Otsikko: H9 (Hv3) 638-647 tulo Suomeen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 22, 2025, 10:15:27 H9 638-647 tuotiin väliaikaisilla pyöräkerroilla Berliinistä Ruotsin läpi Tornioon. Siellä niille annettiin uudet siirtopyöräkerrat, joille ne siirrettiin Viipurin konepajalle liikennekuntoon laitettaviksi. Ensimmäiset veturit saapuivat Tornioon helmikuun lopulla 1921. Lisää operaatiosta oheisilla kolmella sivulla.
Otsikko: Vs: H9 (Hv3) 638-647 tulo Suomeen Kirjoitti: Eemil Liukkonen - Huhtikuu 22, 2025, 22:12:00 Mielenkiintoista luettavaa! Schwartzkopffin Hv:t ovat kiehtoneet minua jo reilun vuoden ja on sangen mahtavaa, että niistäkin saa kuulla ja lukea lisää historiallisia ja teknisiä yksityiskohtia.
Isona yllätyksenä minulle tuli tuo reitti, koska omana oletuksena olisi ensimmäisenä tullut mieleen kuljetukset meriteitse suoraan Saksasta Suomeen, mutta todellisuudessa vaivauduttiin miltein menemään Ruotsin läpi. Mahdettiinko vastaavanlaista menetelmää hyödyntää Hanomagin Kanojen ja Jumbojen suhteen? Otsikko: Vs: H9 (Hv3) 638-647 tulo Suomeen Kirjoitti: Ilkka Hovi - Huhtikuu 23, 2025, 08:49:23 Luulen ainoan syyn miksi valittiin kiertoreitti, oli tarpeeksi nostokykyisen nosturin puuttuminen suomalaisilta satamilta..
Otsikko: Vs: H9 (Hv3) 638-647 tulo Suomeen Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 27, 2025, 16:31:31 Linkin takana kuva tämän toimituserän veturista 640 uutena tehtaan tuotekatalogissa.
https://vaunut.org/kuva/46683 |