Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 05, 2009, 11:52:43



Otsikko: Makuuvaunuliikenne
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 05, 2009, 11:52:43
Ennen VR:n ollessa valtion liikelaitos siellä suoritettiin matkustajalaskennat kaikissa junissa 4-5 kertaa vuodessa, toistuen samoina aikoina vuodesta toiseen, ja kyseiset tiedot olivat julkisia siinä mielessä, että ne sai nähtäväkseen, jos pyysi. Osaako joku valistaa mikä on laskentojen tilanne nykyisin ja mikä on julkisuusperiaate VR Oy:n aikana?

Vanhoista laskennoista selviää mm että Helsinki-Jämsänkoski makuuvaunussa oli matkustajia keskimäärin 2,7-6,4 vuonna 1957 (tilanne eri laskennoissa), 2-3 vuonna 1958 ja 2,0-3,7 vuonna 1959 (tammi-syyskuu). Paluumatkalla vastaavat luvut olivat 5,1-8,4 vuonna 1957, 5-7 vuonna 1958 ja 2,5-7,2 vuonna 1959.

Heinäkuussa 1961 käyttöaste eri makuuvaunujunissa vaihteli siten, että huonoimmat linjat olivat Helsinki-Jämsänkoski 14,0%, Hki-Pori 21,2% ja Pieksämäki-Vaasa 22,4%. Vastakkaiseen suuntaan kolme heikointa reittiä olivat Jsk-Hki 22,0%, Vs-Pm 24,8% ja Imatra-Hki 33,2%. Parhaimmat kolme olivat vastaavasti Hki-Iisalmi 96,6%, Hki-Oulu lepovaunu 95,5% ja Hki-Kemi 93,9% sekä toiseen suuntaan Ol-Hki lepovaunu 99,7%, Kemi-Tampere 91,6% ja Rovaniemi-Tpe 91,1%.

Perusteet Jämsänkosken ja Porin makuuvaunujen lopettamiselle olivat selvät ja vähän aikaisemmin makuuvaunu Kristiinankaupunkiin oli lakkautettu, koska käyttö oli vähäistä ja vaunu kulki Sk-Kst välin päiväaikaan.

Nyt kiinnostaisi tietää Savon radan makuuvaunjen käyttömäärät joko matkustajina tai käyttöasteena pari viimeistä vuotta ennen niiden lopettamista. Onko kellään tarkkoja lukuja? (En asu Suomessa, joten käynti Rh:n talossa ei nyt onnistu tähän hätään).