Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jorma Toivonen - Kesäkuu 28, 2025, 22:24:20



Otsikko: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Kesäkuu 28, 2025, 22:24:20
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011330634.html ajolankavaurio - virtaska läks. Paikka tarkentunut Jokela - Hyvinkää välille (Palopuro).


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 28, 2025, 23:02:52
Junaliikenne on laajasti seisahduksissa Jyväskylä-Riihimäki-välillä.
Näin väkevästi tykittää Iltalehti nyt... 28.6.2025...klo 21.58 (päiv. klo 22.31).

- joko tuo aamuksi leviää Ouluun asti?


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Kesäkuu 28, 2025, 23:22:49
Onko nyt niin, että viikonloppuna käynnissä olevat ratatyöt estävät liikennöinnin kokonaan Riihimäen ja Kouvolan välillä?

Helsingistä Tampereen suuntaan kulussa olevat kaukojunat ilmeisesti seisovat vauriopaikan eteläpuolella Helsingistä klo. 18:20 lähteneestä S29:stä alkaen eli ovat jo monta tuntia myöhässä. Tampereen junat varmaankin kannattaisi kierrättää Lahden kautta Riihimäelle, jos rata olisi edes sillä suunnalla liikennöitävässä kunnossa.

Rantaradallakin on ratatöitä eli ilmeisesti Jokela-Lahti-linjan pohjoispuolelle ei pääse Helsingistä tällä hetkellä junalla millään keinolla? Vai pääsisi dieselveturilla mutta niitä ei ole Etelä-Suomessa käytännössä enää olemassa?


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 28, 2025, 23:44:05
Onko nyt niin, että viikonloppuna käynnissä olevat ratatyöt estävät liikennöinnin kokonaan Riihimäen ja Kouvolan välillä?

Helsingistä Tampereen suuntaan kulussa olevat kaukojunat ilmeisesti seisovat vauriopaikan eteläpuolella Helsingistä klo. 18:20 lähteneestä S29:stä alkaen eli ovat jo monta tuntia myöhässä. Tampereen junat varmaankin kannattaisi kierrättää Lahden kautta Riihimäelle, jos rata olisi edes sillä suunnalla liikennöitävässä kunnossa.

Rantaradallakin on ratatöitä eli ilmeisesti Jokela-Lahti-linjan pohjoispuolelle ei pääse Helsingistä tällä hetkellä junalla millään keinolla? Vai pääsisi dieselveturilla mutta niitä ei ole Etelä-Suomessa käytännössä enää olemassa?

Kyllä, siellä on Korian lähellä sillan purku menossa.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Teuvo Piirainen - Kesäkuu 28, 2025, 23:52:48
Onko nyt niin, että viikonloppuna käynnissä olevat ratatyöt estävät liikennöinnin kokonaan Riihimäen ja Kouvolan välillä?

Helsingistä Tampereen suuntaan kulussa olevat kaukojunat ilmeisesti seisovat vauriopaikan eteläpuolella Helsingistä klo. 18:20 lähteneestä S29:stä alkaen eli ovat jo monta tuntia myöhässä. Tampereen junat varmaankin kannattaisi kierrättää Lahden kautta Riihimäelle, jos rata olisi edes sillä suunnalla liikennöitävässä kunnossa.

Rantaradallakin on ratatöitä eli ilmeisesti Jokela-Lahti-linjan pohjoispuolelle ei pääse Helsingistä tällä hetkellä junalla millään keinolla? Vai pääsisi dieselveturilla mutta niitä ei ole Etelä-Suomessa käytännössä enää olemassa?

Kyllä, siellä on Korian lähellä sillan purku menossa.

Myös Hakosilta - Riihimäki välillä totaalikatko kuluvana viikonloppuna (sillankorjaustyö).


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Kesäkuu 29, 2025, 00:18:50
Ylen uutisen: https://yle.fi/a/74-20170092 mukaan liikenne olisi pysähdyksissä aamuneljään asti.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Kesäkuu 29, 2025, 00:19:02
Korian siltatyö ei estäisi liikennöimästä Tampereen junia Lahden kautta Riihimäelle mutta Hakosiltá-Riihimäki-välin totaalikatko tietysti estää.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Kesäkuu 29, 2025, 10:13:06
Jotain isompaa vikaa ajolankaan tms. lienee tullut kun liikenne on edelleen poikki? VR:n sivuuilla kerrotaan että liikenne voisi alkaa kello 12 tänään. Mielenkiintoista nähdä ajetaanko pohjoiseen matkaavia yöjunia perille asti vai kääntyvätkö ne Oulussa kuten joskus on tehty niiden ollessa paljon myöhässä.

