Otsikko: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 22, 2025, 07:29:47 2-8-0 (1'D h2) tarjous Hollannista 1954
Hollannin valtionrautateiden alettua Englannissa valmistettujen sotavetureiden hylkäyksen niitä tarjottiin mm. VR:lle. Tarjous tuli VR:n kannalta liian myöhään, koska tuolloin oli jo tilattu ja saatu uusia Tr1-vetureita ja veturiston dieselöinnistä oltiin jo päättämässä. Tässä tilanteessa ei enää nähty aihetta alkaa vetureiden raideleveyden muutostöihin. Veturit kuuluivat ”Austerity 2-8-0” tyyppiin, joita valmistettiin 935 kpl vuosina 1943-1945 (NBL 545 kpl ja Vulcan Foundry 390 kpl). Vetureita käytettiin pääasiassa Isossa Britanniassa, Ranskassa, Hollannissa ja Belgiassa. Vetureilla oli englantilaiset WD-numerot ja sen lisäksi vastaanottaneiden rautateiden antamat numerot (USATC:lle lainatut 222 veturia erotettiin vain tenderiin tehdyllä merkinnällä ”Transportation Corps, USA” ilman USATC:n omaa numeroa). Hollannissa NS:llä (Nederlandse Spoorwegen) vetureita oli 227 kpl (NS 4301-4537) Ranskan jälkeen toiseksi suurena käyttäjämaana. Tammikuussa 1946 tilanne oli: Iso Britanniaan palautettu 150 veturia, Ranskassa oli 373, Hollannissa 227 NS:llä ja 5 NSM:lla (Nederlandse Staatsmijnen), 158 Belgiassa ja 16 Saksassa (6 hylätty vaurioituneina). Sodan jälkeen vetureita myytiin kaksi Ruotsiin SJ:lle (sarja G11 n:ot 1930 ja 1931) ja 12 Hongkongiin KCR:lle (Kowloon-Canton Railway) ja 1 Yhdysvaltoihin. SJ muutti hytit umpinaisiksi ja antoi vetureille 3-akseliset tenderit käyttöalueen lyhyiden kääntöpöytien takia. Toinen niistä, G11 1931, on sittemmin museoitu Isossa Britanniassa ja se on palutettu alkuperäiseen asuunsa. Vetureiden määrä (935) huomioiden on yllättävää, että se on ainoa säilynyt yksilö. Ohessa: A) tarjouskirje B) tarjouskirjeen liitekuva C) veturin tekniset tiedot tarjouskirjeen liitteenä (suurinta akselipainoa ei mainita, mutta se oli NS:llä n. 15,5 tonnia) Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Petri Nummijoki - Toukokuu 22, 2025, 08:33:15 Kiitos tiedoista. Veturi ei vaikuta myöskään suoritusarvoiltaan Tr1:n veroiselta. Tv1-2:een nähden olisi varmaan ollut edistystä mutta aivan liian raskas liikennöimään kevytkiskotteisella radalla. Siten sopivaa käyttöä olisi löynyt 1950-luvun puolellakin ehkä vain pääratojen järjestely- ja lisätavarajunista, joihin Tr1-2-sarjoja ei vielä riittänyt.
Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Erkki Nuutio - Toukokuu 22, 2025, 10:35:12 Austerity = Niukkuus on kuvaava tunnus kyseiselle veturisarjalle. Silloin Britannian valtiovarainministeri oli Sir Stafford-Cripps - suuri Neukkulan ystävä ja Stalinin ihailija. Tämä ilmoitti suurlähettiläänä Moskovassa Stalinille Talvisodan jälkeen, ettei briteillä ole mitään sitä vastaan jos Neukkula, Saksan tärkein liittolainen hyökkää uudelleen Suomeen.
Stafford-Crippsin seuraaja Sir Clark-Kerr pyysi Churchilliltä ohjeita kuinka perusteellisesti neukkuja tulisi nuoleskella. Ohje kuului jokseenkin näin: Well, you asked for instructions. I wouldnt mind kissing Stalin´s bum, but I wouldnt lick his arse. Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Toukokuu 22, 2025, 17:39:17 Laskin noista lähtöarvoista Austerity 2-8-0:n pääarvot.
Kaavalla Z = (0,65 x d^2 x s x p)/D vetovoimaksi tulisi 11 871 kg, ja kaavalla N = (Z x V)/270 tulisi 2858 hv. d = sylinterin halk. [cm] s = iskun pituus [m] p = kattilan työpaine [kg/cm^2] D = vetopyörän halk. [m] Kerrointa 0,65 käytetään kaksoiskoneistoisille vetureille. V = suurin ajonopeus = [km/t] Vertailun vuoksi: Tv1 "Jumbo": Z = 11357 tai 12303 kg, N = 2524 tai 2734 hv. (Kattilapaineet 12 tai 13 kg/cm^2) Tv2 "Wilson": Z = 10649 kg ja N = 2366 hv. Johtopäätökset ja tulkinnat jätän teille. Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Petri Nummijoki - Toukokuu 22, 2025, 18:58:53 Varmaakin kitkapaino on vetokyvyn kannalta tärkein ominaisuus, jota ei tälle kerrota suoraan mutta akselipainon ja veturin kokonaispainon perusteella 60 t lienee lähellä totuutta verrattuna Tv1-2-sarjojen 52-52,4 tonnin kitkapainoon. Tenderi on myös tilavampi ja sillä perusteella toimintasäde todennäköisesti Tv-sarjoja parempi.
Vertailun vuoksi: Tv1 "Jumbo": Z = 11357 tai 12303 kg, N = 2524 tai 2734 hv. (Kattilapaineet 12 tai 13 kg/cm^2) Tv2 "Wilson": Z = 10649 kg ja N = 2366 hv. En tiedä mitä mainituilla tehoarvoilla on tarkoitus kertoa mutta 840 hv:n tehoisiin Vv15/Dv15-vetureihin siirtyminen mahdollisti monessa tapauksessa junapainojen noston tai aikataulujen nopeuttamisen Tv-sarjoihin verrattuna, joten häviöiden jälkeen junan vetämiseen jäävä teho ei voi Tv1-2-sarjoissa olla keskimäärin lähelläkään mainittuja lukemia. Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 22, 2025, 20:01:02 Varmaakin kitkapaino on vetokyvyn kannalta tärkein ominaisuus, jota ei tälle kerrota suoraan mutta akselipainon ja veturin kokonaispainon perusteella 60 t lienee lähellä totuutta verrattuna Tv1-2-sarjojen 52-52,4 tonnin kitkapainoon. Tenderi on myös tilavampi ja sillä perusteella toimintasäde todennäköisesti Tv-sarjoja parempi. Alkuperäinen UK-version kitkapaino oli 61,25 long ton = 62,23 [metric] tonne--- Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 22, 2025, 20:21:33 Tässä on tekniset tiedot SJ:n Ruotsissa "Austeritystä" muunnetusta G11-sarjasta.
Otsikko: Vs: Austerity 2-8-0 tarjous VR:lle Kirjoitti: John Lindroth - Toukokuu 22, 2025, 22:35:12 VRn 1962 historiikin mukaan ja sen veturien taulukon mukaan lasketun Austerityn tehoksi sain n.1200Hv.
|