Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jani Autio - Huhtikuu 08, 2010, 20:35:47



Otsikko: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Jani Autio - Huhtikuu 08, 2010, 20:35:47
Kuulemani mukaan Dr16 liikenne Talvivaara-Kok alkaa ihan näinä päivinä. Onko jollain tarkempaa tietoa asiasta?


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Lari Åhman - Huhtikuu 08, 2010, 20:42:59
Jahas, no ei se Joensuulainen veturinkuljettaja palturia sitten puhunut. Juuri itse mainitsin asiasta kuvan kommenteissa http://vaunut.org/kuva/62132?u=225&d=08.04.2010&ns=1 Tarvinnee seurata tilannetta. Se siitä sähköistyksestä...  :o


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Huhtikuu 08, 2010, 23:12:56
Iisalmi-Ylivieska -välillä Dr16 lienee tehokkaampi vetäjä kuin sähköveturi? Muihin osamatkaväleihin en ota kantaa.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Tapani Kunnas - Huhtikuu 09, 2010, 09:32:09
Aivan varmasti on :) Tuolla välillä kun ei sähköveturi kulje kuin hinaamalla...


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Huhtikuu 09, 2010, 10:35:43
Mutta kun tärkeämpää on sähköistää Vaasan väli paria suoraa Helsinginjunaa varten kuin tavaraliikenteelle tärkeä yhdysväli. Se on sitä aluepolitiikkaa.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Harri Junttila - Huhtikuu 09, 2010, 12:35:09
Aivan varmasti on :) Tuolla välillä kun ei sähköveturi kulje kuin hinaamalla...
Pitää rakentaa agregaattivaunu joka syöttää sähköveturiin sähköä  ;D

Miettiköhän Niila sitten vaihtoehtoa että ajettaisiin sähköllä Oulun kautta kokkolaan ne?


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Huhtikuu 09, 2010, 13:27:09
Eikös sellainen aggregaattivaunu ole jo keksitty ja rakennettukin. Dr16 on juurikin aggregaattisyöttöinen sähköveturi :) Tämä ei liity mitenkään aiheeseen, mutta pääseehän Talvivaarasta toki sähköllä koko matkankin kokkolaan, jopa suuntaa vaihtamatta. Koukataan Pieksämäen ja Tampereen kautta. Tosin tällöin saavutettu fossiilipolttoaineen säästöhyöty palaisi elektroneina taivaalle.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Lari Åhman - Huhtikuu 09, 2010, 14:31:05
Iisalmi-Ylivieska -välillä Dr16 lienee tehokkaampi vetäjä kuin sähköveturi? Muihin osamatkaväleihin en ota kantaa.

En tarkoittanutkan Ilm-Yv väliä, vaan että Talvivaaran radan ajolangat taitavat jäädä aika vähälle käytölle.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Ville Kamunen - Huhtikuu 09, 2010, 20:23:24
voiko nähdä kuopiossa sitä?jos voi niin milloin?


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Jouni Ijäs - Huhtikuu 09, 2010, 21:57:55
Onko Talvivaarassa muuten käyty vielä kertaakaan Sr2:lla tai Sr1:llä?


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Robert Sand - Huhtikuu 09, 2010, 22:17:37
Ainakin Sr ykkösiä on käynyt siellä.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Jani Autio - Huhtikuu 09, 2010, 22:26:21
voiko nähdä kuopiossa sitä?jos voi niin milloin?
Eipä taida Kuopio sattua tuolle välille.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Mika Hakala - Huhtikuu 10, 2010, 00:05:51
Ehkäpä koko sähköistyksen idea olikin se että herrat kehä kolmosen sisältä, radan varren korkeajännitteellä voivat samanaikaisesti hakata niin myös akkulatauksen kanssa matopeliä kuin tattiaan kameroille, joista ne näkevät, että etelä-korealaiset hyundai-merkkiset robotit voimalinjoineen hoitavat hommansa samoin, kuin alipalkatut kaivosmiehet jostain aivan muualta kuin ulkomaalta.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Topi Lajunen - Huhtikuu 11, 2010, 13:37:29
Ehkäpä koko sähköistyksen idea olikin se

Ei ollut. Sinä vain olet sekaisin.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Jani Autio - Huhtikuu 12, 2010, 08:04:26
No joo, kyllä se näinä päivinä alkaa se alkaa nimittäin tänään!! eli 12,4. Kokkola-Iisalmi ainakin Dr16 vetonen perille menosta en tiedä, mutta tuskimpa Iisalmessa kannattaa veturia vaihtaa??