Ilta-Sanomien juttu junakaaoksesta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011330970.html


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 29, 2025, 10:15:43
P265 piti saapuvan Kemijärvelle 08:50, mutta venyy 22:04:ään.  :-* Miten lie paluu Hesaan?

Itse tulin viime yönä PYO266:llä ja onneksi olin varannut liput ja autopaikan Turkuun. Kun Tampereella ei matkustavia palvella niin piti valita joko Turku tai Helsinki. Kerrankin valitsin oikein


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 29, 2025, 10:27:46
Pari tyhmää kysymystä:

Miksi pohjoisen yöjunia ei ajettu Lahden kautta Riihimäkeen? Vauriopaikka kuitenkin Lahden oikoradan erkaantumisen yläpuolella.

Tai miksi ei dieselvedolla vauriopaikan ohitse? Ei varmasti kaikkiin riittäisi kapasiteetti, mutta tärkeimpien junien kohdalla.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Kesäkuu 29, 2025, 10:46:26
Tämä kaikki junien seisottaminen tuntikausia, kuulostaa aivan päättömältä!!!  Ihan kuin kiinalaisten palokunnanharjoitukset.

Ennen vanhaan kun liikenteeseen tuli jotain häikkää, niin junasuorittajat kauko-ohjauksen kanssa järjestelivät tilanteet  rapsakasti vaihtoehtoisilla reiteillä, poikkeuspysähdyksillä ja esimerkiksi tilaamalla busseja ja takseja väliasemille. Linjaradiot senkun hehkuivat punaisina ja JT-ilmoituksia kirjoitettiin kynät savuten.

Mutta nyt?

Täyttä halvausta matkustajien kannalta katsoen: ei sähköä, -> ei ilmastointia vaunuissa, ei edes pääsyä ulos vaikka ratapenkalle tarpeille, kun vessat ovat jo täynnä.

Ilmeisesti konduktööritkään eivät saa tehdä enää mitään oma-aloitteisesti, vaikka kiertämässä ja katsomassa muuten ihmisten vointeja?

Ja mikä kauheinta: - keskikaljat väljähtyvät ravintolavaunuissa!

Toivottavasti ei tästäkään hässäkästä aiheudu kovin suurta taloudellista tappiota, joka söisi tärkeiden johtajien bonustilejä kuiviin...?

Ja seuraukset: vahva motivaatio päättää matkustaa muulla tavoin kuin junalla.

Kunhan nyt esikuntakomppania nyt ensin PAHOITTELEE tapahtunutta! Pahoillaan oleminen kun on halpa ratkaisu. Sillä kuittaantuu ihan kaikki!


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Veeti Pietilä - Kesäkuu 29, 2025, 10:55:22
Varmaan yöjunat jää 11-15 tuntia myöhään (265, 269 ja 273) kun sähkötyöt ei etene ukkosen takia.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Teuvo Piirainen - Kesäkuu 29, 2025, 11:01:05
Pari tyhmää kysymystä:

Miksi pohjoisen yöjunia ei ajettu Lahden kautta Riihimäkeen? Vauriopaikka kuitenkin Lahden oikoradan erkaantumisen yläpuolella.

Tai miksi ei dieselvedolla vauriopaikan ohitse? Ei varmasti kaikkiin riittäisi kapasiteetti, mutta tärkeimpien junien kohdalla.

Luitko tätä ketjua ollenkaan? Hakosilta - Riihimäki välillä ollut totaalikatko sillankorjaustyön takia. Pääradalla, vauriokohdan lähellä on ratatyö (osittain yksiraiteinen), jonka vuoksi liikennöinti vauriopaikan ohi ei ole ollut mahdollista.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Teuvo Piirainen - Kesäkuu 29, 2025, 11:10:51
Tämä kaikki junien seisottaminen tuntikausia, kuulostaa aivan päättömältä!!!  Ihan kuin kiinalaisten palokunnanharjoitukset.

Ennen vanhaan kun liikenteeseen tuli jotain häikkää, niin junasuorittajat kauko-ohjauksen kanssa järjestelivät tilanteet  rapsakasti vaihtoehtoisilla reiteillä, poikkeuspysähdyksillä ja esimerkiksi tilaamalla busseja ja takseja väliasemille. Linjaradiot senkun hehkuivat punaisina ja JT-ilmoituksia kirjoitettiin kynät savuten.

Mutta nyt?

Täyttä halvausta matkustajien kannalta katsoen: ei sähköä, -> ei ilmastointia vaunuissa, ei edes pääsyä ulos vaikka ratapenkalle tarpeille, kun vessat ovat jo täynnä.

