Otsikko: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Kesäkuu 06, 2010, 16:00:31 Juna 8 oli myöhässä sen verran että siitä Tampereen suuntaan (S 91) menevät matkustajat jäivät junasta Keravalla, josta 91 otti heidät kyytiin, Keravalla pysähtyi siis 2 pendoa lähes samanaikaisesti.
Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Lari Nylund - Kesäkuu 06, 2010, 16:11:50 S8 ja S91 myöhästyi tästä johtuen arvioltani noin 3-4 minuuttia, kun vaihtoehtona olisi ollut S91:n odottaminen Tikkurilassa noin 10 minuuttia S8:n saapumista. Tämä olisi heijastunut S91:n kautta Tampereelta kello 18 aikoihin ainakin IC55:seen ja sitä kautta taas eteenpäin. Tämä on sitä myöhästymisketjujen minimointia parhaimmillaan ;) Käyttivätkö S8 ja S91 Keravalla samaa laituria vai miten vaihtaminen onnistui?
Alkuviikosta P32 "Tolstoi" saapui Tikkurilaan puolisen tuntia myöhässä. Vaihtoyhteys Lahdesta Riihimäen kautta Tampereelle vaihtui matkaan Tikkurilan kautta ja jatko IC2-171:llä tehtiin helpoksi, kun P32 saapui poikkeuksellisesti raiteelle 2 ja samaan aikaan 171 raiteelle 3. Kun mahdollisuuksia on ja kaikki palaset loksahtavat kohdalleen, niin tällaisia suorituksia on mukava seurata. Pieniä arjen tekoja, jotka luovat kuitenkin hyvää mielikuvaa asiakkaista huolehtimisesta. Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 06, 2010, 20:22:30 S8 ja S91 myöhästyi tästä johtuen arvioltani noin 3-4 minuuttia, kun vaihtoehtona olisi ollut S91:n odottaminen Tikkurilassa noin 10 minuuttia S8:n saapumista. Tämä olisi heijastunut S91:n kautta Tampereelta kello 18 aikoihin ainakin IC55:seen ja sitä kautta taas eteenpäin. Tämä on sitä myöhästymisketjujen minimointia parhaimmillaan ;) Käyttivätkö S8 ja S91 Keravalla samaa laituria vai miten vaihtaminen onnistui? Alkuviikosta P32 "Tolstoi" saapui Tikkurilaan puolisen tuntia myöhässä. Vaihtoyhteys Lahdesta Riihimäen kautta Tampereelle vaihtui matkaan Tikkurilan kautta ja jatko IC2-171:llä tehtiin helpoksi, kun P32 saapui poikkeuksellisesti raiteelle 2 ja samaan aikaan 171 raiteelle 3. Juuri tällaista luovuutta soisi kaukon useamminkin tekevän, sillä tämä on ainoita keinoja saada myöhästymisketju katkeamaan. Tampereen kaukolle siitä plussat, että hehän soveltavat käytössä olevaa tekniikkaa ja molempiin suuntiin suojastettuja ratoja varsin liberaalisti: useammin kuin kerran päivässä hitaampi juna menee "vasenta väärää" nopeamman ohittaessa sen oikeanpuoleista raidetta ja sitten taas sopivassa paikassa tämä hitaampi ohjataan takaisin "oikealle" raiteelleen. Tämä jouhevuus mahdollistuu mm. pitkien PVP:jen ansiosta, joita on suhteellisen tiheässä. Kaukon duunia tässä voisi verrata erittäin etäisesti esimerkiksi Formula 1:n varikkopysähdysten ajoituksiin ja väleihin, joihin kuskin milloinkin laskee, aiheuttamatta tälle kohtuutonta aikamenetystä kisassa tai aika-ajoissa. Periaatteessa hyvin simppeliä matematiikkaa, mutta vaatii silti enemmän oivalluksia kuin pelkän ynnälaskun hiffaaminen. Kun mahdollisuuksia on ja kaikki palaset loksahtavat kohdalleen, niin tällaisia suorituksia on mukava seurata. Pieniä arjen tekoja, jotka luovat kuitenkin hyvää mielikuvaa asiakkaista huolehtimisesta. Jaa. No tuohan oli relevantti veto tähän loppuun. Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 06, 2010, 23:31:27 Tampereen kaukolle siitä plussat, että hehän soveltavat käytössä olevaa tekniikkaa ja molempiin suuntiin suojastettuja ratoja varsin liberaalisti: useammin kuin kerran päivässä hitaampi juna menee "vasenta väärää" nopeamman ohittaessa sen oikeanpuoleista raidetta ja sitten taas sopivassa paikassa tämä hitaampi ohjataan takaisin "oikealle" raiteelleen. Siis Tampere-Riihimäki kauko. (Ja Toijalassa säätää vielä Toijala-Turku kauko.) Mutta itse asia on asiaa, varsin hyvin siellä osaavat käyttää rataosan kapasiteettia hyväkseen. Nythän Lahden ja Kouvolan välillä alkaa olemaan vastaavanlaista potentiaalia, toivottavasti joku tulee Tampereelta kertomaan Iitin kaukon ohjaajille näppäriä vinkkejä :). Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Lari Nylund - Kesäkuu 07, 2010, 21:52:37 Tampereen liikenteenohjaus on tällä hetkellä ehdottomasti #1 Suomen rataverkolla. Heidän kanssa on aina ilo asioida, kun kaverit selkeästi nauttivat työstään ja antavat sen näkyä. Heille erittäin lämpimät terveiset!
Toki muissakin liikenteenohjauskeskuksissa on tekijöitä, mutta Tampere antaa sen näkyä ja kuulua ;) Pitää ottaa huomioon myös radoilla liikkuvien junien määrä ja siitä johtuva mahdollisuus/mahdottomuus luoviin ratkaisuihin... Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Osmo Tietäväinen - Kesäkuu 07, 2010, 22:25:46 Tuota ohjauksen luovuutta näyttää sieltä etelästä löytyvän kiitettävästi. Pari kertaa on tullut ihmeteltyä Kivesjärvellä pikureiden kohtaamista, jossa aikataulussa kulkeva ja normaalisti pysähtymättä aseman ohittava juna pysäytetään 1. raiteelle odottamaan myöhässä tulevaa "väistäjää", joka kierrätetään 2. raiteen kautta. Ainakin toisella kertaa tämä "väistäjä" vielä pysäytettiin tuolle 2. raiteelle. Taitaisi tällä logiikalla tuo myöhästymisketju jäädä katkaisematta. ;D
Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Kesäkuu 07, 2010, 22:36:52 Tuota ohjauksen luovuutta näyttää sieltä etelästä löytyvän kiitettävästi. Pari kertaa on tullut ihmeteltyä Kivesjärvellä pikureiden kohtaamista, jossa aikataulussa kulkeva ja normaalisti pysähtymättä aseman ohittava juna pysäytetään 1. raiteelle odottamaan myöhässä tulevaa "väistäjää", joka kierrätetään 2. raiteen kautta. Ainakin toisella kertaa tämä "väistäjä" vielä pysäytettiin tuolle 2. raiteelle. Taitaisi tällä logiikalla tuo myöhästymisketju jäädä katkaisematta. ;D Eli parempi kaksi enemmän myöhässä kulkevaa kuin yksi vähemmän ja toinen enemmän? Jonkinlainen keskiarvo siis? Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 07, 2010, 23:14:46 Tuota ohjauksen luovuutta näyttää sieltä etelästä löytyvän kiitettävästi. Pari kertaa on tullut ihmeteltyä Kivesjärvellä pikureiden kohtaamista, jossa aikataulussa kulkeva ja normaalisti pysähtymättä aseman ohittava juna pysäytetään 1. raiteelle odottamaan myöhässä tulevaa "väistäjää", joka kierrätetään 2. raiteen kautta. Ainakin toisella kertaa tämä "väistäjä" vielä pysäytettiin tuolle 2. raiteelle. Taitaisi tällä logiikalla tuo myöhästymisketju jäädä katkaisematta. ;D Mietippä muuten uudelleen tämä juttu. Kivesjärven (Kilometrillä 