Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 09, 2010, 23:40:55



Otsikko: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 09, 2010, 23:40:55
Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n ja Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n yhteinen kevätretki,
RENGASMATKA Pieksämäki-Huutokoski-Viinijärvi-Joensuu-Viinijärvi-Siilinjärvi-Kuopio-Pieksämäki järjestetään 22.-23.5.2010.

Matkalle voi osallistua molempina päivinä tai vain toisena. Yötä vietetään Joensuussa Sokos Hotel Kimmelissä 2 hengen huoneissa.

Retken hinnat:
Kahden päivän retki majoituksineen (2hh) SRHS:n ja HMVY:n jäseniltä 95 €, muilta 120 €.
Yhden päivän retki (ilman majoitusta) 65 € (ei jäsenalennuksia).

Hinta sisältää matkan, hotellimajoituksen ja aamiaisen Joensuussa (2 päivän retki) ja lounaan molempina päivinä. Matkalla useita tutustumiskohteita ja kuvauspysähdyksiä.

Ilmoittautuminen retkelle SRHS:n kautta osoitteessa http://srhs.fi/retkelle/index.htm


Lisätiedot yhdistysten internetsivuilta www.hmvy.fi ja www.srhs.fi.

Vastuullisina järjestäjinä toimivat HMVY ja SRHS. Oikeus muutoksiin pidätetään. Matka voidaan ylivoimaisen esteen sattuessa perua tai ajaa poikkeavalla kalustolla. Järjestäjän suurin vastuu on myydyn matkalipun hinta.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Maaliskuu 10, 2010, 11:42:58
En usko tota: "Järjestäjän suurin vastuu on myydyn matkalipun hinta."
Kaivakaas finlexistä kuinka monta SDR:ää on rautateitten henkilöliikenteessä liikennöitsijän vahingonkorvausvelvollisuus.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Maaliskuu 10, 2010, 12:47:18
Enemmän kuin lakitupajutut harrastajayhdistystä kohtaan minua kiinnostaa, mitä kalustoa Kymen hurun perässä seuraa. Oma toiveeni on herkullinen puu-teräskoricocktail.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 10, 2010, 12:59:26
En ole lakimies, mutta kommentoinpa silti:
Jos matka perutaan (siis ennen matkan alkua), palautetaan myydyn matkalipun hinta. Se on suurin vastuu.
Jos matka keskeytyy (siis matkan jo ollessa käynnissä), voi matkustaja hakea korvausta lain ja EU-asetuksen mukaisesti.

Jarkko, coctailia on luvassa! ;)



Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Maaliskuu 10, 2010, 14:03:27
Voiko matkanjärjestäjältä varata ensimmäisen luokan paikkoja?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Eija Mari - Maaliskuu 10, 2010, 16:17:08
Osallistuuko herra Tasavallan Presidentti kenties matkalle?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Salminen - Maaliskuu 10, 2010, 17:34:27
Mikähän lienee lähtöaika Pm:ltä edes suunnilleen?

Täältä Ri:ltä katsottuna päivän ensimmäinen juna saapuu Pm:lle vasta vähän ennen puoltapäivää ja jos retkijuna siinä vaiheessa on jo kolistellut mutkaista tietä näkymättömiin, osallistumista ei kannata edes miettiä. Jos sen sijaan lähtö tapahtuu vasta IC83:n saapumisen jälkeen, asia on vakavassa harkinnassa.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Maaliskuu 10, 2010, 22:34:30
Lieneekö junassa myös lasten vaunu? :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Ari Palin - Maaliskuu 10, 2010, 22:42:26
Onko Haapamäeltä tai Jyväskylästä mahdollisuus päästä kyytiin?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 10, 2010, 23:49:11
Petri, junassa on valitettavasti vain toisen luokan paikkona.

Jouni, LASTEN VAUNU tuskin on mukana, mutta lapsia saa kuljettaa muissakin vaunuissa. Tervetuloa koko perhe! ;)

Timo ja Ari, junan aikataulu pyritään tekemään vaihtoyhteydet huomioiden. Aikataulusuunnittelu on kuitenkin vielä kesken, joten en voi luvata mitään. Haapamäeltä ja/tai Jyväskylästä voi nousta junaan ilman eri maksua jos ja kun saamme konduktöörin mukaan ennen Pieksämäkeä.

T: JuhaV


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Ville Lindblom - Maaliskuu 11, 2010, 03:19:47
Eiks tuollainen onnistuis et matkan tilaaja/järjestäjä asettaisi liityntäbussin kulkuun junalle/junalta eteläisestä Suomesta... Vaikka reitillä Helsinki-Monni-Lahti-Luhanka-Toivakka-Jyskylä?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 11, 2010, 12:24:36
Eiks tuollainen onnistuis et matkan tilaaja/järjestäjä asettaisi liityntäbussin kulkuun junalle/junalta eteläisestä Suomesta... Vaikka reitillä Helsinki-Monni-Lahti-Luhanka-Toivakka-Jyskylä?

Toki tällainen voidaan ottaa huomioon, mikäli lähtijöitä löytyy tarpeeksi ja hinta saadaan neuvoteltua kohtuulliseksi. Miksipä ei tarjolla voisi olla myös koko matkan junaa seuraava bussivuoro, joka tarjoaisi kuvausmahdollisuuksia eri paikoista kuin junan kuvauspysähdykset... Ollaanpa yhteyksissä.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 11, 2010, 22:27:24
Eiks tuollainen onnistuis et matkan tilaaja/järjestäjä asettaisi liityntäbussin kulkuun junalle/junalta eteläisestä Suomesta... Vaikka reitillä Helsinki-Monni-Lahti-Luhanka-Toivakka-Jyskylä?

Hintaa tietysti tulee... Jos oletetaan sellainen euro/km mikä on aika yleinen laskentaperuste tilausajoille/auton vuokraukselle, niin hintaa tulee joku 700€ riippuen hieman reitistä ja todellisista kilometreistä. Jos tilurin ottaa joltain isommalta firmalta, voi hintaa tulla enempikin. Toisaalta, jos auton ottaa Myllymäeltä (  ;D ) ja kuskin sairaseläkekassalta niin voi päästä halvemmalla...  ::)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 12, 2010, 00:48:56
Hintaa tietysti tulee... Jos oletetaan sellainen euro/km mikä on aika yleinen laskentaperuste tilausajoille/auton vuokraukselle, niin hintaa tulee joku 700€ riippuen hieman reitistä ja todellisista kilometreistä. Jos tilurin ottaa joltain isommalta firmalta, voi hintaa tulla enempikin. Toisaalta, jos auton ottaa Myllymäeltä (  ;D ) ja kuskin sairaseläkekassalta niin voi päästä halvemmalla...  ::)

Täytyy toki muistaa, että onhan meillä täällä Suomessa myös linja-autopuolen harrastajia ja historiallista linjaliikennekalustoa... museojuna + museobussi. :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 12, 2010, 01:49:32
Hintaa tietysti tulee... Jos oletetaan sellainen euro/km mikä on aika yleinen laskentaperuste tilausajoille/auton vuokraukselle, niin hintaa tulee joku 700€ riippuen hieman reitistä ja todellisista kilometreistä. Jos tilurin ottaa joltain isommalta firmalta, voi hintaa tulla enempikin. Toisaalta, jos auton ottaa Myllymäeltä (  ;D ) ja kuskin sairaseläkekassalta niin voi päästä halvemmalla...  ::)

Täytyy toki muistaa, että onhan meillä täällä Suomessa myös linja-autopuolen harrastajia ja historiallista linjaliikennekalustoa... museojuna + museobussi. :)

Ihan totta. Reissu vain olisi aika pitkä museobusseista parhaimmallekin, varsinkin jos mentäisiin Joensuuhun asti. Ja edelleen, polttoaine ei ole ilmaista tässä maassa. Euron litra ja linja-auton keskikulutus n. 25litraa/100km. Ajatus toki olisi hieno, ja eikös se toteutettukin Parkanon ympäristössä viime kesänä/keväänä?  ;D


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Maaliskuu 12, 2010, 03:23:46
HMVY:n tilauksesta on liityntä- ja seurantaliikennettä järjestetty erilaisilla linja-autoilla Tampere aseman ja Lielahden välillä keväällä 2009, sekä Linnankylän ja Kihniön välillä syksyllä 2008.

Varsinaista seurantaliikennettä ja/tai kuljetusta eri paikkakunnilta lähtöasemalle ei ole suunniteltu. Ensisijaisesti pyrimme järjestämään museojunan lähtöajan siten, että osallistujat voivat saapua lähtöasemalle kaupallisilla junilla. Tästä asiasta annetaan lisätietoja heti kun aikataulut saadaan varmistettua.

Henkilökohtaisesti toivon, että mahdollisimman moni osallistuisi retkelle nimenomaan museojunalla matkustamalla. Junat kun kulkevat museoliikenteessäkin lipputuloilla, joita junaa katselevat ja seuraavat eivät yleensä maksa.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 12, 2010, 05:00:15
Henkilökohtaisesti toivon, että mahdollisimman moni osallistuisi retkelle nimenomaan museojunalla matkustamalla. Junat kun kulkevat museoliikenteessäkin lipputuloilla, joita junaa katselevat ja seuraavat eivät yleensä maksa.

Jaa, se kihniö olikin jo 2008...  ::)

Kyllähän tuokin on ihan ymmärrettävää, lipputuloillahan ne teidänkin polttoainekulut katetaan. Paljokohan Dr13 imaisee matkavauhdissa, 'muutaman' litran tunnissa  ;D

Itseä toki hieman jaksaa ihmetyttää noi hinnat, yksittäinen päivä 65€, kuuluuko tuohon lounas? Kuitenkin kaksi päivää 105€ vai miten ne oli ja sisältää yöpymisen joka on yleensä aika kookas kuluerä, ellette ole onnistuneet saamaan todella hyvää tarjousta hotellilta...viikonlopulle. Tuo yksittäisen päivän hinta hieman ihmetyttää, vai saako yhdistys tehdä voittoa matkalla? Joskus kysyin tätä MRY:n syysretkistä vastuullisilta ihmisiltä mikseivät nyppää muutmaa markkaa ylimääräistä, niin vastaus oli, ettei yhdistys saa tehdä 'voittoa' matkalla ellei ole rekisteröity matkatoimisto.

Lopuksi oikeastaan se 'vaarallinen' kysymys, eli missä kulkee raja, kuinka paljon maksavia kyytiläisiä tarvitaan, jotta retki järjestyy?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 12, 2010, 08:57:17
saako yhdistys tehdä voittoa matkalla?

