Otsikko: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tauno Hermola - Heinäkuu 28, 2010, 15:10:28 Ensi vuoden budjettiesityksen liikennehankkeita:
Valtiovarainministeriön tänään julkistamassa ensi vuoden budjettiesityksessä esitetään käynnistettäväksi kuusi uutta liikennehanketta. Listalla ovat Haminan ohikulkutie, Sepänkylän ohitustie, Seinäjoen itäinen ohikulkutie, Seinäjoki-Oulu-radan toinen vaihe, Kemijärven radan sähköistys ja Uudenkaupungin meriväylä. Lisäksi valtio osallistuu Länsimetron rakentamisen kustannuksiin. Lähde: Yle Teksti-TV Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 28, 2010, 15:17:56 Taas kohtaa ministeriön järki ja paikallistuntemus pohjoisesta. En edes kysy, mitä järkeä tuon baanan sähköistämisessa on? Miksei miltei samaan rahaan olisi voinut sähköistää vaikkapa Hy-Kr-Hnk-pätkää?
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 28, 2010, 15:19:47 Miksei miltei samaan rahaan olisi voinut sähköistää vaikkapa Hy-Kr-Hnk-pätkää? Jos hankkeista olisi löytynyt Hy-Hnk-sähköistys, joku olisi taatusti kysynyt miksei Kemijärven rataa.Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Marko Vornanen - Heinäkuu 28, 2010, 15:34:05 Nythän VR:lle on jäämässä agregaattivaunut toimettomiksi. Vaasan agregaatit vapautuvat sähköistyksen valmistuttua, samoin käy myös Kemijärven liikenteessä ja kun Sibeliuskin loppuu, niin sieltäkin vapautuu alligaattorit. Onko ideaa mitä niille tehdään?
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 28, 2010, 15:48:06 Kolarin juniin Edm-vaunujen kavereiksi?
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Antti-Matti Hartikainen - Heinäkuu 28, 2010, 15:49:25 Nythän VR:lle on jäämässä agregaattivaunut toimettomiksi. Vaasan agregaatit vapautuvat sähköistyksen valmistuttua, samoin käy myös Kemijärven liikenteessä ja kun Sibeliuskin loppuu, niin sieltäkin vapautuu alligaattorit. Onko ideaa mitä niille tehdään? No laitetaan tottakai Vaasa-Joensuu ja Joensuu-Kontiomäki välin Intercityihin! ;) Eh... Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Robert Sand - Heinäkuu 28, 2010, 16:18:14 Taas kohtaa ministeriön järki ja paikallistuntemus pohjoisesta. En edes kysy, mitä järkeä tuon baanan sähköistämisessa on? Miksei miltei samaan rahaan olisi voinut sähköistää vaikkapa Hy-Kr-Hnk-pätkää? Tai Ylivieska-Iisalmi! Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Timo Salminen - Heinäkuu 28, 2010, 16:52:58 [Tai Ylivieska-Iisalmi! Myös Yv - Ilm olisi sopivasti käynyt Ke-Pusta eli Keskustan Puumerkistä, mutta sitä kaivattiin nimenomaan pohjoiseen ehkä siksi, että hallitus sai sieltä moitteita Kemijärven sellutehtaan lopettamisen yhteydessä ja nyt piti osoittaa, että Itä-Lappia ei ole unohdettu. Jos kepu on seuraavassakin hallituksessa, sähköistys jatkuu varmaan Kelloselkään... Mielenkiintoinen kysymys on, olisiko Itä-Lappia voinut muistaa jotenkin mielekkäämmällä tavalla kuin esittämällä sähköjä melkein liikennöimättömälle radalle. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Heinäkuu 28, 2010, 16:53:59 Kemijärven radan sähköistys on päätetty jo jokunen vuosi sitten hallituksen linjatessa hallituskautensa liikennepoliittiset hankkeet. Ei tämä hanke mitenkään puuntakaa tullut, nyt vain aiemmin tehdyt päätökset konkretisoituvat käytännön toimiksi. Siis jos hallituksen esitys aikanaan hyväksytään.
