Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jari Välimaa - Elokuu 11, 2025, 13:30:12



Otsikko: Venäjän rautateiden kriisi uhkaa rahtiliikennettä ja taloutta
Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 11, 2025, 13:30:12
10.8.2025 Google konekäännös

OSINT-analyytikon ChrisO_wikin uusin tutkimus paljastaa, että Venäjän rautatiet (RZD) on syvimmän taantuman edessään vuosikymmeniin. Noin 300 000 vaunua – noin 20 % sen kalustosta – on käyttämättömänä tukkien raiteita, varikoita ja järjestelyratapihoja. Kokonaiset tavarajunat ovat olleet hylättyinä kuukausiksi. Rautatieliikenteen uutissivusto Railway Supply kertoo tästä.

Veturipula ja työvoiman vaihtuvuus pahentavat kriisiä. Jotkut RZD:n yksiköt toimivat jopa 60 % vähemmällä henkilöstöllä kuin tarvitaan. Koska yhtiö kuljettaa 47 % kaikesta Venäjän rahdista – ja 87 %, jos putkistot jätetään pois – sen epävakaus vaikuttaa koko talouteen ja sotilaslogistiikkaan.

Rahtiliikenne laski 8 % vuonna 2024 vuoteen 2021 verrattuna, mikä on jyrkin lasku sitten vuoden 2009 globaalin finanssikriisin. Pelkästään vuoden 2025 viiden ensimmäisen kuukauden aikana volyymit laskivat vielä 7 %, kun sekä vuonna 2022 että 2024 lasku oli peräkkäin 4 %.

Sota Ukrainaa vastaan muokkaa kuljetusvirtoja

ChrisO_wiki nimeää sodan Ukrainaa vastaan kriisin keskeiseksi syyksi. Pakotteet ovat lopettaneet suurimman osan Venäjän kaupasta Euroopan kanssa, kun taas Ukrainan tiheät hyökkäykset ovat vähentäneet liikennettä Mustanmeren satamiin. Länteen suuntautuvat rautatiekuljetukset koostuvat nyt pääasiassa sotilaskuljetuksista.

Sotilaskuljetusten, jotka luokitellaan "muuksi rahdiksi, mukaan lukien konteissa kuljetettavat", määrä on kasvanut tasaisesti vuodesta 2022 lähtien, mutta se on edelleen aivan liian pieni siviilien tappioiden korvaamiseksi. Sotilaskuljetusten priorisointi siirtää kaupallista rahtia teille, mikä johti maantiekuljetusten 8 prosentin kasvuun vuonna 2024.

Pakotteet aiheuttavat jyrkän laskun keskeisissä vientituotteissa

Länsimaiset pakotteet ovat iskeneet useisiin rahtiluokkiin. Puutavaran vienti laski 18 %, rautametallien 8 % ja malmin ja hiilen 5 %. Länsimaisten yritysten Venäjältä vuonna 2022 lähteneiden tavaroiden – jotka on luokiteltu "rahti toimialoittain" – määrä romahti 14 %.

Myös pakotteiden ulkopuoliset toimitukset ovat laskussa. Lannoitteiden määrä laski 7 % vuonna 2024, kun taas viljakuljetukset romahtivat kolmanneksella vuoden 2025 alussa, kun vehnänviljelystä tuli kannattamatonta. Rakennusalan paheneva taantuma on vähentänyt teräksen, sementin ja muiden materiaalien kysyntää.

Työvoimapula lamauttaa päivittäistä toimintaa

Henkilöstökriisi on ennennäkemätön. Noin 200 junaa perutaan joka päivä, koska RZD:llä on pulaa 2 500 kuljettajasta ja 3 000 veturin miehistön jäsenestä. Monet ovat lähteneet paremmin palkattuihin armeijan töihin, mikä heikentää toiminnan luotettavuutta.

Alhaiset palkat, huonot työolot ja suuri fyysinen rasitus ajavat työntekijöitä pois. Jotkut alueet toimivat lähellä romahdusta, ja viivästykset leviävät muihin verkon osiin.

Veturien tuotanto jyrkässä laskussa

Vaikka Kremlin määräsi lisätä valmistusta, veturien tuotanto on laskussa. Tammi-huhtikuun 2025 välisenä aikana sähköveturien tuotanto laski 13 % ja dieselin tuotanto 6 %. Käytöstä poistettuja yksiköitä ei korvata riittävän nopeasti, minkä vuoksi tehtailla on käyttämättömiä tuhansia uusia vaunuja.

Tämä pula tarkoittaa, että merkittävää osaa RZD:n kalustosta ei voida siirtää, mikä pahentaa ruuhkia ja vähentää käytettävissä olevaa rahtikapasiteettia.

https://www.railway.supply/en/russian-railways-crisis-threatens-freight-and-economy/