Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 23, 2025, 08:27:40



Otsikko: Puolassa tiukka rautateiden valokuvauskielto. Lakia tiukennettiin 17.04.2025.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 23, 2025, 08:27:40
Vierailin Puolassa 17.04-21.04.2025. Tarkoitus oli kuvata Puolan rautateitä ja liikennettä, mutta kuvaamatta jäi. Syynä erittäin tiukka valokuvauskielto, koskien rautateitä, niihin liittyvää infraa ja kalustoa. Kielto koskee myös monia muita kohteita. Erityisesti rautateitä koskevia kuvaskieltoja ollaan nyt ilmeisesti laajentamassa Baltiassa ja itäisessä Euroopassa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011176567.html


Otsikko: Vs: Puolassa tiukka rautateiden valokuvauskielto. Lakia tiukennettiin 17.04.2025.
Kirjoitti: Miika Rosendahl - Huhtikuu 23, 2025, 14:22:49
Huomasin jokin aika sitten tähän aiheeseen liittyvää keskustelua saksalaisella sivustolla (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,11101245 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,11101245)). Kielto koskee ainoastaan kylteillä erikseen merkittyjä alueita. Rautateitä saa muutoin kuvata kuten ennenkin. Iltapäivälehtien klikkiotsikot vähän provosoivat.

Keskustelusta löytyi linkki puolalaiselle sivustolle (https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/zakaz-fotografowania-wszedl-w-zycie-jakie-praktyczne-skutki-122918.html (https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/zakaz-fotografowania-wszedl-w-zycie-jakie-praktyczne-skutki-122918.html)). Tässä googlekääntäjän tönkkösuomikäännös olennaisimmasta sisällöstä:

"Tästä päivästä (17.4.) sovelletaan valtion turvallisuuden tai puolustuksen kannalta erityisen tärkeiden esineiden valokuvaamisen ja kuvaamisen periaatteista annetun asetuksen säännöksiä. Se tarkoittaa, että erikoistaululla merkittyjen esineiden kuvaaminen on kielletty. Muiden valokuvien osalta kuvien ottaminen on mahdollista yleisten periaatteiden mukaisesti.

...

PKP SA: Säännöt pysyvät ennallaan

– Tällä hetkellä säännöt, jotka koskevat ilmaisen valokuvaamisen ja kuvaamisen mahdollisuutta ei-kaupallisiin tarkoituksiin PKP S.A:n hallinnoimilla rautatieasemilla, pysyvät ennallaan – tiedottaa PKP SA:n lehdistötoimisto. Kuten olemme epävirallisesti kuulleet, tämä tarkoittaa, että yritys ei aio massamerkitä uusia tiloja uusilla laatoilla.
PKP SA muistuttaa, että rautatieasemalla ei tällä hetkellä ole valokuvauskieltoa, eikä yksityishenkilöiden valokuvaaminen ei-kaupalliseen tarkoitukseen vaadi ilmoitusta tai lupien saamista. Tämä koskee tietysti kaikille matkustajille ja muille aseman käyttäjille tarkoitettuja yleisiä tiloja.

Oleskelu (ja siksi valokuvaaminen) on kielletty virallisilla paikoilla, jotka on tarkoitettu PKP SA:n työntekijöille. tai muut ilmoitetut henkilöt ja ns. rautatiealue, joka johtuu lain määräyksistä, ei yhtiön määräyksistä. Kuvaamisesta PKP SA:n hallinnoimissa, mutta ulkopuolisille vuokratuissa tiloissa ja muissa kiinteistöissä tulee sopia etukäteen vuokralaisten kanssa. Liikkeiden, palvelupisteiden jne. omistajat voivat asettaa omia rajoituksiaan.

Tiedot siitä, mitä asemilla ei saa tehdä, sisältyvät matkustaja-asemien käyttömääräyksiin, jotka ovat näkyvillä julisteina. Lisäksi nämä tiedot ovat saatavilla PKP S.A.:n verkkosivuilla. välilehdellä (tiedosto nimeltä Ote matkustaja-aseman käyttösäännöistä). Tietoa valituista rautatieasemien käyttöön liittyvistä rajoituksista esitetään myös kuvakkeiden muodossa.

