Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 21, 2025, 10:58:32



Otsikko: Kiviniemi (Hiitola-Rautu)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 21, 2025, 10:58:32
Kiviniemi (Kiv) Km 485+107 (Hiitola-Rautu)

Kiviniemen asemasta ei kuvapuolella ole varsinaista asemakuvaa, mutta junakuvassa näkyy kyllä aseman vesitorni ja halkokatos.

https://vaunut.org/kuva/159822

Tässä on täydennökseksi VR:n arkistoaineistoa:

A) Kiviniemen asemarakennus (profiilipiirroksesta)
B) Kiviniemi-Petäjärvi profiili
C) Kiviniemi-Mäkriä kartta. Huomaa, että VR paransi 1:100’000 karttoja merkitsemällä niihin km-tolppien paikat 5 km välein. (Kynämerkinnät ovat siis VR:n arkiston kartoista, eivät minun tekemiäni)
D) Kiviniemi raidekaavio 1916, mihin 1925 on hahmoteltu parempi alikulku satamaan johtavalle tielle.
E) Kiviniemen Saha ja sen kapearaideverkko sijaitsi reilu kilometri asemalta Rautuun päin. Sahan vaihde km 486+487.


Otsikko: Vs: Kiviniemi (Hiitola-Rautu)
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 21, 2025, 19:32:33
Nykyään löytyy kartalta nimellä Losevo (Лосево). Kannaksella Vuoksen tärkein ylityskohta.

Kiviniemestä rakennettiin kohti Suomea vuonna 2017 avattu strateginen suora sähköistetty rautatie Antreaan, jostain syystä.
Se on Pietarista vaihtoehtoinen raskasraidereitti kohti Suomen valtakunnanrajaa eli suora linja Leningrad-Imatra, ohittaen turvallisen kaukaa Viipurin ja sen helposti haavoittuvat vesistösillat.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000357037.html