Ilmeisesti konduktööritkään eivät saa tehdä enää mitään oma-aloitteisesti, vaikka kiertämässä ja katsomassa muuten ihmisten vointeja?

Ja mikä kauheinta: - keskikaljat väljähtyvät ravintolavaunuissa!

Toivottavasti ei tästäkään hässäkästä aiheudu kovin suurta taloudellista tappiota, joka söisi tärkeiden johtajien bonustilejä kuiviin...?

Ja seuraukset: vahva motivaatio päättää matkustaa muulla tavoin kuin junalla.

Kunhan nyt esikuntakomppania nyt ensin PAHOITTELEE tapahtunutta! Pahoillaan oleminen kun on halpa ratkaisu. Sillä kuittaantuu ihan kaikki!

Väylältä voisi asiasta vastuulliset tulla joskus esittämään julkisuuteen pahoittelujaan, ettei hommaa jokaikinen kerta ulkoisteta operaattorille.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Veeti Pietilä - Kesäkuu 29, 2025, 11:21:21
Yöjunat 265, 269 ja 273 peruttu.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 11:38:44
Tiedä sitten, mikä on kyseisen sähköratavaurion aiheuttanut, mutta jo aiempiin kokemuksiin perustuen, olisi VR:n tarvinnut tehdä lukuisia muutoksia/varauksia vastaavien ongelmatilanteiden hallintaan. Vaan eipä ole tehty. Tilanteen paikkaaminen ei linja-autoin ole oikeastaan onnistunut, ja miten se voisi Autojunamatkustajien kohdalla toimiakaan?

Olisiko aivan mahdotonta toteuttaa tilapäinen sähkönsyöttö junarunkoon niin, että edes kaikkein välttämättömimmät toiminnot saataisiin vaunuissa toimimaan? WC, lämmitys/ilmanvaihto, minimi valaistus. Ja hieman parannuksia myös vaunujen talvikelpoisuuteen, sekä itse ylläpitoon/huoltoon.

Eikö oikeasti ole mahdollista, vetää dieselvedolla matkustajajunia ohi kaksiraiteisten vauriopaikkojen? Muistaisin näin menetellyn vielä jonkin aikaa taaksepäin. Vaikka vuorotellen suuntaansa, ja luonnollisesti alennetulla nopeudella. Hidastahan tuo on, mutta tuskin läheskään niin hidasta, kuin 12-15 tunnin turha seisominen jollakin asemalla/linjalla.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Veeti Pietilä - Kesäkuu 29, 2025, 11:53:14
Vika taitaa olla korjattu. R-juna päästetty SAU-HY-välille


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Kesäkuu 29, 2025, 12:22:00
Taas varmaan Twitter täyttyy salaliittoteorioista vaikka oikea syy on todennäköisesti se että joku kaivoi väärästä kohtaa.

Mutta on se nyt kumma että noita dieseleitä ei voi käyttää vaan ne on tärkeämpi romuttaa.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 13:38:06
Melko katkera-, mutta hyvin ymmärrettävissä oleva autojunamatkustajan mielipide VR:n toiminnasta eilisessä junakaaoksessa. Vastaavanlaisia-, aiheellisia vuodatuksia olisi varmaan enemmänkin. Ensin myydään autojunaliput korkeaan hintaan, sitten juna kohta liikkeelle lähdön jälkeen jämähtää 12-15 tunniksi jonnekin, jonka jälkeen ilmoitetaan kuinka kyseinen juna onkin nyt peruttu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011331170.html



Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Kesäkuu 29, 2025, 14:31:30
Melko katkera-, mutta hyvin ymmärrettävissä oleva autojunamatkustajan mielipide VR:n toiminnasta eilisessä junakaaoksessa. Vastaavanlaisia-, aiheellisia vuodatuksia olisi varmaan enemmänkin. Ensin myydään autojunaliput korkeaan hintaan, sitten juna kohta liikkeelle lähdön jälkeen jämähtää 12-15 tunniksi jonnekin, jonka jälkeen ilmoitetaan kuinka kyseinen juna onkin nyt peruttu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011331170.html