PKP PLK selittää: Myös ilman suuria muutoksia

PKP PLK puhuu samanlaisella sävyllä ja korostaa, että "he noudattavat määräystä ja merkinnät sijoitetaan tarvittaessa". – Tallentaminen ja valokuvaaminen julkisista paikoista ei ole koskaan ollut kiellettyä – korostaa Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA:n lehdistötiimistä.
– Polish Railway Lines SA. ne suojaavat huolellisesti strategisia tiloja, mukaan lukien kriittistä infrastruktuuria. Täydellinen luettelo kohteista on luottamuksellista ja lailla suojattua, eikä valokuvaamista kieltävien kylttien sijoittaminen ole pakollista, lisää PKP PLK:n tiedottaja Rusłana Krzemińska.

Hän korostaa myös, ettei PKP PLK SA ole koskaan kieltänyt julkisten paikkojen valokuvaamista ja kuvaamista ja tämä havainto on edelleen voimassa.
– Vetoamme kuitenkin suhtautumaan valokuvaamiseen, tallentamiseen ja materiaalien julkaisemiseen varauksella ja horjumattomalla vastuuntunnolla maamme turvallisuudesta. Järjessä on voimaa, tiedottaja korostaa.

PKP PLK selittää myös ... että nykyisessä oikeudellisessa tilanteessa ei ole kieltoa ottaa valokuvia yms. julkisesti saatavilla olevilta rautatien infrastruktuurin haltijan osoittamista paikoista rautatiealueella. Myös tässä kaupallisiin tarkoituksiin kuvaaminen edellyttää infrastruktuurin haltijan ja kiskoajoneuvojen osalta myös sen liikenteenharjoittajan suostumusta, jolle ne kuuluvat.

Asiattomien pääsy rautatiealueelle määrättyjen paikkojen ulkopuolella on, kuten PKP PLK muistuttaa, rikos.Oikeusperusta tässä on Art. Rautatieliikennelain 65 3 momentin 2 §:n 1 momentin yhteydessä lit. sekä infrastruktuuriministerin määräys 6.4.2021 rautatiealueella, junissa ja muissa rautatiekulkuneuvoissa sekä rautatieliikennettä käyttävien matkustajien palvelemiseen tarkoitetuissa tiloissa rautatieasemilla voimassa olevista järjestyssäännöistä. Säännös kieltää asiattomien henkilöiden oleskelemisen raiteilla, penkereillä, maasillalla, silloilla, rampeilla sekä rautateiden kaivauksissa ja tunneleissa."


Otsikko: Vs: Puolassa tiukka rautateiden valokuvauskielto. Lakia tiukennettiin 17.04.2025.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Huhtikuu 23, 2025, 14:52:19
No niin. Eli kuvauskielto ei ilmeisesti olekaan aivan niin tiukka, kuten minulle kerrottiin 17.4, Puolaan saapuessani? Toisaalta tuossa iltalehden artikkelissa mainitaan myös sillat ja tunnelit, ym infraa. Ilmeisesti myös muut sillat ja tunnelit, kuin vain rautatie-sellaiset? Hieman harmittaa, etten saanut asiasta täyttä selvyyttä tuolloin. Vieläkin kaipaan hieman lisäselvitystä esim siitä, voinko kuvata ratapihoilla ja linjalla juurikin tavarajunia, vetokalustoa, tms.

Koska mukanani oli kaksi digijärkkäriä ja kuvausdrone, päätin olla ottamatta riskiä niiden menettämisestä. Mahdollisissa ongelmatilanteissa kielimuurin syntyminen vain edesauttaa rangaistuksen saamista. Puolassa kielimuuri on ilmeinen, sillä paikallinen väestö ei nuorisoa lukuun ottamatta juurikaan puhu englantia, ja minä en vastaavasti hallitse puolan kieltä muutamaa sanaa enempää.

Kesää ja kuvausmatkoja ajatellen, täytynee saada kattava selvyys virallisista lähteistä, missä Itä-Euroopan maissa rautateiden kuvaaminen on joko rajoitettu, tai kielletty...ja missä laajuudessa.