Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Harri Junttila - Toukokuu 27, 2010, 21:35:30



Otsikko: Wärtsilä laajentaa veturien moottoreihin
Kirjoitti: Harri Junttila - Toukokuu 27, 2010, 21:35:30
Konepajayhtiö Wärtsilä laajentaa toimintaansa veturien moottoreiden valmistamiseen Venäjällä. Wärtsilä ja venäläinen Transmashholding perustavat yhteisyrityksen, joka suunnittelee ja valmistaa dieselmoottoreita vaihtovetureihin.

Wärtsilä on tähän saakka valmistanut dieselmoottoreita laivoihin ja voimalaitoksiin.

Tehtaan on määrä aloittaa tuotantonsa Venäjällä vuonna 2012.

STT

lähde: Kaleva http://www.kaleva.fi/uutiset/wartsila-laajentaa-veturien-moottoreihin/856281

Tavallaanhan tämä on wärtsilältä paluu veturinmoottori valmistajaksi, tosin pieneksi jäi määrä viimeksi, mutta hieno uutinen.


Otsikko: Vs: Wärtsilä laajentaa veturien moottoreihin
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 27, 2010, 22:44:24
Mitäs minä sanoin täällä toisessa ketjussa, että venäläiseen veturiin vaan Wärtsilä nokalle! :D


Otsikko: Vs: Wärtsilä laajentaa veturien moottoreihin
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 27, 2010, 22:57:44
Omistuksen kautta Wärtsilällä on enemmän kytkentöjä veturimoottoreihin kuin äkkiseltään saattaisi kuvitellakaan.

Wärtsilä ja SACM ovat nykyään samaa yhtiötä, ja SACM:n tuotteisiin kuuluivat mm. meilläkin käytössä olevat MGO-moottorit jopa niin, että muutama Suomessa käytössä ollut MGO (mahdollisesti 4 kpl: Dr13 2301-2302) on ollut SACM:n valmistamia.

Edelleen: Wärtsilä osti joskus taannoin sveitsiläisen Sulzerin, joka on maineikas veturimoottorien valmistaja ja vastannut hyvin laajalti paitsi sveitsiläisten (ai minkäkö? Kyllä, kyllä siellä on ollut dieselvetureitakin. Ja vientimallit päälle) mutta myös brittiläisten dieselvetureiden moottoripuolesta.

Nykyään firma on nimeltään Wärtsilä NSD (New Sulzer Diesel).

Wärtsilä Vaasa -moottorit ovat olleet laivakäytössä sekä pää- että apukoneina ja pienimpiä niistä on käytetty vetureissakin, kuten tunnettua. Nämä ovat käsittääkseni täysin kotimaista suunnittelua.


Otsikko: Vs: Wärtsilä laajentaa veturien moottoreihin
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 27, 2010, 23:27:59
Wärtsilän laivadieselit ovat kovassa maineessa maailmanlaajuisesti, joten siitä voivat suomalaiset olla ylpeitä. Samoin Tampella petraamien MAN ja MGO moottorien suhteen. Jos joku muukin sattuu olemaan jäsenenä World-Diesel-Groupissa, niin arkistoista löytyy ylistystä ammattilaisilta (minä vaan olen muistutellut siellä, että ne on suomalaisia, kehut tulee muualta).


Otsikko: Vs: Wärtsilä laajentaa veturien moottoreihin
Kirjoitti: Leo Männistö - Toukokuu 28, 2010, 20:04:09
Mitä nyt itsellä on kokemusta Wärtsilän vaasalaisista tyyppiä 4R32D, 8L20 ja 8L46F (1000kW, 1250kW ja 10000kW) niin sangen mainioita koneitahan nuo ovat. Rakenne on yksinkertainen ja huolto on suhteellisen helppoa. Työpaikallani olleet ensimmäiset italialaiset 46-sarjalaiset nyt olivat vähän maanantaikappaleita...

8L20:n painosta ei ole mitään tietoa, mutta siinä on kohtuullisen kompaktissa paketissa 1250kW ja voisi hyvin kuvitella, että noin suunnilleen deeveriteholuokan veturiin oiva perusmoottori. Tuntuu olevan vielä luotettavakin.

Toivotaan parempaa menestystä, kuin 8V22-moottoreille (Dr16 protoveturit Wärtsilän moottorilla)

NSD eli New Sulzer Diesel on Wärtsilän nimestä pudotettu pois ja firma on vain Wärtsilä (tai Wartsila yhteydestä riippuen)


Otsikko: Vs: Wärtsilä laajentaa veturien moottoreihin
Kirjoitti: Jokke Harju - Kesäkuu 01, 2010, 20:25:20
Koko maailman, joka kolmannessa laivassa on Wärtsilän moottori. Siksi ehkä suosittuja.

Nimim. Vaasan tehdas näkyy ikkunasta  ;D