkikaivoksen siilot ym. alas jos nordkalk avaa kalkkikentän uudestaan nyt 20 vuoden tauon jälkeen  ???


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Helmikuu 19, 2010, 12:55:11
Taisivat siilot ja rakennukset olla siinä kunnossa että tulee halvemmaksi rakentaa uudet. Oli vain hyvä laittaa ne maan tasalle uusien rakennusten tieltä :)


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Jaakko Tuominen - Helmikuu 20, 2010, 01:13:56
Kaadettiinko kummankin kaivoksen rakennukset rauta ja kalkki?


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Jokke Harju - Toukokuu 10, 2010, 09:04:31
Onko tietoja kellään?


Otsikko: Vs: Äkäsjoen radan korjaus.
Kirjoitti: Tapio Muurinen - Toukokuu 10, 2010, 09:29:05
Rautuvaarassa kaivostorni ja rikastamon kuoret on pystyssä. Koneistoja ei ole.