Hyviä hankkeita on jonoksi asti ahtaassa määrärahakehyksessä, nyt on Kemijärven radan vuoro. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Pauli Kyllönen - Heinäkuu 28, 2010, 17:22:09 Kolarin juniin Edm-vaunujen kavereiksi? Uudet Edm vaunut näillä näkymin tulevat P266/273 yöpikajunapariin. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 28, 2010, 18:35:59 Mielenkiintoinen kysymys on, olisiko Itä-Lappia voinut muistaa jotenkin mielekkäämmällä tavalla kuin esittämällä sähköjä melkein liikennöimättömälle radalle. Mikä se mielekkäämpi tapa olisi voinut olla? Matkailu on elinehto Itä-Lapille ja juna on elinehto matkailulle. Entä Sokli? Entä pohjoinen ratayhteys Venäjälle? Jälkimmäistähän norjalaiset ovat jo olleet omimassa kun Suomessa ei tapahdu mitään ilmiselvästi tarpeelliselle ja kannattavalle hankkeelle? Jos ihminen ei koskaan käy Kehä IV:n ulkopuolella, saattaa Kjä-radan sähköistys näyttää turhalta. Vain siinä tapauksessa. Jarkko Voutilainen minusta kiteytti asian erinomaisesti: juuri noin se menee. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Eero Heinonen - Heinäkuu 28, 2010, 18:45:39 Samat (routa)nopeusrajoitukset koskevat niin sähkö- kuin dieselpässiä. Ratojen parempi peruskunto voisi olla aika kova sana niin pohjoisen kuin etelän asukeille... Niitä hommia tosin ei mielletä muuksi kuin lisääntyviksi ratatöiksi, joista ei ole muuta seurausta kuin lisää myöhästymisiä ja bussikorvauksia - onhan se sähköpäkä sentään hiano. ;)
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 28, 2010, 21:32:03 Samat (routa)nopeusrajoitukset koskevat niin sähkö- kuin dieselpässiä. Okei, siis erityisesti museosuuntautuneiden harrastajien toivomus sähköraojen purkamisesta ja höyryyn palaamisesta onkin itse asiassa ihan asiallinen ja varteenotettava ehdotus? Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 29, 2010, 00:36:30 Kolarin juniin Edm-vaunujen kavereiksi? Mun mielestä tuo olis hyvä idea, mut luulen et Kolarin radalle tulee jossain vaiheessa sähköt. Kun malmi liikenne alkaa. Mutta oishan se hyvä nyt. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Timo Salminen - Heinäkuu 29, 2010, 07:12:56 Jos ihminen ei koskaan käy Kehä IV:n ulkopuolella, saattaa Kjä-radan sähköistys näyttää turhalta. Vain siinä tapauksessa. Kaikentietävä Heikkinen tuntuu aina tietävän milloin mitäkin kaikkia muita paremmin, tällä kertaa sen, missä toiset käyvät ja eivät käy. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Simo Virtanen - Heinäkuu 29, 2010, 08:05:08 Kemijärven (yö)junaliikennehän pelastettiin hallituksen toimesta. Jos ja kun se tulee jatkumaan maailman tappiin asti, niin sähköistys on järkevää. Silloin päärata ulottuu aivan oikeastikin Helsingistä Kemijärvelle eikä vain Rovaniemelle.
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 29, 2010, 08:10:07 Nyt tuosta Simon kommentista saa sen kuvan, että rataosa muuttuu pääradaksi sähköratapylväiden myötä. Kääntäen niin, että pääratojen lukumäärä on miltei tuplaantunut viimeisten 16 vuoden aikana sähköistyksen laajennuttua.
