Otsikko: Heinola Maitiaislahti - kapearaiteisen tasoristeys Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 17, 2025, 11:44:34 Heinola Maitiaislahti kapearaiteisen tasoristeys
Heinolan Pahvi Oy:ltä oli kapearaiteinen rata Maitiaislahden rantaan ja leveäraiteisen valmistuttua radat ristesivät tasossa. Maitiaislahden radan lähtökohta Heinolassa oli Km 167+284 Heinolan Faneeri O/Y:n raiteiden vaihde oli Km 168+503 (purettu) Tasoristeilyn paikka oli n. Km 168+562 Kävelin paikan ohitse yli 50 vuotta sitten, mutta silloin en tiennyt tässä olleesta kapearaiteisesta radasta. Mitään ilmiselvää ei näkynyt, mutta en osannut olla tarkka. Kansalaisen karttapaikan ilmakuvan mukan paikka on muuttunut melkoisesti ja myös Maitiaislahden ratapiha on purettu. Mikäli siitä voi kävellä ohi, niin paikasta voisi ottaa valokuvan. Maaston tutkailu taitaa olla ainakin sen 50 vuotta myöhässä. Liitteinä: A) Kapearaiteisen tasoristeilyn karttakuva (1936) B) Maitiaislahden rataprofiili 1933 (16 promillen määräävä nousu) C) Heinolan ja Maitiaislahden raidekaaviot 1933 Otsikko: Vs: Heinola Maitiaislahti - kapearaiteisen tasoristeys Kirjoitti: Jukka Martio - Kesäkuu 17, 2025, 21:48:38 Mielenkiintoista historiaa. Minäkin olen yli 50 vuotta sitten usein kävellyt noilla paikkeilla, mutta ei silloin mitään merkkejä kapearaiteisesta radasta ollut, ei tainnut olla Heinolan Pahvistakaan. Oheisessa liitteessä näkyy melko tarkasti vuoden 1949 tilanne, jolloin edesmenneet Taipaleenkatu ja pahvitehdas ovat olemassa. Tästä melko tarkasta kartasta ei löydy mitään viitettä kapearaiteisesta radasta, mutta se lienee purettu jo vuosia aiemmin, ehkä rata ja tasoristeys hävisivät jo 1930-luvulla.
Tuon pahvitehtaan kohdalla on myöhemmin siinä paikkeilla toimineen kotelotehtaan jäljiltä vielä maastossa runsaasti kiskoja, joiden liittymä satamarataan purettiin noin 10 vuotta sitten, kun muukin Maitiaislahden rannan raiteisto purettiin. Jäljellä on vain vaihteeton rata Heinolan asemalta Rautsaloon. |