Otsikko: Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Huhtikuu 23, 2010, 08:30:25 Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa kertoo YLE www-sivuillaan: http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/04/junaliikenteen_monopoli_paattyi_ruotsissa_1626437.html
Otsikko: Vs: Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 23, 2010, 09:14:14 Milloinkohan Suomen demokraattisessa kansantasavallassa seurataan tätä esimerkkiä?
Otsikko: Vs: Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 23, 2010, 10:19:27 Veolia toimi nopeasti ja lisäsi yhden junaparin Malmön ja Tukholman välille jo eilen, 22.4.2010. SJ:n monopoli on kyllä minusta väärä ilmaus, kun Veolia on jo pitkään toiminut mm. kyseisellä välillä ja läänien hallinnoima paikallisliikenne on toiminut vuosikymmenet. Nyt vain taidettiin poistaa viimeisiä rajoituksia vähän etuajassa.
Otsikko: Vs: Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa Kirjoitti: Jukka Virtanen - Huhtikuu 23, 2010, 10:36:32 Monopoli mahdollistaa ristisubvention. Solidaarisuusveroa siitä tosin osa joutuu maksamaan.
Otsikko: Vs: Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 23, 2010, 11:15:06 Monopoli mahdollistaa ristisubvention. Solidaarisuusveroa siitä tosin osa joutuu maksamaan. Onkohan ristisubventio sitä, että viime viikolla Pasila-Hyvinkää (56km) junalippu maksoi 9.20€ ja toukokuussa kolme menolippua Norrköping-Malmö (435km) maksavat 95SEK kukin, eli saman, vaikka liput Ruotsissa ovat X2000-kallistuvakoriseen junaan ja sisältävät istumapaikan varauksen. Asiasta näkyy olevan artikkeli netissä http://www.soininvaara.fi/2007/12/16/tehotonta-oikeudenmukaisuutta/ Otsikko: Vs: Junaliikenteen monopoli päättyi Ruotsissa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 21, 2010, 13:05:21 Pienen SJ-only-kauden jälkeen istun taas Veolian junassa Malmön ja Norrköpingin välillä. Lähtöaika oli klo 9:11, mutta ihmeesti vain ovat saaneet 9-vaunuisen junan täyteen sunnuntai aamuna, vaikka SJ:n junia kulkee samalla välillä tunnin välein. Pitkästä aikaa sain (=jouduin) ottamaan paikan osastovaunusta, joka on ruotsalainen lepovaunu (päivällä istuinvaunu, yöllä 6 makuupaikkaa). Koko osaston täynnä, samoin vaunun kaikki muut osastot. Ilmeisesti juna on lähes loppuunmyyty, koska nämä vaunut täytetään viimeksi. Veolialla lippuun sisältyy aina istumapaikka ja ilmainen nettiyhteys. SJ:n IC-junissa joutuu käyttämään omaa mobiililaajakaistaa. Veolian hinta 435km:n matkalle asettuu puoliväliin SJ:n hintoihin verrattuna Yleensä maksan SJ:lle 19€ ensimmäisen luokan lipusta IC:ssä, nyt Veolialle 25€ toisesta luokasta, X2000-junissa maksan samasta matkasta 9€-30€ toisessa ja 19-30€ ensimmäisessä luokassa (suosituimpiin vuoroihin viimehetken lippu SJ:llä voi maksaa 100€). Tiistaisin sattuu usein melko tyhjä eka luokka, muutoin on melko täyttä. Veturi on nyt Hector Railin 141.001 http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/ellok-i-trafik/141 ja vaunusto kirjavaa. Vauhti on riittänyt parin samman suuntaan matkanneen tavarajunan ohittamiseen, ja tähän mennessä on junan ikkunasta tänään näkynyt 6 eri operaattorin vetureita. Vaihtelua alkaa olla kuin moottoritien rekkaliikennettä seuraisi. Tavalliselle matkustajelle taitaa juna kuitenkin olla houkutteleva vaihtoehto kohtuullisen hinnoittelun ansiosta, oli hinnoittelija sitten SJ tai yksityinen.
|