Ymäärän matkustajien harmituksen hyvin. Tilanne on varmasti kaikille osapuolille hankala. En tiedä minkälainen päivystys kunnossapitäjillä on, mutta väkisin tulee mieleen että porukkaa voi tähän aikaa vuotta olla lomilla tms. josta ei pysty esim. välimatkan takia tulemaan yhtäkkiä töihin. Korjatkaa jokirjoitin höpöjä! Sama juttu bussifirmoissa, lauantai-iltana /yönä ei varmasti ole kovin helppoa saada isoa määrää linja-autoja liikkeelle yhtäkkiä. Ei myöskään käy kateeksi yöjunien konduktöörejä, ei ole varmasti ollut helppoa vastailla kysymyksiin "milloin matka jatkuu" tms. Mutta kieltämättä ihmetyttää ettei yöjuniin jotka seisovat Tikkurilassa löydy uuttä henkilökuntaa kun heidän työaikansa oli tullut täyteen. Onko silläkin puolella kesälomien takia tms. kaikki niin menossa ettei varahenkilöstöä ole?


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Antti Havukainen - Kesäkuu 29, 2025, 15:38:39
Tässä nyt oli oikeastaan kysymys onnettomien sattumusten summasta, kun kaikki korvaavatkin reittivaihtoehdot olivat ennalta suunniteltujen ratatöiden takia kokonaan poikki. Normaalitilanteessahan IC:t ja pendolinot olisi voitu ajaa oikorataa Hakosiltaan, jossa kulkusuunnan vaihto kohti Riihimäkeä. Yöjunat olisi vastaavasti voitu kääntää Lahden ja Riihimäen asemilla, jolloin autovaunut olisivat pysyneet oikeassa päässä ja perille olisi todennäköisesti saavuttu jokunen tunti myöhässä sen sijaan, että junat peruttiin kokonaan. Mutta kuten aiemmin todettua, niin ratatöiden aiheuttamien liikennekatkojen takia nämä vaihtoehdot oli kokonaan poissuljettuja tässä tilanteessa.

Sen verran täytyy siis puolustella operaattoria, että kun kyse on näin yllättävästä ja pitkäkestoisesta ratainfran häiriöstä, ei tuossa tilanteessa lauantai-iltana ole aivan yksinkertaista alkaa järjestämään korvaavia kuljetuksia tai hotellimajoituksia tuhansille matkustajille. Matkustajien kannalta toki äärimmäisen ikävä tilanne eikä käy yhtään kateeksi varsinkaan niitä, jotka ensin joutuivat istumaan paikoillaan olevassa junassa tuntikausia vain kuullakseen lopulta, ettei matka jatku ollenkaan. Mutta tässäkin oli osittain kyse siitä, että Fintrafficin antama ensimmäinen arvio korjauksen valmistumisesta oli liian optimistinen ja sen takia ilmeisesti liian pitkään eläteltiin toivoa, että edes pohjoisen suunnan yöjunat pääsisivät vielä aamun aikana liikkeelle. Näinhän ei sitten lopulta kuitenkaan käynyt, mikä vielä lisäsi etenkin automatkustajien myöhästymistä entisestään, koska junat saatiin takaisin Helsinkiin vasta iltapäivällä.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 17:44:30
Pakostakin tulee ajatelleeksi, mikä on pääradan todellinen kunto, aina Seinäjoelta alaspäin? Sähköratavaurioita, ym haittoja on ollut aivan riittävästi. Nämä eivät johtune VR:n toiminnasta? Omalta osaltaan tilannetta tietysti pahentaa se, että usein vaurion sattuessa, ei löydy kiertoreittiä. Olisikohan nyt viimeinen oikea aika alkaa puuttumaan kovalla kädellä (isolla budjetilla) siihen paljon puhuttuun ja yhä kasvavaan korjausvelkaan?

Viimeaikoina on huoltovarmuus rautateiden osalta aika ajoin noussut yhä ajankohtaisemmaksi kysymykseksi. Ja aivan aiheesta. Miten aiotaan selvitä ylikuormitetuissa ja voimakkaasti normaalista poikkeavissa kriisitilanteissa, jos edes normaalista ei selvitä? Mahdollisessa sotilaallisessa konfliktissa kun ei aivan välttämättä ole aikaa odotella useiden junien viivästysten myötä, tarpeellisia materiaali- ja mahdollisia joukkojen kuljetusten palautumista.

