Otsikko: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Janne Smedberg - Maaliskuu 03, 2010, 18:43:35 Lähivuosina Suomessa nähdään ensimmäinen ohjausvaunu. Siinä yhdistyvät veturin ja matkustajavaunun ominaisuudet. Ohjausvaunun avulla junaa voi ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa. Ohjausvaunu säästää ratapihakapasiteettia ja parantaa täsmällisyyttä. Lisäksi turvallisuus ratapihalla paranee, kun veturinvaihdot ja kaluston kytkennät vähenevät. VR tilaa yhteensä 12 ohjausvaunua. Lisäksi tilataan 15kpl ravintolavaunuja ja 40kpl kaksikerroksisia IC-vaunuja. Odotellaan... Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 03, 2010, 18:50:25 Oho, en saa vaan päähäni kuvaa että minkämoinen tämä ohjauvaunu on. Pendolinon ohjaamovaunun tapainen?
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Ilari Eskelinen - Maaliskuu 03, 2010, 18:58:12 Oho, en saa vaan päähäni kuvaa että minkämoinen tämä ohjauvaunu on. Pendolinon ohjaamovaunun tapainen? Lienee hieman tätä vastaava: http://vaunut.org/kuva/38458 tai http://www.trainweb.org/railphot/1183-0013w.jpg Minkä valmistajan tuotantoa kuvien ohjausvaunut muuten ovat? Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 03, 2010, 19:42:20 Oho, en saa vaan päähäni kuvaa että minkämoinen tämä ohjauvaunu on. Pendolinon ohjaamovaunun tapainen? Lienee hieman tätä vastaava: http://vaunut.org/kuva/38458 Tämä on puhdas heitto, mutta arvelisin että tuo voisi olla lähimpänä toteutuvaa vempelettä. Toki, voihan kyseessä olla vaikka Sn200:lle rimmattu Dm10 plootualustalla, se tuskin on se ongelma, vaan ehkäpä enemmänkin se, mikä laitoksen ilmanvastus on (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus), josta voi jokhainen laskhea kuinka suuri merkitys moisella vastuksella on. Siksi epäilisin tuota Dm10-variaation käyttöä ohjausvaunun holkkina. Tietty kannattaa myös muistaa se, että ohjausvaunu noin niin kuin tietoteknisesti edustaa lähinnä yksittäistä työasemaa veturiin nähden - ohjauslogiikat, voimansiirrot, päämuuntajan ohjaukset yms. ja plaaplaaplaavetureihin kuuluvat komponentit jäävät yhä edelleenkin veturipäähän - vrt. Eio/Eic <=> Sm1/sm2 Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 03, 2010, 19:56:45 Viime keväänä olin Sisiliassa jossa hotellin vierestä kulki rata jolla paineli junia 'takaperin'. Ohjausvaunun pää oli lähes tavallisen vaunun näköinen, mitä nyt oli ajovalot, ja lasinpyyhin ikkunassa. Taisi olla ovikin mahdollista läpikulkua varten jos junia yhdisteltäisiin.
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Seppo Hiltunen - Maaliskuu 03, 2010, 20:14:07 Tässähän se uusi ohjausvaunu on jo kuvassa. http://vaunut.org/kuva/23526?m=1&d=1.4.2006
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 03, 2010, 20:25:46 Viime keväänä olin Sisiliassa jossa hotellin vierestä kulki rata jolla paineli junia 'takaperin'. Ohjausvaunun pää oli lähes tavallisen vaunun näköinen, mitä nyt oli ajovalot, ja lasinpyyhin ikkunassa. Taisi olla ovikin mahdollista läpikulkua varten jos junia yhdisteltäisiin. Mikä ihme tässä nyt tuntuu kaikille olevan ymmärtää - ei Sr2 + Edb + Edfs + Ed + Ed + "Edo" ole yhtään sen kummempi kombinaatio kuin Sm1/2-junankaan yhdistelmä ohjausvaunuineen. Olen tätä yrittänyt vinkata jos vaikka jollain konsteilla porukalle, mutta mikään muu kuin ilmeisesti rautalanka ei piisaa ymmärrysalustaksi. ELI: OHJAUSVAUNUJEN HANKINTA EI PARANNA VR:n IMAGOA, KYSEESSÄ ON LÄHINNÄ KALUSTOKIERRON TEHOSTAMINEN, JOKA EI VITTUAKAAN KIINNOSTA MATKUSTAJIA. POKAA KIINNOSTAA VAIN JA AINOASTAAN TÄSMÄLLISYYS, EI KALUSTOON SATSATTU RAHAMÄÄRÄ TAI SIINÄ KÄYTETTY TEKNIIKKA. Voisin kysyä vastakysymyksen - kuinka monen kännykkäasiakkaan operaattori kertoo loppuasiakkaalle lähitukiaseman, HLR:n, EDGEn, 3G:n, laskutusjärkän, aspan palveluiden integroinneista tms.? Mitä