Otsikko: Helsinki-Tampere alle kahdessa tunnissa 1964 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 30, 2025, 12:43:29 Hr13 koeajo Hki-Tpe-Hki 108+108min 1964-02-28
Keväällä 1964 tutkittiin mahdollisuutta laatia uudet Dm8-kiitojuna-aikataulut Helsingin ja Tampereen välille siten, että matka-aika alittaisi kaksi tuntia. Asia aiheutti paljon pohdintaa ja koeajo suoritettiin Hr13+8 aks junalla helmikuun 28 päivänä 1964. Matka-ajaksi määriteltiin 1 t 48 min kumpaankin suuntaan. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näiden kaupunkien väli ajettiin alle kahdessa tunnissa (ei ainakaan virallisesti ollut tiedossa nopeampaa ajoa). Ohessa: A) Hr13 junalle annetut poikkeusmääräykset B) tasoristeyksiä koskevat poikkeusmääräykset C) ja D) aikataulu junalle A 1 Hki-Tampere pistekohtaisine nopeusrajoituksineen E) ja F) aikataulu junalle A 2 Tampere-Hki pistekohtaisine nopeusrajoituksineen Otsikko: Vs: Helsinki-Tampere alle kahdessa tunnissa 1964 Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 30, 2025, 13:24:38 Jos 140 km/h oli koeajossa sallittu, erilaisia rajoituksia oli kuitenkin melkein jatkuvasti. Jotain 3-5 kilometrin pätkiä jäi rajoitusten väliin tilaa nostaa nopeus 140:een.
Otsikko: Vs: Helsinki-Tampere alle kahdessa tunnissa 1964 Kirjoitti: Petri Nummijoki - Kesäkuu 30, 2025, 18:13:47 Järvenpää-Jokela- ja Jokela-Hyvinkää-väleillä sekä Tampereen suuntaan mentäessä myös Viialan ja Lempäälän välillä taisi olla "peräti" noin 10 km:n matka, jossa oli sallittu nopeus 140 km/h. Olikos käytännössä niin, että Tampereen suuntaan mentäessä esiintyi veturissa jotain teknisiä ongelmia ja tavoiteltuun aikaan ei aivan ylletty? Jotain tämmöistä muistelisin. Paluumatka taisi mennä täysin suunnitelmien mukaan ja silloin ajettiin myös VR:n silloinen virallinen nopeusennätys 150 km/h.
Erikoishuomiona aikataulussa on Pukinmäessä ollut nopeusrajoitus 10 km/h. Tuolloin Pukinmäessä tehtiin Kehä I:n ylittäviä siltoja ja työmaa kierrettiin radan itäpuolelle rakennettuja apusiltoja pitkin, joissa nopeus täytyi pudottaa näin alhaiseen lukemaan. |