Otsikko: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Tapani Kunnas - Syyskuu 16, 2010, 13:03:12 http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjoisen-tavararata-tukossa/870208
Otsikko: Vs: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Marko Vornanen - Syyskuu 16, 2010, 15:47:50 Mikähän tämänkin uutisen taustalla todella on? Kovin yksipuoliset kommentit Kaleva on herra Vähälältä ottanut ja VR:n kannanotot ainakin nettiversiosta puuttuvat kokonaan. Pohjanmaan rata on ruuhkainen, mutta kyllä sinne vielä yöaikaan junapari mahtuisi kulkemaan. Vai olenko aivan väärässä?
Otsikko: Vs: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Petri Tuovinen - Syyskuu 16, 2010, 18:02:56 Kun Oulussa vaihtotyöt siirtyi Cargolle, niihin menee huomattavasti enemmän aikaa radio-ohjauksen vuoksi.
Otsikko: Vs: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Robert Sand - Syyskuu 16, 2010, 21:40:04 Nyt en oikein ymmärrä.
Jos VR on liian hidas niin miksi Vähälä ostaa uusia yhdistelmäajoneuvoja? Minusta riittäisi jos palkkasivat lisää kuskeja niihin autoihin. Otsikko: Vs: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Toni Hartonen - Syyskuu 17, 2010, 08:16:09 Asiakas kokee ettei saa riittävän hyvää palvelua. Onhan jo muualtakin kuulunut sitä ettei tavarapuolella "homma" toimi?!
Otsikko: Vs: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Jari Kuusinen - Syyskuu 20, 2010, 03:30:49 Uutinen on kyllä hivenen epäselvästi tehty, pääpointtia saa hetken hakea ja tavata. Nettitiivistelmän perusteella ensivaikutelma on, että Vähälä on siirtymässä rautatiekuljetuksista maanteille. Painetussa uutisessa on yksityiskohtaisempaa tietoa, minkä perusteella lukija tulee siihen johtopäätökseen, että talouden piristyessä lisääntyy myös kuljetustarve rekkaliikenteessä, mutta VR ei pysty tarjoamaan kiitotavarajunaliikenteeseen yhtään lisäkapasiteettia ja osin tämän takia Vähälä on investoinut ja aikoo yhä investoida uuteen rekkakalustoon.
Vähälä Yhtiöt on siis hankkimassa uutta kuljetuskalustoa joka tapauksessa, ei vain sen takia, etteivät kaikki rekat mahdu juniin. Uutisessa mainittiin normaalivuosina junissa kulkeneen 7000-7500 rekkaa, mutta ei mainittu tämän tai viime vuoden lukuja vertailun tekemiseksi. Toimittaja oli toki haksahtanut laskemaan, että jokaista päivää kohti tämä tekisi yli 20 rekkaa, mutta eihän se väärinkään tietenkään ole.. Jos katsotaan nopeutta ja aikatauluja, huomataan kiitotavarajunan kuluttavan Helsingin ja Oulun väliseen noin 600 kilometrin matkaan aikaa maksimissaan noin 9 tuntia. Tähän päälle vielä vaihtotyöt muolemmissa päissä, mutta jätetaan ne huomioimatta samoin kuin ajamalla siirretyn rekan kuljettajan lakisääteiset tauot matkan varrella. Ajamalla siirretty rekka kuluttanee matkaan aikaa ehkä 10 tuntia, jos keskinopeudeksi oletetaan 60km/h. Vetoautoja joka tapauksessa tarvitaan lisää, jos junakuljetuksista siirryttäisiin maanteille. Maantiet ovat kuitenkin loppupeleissä laskennallisesti hitaampi kuljetusmuoto, jolloin yksikin maantielle siirretty rekka on pois muusta käytöstä junakuljetuksia pidempään, ja tämän takia kuljetuskapasiteettia joudutaan myös lisäämään. Eli mitä tämä uutinen kertoi... - Pohjanmaan rata on tukossa - Vähälä hankkii uutta kalustoa talouden ja kysynnän piristyttyä - Toimivaa rekkajunakapasiteettia tarvittaisiin lisää Otsikko: Vs: Pohjoisen tavararata tukossa Kirjoitti: Arto Lopia - Syyskuu 20, 2010, 03:52:41 Jos kysyntä ylittää tarjonnan, on syytä pohtia hinnoittelua uudelleen mikäli tarjontaa ei pystytä tai haluta lisätä!
Mitenkäs tässä näin on päässytkään käymään, VR kun ei useiden täällä kirjoittavien mielestä osaa tehdä mitää kilpailukykyisesti ja kannattavasti? |