Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 01, 2025, 15:19:24



Otsikko: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 01, 2025, 15:19:24
LP10A Vainikkala-Helsinki 1964.12.21

Neuvostoliiton eli SNT-Liiton presidentti A.I. Mikojan seurueineen kävi Helsingissä 1964.12.21-1964.12.23 välillä. Junaa varten laadittiin tilapäinen aikataulu LP10A, vetovoimana 2xHr13. Paluu tapahtui junalla LP9 sen normaalilla aikataululla, mutta junan tyypillisen vetovoiman Hr1 sijaan sen vetovoima oli 2xHr13 (n:ot 2330+2326).

Ohessa on junia varten annetut erityiset määräykset (2 sivua), raidemuutokset Helsingin asemalla (1 sivu) ja junan LP10A aikataulu (2 sivua). Huomatkaa kuinka moneen paikkaan aikataulu toimitettiin, vastaanottajat sen sivulla 2.


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Toukokuu 01, 2025, 17:50:55
Kiitos tiedoista. Mielenkiintoista, että normaali P1 on tuolla perusteella lähetetty 4 min ennen valtiovieraiden LP9:ää. Pitiköhän siihen väliin saada vielä mahtumaan pommiveturi vai toimittiko P1 samalla pommijunan virkaa? Tarkoittikohan radan tarkastaminen rataosaston toimesta, että ratavartija kelasi oman osuutensa läpi juuri ennen valtiovieraiden junaa?


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Toukokuu 01, 2025, 19:19:01
Olikohan 23.12.1964 vielä kulussa P9B normaaleja Moskovan vaunuja varten? Jouluaatto 24.12.1964 näyttää olleen torstai, joten joulun menoruuhka ei jakaantunut kovin monelle päivälle ja oli 23.12.1964 varmaankin vilkkaimmillaan. Voisi kuvitella, että P1:n, H771:n ja P9:n vaunujen olisi hankala mahtua moisena päivänä Helsingin ja Kouvolan välillä vain yhteen junaan.

Vai lieneekö valtiovieraiden juna jyrännyt normaalin Moskovan junan kokonaan ja "tavallisten" matkustajien piti tyytyä kulkemaan joko edellisenä tai seuraavana päivänä?


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Markku Naskali - Toukokuu 01, 2025, 19:19:57
Monia järjestelyjähän on vaadittu kun rauhaa rakastavan ystävämaan edustajia on kuljetettu.
Noin 70-luvun lopulla Kekkonen vieraineen matkusti junalla työpaikkani ohi.
Rata kulki ihan vierestä ja kohdalla oli tasoristeys. Jo kauan ennen junan tuloa tieyhteys tukittiin monin ajoneuvoin. Ei ihan panssareita sentään ollut.
Helikopteri lensi radan päällä matalalla ennen junaa jne.


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 01, 2025, 21:41:49
Olikohan 23.12.1964 vielä kulussa P9B normaaleja Moskovan vaunuja varten? Jouluaatto 24.12.1964 näyttää olleen torstai, joten joulun menoruuhka ei jakaantunut kovin monelle päivälle ja oli 23.12.1964 varmaankin vilkkaimmillaan. Voisi kuvitella, että P1:n, H771:n ja P9:n vaunujen olisi hankala mahtua moisena päivänä Helsingin ja Kouvolan välillä vain yhteen junaan.

Vai lieneekö valtiovieraiden juna jyrännyt normaalin Moskovan junan kokonaan ja "tavallisten" matkustajien piti tyytyä kulkemaan joko edellisenä tai seuraavana päivänä?
Tapani Kilpisen havaintokirjasta ei löydy LP9B tai muutakaan sopivaa junaa LP9 lisäksi ja jos sellainen olisi ollut, niin Mikojanin juna olisi varmaan ollut se ylimääräinen. Muut LP9 havainnot joulukuussa olivat 22. =1018, 24. =1005, 27. =2204 ja 28. = 1018


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Toukokuu 02, 2025, 08:12:58
Aikamoinen "ansarikukka" näyttää itäystävän tasa-arvoistakin tasa-arvoisempi toveri Mikojan olleen. Tov. Anastas oli muuten lentokonesuunnittelija tov. Artjomin broidi.


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Toukokuu 02, 2025, 10:13:54
Tapani Kilpisen havaintokirjasta ei löydy LP9B tai muutakaan sopivaa junaa LP9 lisäksi ja jos sellainen olisi ollut, niin Mikojanin juna olisi varmaan ollut se ylimääräinen. Muut LP9 havainnot joulukuussa olivat 22. =1018, 24. =1005, 27. =2204 ja 28. = 1018

Kiitos tiedosta. P1 oli varmaan sitten 20 vaunun luokkaa, jos siinä oli ruuhkaliikenteen P1, H771 ja normaali P9 niputettu samaan junaan. Tai sitten Mikojanille oli annettu yksinoikeus matkustamiseen ja normaalit Moskovan vaunut eivät kulkeneet 23.12.1964 lainkaan.


Otsikko: Vs: LP10A Vainikkala-Helsinki - Mikojanin vierailu 1964
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Toukokuu 02, 2025, 14:13:26
Olikohan 23.12.1964 vielä kulussa P9B normaaleja Moskovan vaunuja varten? Jouluaatto 24.12.1964 näyttää olleen torstai, joten joulun menoruuhka ei jakaantunut kovin monelle päivälle ja oli 23.12.1964 varmaankin vilkkaimmillaan. Voisi kuvitella, että P1:n, H771:n ja P9:n vaunujen olisi hankala mahtua moisena päivänä Helsingin ja Kouvolan välillä vain yhteen junaan.

Vai lieneekö valtiovieraiden juna jyrännyt normaalin Moskovan junan kokonaan ja "tavallisten" matkustajien piti tyytyä kulkemaan joko edellisenä tai seuraavana päivänä?

Veikkaan että 23.12 ei kulkenut "tavallisia" matkustajia varten junaa Moskovaan koska aika harva suomalainen sellaista junaa olisi tarvinnut ja Neuvostoliitossa ei vietetty joulua ollenkaan vaan uuttavuotta.