Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Markku Blomgren - Heinäkuu 04, 2010, 20:28:03



Otsikko: Mitta on täysi/FST5
Kirjoitti: Markku Blomgren - Heinäkuu 04, 2010, 20:28:03
Tulin osittain mielenkiinnosta katsoneeksi FST5:ltä ohjelman Mitta on Täysi jossa keskusteliin VR:n lippujen hinnoista. Kuten arvata saattaa, auto havaittiin melkeinpä halvemmaksi menopeliksi, varsinkin jos isompi perhe matkustaa, ohjelmassa 2+2 perheen meno-paluu Vaasasta Helsinkiin olisi maksanut 210€. Oli kuulemman kallista ja tyytyivät autoon, eli ei mitään uutta siinä.

Se pahempi asia sitten. Ohjelmassa vertailtiin suomen hintoja Saksaan jossa on käytössä joustolippuja tai yleensäkin joustava hinnoittelu joka löytyy myös naapurista Ruotsista. Ei siinä mitään, mutta kun toimittaja kyseli milloin VR ottaa joustavan hinnoittelun käyttöön, niin vastaus oli 'joskus'... Ohjelma oli tehty 2009 ja siinä esiteltiin lehtiartikkelia jossa kerrottiin VR:n ottavan käyttöön joustavan hinnoittelun 2010 (tästähän oli keskustelua täällä vorgissakin). Ja nyt se pommi, kun toimittaja oli soittanut VR:n tiedottajalle kysyen milloin tuo hinnoittelu tulee käyttöön, niin se kuulemma kestää vielä JA VR saattaa joutua POISTAMAAN opiskelijoiden ja eläkeläisten alennukset.... >:(

Siis hullujako ovat vai onko siellä tarkoitus tosiaan saada ihmiset autoihin, tuolla tavalla se kyllä onnistuu...  :o

Niin, ja jos katsotte ohjelman Areenasta, niin kuunnelkaa sen kaverin sukunimi joka oli aloitetta VR:n suuntaan laittanut...  ;D  (Veikkasin kohtuu yleiseksi sukunimeksi kylläkin, varsinkin tuolla suunnalla.)


Otsikko: Vs: Mitta on täysi/FST5
Kirjoitti: Lasse Härkönen - Heinäkuu 04, 2010, 21:31:47
Katsottavissa tuolla:
http://ohjelma.yle.fi/ohjelmat/330845 (http://ohjelma.yle.fi/ohjelmat/330845)


Otsikko: Vs: Mitta on täysi/FST5
Kirjoitti: Tehanu Tapola - Heinäkuu 05, 2010, 10:17:18
Kuten arvata saattaa, auto havaittiin melkeinpä halvemmaksi menopeliksi, varsinkin jos isompi perhe matkustaa, ohjelmassa 2+2 perheen meno-paluu Vaasasta Helsinkiin olisi maksanut 210€.
Useimmiten ihmiset laskevat autoilun kustannukset alakanttiin, eikä ole ihmekään, että auto vaikuttaa edulliselta.  Tokihan on niin, että muutaman kilometrin matkan voi laskea vain polttoainekuluilla, mutta kun samaa kaavaa soveltaa jokaiselle pitkälle matkalle koko vuoden ajan, syntyy harha, jossa vain osa kuluista on laskettu.

Liikenneviraston sivujen mukaan Helsinki-Vaasa matka (maanteitse) on 419km.  Oletetaan bensakäyttöinen auto, joka kuluttaa 7.5l/100 km ja polttoaineen hinnaksi €1.40.  Yhdensuuntaiset polttoainekulut ovat €44 ja meno-paluu siis €88.

Suomalainen verottaja on tunnettu siitä, että se ei anna yhtään ylimääräistä veronmaksajille.  Oman auton käytöstä työnantajan matkaan saa korvata kuitenkin verottomasti €0.45/km.  Vaasan tapauksessa se tekee meno-paluumatkalle €377.  Tämän mukaan polttoainekulut olisivat vain 23% kaikista kustannuksista!  Silti ihmiset laskevat auton käytön vain polttoainekulujen mukaan.  Junamatkan suhteen se tarkoittaa samaa kuin laskettaisiin vain yksi ihminen neljän sijaan!

Todelliset oman auton kustannukset voi laskea myös itse: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/

Olen kuitenkin VR:nkin suunnitteleman joustohinnoittelun kannalla.  Silloin junien täyttösuhde muodostuu paremmaksi ja rautatieliikenteen kilpailukyky suuremmaksi.  Arvelisin, että suurin syy siihen, miksi joustohinnoittelua ei vielä ole, on se, että se vaatii tietojärjestelmäkehitystä.  Ainakin lentoyhtiöillä hinnat muuttuvat automaattisesti, kysynnän mukaan, jopa tunneittain.  Siitä huolehtimaan tarvitaan automaattinen järjestelmä.





Otsikko: Vs: Mitta on täysi/FST5
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 05, 2010, 12:32:01
Asuttaessa alueella, joka on rakennettu keskustalaisesti, eli yksityisautoilun varaan, on yksityisauto joka tapauksessa oltava olemassa. Tällaisessa tilanteessa autoilun kustannukset todella on järkevää laskea ottamatta huomioon auton omistamisen kustannuksia - ellei auton omistaminen sitten tule niin kalliiksi, että on halvempaa ajaa taksilla töihin.

Tietysti yhteiskunnan kannalta lienisi järkevämpää, että työmatkat hoidettaisiin kimppakyyteinä, ruoka tilattaisiin nettikaupasta ja toimitettaisiin jakeluautolla muutamana mahdollisena ajankohtana (3x per päivä / 4x per viikko, mikä nyt on missäkin järkevintä) kotitalouksiin. Harrastuksiin menemiset voitaisiin hoitaa nekin kimppakyyteinä tai ehkäpä takseilla, etäisyydestä riippuen. Useimmissa harrastuksissa kuitenkin suuri joukko ihmisiä kerääntyy samaan paikkaan samaan aikaan, joten kimppa- tai keräilykyydit toimisivat. Kuljettaessa koko perheen voimin johonkin sellaiseen kauempana olevaan paikkaan, johon ei ole mitään realistista joukkoliikenneyhteyttä, vuokrattakoon auto.
Tällainen käytäntö olisi nykytilanteessakin kullekin perheelle halvin, joskin se mahdollisuus ruuan tilaamiseen netitse puuttuu useimmilta alueilta. Niin kauan kuin tähän ei kuitenkaan ole päästy, on monilla alueilla yksityisauton omistaminen välttämättömyys, jolloin sen omistuskulujen huomioiminen verrattaessa mökkimatkan kustannuksia ei ole järkevää.
VR:n tulisi ottaa tämä hinnoittelussaan huomioon.


Otsikko: Vs: Mitta on täysi/FST5
Kirjoitti: Tehanu Tapola - Heinäkuu 05, 2010, 15:21:43
Polttoainekulujen ylittävistä kuluista merkittävä osa on pääomakustannuksia, mutta osa on muuttuvia kuluja, kuten renkaat, huollot, yms.  On oikeastaan aika outoa, että esimerkiksi vakuutusmaksujen tai ajoneuvoveron suuruus ei riipu lainkaan ajetuista kilometreistä.  Kummankin osalta kuitenkin kustannukset aiheutuvat suhteessa kilometreihin.