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Timo Salminen - Heinäkuu 29, 2010, 08:26:28 Yhtä yöjunaparia varten ei liene sähköistys mielekästä. Sen sijaan, jos kaavailtu ja uneksittu tavaraliikenteen kasvu toteutuu, silloin siinä voi olla itua. Toteutuuko? Esimerkiksi itäisestä kauttakulkuliikenteestä on Suomessa elätelty suuria suunnitelmia viimeisimmät 140 vuotta, mutta hyvin pieni osa on muuttunut konkretiaksi.
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 29, 2010, 10:20:04 Kaikentietävä Heikkinen tuntuu aina tietävän milloin mitäkin kaikkia muita paremmin, tällä kertaa sen, missä toiset käyvät ja eivät käy. Niinkö? Enpä tiennyt tietäväni tuota. Joten ein tiedäkään ihan kaikkea, vaika luulin tietäväni. Harmi. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Heinäkuu 29, 2010, 12:54:25 Yhtä yöjunaparia varten ei liene sähköistys mielekästä. Sen sijaan, jos kaavailtu ja uneksittu tavaraliikenteen kasvu toteutuu, silloin siinä voi olla itua. Toteutuuko? Esimerkiksi itäisestä kauttakulkuliikenteestä on Suomessa elätelty suuria suunnitelmia viimeisimmät 140 vuotta, mutta hyvin pieni osa on muuttunut konkretiaksi. Ja tuota kautta ei paljoa itäinen kauttakulkuliikenne kulje ennenkuin jotain 50 kilometriä rataa on rakennettu ja muutenkin perusparannettu. Itse olisin pitänyt suuremman liikenteen ratoja Ylivieskasta Iisalmeen ja Hyvinkäältä Hankoon tärkeämpinä sähköistettävinä, mutta koska sähköistäminen on selkeästi aluepolitiikkaa kuten tämä ja Seinäjoen Vaasan väli osoittaa niin ei voi mitään. On muuten kumma ettei liikennöitsijän tai radanpitäjän mielipide vaikuta tähän. Vai kysytäänkö aina vain pelkästään VR henkilöliikenteen mielipidettä? Itse olisin laittanut tämän radan sähköistyksen hold -tilaan siihen asti kunnes Soklin tilanteesta saadaan selvyys (avataanko, ja jos avataan niin missä malmi rikastetaan). Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Heinäkuu 29, 2010, 21:26:49 Asia on esillä myös Pohjois-Suomen uutisissa tänään 29.07.2010:
http://areena.yle.fi/video/1170886 Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Juha Liimatta - Heinäkuu 30, 2010, 14:28:04 Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen?
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 30, 2010, 15:12:08 Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen? On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen ;D Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Juha Liimatta - Heinäkuu 30, 2010, 15:25:53 Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen? On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen ;D Ei kannanottoni sisältänyt mitään "itkuvirttä". Ainoastaan yksinkertaisen kysymyksen, johon lienee turha odottaa vastausta. Lapin Kansan mukaan yöjunaparin matkustajamäärä oli ensimmäisenä vuonna n. 31000. Lehden tietojen mukaan se jopa ylitti odotukset. Määrä tarkoittaa, että keskimäärin junassa matkusti noin 43 ihmistä. Kyllähän tällaisen matkustajavirran takia kannattaakin sähköistää 83 kilometriä rataa. Varmasti järkevää toimintaa. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 30, 2010, 15:36:48 Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen? On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen ;D Ei kannanottoni sisältänyt mitään "itkuvirttä". Ainoastaan yksinkertaisen kysymyksen, johon lienee turha odottaa vastausta. Lapin Kansan mukaan yöjunaparin matkustajamäärä oli ensimmäisenä vuonna n. 31000. Lehden tietojen mukaan se jopa ylitti odotukset. Määrä tarkoittaa, että keskimäärin junassa matkusti noin 43 ihmistä. Kyllähän tällaisen matkustajavirran takia kannattaakin sähköistää 83 kilometriä rataa. Varmasti järkevää toimintaa. Kemijärveä on kuritettu sen verran kovaa työpaikkojen suhteen viime vuosina jotta tarvitsevat kaiken avun pystyäkseen seleviämään siellä. Sähköpaanan jatkaminen sinne on yks keino eikä eres kovin kallis. Joirenki on vaan niin kumman vaikia tajuta tollaasta asiaa. Ja mitä tulee tuohon ainaaseen kepuitkuun niin ilimeesesti kepu on sit puolueena vaan niin paljo muita tehokkaampi kotiappäin veros ;D Sehän on poliitikon tärkein tehtävä jos ei ko asia vielä ole menny tajuntaan. Niin ja mulla ei sitte ko puolueen jäsenkirjaa ole. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Juha Liimatta - Heinäkuu 30, 2010, 15:44:30 Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen? On se ny jumavita jotta tää kiesuksen " itkuvirren veisuu " ei ota loppuakseen ;D Ei kannanottoni sisältänyt mitään "itkuvirttä". Ainoastaan yksinkertaisen kysymyksen, johon lienee turha odottaa vastausta. Lapin Kansan mukaan yöjunaparin matkustajamäärä oli ensimmäisenä vuonna n. 31000. Lehden tietojen mukaan se jopa ylitti odotukset. Määrä tarkoittaa, että keskimäärin junassa matkusti noin 43 ihmistä. Kyllähän tällaisen matkustajavirran takia kannattaakin sähköistää 83 kilometriä rataa. Varmasti järkevää toimintaa. Sähköistetäänkö Suomessa rautatiet pääasiassa työvoimapoliittisista syistä? En ole tiennytkään. Varkauden paperitehdasta ajetaan täyttä häkää alas. Asiaa voisi nyt sitten kompensoida sähköistämällä Pieksämäki - Joensuu rata. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 30, 2010, 15:54:51 Varmahan asiaan vaikuttaa sekin jos ovat siellä ite aktiivisia, ei muuta ko kepuloimaan. Ei se ole kiellettyä, päin vastoon.
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Heinäkuu 30, 2010, 17:21:55 Jos metsätaloutemme alasajo menee niin pitkälle, että myös Pellosniemen vaneritehtaat lakkautetaan, täytyy vissiin alkaa ajamaan Mynttilä-Ristiina -pätkän sähköistämistä?
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Jyrki Längman - Heinäkuu 30, 2010, 17:44:33 Jokuhan voisi alkaa ajaa Jokioisten radan sähköitystä, onhan siellä Minkiöllä valmiiksi kaksi sähköveturiakin ;D
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Jari Kuusinen - Heinäkuu 30, 2010, 19:39:42 Kyllä, Tuomas tuossa yläpuolella on saanut juonesta kiinni: KAIKKI Suomen radat pitäisi ehdottomasti sähköistää, koska sähköveto yksinkertaisesti vain on tänä päivänä rautateiden edistyksellisin, tehokkain ja säästävin muoto liikuttaa junia.
Valitettavasti vain rahaa ei ole käytössä pohjattomasti, josko ollenkaan, ja tässä yhteydessä mukaan astuu politiikka. (politiikka = omien etujen ajamista) Aivan vastaavalla tavalla kaikki Suomen päätiet pitäisi muuttaa moottoriteiksi liikenneturvallisuuden saamiseksi samalle tasolle rautateiden kanssa (jos siis ei oteta huomioon junan alle menehtyneiden lukumäärää) - mutta se rahan puute sanelee moottoritieverkostonkin leviämistä. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 31, 2010, 23:08:25 Kemijärven radan sähköistämisen syy on puhtaasti aluepoliittinen, jossakin kepun kesäpäivillä pikkutunneilla päätetty asia. En ymmärrä sanontaa , että "nyt on Kemijärven vuoro". Onko jossain nähtävillä jokin lista, missä ilmenee ko. vuorot. Milloin on Pieksämäki - Joensuun vuoro? Tai Joensuu - Kontiomäen? Pieksämäki-Joensuu saanee odotella aika pitkään. Joensuu-Kontiomäkikin on tärkeämpi. Veikkaisin, että Hanko-Hyvinkää ja Iisalmi-Ylivieska ovat vuorossa ennen ehdotuksiasi. Tietenkään mitään vuorolistaa ei ole olemassa, se muotouillaan hallituskausittain ja välillä jopa vuosittain. Kunhan halusit nillittää, kuten Tervokin totesi... Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Heinäkuu 31, 2010, 23:11:34 Valitettavasti vain rahaa ei ole käytössä pohjattomasti, josko ollenkaan, ja tässä yhteydessä mukaan astuu politiikka. (politiikka = omien etujen ajamista) Määritelmällisesti politiikka on "yhteisten asioiden hoitamista". Kuten tästäkin keskustelusta nähdään, politiikka Suomessa on enimmäkseen "ei ainakaan naapurille" -asioiden hoitamista.Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Juha Liimatta - Elokuu 01, 2010, 02:15:21 Valitettavasti vain rahaa ei ole käytössä pohjattomasti, josko ollenkaan, ja tässä yhteydessä mukaan astuu politiikka. (politiikka = omien etujen ajamista) Määritelmällisesti politiikka on "yhteisten asioiden hoitamista". Kuten tästäkin keskustelusta nähdään, politiikka Suomessa on enimmäkseen "ei ainakaan naapurille" -asioiden hoitamista.Kuten todettua on Kemijärven radan sähköistys erittäin tärkeää. Keskimäärin 43 matkustajaa / juna. Tavaraliikenne todennäköisesti lopetetaan kokonaan. Sähköt vaan tolppiin. Liikenne ja viestintäministeriön esittämä 1,2 miljoonan euron esitys Hki - Kajaani yöjunan palauttamiseksi nurin valtionvarainministeriössä. Näinhän se menee. Kyseessä on juuri politiikka, ei mikään järjellinen toiminta. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 02:28:48 Valitettavasti vain rahaa ei ole käytössä pohjattomasti, josko ollenkaan, ja tässä yhteydessä mukaan astuu politiikka. (politiikka = omien etujen ajamista) Määritelmällisesti politiikka on "yhteisten asioiden hoitamista". Kuten tästäkin keskustelusta nähdään, politiikka Suomessa on enimmäkseen "ei ainakaan naapurille" -asioiden hoitamista.Kuten todettua on Kemijärven radan sähköistys erittäin tärkeää. Keskimäärin 43 matkustajaa / juna. Tavaraliikenne todennäköisesti lopetetaan kokonaan. Sähköt vaan tolppiin. Liikenne ja viestintäministeriön esittämä 1,2 miljoonan euron esitys Hki - Kajaani yöjunan palauttamiseksi nurin valtionvarainministeriössä. Näinhän se menee. Kyseessä on juuri politiikka, ei mikään järjellinen toiminta. Alkaa entistä enemmän kyllästyttään tämä surkiaaki surkiampi ja säälittävä ruikutus. Ei vishiin ole tullu mielehe siinä ruikuttases jotta kemijärvelääset ovat varmahan omalla aktiivisella toiminnallaan pystyneet vaikuttamahan päätöksentekijööhin sen verran jotta piuhat saavat. Tollaasen jäläkijättöösen märinän päästelijöölle on yleensä pruukattu sanoa jotta mee ostaan mekkokangas itelles. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Juha Liimatta - Elokuu 01, 2010, 02:46:37 Kuten todettua on Kemijärven radan sähköistys erittäin tärkeää. Keskimäärin 43 matkustajaa / juna. Tavaraliikenne todennäköisesti lopetetaan kokonaan. Sähköt vaan tolppiin. Liikenne ja viestintäministeriön esittämä 1,2 miljoonan euron esitys Hki - Kajaani yöjunan palauttamiseksi nurin valtionvarainministeriössä. Näinhän se menee. Kyseessä on juuri politiikka, ei mikään järjellinen toiminta. Alkaa entistä enemmän kyllästyttään tämä surkiaaki surkiampi ja säälittävä ruikutus. Ei vishiin ole tullu mielehe siinä ruikuttases jotta kemijärvelääset ovat varmahan omalla aktiivisella toiminnallaan pystyneet vaikuttamahan päätöksentekijööhin sen verran jotta piuhat saavat. Tollaasen jäläkijättöösen märinän päästelijöölle on yleensä pruukattu sanoa jotta mee ostaan mekkokangas itelles. Mikäs nyt? Minähän juuri totesin, että Kemijärven radan sähköistys on erittäin kannattavaa. Mitä tulee hamekankaaseen, sanon, että ota sinä aljosi peiton alle ja mene maate. // lainaus korjattu Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 03:13:57 Vishiin ole menny jakeluun jotta rahat on jo päätetty. Olis kannattanu yrittää vaikuttaa silloon ko asiaa ei ollu vielä päätetty. Jäläkikätehe märinä ei auta ketään vaan saa vaan pskan maun aikaaseksi.