En tiedä, tuleeko tuossa joku "matkatoimistolaki" vastaan, mutta yleisesti ottaen yhdistys saa tehdä voittoa, muttei omistajilleen (jäsenistölle). Esim. vapaapalokunnat harrastavat aivan avoimesti varainhankintaa, jotta saavat investoitua tuoreempaan kalustoon, noin esimerkiksi.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Valtonen - Maaliskuu 12, 2010, 09:57:05
Topi on oikeassa. Yhdistys voi sääntöjensä ja yhdistyslain puitteissa harjoittaa liiketoimintaa, mutta ei niin että voitosta jaettaisiin vaikkapa jäsenistölle osinkoa. Sen sijaan varoja voidaan liiketoiminnalla hankkia yhdistyksen tavoitteiden edistämiseksi vaikkapa kalustoinvestointeihin tai kaluston huoltoon. Siinä ei ole mitään pahaa. Kirjanpito ja viranomaisselvitykset on tehtävä huolella ja ajoissa, niin ei pääse syntymään epäselvyyksiä. Mielelläni minäkin maksan vähän enemmän kuin mitä museoajelun suoranaiset kulut ovat kun tiedän, että se raha menee oikeaan osoitteeseen.

Matkanjärjestäjänä toimiminen, toisin sanoen muiden palveluiden kuin vain junakuljetuksen liittäminen kokonaispalveluun (hotelli, ruokailu, bussikuljetus yms.) on jo monimutkaisempaa vastuukysymyksien takia. Siitä syystä moni yhdistys käyttää niin sanottua teknistä matkanjärjestäjää, jonka kontolle asiat menevät kun hommat menevät kuluttajan kannalta pieleen. Tietenkin tekninen matkanjärjestäjä ottaa rahaa omien kuljensa kattamiseen, mutta se on esimerkiksi junaoperaattorin ja matkanjärjestäjän välinen sopimusasia. Lisää tietoa löytyy Finlexistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080939?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=matkanj%C3%A4rjest%C3%A4j%C3%A4






Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Olli Aalto - Maaliskuu 12, 2010, 13:42:44
Kaikenlaisen junissa myymämme oheistavaran, kuten juuri esim. rautatieaiheisien postikorttien tuomat tulot menevät vain ja ainoastaan yhdistyksen hyväksi (kaluston, infran yms. kunnossapitoon). Tekemämme työ on täysin palkatonta talkootyötä.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Maaliskuu 13, 2010, 13:04:30
Aijai, käykää ny helkkarissa Vuonoksessa mikäli vaan teknisesti onnistuu veturin kääntö siellä', muistaakseni ne raiteet on aika lyhyet mutta Vuonoksen suunnassa olisi asjallistakin asjallisempi tasoristeys josta joskus on Dr13 mennyt mutta tuskin henkilövaunujen kanssa. Muutenkin kiintoisa reissu, itse on kahden viheella että osallistuuko esim Joensuu - Siilinjärvi - Pieksämäki välillä reissulle vai kuvaako jossain.  Muistab itse lapsuudesta kun asuin vähän aikaa melkein radan varressa niin seuranneeni malmijunien liikennettä ja lähes poikkeuksetta niissä oli veturina Dr13


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Valtonen - Maaliskuu 13, 2010, 14:28:01
Kaikenlaisen junissa myymämme oheistavaran, kuten juuri esim. rautatieaiheisien postikorttien tuomat tulot menevät vain ja ainoastaan yhdistyksen hyväksi (kaluston, infran yms. kunnossapitoon). Tekemämme työ on täysin palkatonta talkootyötä.

Tätä ei yhtään epäilläkään. Pohdiskelin ylempänä vain mitä yhdistys voi kaupallisesti tehdä omaksi hyväkseen lakien yms mukaan.

Hienoa kun jaksatte puuhata kaikkea ja järjestää ajeluitakin meille kaikille!
Kiitos siitä.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 14, 2010, 23:40:03
Olen käynyt alustavat keskustelut liityntäkuljetuksesta linja-autolla Helsingistä Pieksämäelle ja takaisin erittäin edulliseen harrastajaystävälliseen hintaan. Asiasta tiedotetaan ensimmäisenä SRHS ry:n kerhoillassa maanantaina 15.3. kello 18.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Ville Lindblom - Maaliskuu 15, 2010, 22:11:23
Olen käynyt alustavat keskustelut liityntäkuljetuksesta linja-autolla Helsingistä Pieksämäelle ja takaisin erittäin edulliseen harrastajaystävälliseen hintaan. Asiasta tiedotetaan ensimmäisenä SRHS ry:n kerhoillassa maanantaina 15.3. kello 18.


Toihan olis perhanan tyylekästä!


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Maaliskuu 16, 2010, 12:27:10
Pääseekö väliasemilta kyytiin :D Meinaan toisaalta kiinnostaisi jahdata junaa autolla mutta toisaalta taas kiinostaisi kokea kotiratakin varsin asjanmukaisella kalustolla matkustaen. Harmillisen aikaseen on tuo reissu, noin niinkuin ajankohdaltaan, kun näyttää ttää lumien katoaminen tapahtuvan varsin hitaasti tällä seudulla, olisihan tuohon muuten junailtu junailua kapearaiteisella outokummussa. :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 16, 2010, 13:24:15
Pääseekö väliasemilta kyytiin :D Meinaan toisaalta kiinnostaisi jahdata junaa autolla mutta toisaalta taas kiinostaisi kokea kotiratakin varsin asjanmukaisella kalustolla matkustaen. Harmillisen aikaseen on tuo reissu, noin niinkuin ajankohdaltaan, kun näyttää ttää lumien katoaminen tapahtuvan varsin hitaasti tällä seudulla, olisihan tuohon muuten junailtu junailua kapearaiteisella outokummussa. :)

Lumikolat käteen Outokummussa ja Kaivosrata käyttökuntoon... Kaksi kuukautta olisi aikaa, joten eiköhän siinä ehdi... Junan jahtaaminen autolla on toki mukavaa, mutta kuten liikennöitsijän edustaja tuossa mainitsi - heidän rahoilla juna ei liiku, joten kyytiin vain junaan Perttu! Toki sellaisiakin harrastajia on, jotka ostavat lipun junaan ja kuvaavat silti radan varressa - heille hatunnosto tässä kommentissa.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Maaliskuu 18, 2010, 13:50:04
Toisaalta kotoa olis lähimpään paikkaan josta juna menee - vajaa kilometri :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Otto Karikoski - Maaliskuu 30, 2010, 16:13:52
Otetaanko aikataulusuunnittelussa huomioon Joensuusta mukaan tulevat kyytiläiset? Täältä "etelän lämmöstä" tultaessa S 1 näkyy olevan ensimmäisenä perillä (Jns 11.39).


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 30, 2010, 16:41:20
Otetaanko aikataulusuunnittelussa huomioon Joensuusta mukaan tulevat kyytiläiset? Täältä "etelän lämmöstä" tultaessa S 1 näkyy olevan ensimmäisenä perillä (Jns 11.39).

Matka alkaa jo lauantaina, joten valitettavasti epäilen junan lähteneen Joensuusta jo ennen kuin sunnuntaina ehtisi etelästä paikalle. Toivottavasti voit osallistua matkalle jo lauantaista alkaen.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Otto Karikoski - Maaliskuu 31, 2010, 13:28:42
Otetaanko aikataulusuunnittelussa huomioon Joensuusta mukaan tulevat kyytiläiset? Täältä "etelän lämmöstä" tultaessa S 1 näkyy olevan ensimmäisenä perillä (Jns 11.39).

Matka alkaa jo lauantaina, joten valitettavasti epäilen junan lähteneen Joensuusta jo ennen kuin sunnuntaina ehtisi etelästä paikalle. Toivottavasti voit osallistua matkalle jo lauantaista alkaen.

Pitää kai sitten yrittää ängetä mukaan jo lauantaina.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Huhtikuu 10, 2010, 23:49:51
Hiljaista on ollut keskustelu tämän otsikon alla viime-aikoina.
Edelleen kiinnostaisi nuo Pieksämäen lähtö-/tulo-ajat (noin arviolta). Tokihan HMVY:llä täytyy alunalkaenkin olla jonkinlaiset "raamit" junan kululle, ennenkuin alkavat edes suunnittelemaan moista retkeä - vaiko ensin ilmoitetaan päivämäärät, hinnat ja viimeinen ilmoittautumispäivä ja vasta sitten tutkaillaan (toukokuun puolessavälissä?) sopiiko muun liikenteen sekaan kulkemaan - tuskin. Eikä Larikaan ole ilmoitellut yleisesti 15.3. pidetyn kokouksen päätöksiä - vai ovatko nekin salaisia vain jäsenille. Taitaa tuo "Villen bussikin" koukata edelleen vain Monnin kautta? No, saapahan keskittyä vain kauniissa keväisessä säässä "pihan haravointiin".  Ps. Ei taida olla mukana edes tuo tupakki-osastolla varustettu vaunu?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 11, 2010, 13:20:47
Hiljaista on ollut keskustelu tämän otsikon alla viime-aikoina.
Edelleen kiinnostaisi nuo Pieksämäen lähtö-/tulo-ajat (noin arviolta). Tokihan HMVY:llä täytyy alunalkaenkin olla jonkinlaiset "raamit" junan kululle, ennenkuin alkavat edes suunnittelemaan moista retkeä - vaiko ensin ilmoitetaan päivämäärät, hinnat ja viimeinen ilmoittautumispäivä ja vasta sitten tutkaillaan (toukokuun puolessavälissä?) sopiiko muun liikenteen sekaan kulkemaan - tuskin. Eikä Larikaan ole ilmoitellut yleisesti 15.3. pidetyn kokouksen päätöksiä - vai ovatko nekin salaisia vain jäsenille. Taitaa tuo "Villen bussikin" koukata edelleen vain Monnin kautta? No, saapahan keskittyä vain kauniissa keväisessä säässä "pihan haravointiin".  Ps. Ei taida olla mukana edes tuo tupakki-osastolla varustettu vaunu?

Valitettavasti aikatauluista ei ole ollut uutta tietoa tarjolla, joten siitä syystä on ollut hiljaista. Aiheeseen liittyvät faktat julkaistaan välittömästi, kun saadaan ne ensin selville.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Salminen - Huhtikuu 13, 2010, 17:58:58
On lievästi sanottuna hämmentävää, että matkaa on nyt mainostettu kuukausi, viimeiseen ilmoittautumispäivään on kaksi ja puoli viikkoa jäljellä ja järjestäjilläkään ei vielä ole aavistustakaan aikataulusta. Aivan kuin joku olisi yrittämässä latvasta puuhun, mutta katsellaan ja kuulostellaan...