878) lähimmät liikennepaikat ovat Paltamo (Km 901) ja Oulun suuntaan Vaala (Km 844). Toisin sanoen liikennepaikkojen etäisyydet Kivesjärveltä ovat 23 Km ja 34 Km. Keskinopeudella 120 Km/h nuo pikataipaleet taittuisivat ajassa 11,5 min ja 17 min, joka on siis melko pitkä aika, kun mietitään että se on käytännössä puolitoistakertainen, jos toinen kohdattavista junista on vasta liikennepaikkojen puolivälissä; odotusaikaa tulee kohdattavalle lisää pyöreästi +6 min ja +9min (+tietysti se toisen myöhästymisestä johtuva minuuttimäärä tietenkin). Tässä todennäköisesti on ollut kyse junista 703 ja 710 ja siitä, että routarajoitusten vuoksi jo valmiiksi myöhässä oleva juna 703 myöhästyttäisi 710:aa, mikäli 710 jäisi odottelemaan aikataulunmukaista kohtausta Vaalaan (korjattu). Näin 703 kannattaa laittaa huilimaan hetkeksi Kivesjärvelle ja odottaa vastaantulijaa. Muuta syytä 703:n raiteella 1 venaamiseen en keksi kuin sen, että se pääsee siitä lyhyen runkonsa ansiosta lähtemään melko sähäkästi, eivätkä sn35-vaihteet aiheuta lisämyöhästymistä, joskin marginaalista sellaista, kyseisen kohtauksen vuoksi. Näin minä tämän järkeilisin. 703:n ja 710:n aikataulu hahmottunee helpoiten tuosta grafiikasta: http://gratu.miso.fi/aikataulut/ -> Valitse rataosaksi Kajaani-Oulu, nakuta alaruutuun joku kulkupäivä ja paina sitten Haeskele. Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Osmo Tietäväinen - Kesäkuu 07, 2010, 23:21:54 Niin, näin maalikon silmin kohtaamiseen menisi vähemmän aikaa, jos tuo myöhässä kulkija ajaisi suoraan hidastamatta 1. raidetta "läpi". :-\ Tuntematta muuta liikennetilannetta, voi olla tietenkin syitä valita tuttu ja turvallinen kohtaamisjärjestys.
Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Osmo Tietäväinen - Kesäkuu 07, 2010, 23:27:34 Jaa, tuli tuo Mikon kommentti tähän lisäksi. Eli kyse ei ole tämän kevään routarajoitusten aikaisista junista vaan tässä muutaman vuoden aikana tehdyistä havainnoista ja n. 10-20 min myöhästymistä.
Otsikko: Vs: Pendolinot 8 ja 91 vaihtoivat matkustajia poikkeuksellisesti jo Keravalla. Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 07, 2010, 23:50:30 Tampereen kaukolle siitä plussat, että hehän soveltavat käytössä olevaa tekniikkaa ja molempiin suuntiin suojastettuja ratoja varsin liberaalisti: useammin kuin kerran päivässä hitaampi juna menee "vasenta väärää" nopeamman ohittaessa sen oikeanpuoleista raidetta ja sitten taas sopivassa paikassa tämä hitaampi ohjataan takaisin "oikealle" raiteelleen. Siis Tampere-Riihimäki kauko. (Ja Toijalassa säätää vielä Toijala-Turku kauko.) Mutta itse asia on asiaa, varsin hyvin siellä osaavat käyttää rataosan kapasiteettia hyväkseen. Nythän Lahden ja Kouvolan välillä alkaa olemaan vastaavanlaista potentiaalia, toivottavasti joku tulee Tampereelta kertomaan Iitin kaukon ohjaajille näppäriä vinkkejä :). Kyllähän Iitin kauko on alkanutkin käyttämään hyväkseen uusia puolenvaihtopaikkoja ja kasvanutta kapasiteettia. Eräskin ilta tuli Lahden suunnasta rahti oikeaa puolta ja Tolstoi vasenta puolta samoihin aikoihin. :) Sitäkin on jo nähty, että kaksi matkustajajunaa on lähtenyt lähes yhtä aikaa Lahden suuntaan, toinen toista puolta ja toinen toista. |