Tämä kaikki pitäisi hyvin nopealla aikataululla myllyttää useissa julkisissa keskusteluissa. Siis minimissään ruopata pintaan Fintrafficin, Väylän ja VR:n todelliset olemassa olevat rahkeet, ja niiden mahdolliset varasuunnitelmat, jos sellaisia edes on? Sitten jos ja kun tilanne on ns päällä, ei mitään suunnitelmia, saati korjaustoimenpiteitä ole enää mahdollisuutta toteuttaa.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Kesäkuu 29, 2025, 19:15:36
Viimeaikoina on huoltovarmuus rautateiden osalta aika ajoin noussut yhä ajankohtaisemmaksi kysymykseksi. Ja aivan aiheesta. Miten aiotaan selvitä ylikuormitetuissa ja voimakkaasti normaalista poikkeavissa kriisitilanteissa, jos edes normaalista ei selvitä? Mahdollisessa sotilaallisessa konfliktissa kun ei aivan välttämättä ole aikaa odotella useiden junien viivästysten myötä, tarpeellisia materiaali- ja mahdollisia joukkojen kuljetusten palautumista.
Valitettava totuus on se että yhden käyttäjän keksimästä Sammosta huolimatta Suomen rautateiden korjausvelka vain kasvaa ja tilanne pahenee entisestään jos rakennetaan jotain 1435mm "pakollisia" yhteyksiä Lappiin. Mielestäni kriisitilanteessakin on tärkeämpää että myös Suomen kalusto saadaan liikkeelle kiskoja pitkin etelästä eikä niitä jouduta ajattamaan paljon pidempää matkaa tietä pitkin. Ja myös se että varuskunnat pidetään kunnossa tuolla 1,5% panostuksella on tärkeämpää kuin raiteet joiden käyttö on pari sotilasjunaa kuukaudessa.

Suomen rataverkko on muutenkin kehnossa kunnossa, tosin tämän eilisen ratavaurion syy oli taas yksinkertaisesti se että veturi veti langat alas jostain syystä.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 19:23:34
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vr-peruu-pohjoisesta-lahtevat-yojunat/9182206
Lisää harmia luvassa yöjunamatkustajille. Tänään ei ole yöjunaliikennettä pohjoisesta etelään. = Lisää pettyneitä matkustajia?

Isossa kuvassa oikeastaan ei suomalaisen matkustajaliikenteen toimivuudella ole pääpainoa, joskin ikäviähän sen häiriötilanteet ovat. Suurempaa tuskaa ja jopa suoraa vaaraa, aiheuttavat poikkeusolojen materiaalikuljetusten peruuntumiset/viivästymiset. Tämä lienee asianhaara, jota ei vieläkään kyetä täysin sisäistämään ja kartoittamaan Suomessa. Nyt olisi vielä aikaa nopeille ja määrätietoisille korjausliikkeille asian suhteen, mutta kaikkien johtavien Eurooppalaisten sota-analyytikkojen mukaan, sitä (aikaa) ei todellakaan ole hukattavaksi turhiin jaaritteluihin.

Jätin tässä(kin) kirjoituksessa tarkoituksella mainitsematta niin 1435 kavennukset kaikkine haihatuksineen, Turun täysin hyödyttömän ja todellakin ylihintaisen tunnin junan, kuin myös sen erään puuttuvan itäsuomalaisen sillan, joka katkaisee ikävän riskaabelisti erään käyttökelpoisimman poikittaisen rautatieyhteyden kriisitilanteessa.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 19:44:19
-"Valitettava totuus on se että yhden käyttäjän keksimästä Sammosta huolimatta Suomen rautateiden korjausvelka vain kasvaa ja tilanne pahenee entisestään jos rakennetaan jotain 1435mm "pakollisia" yhteyksiä Lappiin. Mielestäni kriisitilanteessakin on tärkeämpää että myös Suomen kalusto saadaan liikkeelle kiskoja pitkin etelästä eikä niitä jouduta ajattamaan paljon pidempää matkaa tietä pitkin. Ja myös se että varuskunnat pidetään kunnossa tuolla 1,5% panostuksella on tärkeämpää kuin raiteet joiden käyttö on pari sotilasjunaa kuukaudessa."

- "Suomen rataverkko on muutenkin kehnossa kunnossa, tosin tämän eilisen ratavaurion syy oli taas yksinkertaisesti se että veturi veti langat alas jostain syystä".

Kyllä: Rataverkkomme kaipaa pikaisesti todella jättimäisiä investointeja, totaalisen rapautumisen eliminoimiseksi. Toisekseen nuo kierto/varareitit: Esimerkki: Mielestäni Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki yhteys tulisi kiireesti perusparantaa ja mahdollisesti harkinnan jälkeen ehkäpä jopa sähköistää? Toimisi perusparannettuna varayhteytenä pohjois-etelä suunnassa ja tietysti myös päinvastoin. Tähän kiinteästi liittyen Haapamäki - Jyväskylä korjaus/perusparannus ja ensivaiheessa yksinomaan tavaraliikenteen tarpeita silmälläpitäen. Tämä oli vain yksi esimerkki siitä, miten ilmeisten tärkeitä huoltovarmuuskuljetuksia ja toki myös normaalin liikenteen tilapäisiä reittejä pidettäisiin yllä.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Kesäkuu 29, 2025, 20:12:38
Tässä nyt oli oikeastaan kysymys onnettomien sattumusten summasta, kun kaikki korvaavatkin reittivaihtoehdot olivat ennalta suunniteltujen ratatöiden takia kokonaan poikki.