se loppuasiakas tällä tiedolla tekisi? Eiköhän pokaa nyt kuitenkin kiinnosta enemmänkin soittaa NYT paikasta A paikkaan B, eli siis poka on vailla täsmälleen samaa palvelua VR:ltä. Mikä tästä asiasta tekee niin järjettömän monimutkaisen ymmärtää myös VR PK:ssa? Hieman off topic, mutta kerron silti: vertasin kaverille tänään teleoperaattoreiden monopolien murtumista 90-luvun alussa ja puolivälissä. Mitä tapahtui loppuviimein puheluiden hinnoille? - vuonna 1996 Radiolinjan Freetime-liittymien puhlut muihin verkkoihin maksoivat päiväsaikaan (3,80 mk/min) 65 snt/min - nykyään ne maksavat kymmenyksen tuosta. Ilman kilpailua tässä maassa ei olisi yli viittämiljoonaa kännykkäasiakasta, eikä palvelu olisi kehittynyt mihinkään. Sen sijaan nämä operaattorit ovat tehneet ihan helvetisti tiliä sillä, että välittävät puheluliikennettä verkoissaan B-tilaajille, joka heille (laskevan liikenteen osalta vieraasta verkosta) on rahasampo. Yksikään Horri Halkeri tai Vekka Pennamo ei alkuysärin jälkeen (RL perustettiin v. 1988 ja kaupallinen käyttö alkoi 1992) ole enää tänä päivänä sitä mieltä, että kilpailun avaaminen olisi ollut edes marginaalinen töppäys. Kysyn jokaiselta vorgilaiselta, jokaiselta Vehviläiseltä, jokaiselta asiantuntijalta ja kaikilta muiltakin, että mikä perhana tässä näin yksinkertaisessa asiassa on niin suunnattoman vaikeaa ymmärtää, sillä kyse ei kuitenkaan ole ydinfysiikasta? Tässä nyt on kuitenkin se pohjana, että niin operaattorit, asiakkaat kuin yrityksetkin (kalusto, leasing, etc) tästä hyötyvät, eli tässä puhutaan näin ammattitermein win-win-tilanteesta. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Matti Lehtonen - Maaliskuu 03, 2010, 21:35:30 Tämä onkin harrastajasivusto. Yli 99% junamatkustajista eli 'pokista' ei ole millään muotoa kiinnostunut mistään siitä, mistä näillä sivuilla keskustellaan. Eli tämäkin ohjausvaunuasia on täällä täysin vertaisessaan ympäristössä ;D ;D
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Maaliskuu 03, 2010, 22:46:53 Viime keväänä olin Sisiliassa jossa hotellin vierestä kulki rata jolla paineli junia 'takaperin'. Ohjausvaunun pää oli lähes tavallisen vaunun näköinen, mitä nyt oli ajovalot, ja lasinpyyhin ikkunassa. Taisi olla ovikin mahdollista läpikulkua varten jos junia yhdisteltäisiin. Mikä ihme tässä nyt tuntuu kaikille olevan ymmärtää - ei Sr2 + Edb + Edfs + Ed + Ed + "Edo" ole yhtään sen kummempi kombinaatio kuin Sm1/2-junankaan yhdistelmä ohjausvaunuineen. Olen tätä yrittänyt vinkata jos vaikka jollain konsteilla porukalle, mutta mikään muu kuin ilmeisesti rautalanka ei piisaa ymmärrysalustaksi. Taidat jutella joillekin mielikuvitusihmisille, tokkopa tuossa on kenelläkään mitään epäselvää ja vaikka olisikin, mitä sitten? Lainaus ELI: OHJAUSVAUNUJEN HANKINTA EI PARANNA VR:n IMAGOA, KYSEESSÄ ON LÄHINNÄ KALUSTOKIERRON TEHOSTAMINEN, JOKA EI VITTUAKAAN KIINNOSTA MATKUSTAJIA. POKAA KIINNOSTAA VAIN JA AINOASTAAN TÄSMÄLLISYYS, EI KALUSTOON SATSATTU RAHAMÄÄRÄ TAI SIINÄ KÄYTETTY TEKNIIKKA. Ziisus, etsi jostain itsellesi lääkitystä tai edes raitista ilmaa. Sinun VR-vastaisuus on niin käsittämättömällä tasolla, että sitä on vaikea ymmärtää edes niiden, jotka eivät VR:llä ole töissä. Lainaus Voisin kysyä vastakysymyksen - kuinka monen kännykkäasiakkaan operaattori kertoo loppuasiakkaalle lähitukiaseman, HLR:n, EDGEn, 3G:n, laskutusjärkän, aspan palveluiden integroinneista tms.? Mitä se loppuasiakas tällä tiedolla tekisi? Eiköhän pokaa nyt kuitenkin kiinnosta enemmänkin soittaa NYT paikasta A paikkaan B, eli siis poka on vailla täsmälleen samaa palvelua VR:ltä. Mikä tästä asiasta tekee niin järjettömän monimutkaisen ymmärtää myös VR PK:ssa? Hienoa ensin esittää kuvitteellinen muiden esittämä väittämä ja sitten kumota se oman päänsä sisällä ja kirjoittaa se vieläpä tänne