Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Juha Toivonen - Elokuu 16, 2025, 21:04:59 VR osti ehdoitta ja nöyränä 1970-luvun alussa "mitä kekkonen ja sen kaverit käskivät". Finnair EI OSTANUT sitä mitä kekkonen käski yya-hengessä ja ankaran poliittisen painostuksen myötä. Sähköveturit tulivat neukkulasta, vaikka todennäköisesti Lokomo-Valmet yhteenliittymä olisi tuonut laadukkaampaa sähkörautaa rautateillemme. Finnair neuvotteli pääjontajansa Gunnar Korhosen toimesta ja tiukoista vaatimuksistaan johtuen vain Yhdysvaltalaisen McDonnel-Douglasin kanssa. Poliitikot huusivat Tupolevia ja Iliyushinia, mutta Korhonen tokaisi ja toteutti McDonnel-Douglaseja. Ja nuo asemat myös pitivät aivan loppuun asti. DC-8, DC-9, ja DC-10... ja myöhemmin koko MD-perhe.
Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Elokuu 17, 2025, 01:05:14 VR osti ehdoitta ja nöyränä 1970-luvun alussa "mitä kekkonen ja sen kaverit käskivät". Finnair EI OSTANUT sitä mitä kekkonen käski yya-hengessä ja ankaran poliittisen painostuksen myötä. Sähköveturit tulivat neukkulasta, vaikka todennäköisesti Lokomo-Valmet yhteenliittymä olisi tuonut laadukkaampaa sähkörautaa rautateillemme. Finnair neuvotteli pääjontajansa Gunnar Korhosen toimesta ja tiukoista vaatimuksistaan johtuen vain Yhdysvaltalaisen McDonnel-Douglasin kanssa. Poliitikot huusivat Tupolevia ja Iliyushinia, mutta Korhonen tokaisi ja toteutti McDonnel-Douglaseja. Ja nuo asemat myös pitivät aivan loppuun asti. DC-8, DC-9, ja DC-10... ja myöhemmin koko MD-perhe. Ainoa lentokonemalli jota Neuvostoliitto yritti tosissaan myydä Finnairille ja jota jotenkin harkittiin oli Yakovlev YAK-42, pieni suihkukone lyhyitä reittejä varten, jotka pystyivät lentämään myös lyhyiltä kiitoteiltä. Tämä siksi että Suomessa oli 1970-luvulla vielä muutama lentokenttä joiden kiitotiet olivat liian lyhyitä DC9 ja Super Caravelle suihkukoneille, mm Tampere-Härmälä ja Kuusamo, ja oli vähitellen pakko korvata vanhat Convair Metropolitan potkurikoneet. Tampereen uusi lentokenttä valmistui Pirkkalaan 1979 ja Convairit korvattiin 1980 käytetyillä Fokker F27 potkuriturbiinikoneilla. Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Elokuu 17, 2025, 06:08:19 VR osti ehdoitta ja nöyränä 1970-luvun alussa "mitä kekkonen ja sen kaverit käskivät". Finnair EI OSTANUT sitä mitä kekkonen käski yya-hengessä ja ankaran poliittisen painostuksen myötä. Sähköveturit tulivat neukkulasta, vaikka todennäköisesti Lokomo-Valmet yhteenliittymä olisi tuonut laadukkaampaa sähkörautaa rautateillemme. Finnair neuvotteli pääjontajansa Gunnar Korhosen toimesta ja tiukoista vaatimuksistaan johtuen vain Yhdysvaltalaisen McDonnel-Douglasin kanssa. Poliitikot huusivat Tupolevia ja Iliyushinia, mutta Korhonen tokaisi ja toteutti McDonnel-Douglaseja. Ja nuo asemat myös pitivät aivan loppuun asti. DC-8, DC-9, ja DC-10... ja myöhemmin koko MD-perhe. Ainoa lentokonemalli jota Neuvostoliitto yritti tosissaan myydä Finnairille ja jota jotenkin harkittiin oli Yakovlev YAK-42, pieni suihkukone lyhyitä