Entä sellainen vaihtoehto, että sähköradan korjaaminen Jokelan ja Hyvinkään välillä olisi siirretty suosiolla maanantaille, kun Hakosillan kautta Riihimäelle kiertävä reittikin on taas käytettävissä ja keskitytty viikonlopun ajan hoitamaan liikenne Järvenpään ja Hyvinkään välillä dieselvetureiden avustamana? Tietysti tämä tarkoittaisi, että nähtäisiin tuntien myöhästymisiä vielä maanantainakin mutta kai tämä olisi paljon pienempi haitta, kuin junavuorojen kokonaan ajamatta jättäminen ja matkustajien hylkääminen oman onnensa nojaan korvaavien yhteyksien ja majoituksen hankinnan osalta?

Mutta tässäkin oli osittain kyse siitä, että Fintrafficin antama ensimmäinen arvio korjauksen valmistumisesta oli liian optimistinen ja sen takia ilmeisesti liian pitkään eläteltiin toivoa, että edes pohjoisen suunnan yöjunat pääsisivät vielä aamun aikana liikkeelle.

Toki rautatieoperaattori hyvin tietää, että junan aikataulut ovat vain ennusteita kulkuajoista eivätkä varmuudella toteutuvia tapahtumia, joten Fintrafficin korjausarvioltakaan ei voida vaatia enempää ja siten operaattorille ei voi tulla yllätyksenä, jos häiriö sattuukin pitkittymään.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 20:42:08
Mielenkiintoinen aspekti tuo ensimmäinen. Toisaalta nyt todellakin alkaisi olla kiire kaikkien Suomalaisten osapuolten toimijoilla siihen, ettei tällaisia vaurioita/liikennekatkoja pääsisi edes syntymään. Näiden estäminen ja tulevaisuuden kulkuvarmuuden turvaaminenhan ei ole kiinni mistään muusta kuin rahasta. Siitä rahasta, jota on itsepetollisesti säästetty jo vuosikymmeniä. Nyt tuo köyhämielinen säästöpolitiikka alkaa olla tiensä päässä. Lähitulevaisuus tuo Suomelle mahdollisesti sellaisia logistisia haasteita, ettemme nyt halua nähdä noita edes pahimmissa painajaisissammekaan. Siksi nyt kiireesti aloitettava poissulkeva (=remontoiva) menettely rataverkkomme kunnossapidon/päivittämisen suhteen, olisi enemmän kuin pakollista. Ei vedetä tätä ehdoin tahdoin sisään/tunteisiin kantapään kautta hieman myöhemmin opittuna varsin ikävänä kokemuksena. Toimitaan kerrankin ajoissa.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 29, 2025, 20:53:38
Mielenkiintoinen aspekti tuo ensimmäinen. Toisaalta nyt todellakin alkaisi olla kiire kaikkien Suomalaisten osapuolten toimijoilla siihen, ettei tällaisia vaurioita/liikennekatkoja pääsisi edes syntymään. Näiden estäminen ja tulevaisuuden kulkuvarmuuden turvaaminenhan ei ole kiinni mistään muusta kuin rahasta. Siitä rahasta, jota on itsepetollisesti säästetty jo vuosikymmeniä. Nyt tuo köyhämielinen säästöpolitiikka alkaa olla tiensä päässä. Lähitulevaisuus tuo Suomelle mahdollisesti sellaisia logistisia haasteita, ettemme nyt halua nähdä noita edes pahimmissa painajaisissammekaan. Siksi nyt kiireesti aloitettava poissulkeva (=remontoiva) menettely rataverkkomme kunnossapidon/päivittämisen suhteen, olisi enemmän kuin pakollista. Ei vedetä tätä ehdoin tahdoin sisään/tunteisiin kantapään kautta hieman myöhemmin opittuna varsin ikävänä kokemuksena. Toimitaan kerrankin ajoissa.

Eikö tämä jumin totaalisuus johtunut juuri siitä, että rahaa oli käytössä viljalti, kun kaikki mahdollisest kiertoreitit olivat saaneet rahaa raskaiden perusparannustoimien tekemiseen. Osittain vuodenajasta johtuesta ne kaikki olivat käynnissä samaan aikaan ja murphyn lain mukaan vahinko tapahtui juuri siellä missä ei ollut kiertoreittiä tarjolla.