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 14, 2010, 14:31:55
On lievästi sanottuna hämmentävää, että matkaa on nyt mainostettu kuukausi, viimeiseen ilmoittautumispäivään on kaksi ja puoli viikkoa jäljellä ja järjestäjilläkään ei vielä ole aavistustakaan aikataulusta. Aivan kuin joku olisi yrittämässä latvasta puuhun, mutta katsellaan ja kuulostellaan...

Aikataulusta saatiin HMVY:n edustajan tarjoamana maistiaisia SRHS:n kerhoillassa maanantaina, joten eiköhän se esille ole tulossa aivan näillä hetkillä.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 16, 2010, 16:27:58
Rengasmatkan kaupallinen aikataulu on vihdoin valmis julkaistavaksi. Pahoittelen, että aikataulun kanssa on kestänyt näinkin pitkään. Kuten tarkkaavaisina varmasti havaitsette, niin liikennöintisuunta on muuttunut alkuperäisestä.

Lauantaina 22.5.2010
Haapamäki 7:55
Jyväskylä 9:53-9:55
Pieksämäki 11:57-12:04
Kuopio 15:06-15:55
Siilinjärvi 16:24-16:35
(kuvauspysähdyksiä linjalla ja asemilla)
Joensuu 20:05

Sunnuntaina 23.5.2010
Joensuu 8:00
Sysmäjärvi 8:50-10:55 (käynti kaivosmuseossa)
Kerma (lounas) n. 12:30-14:00
Varkaus (käynti Kommilan radalla) 15:00-15:30
Huutokoski 15:48-15:58
Pieksämäki 16:30-16:50
Jyväskylä 19:06-19:30
Haapamäki 20:55

Ilmoittautumiset 30.4.2010 mennessä osoitteessa http://srhs.fi/retkelle/index.htm, josta löytyy myös lisätietoja matkaan liittyvistä asioista. Muutokset aikatauluun ovat vielä mahdollisia, mutta toivotaan, että näillä mennään.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 16, 2010, 17:30:12
Kyllä vaan MRY hoiti paljon paremmin ja aikaisemmin tiedotuksen Päijänteen ympäriajolta, kuin nyt tämä consorttio.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Eero Heinonen - Huhtikuu 16, 2010, 18:59:12
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta näin hihasta ravistettuna voisin veikata, että JKV-Sn 120 -junalle voi varmemmin olettaa saavansa sen kapasiteetin mitä hakee kuin 100 % turvalliseksi tehdylle museojunalle, jonka Sn on linjaosuudella peräti 70 km/h. Liikennepaikoilla sitten vieläkin vähemmän...  :-\


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 16, 2010, 19:45:41
No olishan Joensuusta löytyny ylimääräsiä Dr16:sia :D Niissä on riittävästi ÄSSÄNNÄÄ Savon kieroille radoille! Vaikka sähkölämmityksen olis ottanu puukorivaunuihin.. (nyt joku saivartelee, niin tietysti asianmukaisten certifikaattien jälkeen..)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 16, 2010, 20:07:30
Kritiikki aikataulun myöhäisestä julkaisusta ilmoittautumisajan päättymisen suhteen on asiallista, koska näin tosiaan pääsi käymään. Asia pitää keskustella tarkkaan järjestäjäyhdistysten välisenä asiana matkalla ja pyrkiä välttämään tällainen tulevaisuudessa.

"Puolustuksen puheenvuorona" todettakoon seuraavaa. Aikatauluikkunat yksiraiteisilla rataosilla liikkuville museojunille ovat erittäin vaativat suunnitella ja niitä suunnitellessa otetaan lukuisia yksityiskohtaisia asioita huomioon. Kotona tietokoneen ääressä on helppo osoitella syyttelevällä sormella, kun jotain viipyy. Me, matkan järjestäjät, teemme näitä matkasuunnitelmia omien toimiemme ohessa - ilman korvausta. Joku kuitenkin maksaa meidänkin palkkamme, joten aivan aamusta iltaan ei ole ollut mahdollista miettiä vain tätä yksittäistä harrastajille suunnattua matkaa - yleensä tehtävät taitavat venyä yön ja viikonloppujen puolelle. Lisäksi meilläkin on kodeissamme toisia ihmisiä, joita meidän tulee ottaa huomioon. Tällä hetkellä esimerkiksi eräs matkan pääjärjestäjistä viettää aikaansa Puolustusvoimien kertausharjoituksissa, eräs kirjoittaa tätä viestiä lomamatkallaan ja eräs valmistautuu viettämään lomaviikkoaan matkalle lähtevän veturin huoltotehtävissä ennen matkaa. Me kaikki toivomme, että matkalle osallistujille olisi jälleen luvassa oikein mukava reissu. Tällaiset pienet asiat olisi hyvä pitää mielessään, vaikka joskus joutuisikin odottamaan aikataulun julkaisua, alan lehteä tms...

Reippaasti vain kaikki ilmoittautumaan reissulle - Teille näitä matkoja suunnitellaan ja toteutetaan.





Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Huhtikuu 16, 2010, 22:49:28
Tyhmiä kysymyksiä esittää Mä ystävällisesti tuttavallisesti, nam!

ELi Siilinjärvi - Joensuu siirtyminen tapahtunee joskus illalla Sysmäjärven kautta? ja seuraavana aamuna ajetaan Vnj - Smj josta käydään kaivosmuseolla ja paölataan takaisin Viinijärvelle josta jatketaan sitten  Varkauden suuntaan?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Salminen - Huhtikuu 17, 2010, 08:02:17
Kritiikki aikataulun myöhäisestä julkaisusta ilmoittautumisajan päättymisen suhteen on asiallista, koska näin tosiaan pääsi käymään. Asia pitää keskustella tarkkaan järjestäjäyhdistysten välisenä asiana matkalla ja pyrkiä välttämään tällainen tulevaisuudessa.

Järjestäjät saivat lopulta kuitenkin aikataulun julkisuuteen kohtuullisesti ennen ilmoittautumisajan umpeutumista, joten omasta mielestäni asia on kunnossa. Tosin jos jo matkan järjestämisestä ilmoitettaessa olisi ollut olemassa jonkinlainen ennakkotieto siitä, onko tarkoituksena sijoittaa lähtöaika Pm:ltä aamuun vai keskipäiväään, eräiltä ennakkomutinoilta olisi vältytty. Kuitenkin, kuten sanottu, kysymys ratkesi riittävän ajoissa eikä kenenkään mielestäni tarvitse ripotella tuhkaa päälleen enempää kuin sitä luonto tällä hetkellä antaa.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 17, 2010, 09:34:46
Tyhmiä kysymyksiä esittää Mä ystävällisesti tuttavallisesti, nam!

ELi Siilinjärvi - Joensuu siirtyminen tapahtunee joskus illalla Sysmäjärven kautta? ja seuraavana aamuna ajetaan Vnj - Smj josta käydään kaivosmuseolla ja paölataan takaisin Viinijärvelle josta jatketaan sitten  Varkauden suuntaan?

Oikein olet päätellyt Perttu.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 17, 2010, 09:40:08
Kritiikki aikataulun myöhäisestä julkaisusta ilmoittautumisajan päättymisen suhteen on asiallista, koska näin tosiaan pääsi käymään. Asia pitää keskustella tarkkaan järjestäjäyhdistysten välisenä asiana matkalla ja pyrkiä välttämään tällainen tulevaisuudessa.

Järjestäjät saivat lopulta kuitenkin aikataulun julkisuuteen kohtuullisesti ennen ilmoittautumisajan umpeutumista, joten omasta mielestäni asia on kunnossa. Tosin jos jo matkan järjestämisestä ilmoitettaessa olisi ollut olemassa jonkinlainen ennakkotieto siitä, onko tarkoituksena sijoittaa lähtöaika Pm:ltä aamuun vai keskipäiväään, eräiltä ennakkomutinoilta olisi vältytty. Kuitenkin, kuten sanottu, kysymys ratkesi riittävän ajoissa eikä kenenkään mielestäni tarvitse ripotella tuhkaa päälleen enempää kuin sitä luonto tällä hetkellä antaa.

Tieto kerrottiin ensimmäisen kerran tällä foorumilla 12.3. Juha Vuorisen kirjoituksessa "Ensisijaisesti pyrimme järjestämään museojunan lähtöajan siten, että osallistujat voivat saapua lähtöasemalle kaupallisilla junilla. Tästä asiasta annetaan lisätietoja heti kun aikataulut saadaan varmistettua."

Opiksi toki voidaan ottaa ja tulevaisuudessa pyrkiä mainitsemaan asia selkeämmin heti ensitiedossa SRHS:n matkoilla.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 19, 2010, 09:12:34
RENGASMATKA 2010 TARJOUS - avec mukaan jäsenhinnalla!

Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry ja Haapamäen Museoveturiyhdistys ry tarjoavat ystävällesi mahdollisuuden osallistua 22.-23.5.2010 Rengasmatkalle jäsenhinnalla (alennus 25 euroa kahden päivän matkasta!). Alennus myönnetään, kun SRHS ry:n tai HMVY ry:n jäsenen mukana matkalle ilmoittautuu samalla mukaan toinen henkilö. Mainitse alennuksesta kohdassa "lisätietoja" matkalle ilmoittautumisen yhteydessä http://srhs.fi/retkelle/index.htm. Alennus huomioidaan toki myös jo aiemmin ilmoittautuneiden jäsenten kohdalla.

Ilmoittautumisaika hotellimatkalle päättyy 30.4.2010 majoitusteknisistä syistä johtuen.

Tervetuloa!


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Huhtikuu 19, 2010, 19:03:22
Missäs menomatkalla (lauantaina) on lounas järjestetty, Kuopiossa jossa n. tunnin pysähdys vai Pieksämäen ja Kuopion välillä kun vaatimattomat 3 tuntia matka-aikaa (kohtauksia)? Huomioidaanko lounaalla erikoisruokavaliot (esim. keliakia)?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 19, 2010, 21:17:35
No olishan Joensuusta löytyny ylimääräsiä Dr16:sia :D Niissä on riittävästi ÄSSÄNNÄÄ Savon kieroille radoille! Vaikka sähkölämmityksen olis ottanu puukorivaunuihin.. (nyt joku saivartelee, niin tietysti asianmukaisten certifikaattien jälkeen..)

