Otsikko: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Elokuu 21, 2010, 14:07:28 Pieksämäkeläinen Proxion Train vetää turvallisuustodistushakemuksensa pois liikenneturvallisuusvirastosta. Alunperin rautateiden tavaraliikenteeseen VR:n haastajaksi ilmoittautuneen yhtiön turvallisuustodistuksesta odotettiin päätöstä tälle syksylle.
http://yle.fi/alueet/etela-savo/2010/08/proxion_ottaa_aikalisan_tavaraliikenteen_turvallisuustodistuksen_kanssa_1917655.html (http://yle.fi/alueet/etela-savo/2010/08/proxion_ottaa_aikalisan_tavaraliikenteen_turvallisuustodistuksen_kanssa_1917655.html) Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 21, 2010, 14:12:26 Oli siis paljon puheita, mutta vähän villoja.
Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 21, 2010, 17:23:53 Mietin tätä kommenttia harrastajakollegan kanssa: "Toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo korostaa, ettei hakemuksen poisvetoon liity dramatiikkaa." Miksi käyttää nimenomaan sanaa "dramatiikka", jos siihen ei sellaista oikeasti liity? Jos asiaan ei liity nimenomaan dramatiikkaa, miksi asia pitää tuoda ilmi? Enkä viittaa tällä nyt Proxionin maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen, vaan aivan johonkin muualle.
Tuhat pistettä vetoa, ettei Proxion liikennöi tässä maassa vuonna 2012, eikä itse asiassa vielä vuonna 2013:kaan (en tiedä, pitäiskö tuo vuosiluku+kaan kirjoittaa noin, mutta niinpä nyt tein kaikenmaailman turvallisuustodistuksia uhmaten). Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Jari Kuusinen - Elokuu 21, 2010, 18:50:36 Älkää miettikö vaan ottakaa itse asioista selvää!
Tämän Proxionin uutisen täytyy liittyä erääseen toiseen samaan aikaan julkaistuun uutiseen, joten jos 1+1=2 ei hakemuksen poisvetoon todellakaan liity mitään dramatiikkaa. Proxion Trainin tavoitteena on edelleenkin aloittaa liikennöinti rautatieverkolla aikaisintaan 2012. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 21, 2010, 20:19:33 Älkää miettikö vaan ottakaa itse asioista selvää! Tämän Proxionin uutisen täytyy liittyä erääseen toiseen samaan aikaan julkaistuun uutiseen, joten jos 1+1=2 ei hakemuksen poisvetoon todellakaan liity mitään dramatiikkaa. Proxion Trainin tavoitteena on edelleenkin aloittaa liikennöinti rautatieverkolla aikaisintaan 2012. Ilmaus "erääseen toiseen samaan aikaan julkaistuun uutiseen" luo käsityksen, että samoihin aikoihin on julkaistu toinenkin uutinen, joka toisi lisävalaistusta tähän asiaan. Olisiko sinulla tietoa siitä, mikä tällaisen mystisen uutisen sisältö saattaisi olla? Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Tapani Kunnas - Elokuu 21, 2010, 20:42:38 Tuo uutinen näkyy julkaistun 21.8.2010 klo 7:25, ja jos katsoo Hesarin uusimpien uutisten sivua, niin siellä lähimmäs samaa julkaisuaikaa osuu uutinen "Wyclef Jeanin presidenttiehdokkuus hylättiin" (julkaistu 21.8.2010 klo 07:28).
Pakko kyllä myöntää, että olen niin tyhmä, etten tajua noiden uutisten välistä yhteyttä. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Jari Kuusinen - Elokuu 22, 2010, 03:02:36 Pakko kyllä myöntää, että olen niin tyhmä, etten tajua noiden uutisten välistä yhteyttä. Entäs tämä uutinen: http://yle.fi/alueet/perameri/2010/08/elijarven_kuljetuksiin_vuoden_jatkoaika_1920417.html ? Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa, vai näenkö omia harhoja? ;D Ps. Ajasta iäisyyteen Sr1-foorumilla oli hyvä viestiketju koskien Proxionin suunnitelmia ja niiden spekulointia. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 22, 2010, 11:12:08 Volyymit olisivat tuossa ihan kohtuulliset, nykytilassa 600000 t/v = 1644 t/päivä = 30 rekkakuormaa (55t)/päivä.
