Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jape Ruotsalainen - Lokakuu 08, 2010, 13:41:47



Otsikko: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Lokakuu 08, 2010, 13:41:47
Liikenneviraston tiedote 8.10.2010:

Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle

Tammikuussa 2010 junavaunut karkasivat törmäten Helsingin
päärautatieaseman hotellirakennuksen seinään. Liikennevirasto on
selvittänyt, miten vastaavat tilanteet voidaan estää. Kahdelle raiteelle
asennetaan uudet erikoisraidepuskimet, jotka pysäyttävät raskaankin
junarungon tehokkaasti ja riskittömästi. Puskimia asennetaan myöhemmin
lisää.

Vaunujen karkaaminen on erittäin epätodennäköistä. Liikennevirasto on
kuitenkin halunnut varmistaa junarungon turvallisen ja hallitun
pysäyttämisen tarvittaessa. Helsingin päärautatieaseman raiteille 12 ja
13 asennetaan lokakuun lopussa kaksi erikoisraidepuskinta.

Raiteiden päihin rakennettavat erikoisraidepuskimet pysäyttävät
raskaankin junarungon peräti 35 kilometrin tuntinopeudesta ilman, että
hidastuvuus on riski vaunuissa mahdollisesti oleville henkilöille.
Erikoisraidepuskimet toimittaa saksalainen Rawie, jolla on laaja kokemus
vastaavista ratkaisuista ulkomailla. Ensi vuonna puskimia hankitaan
lisää.

Puskinten asennusten yhteydessä myös ratapölkyt ja kiskot vaihdetaan.
Töiden aikana on sen vuoksi liikennerajoituksia työn kohteena olevilla
raiteilla 12 ja 13. Rajoituksista tiedotetaan matkustajille erikseen.

Lisävarmistuksena pysäyttävät sulut huoltoraiteille

Liikennevirasto on tilannut lisävarmistuksena pysäyttävät raiteensulut
huoltoraiteille, jotka tulevat Ilmalan varikolta Helsingin asemalle.
Poikkeustilanteessa junayksikkö voidaan pysäyttää näillä laitteilla niin
sanotulle Linnunlaulun alueelle. Laitteet voidaan kääntää sähköisesti
radalle liikenteenohjauksessa olevalla painikkeella. Pysäyttävät
raiteensulut asennetaan loppuvuonna.

Myös liikennöitsijä on antanut uudet ohjeistukset vaihtotöistä.

Lisätietoja:
johtaja Markku Nummelin, p. 020 637 3971.


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Lokakuu 08, 2010, 20:33:21
Varteenotettava vaihtoehto kalliille toppareille olisi lenkin kytkeminen ennen vaunujen liikuttelua.


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 08, 2010, 22:08:21
Varteenotettava vaihtoehto kalliille toppareille olisi lenkin kytkeminen ennen vaunujen liikuttelua.

Luit varmaan viimeisen lauseen tiedotteesta?


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Lokakuu 09, 2010, 09:04:40
Kappas, ei siinä keväällä ilmestyneessä uusitussa työohjeessa muistaakseni mainittu erikseen lenkin kytkemistä vaan paino oli ilmoilla työskentelyssä.


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 09, 2010, 10:09:54
Eikös tässä yhteydessä lenkki ollut alunperin kytketty ihan oikeaoppisesti ja lumi sitten työnsi lenkin itsekseen ulos koukusta? Tällöin ei ole siis mitään apua siitä, että käsketetään (tai käskettäisiin..) kytkemään lenkki, jos niin on tehty tähänkin asti eikä se yksin auttanut. Sen sijaan kytkentöjen tarkistaminen erityistilanteessa voi olla ihan skarppi teko ja niin varmaan tulee tapahtumaankin.


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 09, 2010, 20:18:14
Ja se, että ei lypsetä Linnunlaulussa.


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Jukka Virtanen - Lokakuu 09, 2010, 20:56:51
Ruuvikytkimiä joskus katkeaa painavissa tavarajunissa ja siksi väli katkeaa mutta ikinä ei kai lenkki ole koukusta lumen tai jään vuoksi noussut muuta kuin puheissa tai paperilla.


Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 09, 2010, 23:26:06
Ruuvikytkimiä joskus katkeaa painavissa tavarajunissa ja siksi väli katkeaa mutta ikinä ei kai lenkki ole koukusta lumen tai jään vuoksi noussut muuta kuin puheissa tai paperilla.

Tuollainen lenkin nouseminen koukusta mainittiin syyksi siihen, että juna katkesi ja pari kaksikerrosvaunua mäjähtivät päin hotellin kokoustiloja Helsingissä tässä männä talvena.

OTK:n raportti valmistuu sitten joskus, mutta tällä hetkellä sanotaan jo: "Irronneen välin tarkastuksissa todettiin, että kyseiseen väliin oli pakkasjakson aikana muodostunut runsaasti kovettunutta lunta ja jäätä. Tämä oli vaikuttanut kytkinlenkin irtoamiseen vetokoukusta. Lumen ja jään takia oli vaikea havaita oliko kytkinlenkki paikallaan. Tarkastuksessa voitiin nähdä, että viimevaiheessa vetokoukussa oli ollut niin paljon jäätä, että lenkki ei ole ollut kunnolla koukun pohjalla."

Noina aikoina uutisissa kuitenkin nimen omaan mainittiin kertyneen lumen ja jään hiljalleen hivuttaneen lenkkiä pois koukusta.