Voijjaan saivarrellakkii. Veturista ja jkv-laitteista riippumatta tina on maksimissaan 70 museokaluston kanssa. Sähkölämmitykseen käytettävät 1500V-järjestelmät on käyttökiellossa. Ei voittoa.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 19, 2010, 22:37:18
No olishan Joensuusta löytyny ylimääräsiä Dr16:sia :D Niissä on riittävästi ÄSSÄNNÄÄ Savon kieroille radoille! Vaikka sähkölämmityksen olis ottanu puukorivaunuihin.. (nyt joku saivartelee, niin tietysti asianmukaisten certifikaattien jälkeen..)

Voijjaan saivarrellakkii. Veturista ja jkv-laitteista riippumatta tina on maksimissaan 70 museokaluston kanssa. Sähkölämmitykseen käytettävät 1500V-järjestelmät on käyttökiellossa. Ei voittoa.

Mikäs tuossa 1500V kiellossa on takana?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 20, 2010, 01:29:09
No sitten nyppästään Kuopiossa tai Joensuussa IC:n perästä 1-2 DoStoa ja mennään niillä!
Ei tule silloin tyhjää ajoa Haapamäeltä Pieksämäelle ja näin ajetut km pienenee.

Entäpä mikä on Sn sillon, jos vuokrataan vaunuja VR OY:lle? Mikä oli Sn siinä junassa, jossa puuvaunuja veti Dv12?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Huhtikuu 20, 2010, 01:39:13
No sitten nyppästään Kuopiossa tai Joensuussa IC:n perästä 1-2 DoStoa ja mennään niillä!
Ei tule silloin tyhjää ajoa Haapamäeltä Pieksämäelle ja näin ajetut km pienenee.

Entäpä mikä on Sn sillon, jos vuokrataan vaunuja VR OY:lle? Mikä oli Sn siinä junassa, jossa puuvaunuja veti Dv12?

Eikös Juhani vastannut, että museokaluston kanssa sn 70km/h. Joskus, aikaan ennen noita hieman typeriä määräyksiä, puuvaunujen kanssa taisi olla sn 80km/h rakenteellisista syistä kaiketi johtuen?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Huhtikuu 20, 2010, 06:45:20
Joskus, aikaan ennen noita hieman typeriä määräyksiä, puuvaunujen kanssa taisi olla sn 80km/h rakenteellisista syistä kaiketi johtuen?

Ennen näitä nykyisiä museosäännöksiä oli museokaluston Sn 80. Sitä siis laskettiin hieman näiden nykyisten RVI:n (nyk. Trafi) määräysten tultua voimaan.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Huhtikuu 20, 2010, 08:06:57

Kerma (lounas) n. 12:30-14:00
Varkaus (käynti Kommilan radalla) 15:00-15:30

Ehtiikö tuossa välissä käymään myös Akonniemessä, vai jääkö yksi harvoista Saimaan vesistön jäljellä olevista satamaradoista ajamatta?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 20, 2010, 10:43:40
Ennen näitä nykyisiä museosäännöksiä oli museokaluston Sn 80. Sitä siis laskettiin hieman näiden nykyisten RVI:n (nyk. Trafi) määräysten tultua voimaan.

Ei ihan niinkään - kalustolla oli aiemmin rakenteen sallimat nopeudet. Esim. teräsvaunuilla se oli 120 - 140. Ennen oli se, että ilman jkv-laitetta junaa sai ajaa max. 80 km/h jkv-radalla.

Nykyään uusilla määräyksillä on museokalustolla Sn70 oli jkv tai ei ja sillä mennään. Kaupallisessa liikenteessä sovelletaan nykyään eri säännöksiä, jonka mukaan Sn70 ilman jkv-laitetta. Ei kovin selkeää ja alkaa mennä ohi aiheen.. :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Ville Lindblom - Huhtikuu 24, 2010, 22:37:07
Mitä vaunuja rengasmatka-junassa on?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Matti Mäntyvaara - Huhtikuu 25, 2010, 00:17:04
PoRhan jäsenretkeen kuuluva Ilomantsin osuus on tarkoitettu myös kaikille rengasmatkalaisille. Matkaohjelma ja hinnat  (http://kotisivu.dnainternet.net/baana5380/joensuu.html)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Huhtikuu 25, 2010, 02:20:32
PoRhan jäsenretkeen kuuluva Ilomantsin osuus on tarkoitettu myös kaikille rengasmatkalaisille. Matkaohjelma ja hinnat  (http://kotisivu.dnainternet.net/baana5380/joensuu.html)

Siis kuuluuko se hintaan vai pitääkö se osuus maksaa erikseen? Aika mielenkiintoinen toi aikataulu, meinaatte, että siellä vielä näkeekin jotain tohon aikaan yöstä?  ;D

Myöskin itse Rengasmatkan järjestäjät voisivat vastata aikaisemmin esittämääni ruokailukysymykseeni johon vielä liittyen, jollei erikoisruokavalioita voida ottaa huomioon järjestetyssä ruokailussa, paljonko (yhden päivän) hinnasta voi miinustaa ennen matkaa? Alkaa vaan toi viimeinen maksupäivä lähestymään...

Ja oikeastaan olisi mukava tietää, että järjestetäänkö koko reissua tämänhetkisten ilmoittautumisten perusteella?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 25, 2010, 08:04:28
Myöskin itse Rengasmatkan järjestäjät voisivat vastata aikaisemmin esittämääni ruokailukysymykseeni johon vielä liittyen, jollei erikoisruokavalioita voida ottaa huomioon järjestetyssä ruokailussa, paljonko (yhden päivän) hinnasta voi miinustaa ennen matkaa? Alkaa vaan toi viimeinen maksupäivä lähestymään...

Ja oikeastaan olisi mukava tietää, että järjestetäänkö koko reissua tämänhetkisten ilmoittautumisten perusteella?

Pahoittelut Markku, että vastaus tähän esittämääsi kysymykseen oli jäänyt uupumaan. Erikoisruokavaliot ovat järjestettävissä tämän hetkisten tietojen mukaan. Mikäli tämä ei jostain syystä toteutuisi, niin asia toki huomioitaisiin kyseisen ruokailun osalta alennuksena.

Matkan peruuntumisesta ei ole ollut missään vaiheessa puhetta, joten lähdössä ollaan.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Kari Kemppainen - Huhtikuu 25, 2010, 08:45:34
PoRhan jäsenretkiosuus Joensuu 20.15 - Ilomantsi 22.00 ja Ilomantsi 22.20 - Joensuu 23.50 la-iltana 22.5. on soveltuva myös rengasmatkalaisille. Ilomantsin reissu on avoin kaikille, mutta suunnattu tietysti "tosiharrastajille", jotka haluavat ottaa kaiken matkaamisen irti retkiviikonlopustaan. Edestakaisen Joensuu - Ilomantsi - Joensuu -matkan hinta on harrastajaystävällisesti 10e ja peritään junassa. Aurinko laskee Ilomantsissa klo 22.10, joten meinaamme nähdä menomatkalla kaikkea mielenkiintoista ja paluumatkalla nauttia lätän kelmeän sisävalaistuksen antamasta tunnelmasta. Retkijunien saapumisaikojen vuoksi, lättäajo Ilomantsiin on suunniteltu nopeahkoksi rataosabongaukseksi päiväajeluiden päälle. Pienenä piilomainontana tai tässä tapauksessa retkeläisille sopivana palveluna voin kertoa, että Joensuun rautatieaseman grilli (väliaikaisen lipunmyyntiparakin takana) on lupautunut avaamaan luukkunsa la-iltana jo klo 19.30 normaalin klo 21 sijaan. 


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Sakari Kestinen - Huhtikuu 25, 2010, 11:37:29
Mitä maksaa yksivuotiaan lippu?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Ville Räihä - Huhtikuu 25, 2010, 14:41:06
Pääseekös Jyväskylästä kyytiin/ jäämään tullessa pois?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 25, 2010, 17:37:51
Pääseekös Jyväskylästä kyytiin/ jäämään tullessa pois?

Kyllä pääsee. Aikataulu tässä ketjussa edellisellä sivulla.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Markku Blomgren - Huhtikuu 25, 2010, 20:27:44
Toi Ilomantsin-kierros on kyllä hieno 'ele' PorHa:laisilta, harmi vaan, että jos itse tulee lähdettyä reissuun, niin paluukyyti Lappeenrantaan lähtee matkakeskukselta 22:30...muistaakseni. Varsinkin kun toi 'mantsin ratakin on miulle tuntematon.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Huhtikuu 26, 2010, 11:35:39
Pari kysymystä:

1. Onko lauantain harvassa aikataulussa varattu paikkoja tehdasraiteilla käynteihin? Erityisesti Kirahvi ja Vuotos kiinnostavat...

2. Jos hoitaa majoituksen itse, niin voiko jälki-ilmoittautumisen tehdä myös ensi kuussa?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 26, 2010, 12:29:36
Pari kysymystä:

1. Onko lauantain harvassa aikataulussa varattu paikkoja tehdasraiteilla käynteihin? Erityisesti Kirahvi ja Vuotos kiinnostavat...

2. Jos hoitaa majoituksen itse, niin voiko jälki-ilmoittautumisen tehdä myös ensi kuussa?

1) On, mutta valitettavasti kohteet ei ole tällä hetkellä tiedossani.

2) Onnistuu.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Huhtikuu 28, 2010, 10:26:09
Retkiohjelman ensimmäinen versio on nyt valmis ja se lisätään järjestäjäyhdistysten nettisivuille mahdollisimman nopeasti. Tässä kuitenkin väliaikainen linkki: http://juhav.1g.fi/hmvy/HMVY-2010-kev%E4tretki-ohjelma.pdf

Retken hintaan siis kuuluu mm.
- junamatkat retkijunalla
- lounas molempina päivinä (Kuopion Aseman Grilli ja Kermankeidas)
- Hotellimajoitus Sokos Hotel Kimmelissä
- Bussikuljetus Sysmäjärven asemalta Outokummun Vanhaan Kaivokseen
- Sisäänpääsy ja juna-ajelu Outokummun Vanhassa Kaivoksessa
- Kuvauspysähdyksiä ja käynti ainakin Kommilan radalla

Junamatkan voi aloittaa ilman lisämaksua jo Haapamäeltä tai Jyväskylästä. 

