Otsikko: Kapeammat raiteet Kirjoitti: Paul Freihoff - Elokuu 31, 2025, 11:06:38 Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi?
Otsikko: Vs: Kapeammat raiteet Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Elokuu 31, 2025, 12:11:29 Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi? Oletettavasti nykyiset kuormaulottumat säilytettäisiin joten kalustoa voisi käyttää jos telit tai pyörät vaihdettaisiin. Osalla kalustoa se ehkä on niin hankala toteuttaa että ei tehdä, ja vanhimmat joutuisivat romuksi kun varaosia ei löydy. Oletettavasti Sr2, Sr3 ja Dr19 veturit ja uusimmat sähkömoottorijunat Sm3:sta ylöspäin saisivat varmasti uudet telit. IC-vaunut kanssa. Tavaravaunuista en osaa sanoa. Osa saisi uudet pyörät, osa ei. Osa tavarajunaliikenteestä hoituisi ulkomaisella kalustolla. Taajamajunia varten ostettaisiin ehkä käytettyä kalustoa länsi-Euroopasta tai kilpailevat ulkomaiset operaattorit toisivat oman kalustonsa suoraan tänne. Yksityisistä vetureista Dr18 , 20 ja 21 ovat alunperin rakennettu normaaliraiteisista joten uudet telit alle vaan. Otsikko: Vs: Kapeammat raiteet Kirjoitti: Jari Välimaa - Elokuu 31, 2025, 14:44:12 Mikäli aiotaan kaventaa raiteet koko maassa EU normiin miten käy nykyisen kaluston? Kaikki veturit ja vaunut uusiksi vai vain telit uusiksi? Tämä tapahtuu seuraavan 50 vuoden aikana hitaasti, jonka jälkeen Suomen rautateiden kalusto-ongelmat poistuvat. Otsikko: Vs: Kapeammat raiteet Kirjoitti: Juha Toivonen - Syyskuu 01, 2025, 16:45:42 Ensimmäisenä kavennukseen ja oikein peruskorjauksen kautta, lähtenee Hv2 680, joka jo viime vuosisadalla suunniteltiin ja rakennettiin juuri kavennusta silmällä pitäen. ;D
|