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Timo Salminen - Elokuu 01, 2010, 07:55:36 Vishiin ole menny jakeluun jotta rahat on jo päätetty. Tässä vaiheessa on kyseessä valtiovarainministeriön esitys, jolla on vielä monta vaihetta läpi käytävänään ennen kuin se muuttuu päätöksiksi. Toinen asia on, että enemmistöhallitusten hallitessa esitykset yleensä menevät läpi. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Elokuu 01, 2010, 11:19:48 Matti Vanhasen (kesk.) II hallitus määrittelee hallituskautensa 2007-2011 liikennepoliittiset hankkeet ja niiden järjestyksen Liikennepoliittisessa selonteossaan. Selonteko löytyy os. http://www.lvm.fi/fileserver/1708.pdf.
Tähän ovat hallituspuolueet sitoutuneet ja tämän mukaan asioita toteutetaan. Kemijärven -radan sähköistys on päätetty siis jo v. 2008. Seuraava hallitus tehnee oman selontekonsa jne. Sieltä sitten löytyy tai on löytymättä raideliikenteen kehittämishankkeita. Niihin on mahdollista demokraattisessa yhteiskunnassa vaikuttaa. Ensin vaaleissa ja sitten sen "oman" kansanedustajan kautta. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 12:57:10 Vishiin ole menny jakeluun jotta rahat on jo päätetty. Olis kannattanu yrittää vaikuttaa silloon ko asiaa ei ollu vielä päätetty. Jäläkikätehe märinä ei auta ketään vaan saa vaan pskan maun aikaaseksi. Aiheeseen liittyen, milloin Tervo sulla on viimeksi ollut hyvä päivä ja milloin sulla on viimeksi lähtenyt niin pahasti homma rukkasesta, että olisit vaikkapa ilahduttanut jotakuta ja tuonut jollekin positiiviisuutta päivään? 1920-luvulla? Eilen? Kumpi heitto osui lähemmäksi todellisuutta? Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 13:13:44 Vishiin ole menny jakeluun jotta rahat on jo päätetty. Olis kannattanu yrittää vaikuttaa silloon ko asiaa ei ollu vielä päätetty. Jäläkikätehe märinä ei auta ketään vaan saa vaan pskan maun aikaaseksi. Aiheeseen liittyen, milloin Tervo sulla on viimeksi ollut hyvä päivä ja milloin sulla on viimeksi lähtenyt niin pahasti homma rukkasesta, että olisit vaikkapa ilahduttanut jotakuta ja tuonut jollekin positiiviisuutta päivään? 1920-luvulla? Eilen? Kumpi heitto osui lähemmäksi todellisuutta? Mullon aina hyvä päivä silloon ko sä et esiinny täällä ;D Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 01, 2010, 13:38:57 Vishiin ole menny jakeluun jotta rahat on jo päätetty. Olis kannattanu yrittää vaikuttaa silloon ko asiaa ei ollu vielä päätetty. Jäläkikätehe märinä ei auta ketään vaan saa vaan pskan maun aikaaseksi. Aiheeseen liittyen, milloin Tervo sulla on viimeksi ollut hyvä päivä ja milloin sulla on viimeksi lähtenyt niin pahasti homma rukkasesta, että olisit vaikkapa ilahduttanut jotakuta ja tuonut jollekin positiiviisuutta päivään? 