Lopuksi vielä pari kommenttia ohjelman julkaisuaikataulusta ja tiedottamisesta. Tällaisen retken järjestäminen ei onnistu sormia napsauttaen, vaikka se näppäimistön takaa katsottuna saattaa joskus siltä näyttää. HMVY on jo tänä vuonna liikennöinyt useampia museojunia, joiten järjestelyt on luonnollisesti pitänyt hoitaa ensin.
Aikataulusuunnittelun työkalujen heikko saatavuus ja vaihtuva aikataulukausi on tehnyt toteuttamiskelpoisten ja luotettavien aikataulujen laatimisesta erittäin hankalaa. Vihdoin käyttöön tullut Gratu-järjestelmä helpottanee tätä työtä jatkossa. Hankala routakevät on aiheuttanut huomattavasti rajoituksia ja muuttanut kaupallisten junien reaalista kulkua, joka tietysti heijastuu myös museojunien kulkumahdollisuuksiin. Tämä aikataulutyön hankaluus näkyy alkuperäisestä suunnitelmasta muuttuneena kulkusuuntana. Ruokailun, majoituksen, bussien, tutustumiskäyntien ym. järjestäminen on lisäksi ihan oma työsarkansa, jota on päästy toteuttamaan vasta aikataululuonnoksen myötä.
En myöskään usko, että täysin keskeneräisten ja muutosherkkien aikataulujen tai ohjelman yksityiskohtien julkaisu täällä tiedotuksen nimissä olisi ollut järkevää. Niistä suunnitelmista olisi jäljellä enää yöpymispaikka.

Olemme tehneet ja teemme edelleen parhaamme laadukkaan ja monipuolisen retken järjestämiseksi.

T: JuhaV


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Huhtikuu 30, 2010, 06:53:19
RENGASMATKA 2010 TARJOUS - avec mukaan jäsenhinnalla!
 Mainitse alennuksesta kohdassa "lisätietoja" matkalle ilmoittautumisen yhteydessä http://srhs.fi/retkelle/index.htm.

Täytyykö avecin ilmoittautua itse vai ilmoittaako jäsen itsensä ja avecin samalla?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Otto Karikoski - Huhtikuu 30, 2010, 09:58:55
RENGASMATKA 2010 TARJOUS - avec mukaan jäsenhinnalla!
 Mainitse alennuksesta kohdassa "lisätietoja" matkalle ilmoittautumisen yhteydessä http://srhs.fi/retkelle/index.htm.

Täytyykö avecin ilmoittautua itse vai ilmoittaako jäsen itsensä ja avecin samalla?

Minä ainakin laitoin avecin tuohon lisätietoja-kenttään.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Huhtikuu 30, 2010, 12:18:19
Avec kannattaa selvyyden vuoksi ilmoittaa erikseen ja laittaa tieto tästä Avec-asiasta lisätieto-kenttään.

Pelkästään lisätieto-kentässä ilmoitetut avecit on eroteltu järjestäjän toimesta erillisiksi osallistujiksi.

T: JuhaV


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Otto Karikoski - Huhtikuu 30, 2010, 14:41:55
Avec kannattaa selvyyden vuoksi ilmoittaa erikseen ja laittaa tieto tästä Avec-asiasta lisätieto-kenttään.

Pelkästään lisätieto-kentässä ilmoitetut avecit on eroteltu järjestäjän toimesta erillisiksi osallistujiksi.

T: JuhaV

Jos oikein tuosta ymmärsin, niin avec pitää ilmoittaa uudelleen vaikka olisikin jo maksanut molempien hinnan?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 30, 2010, 17:10:10
Avec kannattaa selvyyden vuoksi ilmoittaa erikseen ja laittaa tieto tästä Avec-asiasta lisätieto-kenttään.

Pelkästään lisätieto-kentässä ilmoitetut avecit on eroteltu järjestäjän toimesta erillisiksi osallistujiksi.

T: JuhaV

Jos oikein tuosta ymmärsin, niin avec pitää ilmoittaa uudelleen vaikka olisikin jo maksanut molempien hinnan?

Hei Otto,

Varauksesi on täällä ja homma ok, mutta mielellään ottaisin valmiiksi myös avecin tiedot. Tämä helpottaa mm. hotelliin majoittumista, kun ryhmän matkustajaluettelo on valmiiksi täydellisesti täytetty.

Lari

ps. Matkalle on ilmoittautunut yhteensä 100 matkustajaa. Ilmoittautumisaika on päättymässä tänä iltana, joten vielä ehtii mukaan hotellimatkalle!

http://srhs.fi/retkelle/


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Texwiller - Toukokuu 20, 2010, 11:39:04
Tarjoan jälleen viimehetken kimppakyytiä valinnaisella reitillä länsirannikko -> Haapamäki. Kyyti lähtee Kokemäeltä klo 4-5 aikaan lauantai-aamuna.

Ilmoittautumiset hetipaikalla puhelinnumeroon 050-4118842.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 20, 2010, 13:23:59
Pistinpä tuossa hetki sitten viime hetken ilmoittaumisen. Meneekö läpi, kun kerran ehdoton takaraja maksamiselle oli eilen?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Matti Kotiniemi - Toukokuu 21, 2010, 13:17:05
Jos jollakin on vielä arvonnassa tälle tahi PoRHan retkelle osallistuminen majoituksen puutteen takia, niin hotellihuoneessa (GreenStar) on tilaa. Halpa huone tiedossa...

Yhteydenotto tänään YV:llä, puhelimella ja kasvokkain myös huomenna.

040-7723348


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Toukokuu 21, 2010, 18:56:25
Tuossa retkiohjelmassa lukee "Siilinjärvi–Viinijärvi -välin tarkat kuvauspysähdyspaikat (4 kpl) varmistuvat lähiaikoina!". Ovatko jo varmistuneet vai onko jossakin päivitetty retkiohjelma, ja minä en vain n e ä?  ::)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Otto Karikoski - Toukokuu 21, 2010, 20:51:11
Tuossa retkiohjelmassa lukee "Siilinjärvi–Viinijärvi -välin tarkat kuvauspysähdyspaikat (4 kpl) varmistuvat lähiaikoina!". Ovatko jo varmistuneet vai onko jossakin päivitetty retkiohjelma, ja minä en vain n e ä?  ::)

Jospa ne pidetään salassa H-hetkeen asti? Yllätysmomentti luvassa...


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Toukokuu 21, 2010, 22:24:50
Tuossa retkiohjelmassa lukee "Siilinjärvi–Viinijärvi -välin tarkat kuvauspysähdyspaikat (4 kpl) varmistuvat lähiaikoina!". Ovatko jo varmistuneet vai onko jossakin päivitetty retkiohjelma, ja minä en vain n e ä?  ::)

Jossain pysähdytään, mutta pitäisikö tämä jättää ainoastaan matkasta maksavien tietoisuuteen?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Salminen - Toukokuu 24, 2010, 07:05:14
Tässä vaiheessa on sopiva hetki tätä kautta esittää matkan järjestäjille parhaat kiitokset hienosti onnistuneesta viikonlopusta!


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Toukokuu 24, 2010, 08:55:45
Omasta ja SRHS ry:n puolesta haluan kiittää kaikkia matkalle osallistuneita, henkilökuntaa ja matkanjärjestäjiä! Olemme jälleen kokemusta rikkaampia.

Matka on onnellisesti ohi. Kelit suosivat ja järjestelyt tuntuivat pelaavan muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta erinomaisesti. No, ainahan sitä pitää jäädä hieman parannettavaa. Erityisen mukavaa oli nähdä kyydissä runsaasti uusia harrastajapiireistä ennestään tuntemattomia ihmisiä, pariskuntia ja jopa lapsiperheitä - toki vanhoja tuttuja unohtamatta.

Matkanjärjestäjän kanssa istumme alas parin viikon kuluttua katsomaan mitä matkasta jäi käteen. Sitä ennen pyritään osallistuneille lähettämään pienimuotoinen vapaaehtoinen kysely matkajärjestelyiden onnistumisesta. Missä jäi parannettavaa, missä onnistuimme jne. Toki vaunut.orgin keskustelun kauttakin voi palautetta välittää. Emme pelkää rakentavaakaan palautetta, kunhan pysytään asjallisella tasolla jutuissa.

Pieniä tunnelmavideoita matkalta voitte katsoa esimerkiksi täältä:
http://www.youtube.com/results?search_query=Dr13+2343+SRHS%2FHMVY+Rengasmatkalla&aq=f

Kiitos!


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Toukokuu 27, 2010, 16:31:24
Jossain pysähdytään, mutta pitäisikö tämä jättää ainoastaan matkasta maksavien tietoisuuteen?

Haa! Selkeää Tiedon Panttaamista (TP) havaittavissa!

Mieluusti kyllä kuulisin, mihin "hyötyyn" kyseinen TP perustuu. Itse kuulun niihin, jotka seurasivat museaalista junaa (museaalisella) henkilöautolla, ja tieto pysähdyspaikoista olisi ollut minulle hyödyllinen. En keksi logiikkaa, miten matkanjärjestäjälle olisi ollut haitallista, jos ko. tieto olisi tavoittanut minutkin. En usko, että SRHS:lle, jonka jäsen itsekin olen, ottamani valokuvat olsivat omiaan esimerkiksi huonontamaan imagoa (tämä on toki mielipidekysymys)!

Tuntemattoman aikataulun vuoksi vähensin rataosan kuvauspaikkojen määrän neljästä kolmeen, aavistin myös pysähdyksen Retusen rannalla, joten en "turhaan" valinnut sitä kuvauspaikaksi, vaikka alunperin meinasin - sehän tuli nyt muutenkin dokumentoitua lukuisten kuvaajien toimesta.

Tässä ei tietenkään ole niin vakavasta asiasta kyse, kuin miltä "avautumiseni" ehkä kuulostaa - TP:hän on saatettu tehdä hetken mielijohteesta, vailla tarkoitusta kiusata meitä "pummeja", maksamattomia matkasta hyötyjiä - oma (puhtaasti epäkaupallinen) reissuni tosin maksoi tuplasti sen mitä reissuni olisi maksanut siellä junan kyydissä. Toin vain esille (olen tainnut tuoda ennenkin  :D) oman kielteisen suhtautumiseni TP:hen...