reittejä varten, jotka pystyivät lentämään myös lyhyiltä kiitoteiltä. Tämä siksi että Suomessa oli 1970-luvulla vielä muutama lentokenttä joiden kiitotiet olivat liian lyhyitä DC9 ja Super Caravelle suihkukoneille, mm Tampere-Härmälä ja Kuusamo, ja oli vähitellen pakko korvata vanhat Convair Metropolitan potkurikoneet. Tampereen uusi lentokenttä valmistui Pirkkalaan 1979 ja Convairit korvattiin 1980 käytetyillä Fokker F27 potkuriturbiinikoneilla. Sterlingin Caravelle kerran onnistui laskeutumaan Härmälään. Se että se kykeni starttaamaan sieltä taas taivaalle, edellytti hiukan fundeeraamista, kun painoa piti saada kevennettyä. Ihme, ettei kippari ja perämieskin joutuneet jättämään vyönsolkensakin Tampereelle!!!??? Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Elokuu 17, 2025, 11:32:12 Sterlingin Caravelle kerran onnistui laskeutumaan Härmälään. Se että se kykeni starttaamaan sieltä taas taivaalle, edellytti hiukan fundeeraamista, kun painoa piti saada kevennettyä. Ihme, ettei kippari ja perämieskin joutuneet jättämään vyönsolkensakin Tampereelle!!!??? Näin on, olen nähnyt videon siitä! Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Markku Naskali - Elokuu 17, 2025, 19:11:35 Kyllähän se ilman matkustajia ja vajain tankein helposti nousi. Oletan että lasku oli kriittisempi.
Kysehän oli siitä että kyseinen halpalentoyhtiö ei ollut kunnolla varautunut siihen että varakentällekin pitäisi polttoaineen riittää eikä se edes riittänyt suunnitellusti vain Tampere oli kaiketi ainoa mahdollisuus. Onneksi selvittiin. Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Markku Naskali - Elokuu 17, 2025, 20:20:52 Tampereen Härmälän kenttä oli ongelmallinen kiitoradan lyhyyden lisäksi myös siitä että toinen pää lähes päättyi rataan ja lisää vaikeusastetta tuli sähköistyksen myötä.
Ja niille jotka taas urputtavat että ei liity rautateihin suosittelen etsimään netistä tuosta tapauksesta ketovan videon. Siinä näkyy sekä rata että juna! Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Elokuu 17, 2025, 20:44:29 Tampereen Härmälän kenttä oli ongelmallinen kiitoradan lyhyyden lisäksi myös siitä että toinen pää lähes päättyi rataan ja lisää vaikeusastetta tuli sähköistyksen myötä. Ja niille jotka taas urputtavat että ei liity rautateihin suosittelen etsimään netistä tuosta tapauksesta ketovan videon. Siinä näkyy sekä rata että juna! Isot pojat kertoivat Härmälän kentän olleen "kattilan pohjalla". Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Mikko Herpman - Elokuu 18, 2025, 13:11:16 Yksi video liittyen Caravellen laskusta Härmälään.
https://youtu.be/ZW_lg64bkLI?si=0_3l2ZjX1RncZ2hi Otsikko: Lentoliikenteestä Kirjoitti: Juha Toivonen - Elokuu 23, 2025, 21:45:54 Nyt meille Tampereelle (Pirkkalaan) laskeutuu ja nousee mm. A400M, Lockheed Super Hercules C130J, C-17 Globemaster, ja Lockheed C-5 Calaxy, sekä Boeing 747 kalustoa, - kaikkien muiden "normaalien" reittilentokoneien lisäksi. Vaan ei todellakaan ja täydeksi onneksemme, yhtään iliyushineita, tupoleveja saati antonoveja.
|