Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Dennis Rolin - Heinäkuu 17, 2025, 00:41:58



Otsikko: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata
Kirjoitti: Dennis Rolin - Heinäkuu 17, 2025, 00:41:58
Vuonna 1900 suunniteltiin 1524 mm rataa Espoon Kauklahdesta Nummelan kautta Karkkilan Högfors Brukiin. Suunnittelu oli edennyt niin pitkälle, että radan reitti oli jo piirretty karttoihiin. Hufudstadsbladet kirjoitti 6.11.1900 artikkelin radan suunnitellusta reitistä ja siitä, mihin maatiloihin ja pitäjiin linjaus vaikuttaisi.

Rataa ei kuitenkaan koskaan toteutunut. Tietääkö kukaan miksi näin kävi?

Liitteenä Hufvudstadsbladetin artikkeli (ruotsiksi).


Otsikko: Vs: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Heinäkuu 17, 2025, 11:10:56
Sikäli kun ymmärrän niin kyseessä olisi ollut yksityisrautatie.

Valtiopäivät oli siis myöntänyt jotain "starttirahaa" 300.000 + 150.0000 mk sekä 750.000 mk suuruisen valtiolainan. Odotti ilmeisesti Senaatin hyväksyntää.


Otsikko: Vs: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata
Kirjoitti: Pauli Ruonala - Heinäkuu 20, 2025, 16:45:04
Kauppalehti uutisoi 1.4.1903 että lupa-aika meni umpeen 15.3.1903 kun luvanhaltijat eivät saaneet perustettua yhtiötä yrityksen toteuttamista varten, koska ei ole saatu kokoon tarvittavaa pääomaa. Paikalliset ruukinpatruunat ja maanomistajat eivät olleet halukkaita osallistumaan hankkeeseen eivätkä myöskään ulkomaiset sijoittajat.
Lehtiartikkelin kartta on julkaistu myös Teknikern-lehdessä 15.12.1900.


Otsikko: Vs: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Heinäkuu 20, 2025, 17:48:39
Eiköhän tuon radahankkeen reitillä ollut lähinnä maaseutua ja sekin harvaan asutettu. Vasta kun sotien jälkeen asutettiin siirtolaisia oli alueella enempi esutusta.


Otsikko: Vs: Kauklahdesta Karkkilaan suunniteltu rata
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Heinäkuu 21, 2025, 12:54:33
Eiköhän tuon radahankkeen reitillä ollut lähinnä maaseutua ja sekin harvaan asutettu. Vasta kun sotien jälkeen asutettiin siirtolaisia oli alueella enempi esutusta.
Näin on. Ja rata Helsingin suunnasta Hangon radalle Vihtiin nousi uudelleen ajankohtaiseksi 1940-luvun lopulla Porkkalan vuokra-alueen läpikulkurajoitusten myötä.

Joka tapauksessa jos olisi rakennettu aikanaan ei tarvitsisi kinata enää 2020 luvulla siitä että pitäisikö rakentaa oikorata länteen.