...Kohti avoimempia kuvioita ystävällisesti toivoen:

TP

 "En ole koskaan pitänyt valmismatkoista, enkä enää ala harjoittelemaan"


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 27, 2010, 22:01:49
Kohti avoimempia kuvioita ystävällisesti toivoen
Tarkat aikataulut kaikkine harrastajilta "salaisine" pysähdyksineen oli jaettu etukäteen koko ajelureitin kaikille liikenteenohjaajille, varikoille yms. tarpeellisille tahoille. Junien ratakapasiteetin on liikennöitsijä HMVY hakenut etukäteen Liikennevirastosta, eli vähintäänkin sieltä (vanhasta RHK:sta) pitäisi suomalaisen veronmaksajan saada kysyttäessä tällaisten junien tarkat aikataulut mukaansa - kuin apteekin hyllystä. Jos HMVY ei kerran tuota palvelua halua omista syistään johtuen antaa. Enkä viitsi tässä yhteydessä edes mainita, kuinka lähellä maantieteellisesti tiedottamaton HMVY ja tiedottava LiVi oikeasti ovat ... :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Toukokuu 27, 2010, 22:07:38
Tiedon panttaamista tai ei, mutta tässä tapauksessa oli paljon keskustelua ennen matkaa matkasta maksaneiden harrastajien kanssa. Onko oikein, että toiset maksavat matkan ja toiset kuvaavat "siivillä" vai ei? Mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin on kirjoittajiakin...

Näin tällä kertaa. Toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy. Radan varressa on museojunia kuvaavia henkilöitä, jotka ostavat lipun tai jopa useampiakin matkalle, vaikka missään vaiheessa ei ole tarkoitustakaan nousta itse junan kyytiin. Museokalusto liikkuu vain ja ainoastaan lipputuloilla sekä tietenkin kovalla määrällä talkootyötä, joten jos kyydissä ei olisi ketään niin kovin pitkään ei museojunatkaan liikkuisi.

Ymmärrän sekä matkasta maksaneiden kuin junaa kuvaavien näkemykset asiasta. Näin mentiin tällä kertaa...

Itseäni hämmästytti suunnattomasti matkan suunnittelun aikana useat toiveet kuvauspysähdyksistä mitä ihmeellisimmillä paikoilla. Ihmetystä ei aiheuttanut toiveet pysähdyksistä, vaan se, että ne tulivat ainoastaan henkilöiltä, jotka eivät itse edes aikoneet matkustajaa ja näin ollen maksaa matkasta mitään.

 


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 27, 2010, 22:50:05
Jos on noin paha olla, niin eikö kannattaisi mennä nukkumaan?


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 27, 2010, 22:57:30
TP:hän [=tiedon panttaaminen] on saatettu tehdä hetken mielijohteesta, vailla tarkoitusta kiusata meitä "pummeja", maksamattomia matkasta hyötyjiä - oma (puhtaasti epäkaupallinen) reissuni tosin maksoi tuplasti sen mitä reissuni olisi maksanut siellä junan kyydissä. Toin vain esille (olen tainnut tuoda ennenkin oman kielteisen suhtautumiseni TP:hen...
Ehkä olisi oltava jokin "kohtuullinen" hinta radanvarressa kuvaajillekin (eli ei junamatkustajan hintaa 95 e), jolla saisi haltuunsa junan aikataulun. Tosin aikataulutiedot saa LiVi:n virkamiehiltä tietoonsa ilmaiseksikin...

Ja lisätiedoksi, että minä lämmitin saunan mökillä, ja nukuin myös rauhallisesti tuona viikonloppuna, että en ollut väijymässä junaa radanvarressa (vaikka tarkka aikataulu olikin tiedossa).


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 27, 2010, 23:43:46
Tuohon Jorman kommenttiin lisäisin, että ei kai niiltä sentään peritä kohtuullista maksua, jotka muuten vaan sattuvat asumaan radan varrella ja sattuvat kuvaamaaan junan? Jos matkustaminen ei kiinnosta (minkä jatkuvasti matkustavana ymmärrän hyvin), niin miksi evätä sattumakuvan mahdollisuus? Sehän olisi vain mainosta järjestäjien toiminnasta.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Toukokuu 28, 2010, 00:48:44
Erään yhdistyksen toimista olen saanut paljon ennakolta tietoa toiminnasta, eivätkä he ole tainneet olla kovin pahoillaan julkaisemistani kuvista. Jos ei mainosta ennakolta, lopahtaa mielenkiintokin vähitellen.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 28, 2010, 12:08:55
SRHS kieltämättä on Suomen suurin rautateiden harrastusyhdistys (joskaan kaikkien mielestä yhdistyksen suuruus ei ole tärkeä itseisarvo),  joten jotain yhdistyksessä on oikeinkin tehty. Yhdistyksen nykyinen linja näyttää kuitenkin suosivan modernia teaser-taktiikkaa, väläytellään hieman sisältöä, jotta saataisiin porukka osallistumaan. No, ehkä joku saattoi olla osallistumatta matkalle siksi, koska ei etukäteen tiennyt tarkkaa ohjelmaa, tiedä häntä.

Yhdistys elää rahalla, se on totta. Mutta rahankeruusta ei pidä tulla pääasia. Toisaalta, nykyinen päällikkö maksatti omat syntymäpäivänsäkin harrastajilla, joten nykysuuntaus on siihen nähden samassa linjassa ;)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Toukokuu 28, 2010, 18:25:13
SRHS kieltämättä on Suomen suurin rautateiden harrastusyhdistys (joskaan kaikkien mielestä yhdistyksen suuruus ei ole tärkeä itseisarvo),  joten jotain yhdistyksessä on oikeinkin tehty. Yhdistyksen nykyinen linja näyttää kuitenkin suosivan modernia teaser-taktiikkaa, väläytellään hieman sisältöä, jotta saataisiin porukka osallistumaan. No, ehkä joku saattoi olla osallistumatta matkalle siksi, koska ei etukäteen tiennyt tarkkaa ohjelmaa, tiedä häntä.

Yhdistys elää rahalla, se on totta. Mutta rahankeruusta ei pidä tulla pääasia. Toisaalta, nykyinen päällikkö maksatti omat syntymäpäivänsäkin harrastajilla, joten nykysuuntaus on siihen nähden samassa linjassa ;)

Matkan järjestivät yhteistyössä SRHS ry ja HMVY ry. SRHS vastasi ilmoittautumisten vastaanottamisesta sekä kustannusten maksamisista ilmoittautumismaksuista kerätyillä tuloilla. Matkan jälkeen tulot ja menot lasketaan yhteen ensi viikolla, jonka jälkeen nähdään kuinka kävi. SRHS:n tarkoitus ei ole tuottaa voittoa, eikä rahallista hyötyä hallitukselleen tai jäsenistölleen. Hommia tehdään täysin talkoohommina, nälkä palkalla. Tämän vuoksi onkin perin kummallista, että rahoista nousee jälleen esille kysymyksiä. Näitä hommia ei todellakaan tehdä rahan vuoksi, vaan rakkaudesta rautateihin.

Useampi matkustaja ilmoitti matkan aikana, että heille riitti lähtöajan tietäminen matkalle osallistumiseksi. Mukavasti sitä porukkaa kyydissä olikin, joten tuskin kovin moni rannalle jäi em. syystä. Tuosta "teaser-taktiikasta" kuulin ensimmäistä kertaa tuollaisen termin. Itse olen pyrkinyt tuomaan toimintaa nykypäivänä valitettavasti vähentyvää läpinäkyvyyttä, jossa kerrotaan myös jo suunnitteilla olevista asioista. Joskus suunnitelmat eivät ole toteutuneet, mutta yritetty on ainakin. Minun puolestani kaikki yhdistyksen tiedot ovat tarkistettavissa milloin vain, jos allekirjoittanutta epäillään väärinkäytöksistä seuran rahoilla. Puheenjohtajan rooli on sellainen, kun kukin puheenjohtaja vuorollaan haluaa sen olevan. Itse pyrin aktiivisuuteen tässäkin asiassa.

Rahan keruu ei SRHS:n toiminnassa todellakaan ole pääasia, vaan se, että jäsenistöllemme on tarjolla erilaisia tapahtumia mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Kahvitarjoilut toimivat kerhoilloissa ja muutenkin perusasiat ovat kunnossa. Tällekin rengasmatkalle järjestimme jäsenille ilmaisen liityntäkuljetuksen linja-autolla, kun osalle junamatka Helsinki-Pieksämäki-Helsinki olisi tietänyt matkan hinnan tuplaantumista. HMVY:n Dm9-projektia tuettiin viime vuonna 3680 eurolla ja kohde on edelleen päätuettavana tänäkin vuonna.

Se, että järjestin vuonna 2007 omat 30-vuotissyntymäpäivät Dr13 2343-vetoisella junalla ei pitäisi olla SRHS:n kanssa tekemisissä. Toki kyydissä oli suuri määrä seuramme jäsenistöä, jotka ostivat 50 euroa maksaneet matkaliput 13 tunnin junaristeilylle. Tämä ei ollut mitenkään erikoista, kun muistellaan 1990-luvulla järjestettyä kahden harrastajan 100-vuotisjuhlajunaa (2 x 50v). Minun lompakollani, jonka sisältö on täysin omalla työskentelyllä vuodesta 1994 alkaen tienattu, ei olisi riittänyt tuon tuhansien eurojen maksuisen museojunan liikkeelle saamiseen mitenkään, joten tässä mentiin näin "jokaiselle jotakin" periaatteella. Idean käyttäminen omissa juhlissa ei todellakaan ole kiellettyä, päinvastoin. Mitä enemmän museojunia liikkuu, sen parempi meille rautatieharrastajille.

Onko rautatieharrastuksessa mielestäsi Topi mitään positiivista vai oletko oikeasti täällä aiheuttamassa vain turhanpäiväisiä keskusteluja näillä kommenteillasi? Jos ei oikeasti hommasta löydä mitään positiivista, niin suosittelisin uuden alan etsimistä. Oikeasti on alkanut jo niin monen kirjoituksesi perusteella asia mietityttämään, että en voi kuin ihmetellä mistä kenkä puristaa? Siitä huolimatta, hyvää kesää!



Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 28, 2010, 19:18:12
Onko rautatieharrastuksessa mielestäsi Topi mitään positiivista vai oletko oikeasti täällä aiheuttamassa vain turhanpäiväisiä keskusteluja näillä kommenteillasi? Jos ei oikeasti hommasta löydä mitään positiivista, niin suosittelisin uuden alan etsimistä. Oikeasti on alkanut jo niin monen kirjoituksesi perusteella asia mietityttämään, että en voi kuin ihmetellä mistä kenkä puristaa? Siitä huolimatta, hyvää kesää!

