Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 04, 2025, 11:23:46



Otsikko: Dm7 4216 Ktt vastaanottoilmoitus
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 04, 2025, 11:23:46
Dm7 4216 Ktt:n vastaanottoilmoitus sopii Dm7 4020 vastaanottoilmoituksen pariksi. Sarjan ääripäitä vertailemalla näkyy mahdollisten muutosten määrä suurimmillaan oli sitten kyse laitteiden tyypeistä tai mukana seuraavistä tarve-esineistä ja öljyistä.


Otsikko: Vs: Dm7 4216 Ktt vastaanottoilmoitus
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Toukokuu 04, 2025, 13:54:41
Ainakin se ero oli 4020:n ja 4216:n luovutuksissa, että varhemmassa vastuullisermpana luovuttajana oli DI Riipola tehtaalla rautatiekaluston suunnittelusta vastanneena,  ja myöhemmässä ins. Savela tehtaan tarkastamon päällikkönä.
DI Riipola ja veturisuunnittelusta vastannut ins. Pihkala (Tahkon lähisukua) asuivat samassa tehtaan toimihenkilöiden asuttamassa ns. Kervislinnassa (Lentokonetehtaantie 1), jossa itsekin asustin 1949 - 1961.
Suunnittelun organisaatio muuttui kun alkaen Vr11:stä (Dv11:sta) suunnittelusta vastasi Valmet-Lokomo veturisuunnittelu.
Sen piirustuskonttori oli Lentokonetehtaan suunnittelun tiloissa. Osa suunnittelijoista oli Lokomolta.


Otsikko: Vs: Dm7 4216 Ktt vastaanottoilmoitus
Kirjoitti: Markku Naskali - Toukokuu 04, 2025, 14:40:32
Olenkin joskus vähän mietiskellyt että mistä tulivat piirustukset kun sekä Valmet että Lokomo tekivät samanlaisia vetureita.