asti. Lainaus Hieman off topic, mutta kerron silti: vertasin kaverille tänään teleoperaattoreiden monopolien murtumista 90-luvun alussa ja puolivälissä. Mitä tapahtui loppuviimein puheluiden hinnoille? - vuonna 1996 Radiolinjan Freetime-liittymien puhlut muihin verkkoihin maksoivat päiväsaikaan (3,80 mk/min) 65 snt/min - nykyään ne maksavat kymmenyksen tuosta. Ilman kilpailua tässä maassa ei olisi yli viittämiljoonaa kännykkäasiakasta, eikä palvelu olisi kehittynyt mihinkään. Sen sijaan nämä operaattorit ovat tehneet ihan helvetisti tiliä sillä, että välittävät puheluliikennettä verkoissaan B-tilaajille, joka heille (laskevan liikenteen osalta vieraasta verkosta) on rahasampo. Yksikään Horri Halkeri tai Vekka Pennamo ei alkuysärin jälkeen (RL perustettiin v. 1988 ja kaupallinen käyttö alkoi 1992) ole enää tänä päivänä sitä mieltä, että kilpailun avaaminen olisi ollut edes marginaalinen töppäys. Tämä ei liity mitenkään mihinkään. Lainaus Kysyn jokaiselta vorgilaiselta, jokaiselta Vehviläiseltä, jokaiselta asiantuntijalta ja kaikilta muiltakin, että mikä perhana tässä näin yksinkertaisessa asiassa on niin suunnattoman vaikeaa ymmärtää, sillä kyse ei kuitenkaan ole ydinfysiikasta? Tässä nyt on kuitenkin se pohjana, että niin operaattorit, asiakkaat kuin yrityksetkin (kalusto, leasing, etc) tästä hyötyvät, eli tässä puhutaan näin ammattitermein win-win-tilanteesta. Olen ymmärtänyt, että olet joskus ollut VR:n palveluksessa. Jos näin todella on, olen kaikkien junaa käyttävien ihmisten puolesta onnellinen, että urasi rautatiemaailmassa on jo taakse jäänyttä elämää. Onneksi noin sekopäisiä ihmisiä ei ole töissä millään alalla, joka liittyy jonkinlaiseen turvallisuuteen. Ja onneksi suurimpaan osaan kriittisistä aloista on psykologiset testit. Ja yleisemmin, kaimalla tuntuu olevan suoritustason ns. sisäpiiritietoa monesta asiasta ja harrastuksensa mukana tuomaa kokemusta. Suuremmissa linjoissa kaimani tyypillisesti kertoo hällä olevan vaikka mitä tahansa sisäpiirin tietoa eri asioista, mutta ne kyllä ovat joko täysin henkilön itse keksimiään tai jossain Transpointin tupakkapaikalla kuultuja. Niin vähän tietoa todellisuudesta herra Nymanilla tuntuu olevan. P.S. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä miten tämä lainauskuvio internet-maailmassa toimii, joten tää on ns. tätä. // Korjattu lainaukset Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 03, 2010, 23:18:13 Ohjausvaunut ovat melko itsestäänselvyys meille joskus Suomen ulkopuolella junailleille, mutta etenkin nuoremmalle polvelle ne voivat olla jotain eksoottista. Kyllä mäkin niitä vielä 18-kesäisenä ihmettelin, kun ekaa kertaa näin veturin olevan junan peräpäässä :))
Tässä vähän kuvia ohjausvaunuista eri maissa: Ranska: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/Corail/TER/Alsace/090919-54.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/regional/RIB/rebuilt/RRLDE_5mars08.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/regional/RIO/rebuilt/RT2006-07-13_20-10-44.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/regional/V2N/SNCF77001Lon22041.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/regional/VB2N/FRSNCFVB2N2Ozoir20031209.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/regional/VO2N/c-rth2002-10-21_18-56-26.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/regional/VR2N/1812regionord.jpg Espanja: http://www.railfaneurope.net/pix/es/car/Talgo-Pendular/cream-blue/RENFE_Mare-Nostrum_a13.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/es/car/Talgo-Pendular/white-blue/11-173_RENFE.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/es/car/Talgo-200/white-blue/100-Talgo_200.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/es/car/Talgo-7/Tarragona/Talgo_7-1744.jpg Tanska: http://www.railfaneurope.net/pix/dk/car/regional/ABns-Ba_ME_Roskilde96_M.