On toki paljon positiivista, kuten on itse rautatieympäristössä muutoinkin. Se on esimerkillinen kestävän kehityksen ala, ja olen mielelläni mukana siinä kelkassa. Tämä kaikki ei kuitenkaan estä minua kommentoimasta alan ja sen harrastamisen epäkohtia, jos sellaisia havaitsen. Käytän usein kirjoitustyyliä, joka on ehkä tutumpi kolumneista - en vain ole tottunut kirjoittamaan korulauseita (mielestäni tekstin pukeminen korulauseisiin on yhdenlaista epärehellisyyttä). Tarjoan luonnollisesti samalla mahdollisuuden vastakommentointiin, ja luen kaiken minuun kohdistuvan kritiikin, oli se ansaittua tai ei. Aerosmithin biisin sanoin: "don't get mad, get even" :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Toukokuu 28, 2010, 21:00:07
Asiahan herätti keskustelua, hyvä niin, ja on siis herättänyt jo ennen matkaakin.

Ymmärrän sinänsä Larin mainiteman toisenkin näkökulman. En vain itse usko, että yksityiskohtaisten kuvauspysähdysaikataulujen julkaisu/julkaisemattomuus olisi juuri ollenkaan kytköksissä matkalle lähtevien (matkastaan maksavien) määrään. Jos se vaikuttaisi, panttaaminen olisikin hyvin perusteltua. Tosin otokseni tähän esimerkkiin rajoittuu vain itseeni. Minä en noin pitkälle ja kauan kestävälle ryhmämatkalle lähtisi muutenkaan, pidän matkustaa rauhassa ja itsekseni, kaukana hälinästä ja kaaoksesta, omat määränpääni päättäen.

Meneepä nyt turhankin filosofiseksi, mutta logiikkani tuossa aikaisemmassa viestissäni perustuukin juuri tähän, matkanjärjestäjä ei "hyödy" mitään tiedon pitämisestä salassa. Mutta onko se "oikein" vai "väärin", että ulkopuoliset pummit hyötyvät tiedon julkaisemisesta? Se on subjektiivisempi kysymys. Mainitsen esimerkiksi, kun eräällä leirintäalueella täytyi nuotiopuut ostaa respasta. Ne olivat törkeän kalliita, mutta makkaraa teki mieli. Kun tulet olin saanut aikaiseksi, riittihän niitä siipeilijöitä joille myös ruoan grillaaminen kelpasi. Ei se minua kuitenkaan hatannut. Toisaalta tiedän, että joitakin ihmisiä tällainen toiminta ärsyttää.

Mutta on täysin totta, että museojunat eivät ilman rahaa liiku. En tiedä taloudellisia faktoja, mutta mielestäni kuvaamani junat ovat vetäneet matkustajia varsin hyvin. "Siipely" kävisikin varmasti nolottamaan, jos huomaisi kuvaavansa lähes tyhjää junaa. Jorman ehdottama vapaaehtoinen kuvaus/ -sponssausmaksu kuulostaa ihan reilulta idealta.

Aikatauluthan saisi tosiaan LiVistä, mutta tässä kyseisessäkin tapauksessa odotin tiedon julkaisua järjestäjätaholta siihen asti, kunnes piti jo lähteä.
Toistan vielä, että isosta asiasta tässä ei nyt ole kysymys. Mutta pienistä hiukkasista se maailmankaikkeuskin koostuu..


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 28, 2010, 22:51:02
Minä voisin tässä ilmoittautua Tuomaksen kirjoituksen kannattajaksi, kun tällä foorumilla ei ole sellaista peukalo ylös tai alas toimintoa.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 29, 2010, 04:47:31
Junaretkien hinnat ovat nousseet taivaisiin ja kun tiedottaminen ja markkinointi on tälläistä ylimielistä, niin ei kiinnosta sellaset enää osallistua.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Toukokuu 29, 2010, 05:02:58
Junaretkien hinnat ovat nousseet taivaisiin ja kun tiedottaminen ja markkinointi on tälläistä ylimielistä, niin ei kiinnosta sellaset enää osallistua.

95 euroa oli jäsenhinta, joka sisälsi kahden vuorokauden aikana 8h + 8h = 16h museojunailua (jopa enemmän jos lähti/palasi Haapamäeltä asti), kaksi lounasta sekä aamiaisen, majoituksen 2hh ja ilta+aamusaunan hotellissa. Raha-asioista ei tietenkään pidä kiistellä, kun toisilla sitä on enemmän ja toisilla vähemmän... Matkan aikana kuitenkin kuultiin myös kommentteja siitä, että matka oli todella edullinen sisältöönsä nähden. Lisäksi SRHS ry tarjosi ilmaisen liityntäkuljetuksen Helsingistä Pieksämäelle ja takaisin!

Ylimielisyydestä en tiedä, mutta ainakin se on herättänyt keskustelua ja sehän on aina hyvästä - kun pysytään raiteilla keskustelujen kanssa. Näppäimistön takaa ilman muunlaisen tikun ristiin laittamista on helppo huudella kuinka huonosti asioita järjestetään, vaikka samaan aikaan itsellä ei olisi minkäänlaista aikomustakaan tehdä muuta kuin haukkua toisten tekemisiä... Tämä on valitettavasti viime aikoina yleistynyt harrastuksen parissa ja voin suoraan sanoa, että en pidä siitä lainkaan.



Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Salminen - Toukokuu 29, 2010, 08:12:20
Satunnaisena retkille osallistujana - Tuomaksen tavoin vierastan ryhmämatkoja yleisesti - ja ilman rivijäsenyyttä suurempia sidoksia järjestäjätahoihin voinen lisätä sanasen.

Ennen matkaa mutisin siitä, että aikataulun kaksi peruspilaria, lähtöaika Pieksämäeltä ja saapumisaika sinne takaisin, pysyivät kovin pitkään pimennossa. Järjestäjät julkistivat ne kuitenkin riittävän ajoissa, eli osallistumista harkitseva saattoi ennen ilmoittautumista varmistua liityntäyhteyksien olemassaolosta. Minulle riittivät nämä kaksi kellonaikaa osallistumispäätöksen pohjaksi.

Aikatauluilla on yleensä merkitystä niille, jotka matkustavat, vapaa-ajan- ja harrastusmatkoilla ei välttämättä näillekään. Toisaalta niistä voi olla iloa myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta lähde matkaan. Siksi ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, mikä etukäteistiedottaminen on katsottava kohtuulliseksi. Se riippuu siitä, kumpaa näkökulmaa painotetaan.

Matkalla mukana olleen näkökulmasta koin tiedottamisen riittäväksi, asialliseksi ja toimivaksi ja hinnan tarjontaan nähden erittäin kohtuulliseksi. Joku kokee toisin mutta on mielestäni järjestäjiä kohtaan epäoikeudenmukaista, jos sivuunjättäytyjä yrittää yleistää oman mielipiteensä objektiiviseksi totuudeksi, kuten Santeri T. yllä tekee. Asialliset pohdiskelut ovat toinen juttu - viittaan tällä Tuomas P:n argumentteihin.

En usko, että kenelläkään järjestäjäyhdistyksissä on mitään rakentavaa kritiikkiäkään vastaan, tai rivijäsenenä ainakin toivon näin. Normaali yhdistystoiminnan periaatehan on, että jäsenistö esittää ideoita hallitukselle, jonka tehtävä sitten on pohtia, mitkä niistä ovat toteuttamiskelpoisia ja millä reunaehdoilla.

Siksi kritiikkikin pitäisi mielestäni esittää positiivisessa hengessä ratkaisuja ongelmiin etsien. Muuten siitä on koko harrastukselle ja muutenkin pirstaloituneelle harrastajayhteisölle vain haittaa. Haukut tuskin innostavat ketään ryhtymään uuteen hankkeeseen. Jokaisen optimismi loppuu joskus.

Keskustelulta positiivista henkeä (muutenkin kuin vain tässä yksittäistapauksessa) kaivaten nimimerkki Tyytyväinen rengasmatkalainen.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Lari Nylund - Toukokuu 29, 2010, 13:09:16
Satunnaisena retkille osallistujana... Tyytyväinen rengasmatkalainen.

Kiitos Timolle oman näkemyksen esille tuonnista. Kuten viestissäsi mainitset, niin nämä ovat niitä positiivisia viestejä ja signaaleja, joiden vuoksi sitä jaksaa olla yhtenä mukana järjestämässä tällaisia retkiä porukalle. Matkojen järjestelyissä ei koskaan ole mukana ainoastaan yhtä henkilöä, vaan kyllä siihen tarvitaan hienosti yhteen toimiva tiimi. Tällä matkalla tiimi koostui Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n ja Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n aktiivisistä jäsenistä sekä tietenkin oman työnsä ohella myös meistä huolehtineista VR-Yhtymän henkilökunnasta (mm. liikenteenohjaajat ja monet muut).

Rakentava palaute on aina yhtä tervetullutta kuin positiivinenkin, koska palautteiden perusteella matkoja voidaan kehittää parempaan suuntaan. Pyydän kuitenkin, jälleen kerran, muistamaan sen pienen yksityiskohdan, että matkoja ei järjestetä palkallisena työnä vaan oman työn ohella aina kuin ehditään. Tämä pieni seikka tuntuu katoavan tietokoneen näytön ja aivotoimintojen liikenteenohjauskeskuksen välillä, muutamilta. Mikäli kommentit ovat 24/7 yhtä kolumnin kirjoittamista ilman pienintäkään positiivisuutta, niin suosittelen oikeasti miettimään miksi ylipäätään kolumnejaan kirjoittelee. Jopa Matti Esko Hytönen on löytänyt joskus kolumneissaan positiivisia asioita ;)

Aihe tuntuu olevan käsitelty ja omasta puolestani olen valmis laittamaan sille viimeisen pisteen. Toki eräänä matkanjärjestäjistä seuraan sen mahdollista jatkumista ja vastailen tarvittaessa - mielellään asiallisiin kysymyksiin.

Kiitos kaikista palautteista niin maksaneilta kuin matkalle osallistumattomiltakin harrastajilta.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 29, 2010, 13:52:05
Joo, mutta ei se 100€ jäsenhinta oo kaikki kulut mitä mulle olis tullu, oikeempi kustannus olis ollu 500€.
Selite: Sinne jumalanseläntaakse pitää lähteä jo edellisenä päivänä ja olla yötä. Sama juttu takastullessa. Lisätkää siihen vielä menetetty työaika ja palkka. Kuulostan vittumaiselta jätkältä, mutta annan kritiikkiä vain.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Timo Kaipiainen - Toukokuu 29, 2010, 14:40:24
Näin ensimmäistä kertaa retkellä mukana olleena ei voi kuin ihmetellä jos joku pitää ~100e hintaa tällaisesta retkestä kalliina, tuolla hinnalla pääsee Vr:n kyydillä juuri ja juuri jyväskylä-helsinki-jyväskylä. Ja mitä järjestelyihin tulee niin niissä en kyllä moitteen sijaa löydä, siispä suuri kiitos kaikille ketkä ovat näitä mukana järjestämässä.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Toukokuu 29, 2010, 14:49:19
Heitänpä tyylilleni uskollisesti pari suoraa kommenttia (ihan henkilökohtaisesti) oltuani tätä(kin) retkeä toteuttamassa. Saa vetää herneen nenään jos siltä tuntuu, ei ole mun nenä.