Jos tuotanto kaksinkertaistuu 1200000 t/v, se on 3287 t/päivä, joka vastaa noin 60:tä rekkakuormaa päivä. Tämä kannattaisi kuskata jo kerran päivään 3200t kokojunana tai kahdessa 1600t pätkässä. Proxionin strategiana on käyttää tulevaa vetokalustoaan mahdollisimman tehokkaasti, joten tuo 1600 tonnin juna (x2) saattaisi mennä yhdellä pienemmällä veturilla. 3200:n tonnin junaan tarvittaisiin jo isompi veturi, tai sitten kaksi pienempää. Joten kalustoinvestointien kannalta lienee järkevää tilata yksi veturi ja käyttää sitä tuolla kahden junaparin ajamiseen päivässä. Vaunukalusto on myös yksi kysymys, mutta se on myös rahalla ratkaistavissa. ETCS-STM-laitteisto lienee myös saatavissa, kun tulevaan vetokalustoon tilattaneen suoraan ETCS-veturilaite. Eli Elijärven kaivosten rikastekuljetuksien siirtäminen raiteille Proxionin toimesta on periaatteessa mahdollista, ainakin teknisesti, kunhan vaan on tarpeeksi investointirahaa, ja että tuo liikenne on taloudellisesti kannattavaa. Veikkaisin ihan hatusta, että Proxion tilaisi Vossloh G 1000 BB:n tähän tarkoitukseen. Muita vaihtoehtoja olisi saman valmistajan G 1700 BB tai G 1206. Näistä lisää http://www.vossloh-locomotives.com/cms/en/products_and_services/diesel-hydraulic_locomotives/diesel-hydraulic_locomotives.html Proxionin turvallisuustodistushakemuksen vetäminen tässä vaiheessa pois kertoo siitä, että sille sopiva rako raiteille on vielä tulossa, ainakin noiden uutisten yhteyden kannalta, vaikkei sitä kummassakaan suoraan mainittu. Kyllä tässä(kin) maassa tarvitaan rehellistä kilpailua alalle. "Pienestä" kuljetuksesta, jota VR Cargo ei pysty omilla käytössäolevilla resursseillaan kannattavasti liikennöimään, on hyvä lähteä liikkeelle. Soisin näkeväni enemmänkin tälläista pioneeritoimintaa rautateillä. Proxionin liikennöintikustannukset tulevat olemaan, ainakin pitemmällä tähtäimellä, huomattavasti halvemmat, kuin VR Cargon, johtuen jo henkilöstöstä, sen määrästä ja palkkauksesta, sekä yleisestä kustannustehokkuudesta, joka on pienellä firmalla huomattavasti parempi. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Elokuu 22, 2010, 11:44:40 Taisi muuten olla jo toinen kerta kun perääntyvät turvallisuustodistuksensa kanssa.
Eipä siinä, ei mikään ihme etteivät halua sitoa moiseen resursseja kun ei oikein taantumasta johtuen ole kuljetettavaakaan, edes VR:lle. Se sen sijaan ihmetyttää, että poliitikkojen lisäksi jopa virkamieskoneistosta säännöllisin väliajoin hehkutetaan, että kilpailu raiteilla alkaa silloin ja silloin. Hämärästi muistelisin jonkun viskaalin melko faktana haastattelussa laukoneen, että se kilpailu alkoi jo pari vuotta sitten. Erikoista siinä mielessä, että mitä ihmettä se virkamiehille kuuluu onko sitä kilpailua vai ei? Kai se kilpailuttaminen on niin tärkeä asia edelleenkin, että virkamiestenkin pitää uskoa sen tuloon vaikka ei ole mitään mistä kilpailla eikä edes sitä kilpailijaa. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Oskari Kvist - Elokuu 22, 2010, 12:18:51 Taisi muuten olla jo toinen kerta kun perääntyvät turvallisuustodistuksensa kanssa. Eipä siinä, ei mikään ihme etteivät halua sitoa moiseen resursseja kun ei oikein taantumasta johtuen ole kuljetettavaakaan, edes VR:lle. Ei muuten ollut, se oli TR-Group joka perääntyi oman turvallisuustodistuksensa kanssa ennen tätä. Kuljetettavaa löytyy kyllä, kysymys on vaan miten, minne, ja millä hinnalla sitä kuljetetaan. Esimerkkinä Elijärven kaivos. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Mikko Isovirtanen - Elokuu 22, 2010, 14:47:57 Taisi muuten olla jo toinen kerta kun perääntyvät turvallisuustodistuksensa kanssa. Eipä siinä, ei mikään ihme etteivät halua sitoa moiseen resursseja kun ei oikein taantumasta johtuen ole kuljetettavaakaan, edes VR:lle. Ei muuten ollut, se oli TR-Group joka perääntyi oman turvallisuustodistuksensa kanssa ennen tätä. Kuljetettavaa löytyy kyllä, kysymys on vaan miten, minne, ja millä hinnalla sitä kuljetetaan. Esimerkkinä Elijärven kaivos. Aivan totta, Proxion ei ole aiemmin jättänyt hakemusta mutta pikaisen googlailun perusteella vuoden 2009 alussa kertoivat haastatteluissa jättävänsä hakemuksen lähikuukausina. Eli tarkalleen ottaen muistikuvani oli väärä. Tuntuu tosin aika erikoiselta, että rautatieliikenteen ollessa kyseessä, pääsee TV-uutisten päälähetykseen vaikka yritys olisi resursseiltaan sellaista luokkaa ettei todellisuudessa rahkeita ole edes pienoisrautatieliikenteen aloittamiseen. Kuljetettavaakin varmasti löytyy, kysymys lieneekin siitä että kaikki muut paitsi sinä eivät ole kovin vakuuttuneita siitä että kuljettaminen rautateitse olisi sellainen kultakaivos jota kannattaisi alkaa kaivelemaan. Jos aivan henkilökohtaisella tasolla ajatellaan, otan vastaan kilpailun rautateillä vastaan peloisan optimistisena. Onhan se niin, että ainakin alkuvaiheessa saattaa tulla myös palkkakilpailua, jonka pertti perusduunari pienine palkkoineen ottaa aina ilolla vastaan ;) Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 22, 2010, 23:30:28 Jälleen tässäkin on sama vanha periaatteellinen harha siitä, mikä on kannattavaa.
Proxionin ei ole kenties taloudellisesti kannattavaa aloitta kuljetuksia tällä hetkellä. Yksi hailee millä, laivalla, helikoterilla, rekalla tai junalla. Yhteiskunnan kannalta olisi ilman muuta kannattavaa kuljettaa Elijärven tauhkat kiskoilla, mutta tätä kannattavuutta ei kukaan sellainen, jolla olisi asiassa merkitystä, osaa tai halua laskea. Tämän takia en vieläkään usko, että avoin kilpailu rautateillä olisi jonkilainen onnen ja autuuden avain. Vaihtoehtojahan on tasan kaksi: joko kuljetetaan kannattavasti siten, että joku käärii hyötyä omiin taskuihinsa tai kuljetetaan kannattavasti. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Kimmo Rahkamo - Elokuu 31, 2010, 10:09:26 Mielenkiintoista spekulointia ja asiantuntevia näkemyksiä. Vaikka alkuperäisessä uutisessa oli kaikki oleellinen sanottu, tarkennetaan sanomaa vielä selvyyden vuoksi asiaan vihkiytyneille. Vedimme turvallisuustodistuksemme pois käsittelystä saadaksemme jatkoaikaa turvallisuusjohtamisjärjestelmän laatimiseksi sille tasolle, joka varmistaa osaltaan turvallisen liikennöinnin. Asia on tärkeä, enkä tule hyväksymään mitään sellaisia kompromisseja, jotka vaarantavat ihmisten turvallisuuden. Toisaalta turvallisuustodistuksen hakemisella ei ole kovin kiire, koska liikennöintimme alkaa aikaisintaan vuonna 2012. Liikennöinnin alkaessa luvat on tietysti oltava.