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/dk/car/double_deck/DD-Hellerup.jpg Viro: http://www.railfaneurope.net/pix/ee/diesel/dmu/DR1B/DR1A-243_EVR_DR1BJ-3714_05_09_09_Lagedi.jpg Saksa: http://www.railfaneurope.net/pix/de/electric/120_1/verkehrsrot/misc/Stw%2B120_Sb.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bpmbdzf/white/090707-006.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/double_deck/ex-DR/bg-q-local-jp.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/double_deck/DABpbzf764/dosto_bild1.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/regional/ex-DR/brund02gr.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/regional/ex-DR/db508080356647_e0015565.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/de/electric/emu/ICE/ICE-2/Berlin/808026cs.jpg Belgia: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/I11/BDx/I-11_BDx_Haren_1.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/M6/B/090306-42.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/M4/ADx/IC1909.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/M5/BDx/090306-61.jpg Itävalta: http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/regional/long_Schlieren/Bmpz-s/80-75/80750830_sp.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/regional/double_deck/CAT/80_33_901_Zentralfriedhof_01_05_2005.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/regional/double_deck/misc/8033_1_AH.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/regional/long_Schlieren/Bmpz-s/80-73/Klagenfurt/80_73_202_Kt.jpg Suomi: http://www.railfaneurope.net/pix/fi/electric/emu/Sm1-2/Finn12.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/fi/electric/emu/Sm1-2/Finnorszag3.jpg Iso-Britannia: http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/4-TC/SD2335.JPG http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/non-passenger/MK1-PCV/bye-resdvt-wden-jp.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/Mk4/MK4-DLV/82230050508.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/Mk2/MK2-DBSO/UK9702B.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/gb/car/Mk3/MK3-DLV/snow-d-dvt-jp.jpg Alankomaat: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/DD-AR/060906-60.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/ICR/BDs/090110-20.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/Benelux/Bs/Amsterdam/benelux07.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/Benelux/Plan_D/bnl-rds2.jpg Kazakstan: http://www.railfaneurope.net/pix/kz/car/Talgo/talgo200-1.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/kz/car/Talgo/09_617.jpg Italia: http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/express/UIC-Z/npB/pilotazsmn.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/UIC-X_rebuilt/FS_X_cab.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/APR/XMPR/50838239040-1-mt.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/APR/XMPR/FS_PR_npBD_50_83_82-38_017-0__01.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/ADP/XMPR/5083-2639-mt.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/APR/TILO/TILO_Milano1.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/Vivalto/FS_Vivalto_npBH_50_83_26-78_910-6__02-05-2006_Santhia-01.jpg http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/regional/MDVC/npBD/XMPR/Bologna/fs_dts_blg.jpg Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 04, 2010, 01:06:13 Muistaakseni ei ole kauankaan, kun VR:llä oli erittäin jyrkkä kielteinen mielipide näiden ohjausvaunujen tarpeellisuudesta. Mikähän lienee tilanne nykyään naapurissamme Ruotsissa, eikös sielläkin ole (tai oli) näitä ohjausvaunuja? Muistelen kuulleeni aikoinaan, että suuria ongelmia oli esim. Tukholman ja Uppsalan välisessä liikenteessä - ei teknisiä?
