Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 19, 2025, 08:20:15



Otsikko: K5 (Tk3) kuormakaavio
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 19, 2025, 08:20:15
Ohessa 800-sarjan K5 (Tk3) alkuperäinen kuormakaavio (kuormitusrajat) vuodelta 1927.

Vaaka-akselilla on kulkunopeus
Pystyakselilla on junapaino
Käyrät osoittavat junapainon ja nopeuden suhteen radan eri kaltevuuksilla.
Liikkeellelähtöpaino on esitetty kitkakertoimille 1/5 ja 1/6
Pystyviivalla on myös näytetty suurimman tehon sijainti kaaviossa (nop. 41,7 km/h)

Aiemmin samassa sarjassa on esitetty H5 (Hk3) ja G11 (Sk3).


Otsikko: Vs: K5 (Tk3) kuormakaavio
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Kesäkuu 19, 2025, 12:32:56
Elikkä arvoja on saatu laskemalla. Laskukaavoja on/oli olemassa runsaasti. Mitään "mutua" tuossa käyrästössä ei ole.

Prototyypin koeajoilla on sitten tarkistettu laskelmien paikkansa pitävyys.


Otsikko: Vs: K5 (Tk3) kuormakaavio
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Kesäkuu 20, 2025, 21:38:47
Voisiko taulukossa olla pieni kirjoitusvirhe ja alimmat junapainot olisi laskettu hankauskertoimella 1/7 eikä 1/6? Muuten en ymmärrä, miten junapainojen erot on saatu noin suuriksi? Toinen vaihtoehto on, että luen taulukkoa jotenkin väärin.


Otsikko: Vs: K5 (Tk3) kuormakaavio
Kirjoitti: Markku Naskali - Elokuu 05, 2025, 12:23:38
Mitä muuten nykyään kuuluu veturille 1136?