Tätä siis tarkoittaa "ei dramatiikkaa" lausahdus. Kyseessä on toisinsanoen melko arkipäiväinen asia. Kommentit kannattavasta liikenteestä ovat oikeilla jäljillä. Meidän on yksityisenä yrityksenä pidettävä huolta siitä, että palvelumme on asiakkaillemme houkuttelevaa ja omistajillemme kannattavaa. Meille ei ole veronmaksajien piikki auki. Haluamme omalla toiminnallamme lisätä rautatiekuljetusten houkuttelevuutta ja parantaa suomalaisen teollisuuden kilpailuedellytyksiä. Kimmo Rahkamo, toimitusjohtaja, Proxion Train Oy Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 31, 2010, 14:23:08 Mielenkiintoista spekulointia ja asiantuntevia näkemyksiä. Vaikka alkuperäisessä uutisessa oli kaikki oleellinen sanottu, tarkennetaan sanomaa vielä selvyyden vuoksi asiaan vihkiytyneille. Vedimme turvallisuustodistuksemme pois käsittelystä saadaksemme jatkoaikaa turvallisuusjohtamisjärjestelmän laatimiseksi sille tasolle, joka varmistaa osaltaan turvallisen liikennöinnin. Asia on tärkeä, enkä tule hyväksymään mitään sellaisia kompromisseja, jotka vaarantavat ihmisten turvallisuuden. Toisaalta turvallisuustodistuksen hakemisella ei ole kovin kiire, koska liikennöintimme alkaa aikaisintaan vuonna 2012. Liikennöinnin alkaessa luvat on tietysti oltava. Tätä siis tarkoittaa "ei dramatiikkaa" lausahdus. Kyseessä on toisinsanoen melko arkipäiväinen asia. Kommentit kannattavasta liikenteestä ovat oikeilla jäljillä. Meidän on yksityisenä yrityksenä pidettävä huolta siitä, että palvelumme on asiakkaillemme houkuttelevaa ja omistajillemme kannattavaa. Meille ei ole veronmaksajien piikki auki. Haluamme omalla toiminnallamme lisätä rautatiekuljetusten houkuttelevuutta ja parantaa suomalaisen teollisuuden kilpailuedellytyksiä. Kimmo Rahkamo, toimitusjohtaja, Proxion Train Oy Loistava juttu, että Proxion Train Oy:n toimitusjohtaja osoittaa aktiivisuutta myös rautatieharrastajien sivustoa kohtaan. ;D Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Tauno Hermola - Elokuu 31, 2010, 14:39:53 Ihan pakko nyt kysyä, millaisena Proxion näkee tilanteen kulunvalvontalaitteiden osalta?
No, ei ole pakko vastata ;) Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 31, 2010, 16:38:48 Kuten jo todettiin, on varsin mainiota, että Rahkamo löysi aikaa valaista asiaa tällaiselle harrastefoorumille. Tämän ei soisi olevan ainutkertainen juttu, vaan ilman muuta on toivottavaa, että vastavaa tapahtuu jatkossakin.
Toki tervetulleita keskustelemaan ovat myös muiden rautatieyhtiöiden toimitusjohtajat... (Huomio, Mikael Aro) :P Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 31, 2010, 16:58:55 Toki tervetulleita keskustelemaan ovat myös muiden rautatieyhtiöiden toimitusjohtajat... (Huomio, Mikael Aro) :P Voisi ainakin auttaa siihen, että VR:n palomuuriin aukeaisi vorgin mentävä reikä. Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Jukka Virtanen - Elokuu 31, 2010, 17:24:00 Cargo varmasti hankkii jossain vaiheessa vaihtotöihin omat veturit ja silloin esim Proxionin tarjoama vetopalvelu olisi aika mielenkiintoinen vaihtoehto nykyiselle kankealle ja kalliille vr:n vetopalvelulle.
Otsikko: Vs: Proxion ottaa aikalisän tavaraliikenteen turvallisuustodistuksen kanssa Kirjoitti: Petri Miikkulainen - Syyskuu 04, 2010, 13:57:03 Cargo varmasti hankkii jossain vaiheessa vaihtotöihin omat veturit ja silloin esim Proxionin tarjoama vetopalvelu olisi aika mielenkiintoinen vaihtoehto nykyiselle kankealle ja kalliille vr:n vetopalvelulle. Tuohon olisi mielenkiintoista kuulla hyviä perusteluja. Tes on yleissitova, joten se kannattaa ohittaa. |