Oma lukunsa on VR:n luokaton toiminta, mutta se ei veronmaksajien rahoilla parane.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 29, 2025, 20:58:44
Lisää rahaa tarvittaisiin OIKEIDEN ja toimivien kiertoreittien parantamiseen. Seinäjoki - Pko - Tampere on osoittautunut jo vuosikymmeniä häiriöissä yhdeksi pullonkaulaksi, ja Tampere itsessään on varsin riskaabeli alue - ei mitään kiertomahdollisuutta nykyään.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 29, 2025, 21:46:54
Lisää rahaa tarvittaisiin OIKEIDEN ja toimivien kiertoreittien parantamiseen. Seinäjoki - Pko - Tampere on osoittautunut jo vuosikymmeniä häiriöissä yhdeksi pullonkaulaksi, ja Tampere itsessään on varsin riskaabeli alue - ei mitään kiertomahdollisuutta nykyään.

Juu, Mierontie olisi pelastanut tässä Siuron pihapuu-casessakin.

https://yle.fi/a/74-20170110?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share



Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Kesäkuu 29, 2025, 21:59:42
Tietääkö kukaan koskiko vaurio molempia raiteita vai vain yhtä, ja miksi junia ei voitu avustaa ohi dieselvedolla, siis teoriassa, jos dieselvetureita olisi ollut?

Tällaisia tilanteita varten jokaisella tärkeällä asemalla pitäisi olla dieselveturi päivystämässä ja VR Transpointin Dr 16 ja 19 dieseleitä pitää kanssa velvoittaa avustaa simahtaneita matkustajajunia.

Olen itse ollut kerran linjalle simahtaneen matkustajajunan kyydissä ja silloin kyllä perässä tullut tavarajuna työnsi meidät seuraavalle asemalle mutta jatkoi menojaan ja jätti meidät 2 tuntia odottamaan korvaavaa veturia.

VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.



Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Kesäkuu 29, 2025, 22:05:13
Tietääkö kukaan koskiko vaurio molempia raiteita vai vain yhtä, ja miksi junia ei voitu avustaa ohi dieselvedolla, siis teoriassa, jos dieselvetureita olisi ollut?

Tällaisia tilanteita varten jokaisella tärkeällä asemalla pitäisi olla dieselveturi päivystämässä ja VR Transpointin Dr 16 ja 19 dieseleitä pitää kanssa velvoittaa avustaa simahtaneita matkustajajunia.

Olen itse ollut kerran linjalle simahtaneen matkustajajunan kyydissä ja silloin kyllä perässä tullut tavarajuna työnsi meidät seuraavalle asemalle mutta jatkoi menojaan ja jätti meidät 2 tuntia odottamaan korvaavaa veturia.

VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.



Itse asiassa vastaus omaan kysymykseeni miksi molemmat raiteet oli poikki tuli vihdoin tässä:

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011331611.html


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: John Lindroth - Kesäkuu 29, 2025, 23:23:13
Kyllä tuossa Diesel vetovoiman varalla olosta on asiaa!Kyllä ihmisten huono ilmapiiri johtuu, ei siitä mitä on tapahtunut, vaan siitä miten asia on hoidettu!Yksinkertaistettuna,siitä miten asiakkaista huolehditaan!


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 30, 2025, 07:26:48
Sr3 vetureissahan on ns. "Last mile" ominaisuus, eli pieni dieselgeneraattori tuottamaan sähköä junan siirtämiseksi myös sähköttömällä alueella. Mitään matkanopeuksia näillä tuskin saavutetaan noiden generaattoreiden turvin, mutta eivät ilmeisesti joudu jäämään virrattomina linjalle? Suomessa ei olla innostuttu ns. dual power vetureihin, joita Keski-Euroopassa tapaa etenkin tavaraliikenteessä. 6-akselisessa veturissa jopa yli 2 000 KW diesel, sekä 4 000 KW sähköteho. Nämä veturit on suunniteltu toimimaan sekä sähköistetyillä-, että sähköistämättömillä radoilla.