1920-luvulla? Eilen? Kumpi heitto osui lähemmäksi todellisuutta? Eihän tuosta ole paljoa yli viittä vuotta aikaa, kun hänen juttujaan täällä vielä luki mielellään. Sitten tapahtui joku muutos elämässään ja tuli joku katkeroituminen. Mut, kyllä mä vielä muistan ajan kun Tervon heitot oli jotakuinkin vorkin suola :) Ja, ehkä ne ajat palaa joskus, ihmiset on muuttuvaisia :) Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 16:28:17 Vishiin ole menny jakeluun jotta rahat on jo päätetty. Olis kannattanu yrittää vaikuttaa silloon ko asiaa ei ollu vielä päätetty. Jäläkikätehe märinä ei auta ketään vaan saa vaan pskan maun aikaaseksi. Aiheeseen liittyen, milloin Tervo sulla on viimeksi ollut hyvä päivä ja milloin sulla on viimeksi lähtenyt niin pahasti homma rukkasesta, että olisit vaikkapa ilahduttanut jotakuta ja tuonut jollekin positiiviisuutta päivään? 1920-luvulla? Eilen? Kumpi heitto osui lähemmäksi todellisuutta? Eihän tuosta ole paljoa yli viittä vuotta aikaa, kun hänen juttujaan täällä vielä luki mielellään. Sitten tapahtui joku muutos elämässään ja tuli joku katkeroituminen. Mut, kyllä mä vielä muistan ajan kun Tervon heitot oli jotakuinkin vorkin suola :) Ja, ehkä ne ajat palaa joskus, ihmiset on muuttuvaisia :) Paskanjauhannaksi meni näjemmä tämäki . Asias ei pysytä ko kolmenminuutinnyman ja tuubaryyppö hiippaaloo paikalle. Paljo porua, mutta vähä villoja. Just näiren ansiota on jotta varon nykyään kertomasta olevani vorkki. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Timo Salminen - Elokuu 01, 2010, 18:50:21 Kemijärven -radan sähköistys on päätetty siis jo v. 2008. Hallitus esittää, eduskunta päättää. Selonteossa on kyse hallituksen periaatepäätöksestä ja -linjauksesta, mutta todellinen päätös tulee vasta sillä hetkellä, kun eduskunta myöntää hankkeeseen rahoituksen. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Elokuu 01, 2010, 18:57:01 MOT jo tuolla aiemmissa kommenteissa puolin ja toisin.
Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 22:33:46 Hallitus esittää, eduskunta päättää. Tämä on monelta tapaa tarkasteltuna äärimmäisen mielenkiintoinen juttu; onko todellakin niin, että "eduskunta päättää mitä hallitus ehdottaa"? Mä näkisin asian niin, että tällaisessa parlamentarismissa kuin Suomessa, Ruotsissa, Virossa tai missä tahansa tässä Koivukylän lähellä olevissa yhdyskunnissa hallitus päättää, mitä eduskunta äänestää - ja eduskunta äänestää, mitä hallitus päättää. Olen aina ollut puoluekuria vastaan juuri siitä syystä, että mihin kansanedustajia (pl. ministerit ja VN:n koneisto) ylipäätään edes tarvitaan? Puhumista ja messuamista varten? Kirkko on keksitty tähän tarkoitukseen. Missä muuten on pojat oppositio ja mikä sen virka itse asiassa loppuviimein ylipäätään on? Lähteä Iltasanomien viikonloppuliitteen tikkakisaan heittämään keppiä seinään palvelevan ministerin kanssa? Vessasta sanon minä! Tämä keskustelu, joka ei missään kohdassa mielestäni edes ollut keskustelu, päättyy osaltani tähän. OFF TOPIC - HERKEMMÄT ÄLKÖÖT LUKEKO TÄSTÄ ALASPÄIN == Mainittakoon vielä sellainen pienen pieni muotoseikka, joka menee sanatarkasti näin: En ole koskaan erehtynyt, paitsi kerran, kun luulin olleeni väärässä. Erehdyin. == Jep, vitsi on vanha, mutta sen voi ryssiä kertomalla jutun vituiksi esim. väärällä sanajärjestyksellä tai väärällä äänenpainoilla - tai pahiten silloin, jos itseään ei löydä noista parista lauseesta. Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 23:13:43 Tämä on monelta tapaa tarkasteltuna äärimmäisen mielenkiintoinen juttu; onko todellakin niin, että "eduskunta päättää mitä hallitus ehdottaa"? Periaatteessa - siinä vallan kolmijaon sellaisessa - hallitus on toimeenpaneva, eduskunta päättävä elin. Hallituksella on meikäläisessä parlamentarismissa (jota en edelleenkään suostu kutsumaan demokratiaksi kuten en suostu kutsumaan kirjoituspöytää sähköhellaksi) myös esitysoikeus. Nykyisin sitä pitäisi kai kutsua esitysvallaksi, josta osa ministereistä on onnistunut mitätöimään tuon tys-tavunkin. Lainaus Mä näkisin asian niin, että tällaisessa parlamentarismissa kuin Suomessa, Ruotsissa, Virossa tai missä tahansa tässä Koivukylän lähellä olevissa yhdyskunnissa hallitus päättää, mitä eduskunta äänestää - ja eduskunta äänestää, mitä hallitus päättää. Olen aina ollut puoluekuria vastaan juuri siitä syystä, että mihin kansanedustajia (pl. ministerit ja VN:n koneisto) ylipäätään edes tarvitaan? Puhumista ja messuamista varten? Niin, minä olen aika monessa yhteydessä (siis muualla kuin täällä) ollut ääneen sitä mieltä, että puoluekuri on perustuslain vastaista. Perustuslaissa kun kielletään pakottamasta tai painostamasta kansanedustajaa - ja mitä muuta se puoluekuri muka on kuin painostamista? Yhä edelleen jaksan olla vakaasti sitä mieltä, että kansanedustaja on vastuussa vain ja ainoastaan äänestäjälleen, ei millekään puoluehallitukselle, -valtuustolle tai puolueen eduskuntaryhmälle. Viron tilanne ei taida olla ihan verrannollinen (vaikka onhan se melkein). Lainaus Missä muuten on pojat oppositio ja mikä sen virka itse asiassa loppuviimein ylipäätään on? Lähteä Iltasanomien viikonloppuliitteen tikkakisaan heittämään keppiä seinään palvelevan ministerin kanssa? Noista fraaseista päästäänkin helposti alipäästöön - mutta olkoon tällä kertaa. Opposition rooli meikäläisessä parlamentarismissa on räksyttää mahdollisimman vähän älyttömästi, jotta mahdollisuus päästää seuraavien vaalien jälkeen joku muu oppositioon räksyttämään mahdollisimman vähän älyttömästi olisi mahdottoman todennäköinen. Lainaus Vessasta sanon minä! Sano vaan - mutta ei se kyllä mihinkään mitenkään vaikuta... Otsikko: Vs: Kemijärven rata sähköistetään Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2010, 23:30:04 ... Voisin sanoa, että tuo oli yksi vorgin keskustelupuolen parhaiten lainattuja, argumentoituja ja kommentoituja tekstejä. Aewan helewetin hyvä setti. Tämä on sitä, mistä minä pidän. Joku voi olla jotain muuta mieltä - jos on, niin miksi? VR on perseestä! TraFi on aewan helewetin hyvä! Lossit pitäis kieltää lailla! Rattijuoppouden raja nollaankahteen ja se on siinä! Vedin sinua turpaan! Miksi? Koska minun teki mieli vetää sinua turpaan. Sen sijaan toivon, ettemme joutuisi alistumaan näille yllä olevien esimerkkien tasoille keskusteluissa enää jatkossa. |