1) Aikataulu julkaistiin vasta 16.4. ja ohjelma 28.4. koska:
- Aikataulujen laatiminen ei todellakaan ole mikään "näytäs tänne"-juttu, vaan nyt(kin) oli otettava huomioon aikataulukauden vaihtumisen lisäksi mm. routarajoitukset ja niistä johtuvat pelivarat. Kokeilkaapa joskus itse tehdä aikataulu ja hakea ratakapasiteettia!
- Tämä ei todellakaan ole ollut kevään ainoa ajo ja tapahtuma HMVY:n osalta. Palkkatöiden ja vapaa-ajan lisäksi on pitänyt huolehtia monesta muustakin yksittäisestä harrastusasiasta jotta teillä(kin) olisi jatkossa mahdollisuus harrastella museojunia eri yhteyksissä.
- Ohjelman laatiminen eri palasineen on toinen yhtä iso työmaa, vaikka se ei siltä siellä monitorin ääressä aluksi vaikuta. Esim. pysähdysten ajoituksen sekä ruokailupaikkojen ja -aikojen osalta osallistujamäärä vaikuttaa aika paljon. Asiat etenevät siis käsi kädessä.
- Otimme huomioon myös Porhan lätän vaihtoyhteyden, joka oli oma työnsarkansa. Olisiko ollut parempi ilman?

2) Täällä(kin) julkaistusta ohjelmasta puuttui vain pari pientä yksityiskohtaa ja Sij-Vnj pysähdykset. Ne puuttuivat koska minä ohjelma-pdf:n laatijana olin pysähdysten varmistuttua jo Haapamäellä kädet rasvassa valmistelemassa retkijunaa. En ehtinyt enää päivittää lopullista ohjelmaa nettiin. Sorry Tuomas ja muut, mutta teillä kuvaajilla ei ollut mitään vaikutusta tämän asian hoitamiseen (tai hoitamattomuuteen, ihan miten vaan). Vääryyttä kokeneen voivat siis heitellä kiviä ja kirveitä allekirjoittaneen suuntaan!

Oleelliset tiedot retkelle osallistumiseen oli annettu ja lisätietojen kysymistä varten oikein yhteystiedotkin mainittu. Eipä täällä kirjoittelevista kukaan soittanut tai lähettänyt sähköpostia. Lopullinen ohjelma koko komeudessaan oli junassa retken osallistujien nähtävillä.

3) En ota mitään ehdotonta kantaa kuvausmaksun tms. suhteen, mutta:
- on pakko todeta näiden ajojen loppuvan jos kaikki vain kuvaavat, mutta matkustajia ei ole ollenkaan.
- pienenä vihjeenä kerrottakoon parin kuvaajan jättävän silloin tällöin pienen lahjoituksen kaluston kunnostukseen, jotta kalusto kulkisi jatkossakin

4) Retken hinta (sisältö huomioiden) oli enemmän kuin kohtuullinen. Viikonlopun kokonaiskustannusta ei olisi laskenut (vaan nostanut) vaihtoehto, jossa junalippu olisi maksanut esim. 50 eur ja muut jutut olisi pitänyt maksaa itse. Ja mitä hintaan kuului? Juna + hotelli + kaksi ruokailua + kaksi bussia Smj:llä + sisäänpääsy Vanhaan Kaivokseen.

Hinnasta ruikuttajat olisivat jääneet rannalle joka tapauksessa. Jos on PA, niin se ei ole järjestäjän ongelma, eikä siitä kannata järjestäjälle valittaa.

5) Ei tässä ole ollut - eikä tule jatkossakaan olemaan - tarkoitus kiusata muita harrastajia "tietojen pimittämisellä". Jos tietoa ei ole, niin sitä ei voida jakaa. Mitään alustavia suunnitelmia tai aikataululuonnoksia ei tulla julkaisemaan, koska siitä se soppa vasta syntyisikin teidän kanssanne. Samanlainen päätös tehtiin myös siirtoajojen aikataulujen suhteen kun alkoi tulla itku-potku-raivareita siitä, että "juna meni tunnin etuajassa ja jäi kuvat saamatta".

6) Allekirjoittaneen oma mietelause, joka näissä piireissä pätee 24/7: "Tehtiin miten vaan, sanomista tulee kuitenkin".

T: JuhaV



Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Texwiller - Toukokuu 29, 2010, 19:17:15
Minä en oikein jaksa käsittää kritiikkiä matkan hinnasta. Jos lasketaan rengasmatkan osat yhteen, eli tuhatkunta kilometriä junamatkaa, mahdollisuus bussikyytin Helsingistä ja takaisin, kaksi lounasta, museokäynti ja hotelli, sen arvo VR:n ja Sokoksen taksoilla ilman alennusta asettuu 400-500 euron välille.

Toisaalta jos lasken yhteen, mitä meni viikonlopun bensoihin, matkaan, ruokaan, viinoihin ja mitä multa jäi yrittäjänä tienaamatta, 1000 euroa riitti nippa-nappa. Köyhiä se ketuttaa, meitä se vain naurattaa.

Mitä aikatauluihin tulee, käsitin ettei tarkkaa aikataulua julkaistu siitä syystä, ettei se näin pitkällä matkalla jokatapauksessa pidä. Eikä mikään ihme. Esimerkiksi lauantaina Kurkimäen kuvauspysähdys peruuntui kokonaan muun liikenteen myöhästymisen takia. Olisin pikemminkin kummastellut, jos aikataulu olisi julkistettu minuutilleen.

 ---

Palautteen antajat näyttävät jakautuvan selvästi kahteen ryhmään:

1) Negatiivista palautetta ovat antaneet ne, jotka eivät olleet matkalla syystä eli toisesta mukana.

2) Positiivista palautetta ovat antaneet ne, jotka olivat junassa. Ja se ei ole mikään ihme, meillä oli meinaan vimosenpäälle suffeli reissu!





Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Arto Lopia - Toukokuu 29, 2010, 20:01:24
Joo, mutta ei se 100€ jäsenhinta oo kaikki kulut mitä mulle olis tullu, oikeempi kustannus olis ollu 500€.
Selite: Sinne jumalanseläntaakse pitää lähteä jo edellisenä päivänä ja olla yötä. Sama juttu takastullessa. Lisätkää siihen vielä menetetty työaika ja palkka. Kuulostan vittumaiselta jätkältä, mutta annan kritiikkiä vain.

Seuraavan reissun järjestäjät voivat varmaan maksaa osallistujille tuntipalkan ja päivärahat! Saatte sitten Santerinkin mukaan ;D

Mites ku oon ollu muutamassa museojunassa kyydissä, enkä ole lainkaan kuvannut, niin mistä voin hakea palautusta lipun hinnasta? :P


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Toukokuu 29, 2010, 20:46:37
Eiköhän keskustelun matkan hinnasta voi lopettaa, koska kyseessä on vain yhden henkilön valitus, mikä sekin taitaa olla pelkkä provosoimismielessä tehty sohaisu.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Toukokuu 29, 2010, 20:59:30
Eiköhän keskustelun matkan hinnasta voi lopettaa, koska kyseessä on vain yhden henkilön valitus, mikä sekin taitaa olla pelkkä provosoimismielessä tehty sohaisu.

No, mä tietysti puutuin rahaan, mutta en onneksi juuri hintaan. En viitsinyt katsoa kirjoittaessani tulleita viestejä koneen kehotuksesta huolimatta. Sori, Jape.

Ei mitään sori. :) Ihan yhtenä retkelle osallistuneena ja keskustelupalstan jäsenenä kirjoitin oman ajatukseni keskustelusta. En minään pomona tahi ylläpitäjänä. :) Harmitti vain lähinnä se, että järjestäjät joutuvat puolustelemaan hintaa jonkin yhden provoilijan takia. Ihan vapaasti toki kuitenkin jokainen saa ajatuksensa julki tuoda... :)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Toukokuu 30, 2010, 02:31:58
2) Täällä(kin) julkaistusta ohjelmasta puuttui vain pari pientä yksityiskohtaa ja Sij-Vnj pysähdykset. Ne puuttuivat koska minä ohjelma-pdf:n laatijana olin pysähdysten varmistuttua jo Haapamäellä kädet rasvassa valmistelemassa retkijunaa. En ehtinyt enää päivittää lopullista ohjelmaa nettiin. Sorry Tuomas ja muut, mutta teillä kuvaajilla ei ollut mitään vaikutusta tämän asian hoitamiseen (tai hoitamattomuuteen, ihan miten vaan). Vääryyttä kokeneen voivat siis heitellä kiviä ja kirveitä allekirjoittaneen suuntaan!


No, tämä yksityiskohtahan oli ihan mukava kuulla; asiat toki tärkeysjärjestykseen. Luonnollisesti arvostan kaikkea työtä, mitä näiden museovehkeiden ylläpito ja liikuttaminen vaatii. Kirveitä ei minun puolestani tarvitse heitellä suuntaan jos toisenkaan..

..kaikesta huolimatta viikonlopusta täysin siemauksin nauttineena,
T.P.


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Jouni Seilonen - Kesäkuu 02, 2010, 17:11:59
Olikohan näiden retkijunien junavuoronumerot 1077 (22.5.) ja 1078 (23.5.)?
(kysyy junavuoronumeroharrastaja)


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Juha Vuorinen - Kesäkuu 02, 2010, 18:05:17
Olikohan näiden retkijunien junavuoronumerot 1077 (22.5.) ja 1078 (23.5.)?
(kysyy junavuoronumeroharrastaja)

1077 Hpk-Jns 22.5.
1076 Jns-Smj ja 1078 Smj-Hpk 23.5.


T: JuhaV


Otsikko: Vs: RENGASMATKA 22.-23.5.2010
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Kesäkuu 03, 2010, 11:04:40
Allekirjoittanut kiittää kanssa numeroista.  Olipa mukava verestää mustioja jakatsella Dr13:sta pitkästäaikaa kotiradalla, vaikka bussista sitä jahdattua tulikin, mutta seuraavalle retkelle kyllä osallistun ihan junailemalla! :)