Yleisesti ottaen olisi varsin suotavaa sitoutua yhä edelleen hankkimaan lisää perinteistä dieselvetokalustoa. Ei pelkästään reserviin, vaan myös käyttöön.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 30, 2025, 07:42:58
Sr3 vetureissahan on ns. "Last mile" ominaisuus, eli pieni dieselgeneraattori tuottamaan sähköä junan siirtämiseksi myös sähköttömällä alueella. Mitään matkanopeuksia näillä tuskin saavutetaan noiden generaattoreiden turvin, mutta eivät ilmeisesti joudu jäämään virrattomina linjalle? Suomessa ei olla innostuttu ns. dual power vetureihin, joita Keski-Euroopassa tapaa etenkin tavaraliikenteessä. 6-akselisessa veturissa jopa yli 2 000 KW diesel, sekä 4 000 KW sähköteho. Nämä veturit on suunniteltu toimimaan sekä sähköistetyillä-, että sähköistämättömillä radoilla.

Yleisesti ottaen olisi varsin suotavaa sitoutua yhä edelleen hankkimaan lisää perinteistä dieselvetokalustoa. Ei pelkästään reserviin, vaan myös käyttöön.

ei enää diesel varakoneita vaan Siemensiltä saa akun hoitamaan homman.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 30, 2025, 09:05:32
VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.
Nykypäivänä tavarajunan lasti voi olla matkalla satamassa odottavaan laivaan ja sillä on aivan yhtä pakottava aikataulu kuin matkustajajunallakin. Jos juna on tunteja myöhässä, voi olla ettei laiva ole enää siellä satamassa sen saapuessa. Samoin tehtaille päin voi olla matkalla jotain prosessissa jatkuvasti tarvittavaa, jonka puuttumisesta aiheutuu huomattavaa haittaa.

Ei voi sanoa, että tavarajunat ovat jotenkin vähäpätöisempää liikennettä, joka voi automaattisesti jäädä odottelemaan tilanteen selkenemistä.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Kesäkuu 30, 2025, 10:16:22
VR on VR vaikka on kuinka Transpoint. Tavara mitä Transpointin juna kuljettaa tuskin mätänee siksi että veturia tarvitaan kiireellisempiin tehtäviin.
Nykypäivänä tavarajunan lasti voi olla matkalla satamassa odottavaan laivaan ja sillä on aivan yhtä pakottava aikataulu kuin matkustajajunallakin. Jos juna on tunteja myöhässä, voi olla ettei laiva ole enää siellä satamassa sen saapuessa. Samoin tehtaille päin voi olla matkalla jotain prosessissa jatkuvasti tarvittavaa, jonka puuttumisesta aiheutuu huomattavaa haittaa.

Ei voi sanoa, että tavarajunat ovat jotenkin vähäpätöisempää liikennettä, joka voi automaattisesti jäädä odottelemaan tilanteen selkenemistä.

Se on riski minkä VR joutuu ottamaan tällaisissa tilanteissa. Rautateiden maine voi kärsiä enemmän jos matkustajat kokevat että heitä syrjitään.


Otsikko: Vs: Junaliikenne seis Järvenpään ja Riihimäen väliilä.
Kirjoitti: Juha Toivonen - Kesäkuu 30, 2025, 10:49:20
Sr3 vetureissahan on ns. "Last mile" ominaisuus, eli pieni dieselgeneraattori tuottamaan sähköä junan siirtämiseksi myös sähköttömällä alueella. Mitään matkanopeuksia näillä tuskin saavutetaan noiden generaattoreiden turvin, mutta eivät ilmeisesti joudu jäämään virrattomina linjalle? Suomessa ei olla innostuttu ns. dual power vetureihin, joita Keski-Euroopassa tapaa etenkin tavaraliikenteessä. 6-akselisessa veturissa jopa yli 2 000 KW diesel, sekä 4 000 KW sähköteho. Nämä veturit on suunniteltu toimimaan sekä sähköistetyillä-, että sähköistämättömillä radoilla.

Yleisesti ottaen olisi varsin suotavaa sitoutua yhä edelleen hankkimaan lisää perinteistä dieselvetokalustoa. Ei pelkästään reserviin, vaan myös käyttöön.

ei enää diesel varakoneita vaan Siemensiltä saa akun hoitamaan homman.

Akkuveturit ovat ihan yhtä häiriöherkkiä pidempiaikaisissa sähkökatkoissa, kuin pelkät sähköveturit. Jostainhan noiden varavoima-akutkin tulisi ladata, ja ilmeisesti vielä varsin rajoitettujen akulla ajettujen kilometrien jälkeen. Diesel tai Dual sen sijaan eivät ole riippuvaisia latauksista eikä herkästi haavoittuvasta sähköverkosta. Ehdottomasti Dieseleitä tai Dual-vetureita nykyisten jo käynnissä olevien hankintojen lisäksi. Diesel on kuitenkin toimivampi kriisiaikoina.