Kuinkahan muuten tulevaisuudessa ratkaistaan meidän tupakoitsijoiden tilat kaksikerros-vaunuissa? Ravintelivaunun yläkertaan voitaisiin rakentaa esim. avonainen terassi - ei muuten "nortista" taida montaa henkosta saada 160km/h:n viiletyksessä. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 04, 2010, 01:14:52 Muistaakseni ei ole kauankaan, kun VR:llä oli erittäin jyrkkä kielteinen mielipide näiden ohjausvaunujen tarpeellisuudesta. Mikähän lienee tilanne nykyään naapurissamme Ruotsissa, eikös sielläkin ole (tai oli) näitä ohjausvaunuja? Muistelen kuulleeni aikoinaan, että suuria ongelmia oli esim. Tukholman ja Uppsalan välisessä liikenteessä - ei teknisiä? Kuinkahan muuten tulevaisuudessa ratkaistaan meidän tupakoitsijoiden tilat kaksikerros-vaunuissa? Ravintelivaunun yläkertaan voitaisiin rakentaa esim. avonainen terassi - ei muuten "nortista" taida montaa henkosta saada 160km/h:n viiletyksessä. Ruotsissa taitaa Englannin lisäksi maailman nopeimmat ohjausvanuista ajettavat junat. Ruotsissa tietenkin X2000 ja Englannissa IC225-junat joskin ohjausvaunuja käytetään myös joissain muissakin junissa, ohjausvaunun litterakin kertoo kaiken: DVT - Driving Van Trailer. Niissä näyttäisi olevan matkatavaraosastot joskin niitä ei kai ole ihmeemmin käytetty. Ja mitä tulee savuttelijoihin, eikös VR:llä ollut selvä sääntö: kaksikerroksiset junat ovat savuttomia (tarkoitti tosin IC2-junia)... Voipi olla tuskaa joillekin Helsinki - Oulu ilman savuja... ;D Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Maaliskuu 04, 2010, 01:15:34 Eiköhän tuo tupakointikysymys kiristy pikku hiljaa aina vaan, tupakoimattomien onneksi. Tuukan linkittämissä kuvissa tosiaan tuli mieleen että onhan Suomessakin jo nyt ohjausvaunuja, mutta moottorivaunuissa niitä ei sellaisiksi miellä. Sitä veturi-ohjausvaunujunaa odotellessa. Tulisi taas uusi variantti Suomen yksitotistuvaan kalustokirjoon.
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 04, 2010, 01:57:26 mikä laitoksen ilmanvastus on Laitoksen ilmanvastus on sama kuin nykyisen Sr2+Ed -yhdistelmälaitoksen, koska se ilmaa vastustava poikkipinta-ala on samanmuotoinen. Katso liitteeksi lisäämäni kuva, joka selventää pointtia. Ja itse asiassa, koska Ed-vaunujen etuosa on pysty, mutta kaksikerroksisen ohjausvaunun keula mitä luultavimmin viisto, pitäisi ilmanvastuksen olla ohjausvaunu edellä kulkiessa jopa pienempi kuin veturi edellä kulkiessa Tietty se ei ole mitenkään varmaa, että ohjausvaunuista tulee kaksikerroksisia, mutta vähän kummaa se nykyisellä IC-politiikalla olisi, jos ohjauvaunut jätettäisiin yksikerroksisiksi.. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Pete Nummi - Maaliskuu 04, 2010, 02:09:55 Tuohon tupakka asiaan... Ainakin VR:n henkilökunnan mukaan ei mene enään montaa vuotta, ja junista häviävät tupakkakopit kokonaan.