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Olavi Huotari - Huhtikuu 12, 2010, 11:07:37
Ainakin aamujuna Talvivaaraan vedettiin kolmella 25-sarjan deeverillä. Paluumatkalle deeverit lähtivät ilman vaunuja tasan klo 8.00.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Olavi Huotari - Huhtikuu 12, 2010, 17:16:27
Päivän toinenkin juna Talvivaarasta Iisalmeen vedettiin deeverinipulla ja nipussa 2659+2611.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 13, 2010, 10:22:58
Ymmärsinkö oikein, että täällä on joitakuita, joiden mielestä Talvivaaran rataa ei olisi pitänyt sähköistää?

Logiikkansa lienee seuraava: Talvivaaran rataa ei kannata sähköistää koska Ilm-Yv-väliä ei ole sähköistetty. Ylm-Yv-väliä ei kannata sähköistää, koska Talvivaaraan ei ole sähköjä.

(Miten ihmeessä tällä logiikalla Hki-Kkn-välille kannetti aikoinaan vetää ajolanka?)


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Mika Hakala - Huhtikuu 13, 2010, 12:09:19
Mitään järkeä sähköistämisessä ole. sähkö saadaan myös hiilestä ym polttovoimasta. Hyötysuhdekin on aivan surkea koska vain pieni osaa siirrosta saadaan hyötykäyttöön.
Vesi, tuuli ja ydinvoimaloista nyt puhumattakaan, sanoo lepakon ja lohien ystävät.
Parashyötysuhde ei sr2:lla ja hiilin ja dieselin saastutus liioittelua, sillä radan varrella ei saa sienestää.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: OP - Huhtikuu 13, 2010, 15:10:07
Noin puoli tuntia sitten näin Kokkolassa Dr16 2821:n, en tosin tiedä missä junassa on tullut.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Huhtikuu 13, 2010, 15:45:37
No perhana, sekin oli seisonnassa jokin aika sitten Joensuussa samoin kun 2819 joka tuli kanssa Kokkolaan, olisiko sitten noussut T4081:sessä maanantaina tms.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Markku Blomgren - Huhtikuu 13, 2010, 20:47:14

(Miten ihmeessä tällä logiikalla Hki-Kkn-välille kannetti aikoinaan vetää ajolanka?)

Hieman off-topic, mutta olikohan jossain kuvakommentissa maininta, että aikanaan kun sähköistystä suunniteltiin, niin jonkin johtajan näkemys oli, että suomen liikennemäärillä sähköistys olisi hyödyllinen vain Helsinki - Pasila välillä...  ;D

Olisi toki hieno jossitella minkälaista kalustoa olisi liikenteessä jollei olisi sähköistetty...tosin viimeistään 80-luvulla oltaisiin aloitettu sähköistäminen, varsinkin Helsinki - Riihimäki välillä.

Että tälläinen off-topic tällä kertaa...  :D


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Lari Åhman - Huhtikuu 13, 2010, 21:05:42
Ymmärsinkö oikein, että täällä on joitakuita, joiden mielestä Talvivaaran rataa ei olisi pitänyt sähköistää?

Et, ainakaan minun osaltani. En ole väittänyt, että sitä ei olisi pitänyt sähköistää. Sitä vain tyhjässä päässäni olen tuumaillut, että miksi sitä ei sitten käytetä. Langat nokeentuu dieseleiden jyrätessä rataosalla. Olisihan jo nyt mahdollista ajaa sähköllä Tlv-Ilm väli, loppumatka vaikka Deevereillä. Lieneekö kysymyksessä sitten sähkövetureiden riittävyys. Tottahan toki ymmärrän yhteyden myös Ilm-Yv sähköistykseen, mutta sekin osaa ottaa tovin toteutuakseen. Kirkkonummeako voi siis verrata suoraan Talvivaaraan tässä asiassa? Niillähän varmasti on samat perusteet sähköistyksen suhteen.


Otsikko: Vs: Talvivaaran rautatieliikenne
Kirjoitti: Mika Hakala - Huhtikuu 14, 2010, 01:20:47
Ymmärsinkö oikein, että täällä on joitakuita, joiden mielestä Talvivaaran rataa ei olisi pitänyt sähköistää?

Et, ainakaan minun osaltani. En ole väittänyt, että sitä ei olisi pitänyt sähköistää. Sitä vain tyhjässä päässäni olen tuumaillut, että miksi sitä ei sitten käytetä.

Mikä ihme siinä nyt on että aikuiset miehet ovat turhia tuumailemassa?

Kannattaa rehellisesti sanoa että ajolanka hapettuu ja ympäristön ystävät kehä kolmosen sisältä voivat puolestaan juosta sen 140km/h aina ouluun asti, hengittämättä mielummin sillä sehän kuulemma lisää sitä hiilidioksidia ilmakehää talven jäljiltä.