Otsikko: Hv1-2 tavarajunia Etelä-Suomessa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Heinäkuu 06, 2025, 14:33:35 Hv1-3 sarjojen käytöstä tavarajunissa on aika ajoin ollut keskustelua. Ohessa tapahtumailmoituksista poimittu kolme esimerkkiä erilaisista junista. Onko juna virallisesti T vai LT ei ole tiedossa, koska ilmoituksessa on vain junan numero. T1031 on ollut vuosikymmenet Hki-Turku vakinainen tavarajuna. 1947 se näyttää kulkeneen Lohjan kautta (vaihtoehto olisi ollut Toijalan kautta).
A) Hv1 549 T1004a Riihimäki-Pasila (1947) B) Hv1 555 T3206 Turku-Salo (1947) C) Hv2 684 T1031 Karjaa-Turku (1947) Otsikko: Vs: Hv1-2 tavarajunia Etelä-Suomessa Kirjoitti: John Lindroth - Heinäkuu 06, 2025, 15:15:14 Tuossa ensimmäisessä numeroltaan 1004 RI-Psl junassa näyttää olleen myös 2 apulämmittäjää! Olihan junapaino 520t.
Otsikko: Vs: Hv1-2 tavarajunia Etelä-Suomessa Kirjoitti: Petri Nummijoki - Heinäkuu 06, 2025, 16:48:22 Tuossa ensimmäisessä numeroltaan 1004 RI-Psl junassa näyttää olleen myös 2 apulämmittäjää! Olihan junapaino 520t. Veturi lienee ollut halkopolttoinen ja oli talviaika. Toisaalta Riihimäeltä Pasilaan on suurin osa matkasta tasaista tai loivaa alamäkeä. Ilmeisesti ainoat todelliset vaaranpaikat kiinnijäämistä silmälläpitäen olisivat Monnin ja Hyvinkään välinen nousu sekä nousu Pukinmäestä Käpylään, jos Malmilla on jouduttu pysähtymään eikä vauhtia siksi ehtine kertyä kovin paljon ennen mäen alkua. |