Yksi on veikannut vuotta 2012 ja kaksi muuta vuotta 2013.. saas nähdä.. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 04, 2010, 04:19:38 Lainaus ELI: OHJAUSVAUNUJEN HANKINTA EI PARANNA VR:n IMAGOA, KYSEESSÄ ON LÄHINNÄ KALUSTOKIERRON TEHOSTAMINEN, JOKA EI VITTUAKAAN KIINNOSTA MATKUSTAJIA. POKAA KIINNOSTAA VAIN JA AINOASTAAN TÄSMÄLLISYYS, EI KALUSTOON SATSATTU RAHAMÄÄRÄ TAI SIINÄ KÄYTETTY TEKNIIKKA. Ziisus, etsi jostain itsellesi lääkitystä tai edes raitista ilmaa. Sinun VR-vastaisuus on niin käsittämättömällä tasolla, että sitä on vaikea ymmärtää edes niiden, jotka eivät VR:llä ole töissä. No eihän mulla nyt mitään VR:ää vastaan ole, ainoastaan kritisoin mielestäni jopa joskus jollain tapaa argumentoiden heidän tapaansa toimia. Tai oikeammin johdon toimia kritisoin, jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Mm. tämä ohjausvaunuasia oli sellainen, että vielä vuosi sitten talosta tuupattiin sellaista infoa ulos, ettei VR ole hankkimassa ohjausvaunuja. Lainaus Voisin kysyä vastakysymyksen - kuinka monen kännykkäasiakkaan operaattori kertoo loppuasiakkaalle lähitukiaseman, HLR:n, EDGEn, 3G:n, laskutusjärkän, aspan palveluiden integroinneista tms.? Mitä se loppuasiakas tällä tiedolla tekisi? Eiköhän pokaa nyt kuitenkin kiinnosta enemmänkin soittaa NYT paikasta A paikkaan B, eli siis poka on vailla täsmälleen samaa palvelua VR:ltä. Mikä tästä asiasta tekee niin järjettömän monimutkaisen ymmärtää myös VR PK:ssa? Lainaus Hienoa ensin esittää kuvitteellinen muiden esittämä väittämä ja sitten kumota se oman päänsä sisällä ja kirjoittaa se vieläpä tänne asti. Käytetään rautalankaa: - Mitä loppuasiakas tekee sillä tiedolla, onko Sm5-junissa ilmaverhosysteemit, Allegro-junissa kaksivirtajärjestelmä tai kahden eri järjestelmän JKV? Tokkopa yhtään mitään matkansa kannalta. Sen sijaan VR:n kannattaisi mielestäni satsata matkustajia oikeasti koskevan informaation tiedottamiseen, ei pelkkien markkinointikirjeiden tuputtamiseen lehdistölle. Mikä tuossa muuten oli muiden esittämää väittämää? Lainaus Hieman off topic, mutta kerron silti: vertasin kaverille tänään teleoperaattoreiden monopolien murtumista 90-luvun alussa ja puolivälissä. Mitä tapahtui loppuviimein puheluiden hinnoille? - vuonna 1996 Radiolinjan Freetime-liittymien puhlut... Lainaus Tämä ei liity mitenkään mihinkään. Ei niin, siksi siinä lukeekin "off topic". Lainaus Kysyn jokaiselta vorgilaiselta, jokaiselta Vehviläiseltä, jokaiselta asiantuntijalta ja kaikilta muiltakin, että mikä perhana tässä näin yksinkertaisessa asiassa on niin suunnattoman vaikeaa ymmärtää, sillä kyse ei kuitenkaan ole ydinfysiikasta? Tässä nyt on kuitenkin se pohjana, että niin operaattorit, asiakkaat kuin yrityksetkin (kalusto, leasing, etc) tästä hyötyvät, eli tässä puhutaan näin ammattitermein win-win-tilanteesta. Lainaus Onneksi noin sekopäisiä ihmisiä ei ole töissä millään alalla, joka liittyy jonkinlaiseen turvallisuuteen. Ja onneksi suurimpaan osaan kriittisistä aloista on psykologiset testit. En tiedä, että miten kritiikki liittyy turvallisuuteen? Jännä juttu on sellainen, että kun otan kantaa vapaaseen tai edes osittaiseen kilpailuun, siitä sitten vedetään tommoset herneet. Toki jos seuraava lausuntoni edellyttää psykotestejä, voin ne käydä vetämässä läpi, jotta sana on taas vapaa. Jos kerron, että WTC:n security policyn ongelma on heidän oma monimutkaisuutensa, tai että aidattujen lentoasemien ongelma on se, että konehallin avoimen oven kautta pääsee plattalle suoraan, oletko edelleen sitä mieltä, että joht. Nymanin olisi syytä käydä psykossa ennen plattalle kävelyä, vaikka nämä edellä mainitutkin ovat täysiä tosia ;) Kääntäen niin, että minäkö se turvallisuusuhka olen, jos sen täysin minusta riippumattomat tahot ovat aiheuttaneet omalla toiminnallaan ja turvallisuussuunnittelullaan? Lainaus Ja yleisemmin, kaimalla tuntuu olevan suoritustason ns. sisäpiiritietoa monesta asiasta Jeps, hyvä että sulla tuntuu olevan tällainen fiilis. Lainaus Niin vähän tietoa todellisuudesta herra Nymanilla tuntuu olevan. Jeps nro 2, hyvä että sulla tuntuu olevan tällainen fiilis. Lainaus P.S. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä miten tämä lainauskuvio internet-maailmassa toimii, joten tää on ns. tätä. // Korjattu lainaukset Korjattu muutamia kaiman selviä asiavirheitä. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 04, 2010, 06:16:30 Mm. tämä ohjausvaunuasia oli sellainen, että vielä vuosi sitten talosta tuupattiin sellaista infoa ulos, ettei VR ole hankkimassa ohjausvaunuja. Resiina-lehdessä taisi jokunen aika sitten lukea, että ohjausvaunuista tehtiin tarjouskilpailu, mutta kokonaisratkaisun hintataso oli tuolloin niin kallis, ettei hommasta silloin tullut mitään. Sitä en tiedä, onko aiemminkin ohjausvaunujen hankinta ollut tapetilla, ja kuinka pitkälle tapetti on edennyt. Yksi mieleen tuleva seikka on se, että tämä tuorein ohjausvaunuhankinta perustuisi siihen, että samaan aikaan tilataan normaalejakin kaksikerrosvaunuja. Ehkä nykyinen vaunukalusto ei työntöjuniin kuitenkaan sovellu? Sen perusteella miten kuulutuskaiuttimet silloin tällöin pörisee, niin mielikuva UIC-kaapelin häiriöherkkyydestä ei ole kaikkein paras mahdollinen. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Jorma Toivonen - Maaliskuu 04, 2010, 10:55:03 Maininnasta ruotsalaisesta ohjausvaunusta tarkoitin AFM7-sarjaa http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/personvagnar-i-trafik/afm7 .
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 04, 2010, 11:49:46 Olin ymmärävinäni, että Johtajan ohjausvaunukommentti liittyi jollain tapaa kilpailun avaamiseen rataverkolla. Ehkä ymmärsin väärin, kun en mitenkään keksi kuinka mahdollisesta ohjausvaunuhankinnasta tiedottaminen liittyy kilpailun avaamiseen.
Toisaalta tämä ei ole maailman ainoa asia, jota en ymmärrä. Eikä varmaan myöskään tärkein. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 04, 2010, 12:34:15 Kieltämättä mun teksti oli hiukka vaikeaselkoinen. Otin kantaa kolmeen eri aihealueeseen:
1. Siihen, ettei ohjausvaunujen tekninen rakentaminen ole Ameriiiikan temppu, sillä ihan samaan tapaan esim. Sm-kalusto on rakennettu 2. Vertasin ohi aiheen telemonopolien murtumista rataverkon vapaaseen kilpailuun 3. Kerroin esimerkin, mitä puheluiden hinnoille on monopolien purkamisen jälkeen tapahtunut ja että vapaa kilpailu tekisi hyvää myös Suomen rataverkolle. Voin joskus kirjoittaa tuon puhtaaksi, niin myös muut kuin allekirjoittanut ymmärtää, mitä tarkoitin :-) Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Maaliskuu 04, 2010, 13:33:45 Tuo 55 vaunun tilaus olisi ihan tervetullut edistämään kotimaan vaunuteollisuutta ja eiköhän tuo 12 ohjausvaunun rakentaminen ole mikään mahdottomuus.
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tapani Kunnas - Maaliskuu 04, 2010, 14:05:36 mikä laitoksen ilmanvastus on Laitoksen ilmanvastus on sama kuin nykyisen Sr2+Ed -yhdistelmälaitoksen, koska se ilmaa vastustava poikkipinta-ala on samanmuotoinen. Katso liitteeksi lisäämäni kuva, joka selventää pointtia. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 04, 2010, 14:05:43 3. Kerroin esimerkin, mitä puheluiden hinnoille on monopolien purkamisen jälkeen tapahtunut ja että vapaa kilpailu tekisi hyvää myös Suomen rataverkolle. Oletko myös sattumoisin sitä mieltä, että koska Suomen metsissä saa vapaasti kävellä, siellä pitäisi saada myös vapaasti ajella puskutraktoreilla? Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tauno Hermola - Elokuu 08, 2010, 17:35:05 Ohjausvaunut ovat melko itsestäänselvyys meille joskus Suomen ulkopuolella junailleille, mutta etenkin nuoremmalle polvelle ne voivat olla jotain eksoottista. Kyllä mäkin niitä vielä 18-kesäisenä ihmettelin, kun ekaa kertaa näin veturin olevan junan peräpäässä :)) Tässä vähän kuvia ohjausvaunuista eri maissa: ..... ..... ..... Tämä http://en.wikipedia.org/wiki/Railjet puuttui Tuukan listalta ;D Toinen veturi on tuon artikkelin mukaan usein junan keskellä. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Esko Ampio - Elokuu 08, 2010, 20:37:40 Joitain ajatelmia ohjausvaunuista. Niiden ohjaamo pitänee olla samaa lujuusluokkaa, kuin veturissakin. Vrt. myös Flirt-turvakeularakenne. Mites mällitilanteissa, kun heijari onkin perässä.
Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 09, 2010, 20:50:13 Kieltämättä mun teksti oli hiukka vaikeaselkoinen. Otin kantaa kolmeen eri aihealueeseen: 1. Siihen, ettei ohjausvaunujen tekninen rakentaminen ole Ameriiiikan temppu, sillä ihan samaan tapaan esim. Sm-kalusto on rakennettu Ongelma voi olla ohjaus yms signaalien välittäminen veturin ja ohjaamon välillä. Mitä tehdään vanhan IC/IC2 kaluston kanssa? Onko ohjausvaunuja tarkoitus käyttää vain uusien vaunujen kanssa yms. Ja tässä sitä yhdenlaista Ameriikan mallia, veturista otettu moottori pois ja laitettu matkatavara osasto tilalle: http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F40PH (http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_F40PH) ja sieltä Cabbage Car (NPCU) Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 09, 2010, 21:38:09 IC2-vaunuista löytyy jo nykyisellään UIC-kaapeli, jonka lisäksi ei minun käsittääkseni* vaadita välivaunuilta mitään kummempaa. Yksikerrosvaunuissa sitä kaapelia ei välttämättä ole.
Jos muutostöitä sitten tarvitseekin tehdä, ne eivät ole mitään sen kummempaa kuin yhden kaapelin läpivienti. Onnistuu tarvittaessa kohtuullisen pienin kustannuksin ja nopeasti. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 09, 2010, 22:06:18 Jos muutostöitä sitten tarvitseekin tehdä, ne eivät ole mitään sen kummempaa kuin yhden kaapelin läpivienti. Onnistuu tarvittaessa kohtuullisen pienin kustannuksin ja nopeasti. Sen yhdenkin kaapelin vetäminen ei välttämättä ole helppoa/nopeaa. Toivottavasti sitä ei tarvita. Otsikko: Vs: VR tilaa 12kpl ohjausvaunuja,15 ravintolavaunua ja 40 IC vaunua Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 16, 2010, 12:05:30 Joitain ajatelmia ohjausvaunuista. Niiden ohjaamo pitänee olla samaa lujuusluokkaa, kuin veturissakin. Vrt. myös Flirt-turvakeularakenne. Mites mällitilanteissa, kun heijari onkin perässä. Hyvä pointti, mutta asia on huomioitu rakenteessa. Sveitsiläisten käyttämissä ohjausvaunuissa käytetään BR 460/465(Sr2) -tyypin ohjaamokomponenttia varusteineen ja hallintalaitteineen ja mainitussa veturissahan on teräksinen törmäyssuoja ajopöydän korkeudella ja siitä alaspäin. Edelleen, vaunun rungon on kestettävä sama 1500 kN pitkittäispuristusvoima kuin veturinkin. Jos ajatellaan törmäystilannetta ja ohjausvaunun rungon kestävyyttä, on se sille yksi ja sama, onko ohjausvaunun jälkeen 5 kpl 45 tonnia painavia vaunuja vai 3 kpl mainittuja vaunuja sekä 90 tonnin veturi; eteenpäin työntävä massa on sama. Kaapeloinnista: kahden Sr2-veturin välinen tiedonsiirto moniajossa tapahtuu UIC-kaapelia myöden; näin varmasti myös Sr2:n ja ohjausvaunun välinen. Aiempiin kommentteihin viitaten: keskustelua selkeyttää, ellei ohjausvaunuksi lasketa moottorijunayksiköihin enemmän tai vähemmän kiinteästi kuuluvia ohjausvaunuja (Sm1, X2000 jne). Näin laskien nopein ohjausvaunu saattaisi olla saksalaisen ICE2:n ohjauspää, sn 280 (toki joskus näillä junilla oli ohjauspää edellä ajettaessa sn 200, mutta se saattoi olla pistemäinen rajoitus mm. voimakkaan sivutuulen mahdollistavilla silloilla (niin, kyllä!!), mutta en muista tähän hätään tarkasti.) Ohjausvaunu olkoon siis muunneltaaan junakokoonpanoon, jonka toisessa päässä on erillinen veturi, liitettävä vaunu. Vielä noihin sinänsä ansiokkaisiin kuviin: tuo Kazakstanin Talgon pää tuskin on ohjausvaunu, vaan Talgoon kiinteästi kuuluvan "tekniikkavaunun" pääty. Kuvissa valonheitinvarustus on olematon tai puuttuu kokonaan ja ainakin kaikkia muita Talgoja vedetään veturilla. |