Otsikko: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Jape Ruotsalainen - Lokakuu 08, 2010, 13:41:47 Liikenneviraston tiedote 8.10.2010:
Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Tammikuussa 2010 junavaunut karkasivat törmäten Helsingin päärautatieaseman hotellirakennuksen seinään. Liikennevirasto on selvittänyt, miten vastaavat tilanteet voidaan estää. Kahdelle raiteelle asennetaan uudet erikoisraidepuskimet, jotka pysäyttävät raskaankin junarungon tehokkaasti ja riskittömästi. Puskimia asennetaan myöhemmin lisää. Vaunujen karkaaminen on erittäin epätodennäköistä. Liikennevirasto on kuitenkin halunnut varmistaa junarungon turvallisen ja hallitun pysäyttämisen tarvittaessa. Helsingin päärautatieaseman raiteille 12 ja 13 asennetaan lokakuun lopussa kaksi erikoisraidepuskinta. Raiteiden päihin rakennettavat erikoisraidepuskimet pysäyttävät raskaankin junarungon peräti 35 kilometrin tuntinopeudesta ilman, että hidastuvuus on riski vaunuissa mahdollisesti oleville henkilöille. Erikoisraidepuskimet toimittaa saksalainen Rawie, jolla on laaja kokemus vastaavista ratkaisuista ulkomailla. Ensi vuonna puskimia hankitaan lisää. Puskinten asennusten yhteydessä myös ratapölkyt ja kiskot vaihdetaan. Töiden aikana on sen vuoksi liikennerajoituksia työn kohteena olevilla raiteilla 12 ja 13. Rajoituksista tiedotetaan matkustajille erikseen. Lisävarmistuksena pysäyttävät sulut huoltoraiteille Liikennevirasto on tilannut lisävarmistuksena pysäyttävät raiteensulut huoltoraiteille, jotka tulevat Ilmalan varikolta Helsingin asemalle. Poikkeustilanteessa junayksikkö voidaan pysäyttää näillä laitteilla niin sanotulle Linnunlaulun alueelle. Laitteet voidaan kääntää sähköisesti radalle liikenteenohjauksessa olevalla painikkeella. Pysäyttävät raiteensulut asennetaan loppuvuonna. Myös liikennöitsijä on antanut uudet ohjeistukset vaihtotöistä. Lisätietoja: johtaja Markku Nummelin, p. 020 637 3971. Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Jukka Virtanen - Lokakuu 08, 2010, 20:33:21 Varteenotettava vaihtoehto kalliille toppareille olisi lenkin kytkeminen ennen vaunujen liikuttelua.
Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 08, 2010, 22:08:21 Varteenotettava vaihtoehto kalliille toppareille olisi lenkin kytkeminen ennen vaunujen liikuttelua. Luit varmaan viimeisen lauseen tiedotteesta? Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Jukka Virtanen - Lokakuu 09, 2010, 09:04:40 Kappas, ei siinä keväällä ilmestyneessä uusitussa työohjeessa muistaakseni mainittu erikseen lenkin kytkemistä vaan paino oli ilmoilla työskentelyssä.
Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 09, 2010, 10:09:54 Eikös tässä yhteydessä lenkki ollut alunperin kytketty ihan oikeaoppisesti ja lumi sitten työnsi lenkin itsekseen ulos koukusta? Tällöin ei ole siis mitään apua siitä, että käsketetään (tai käskettäisiin..) kytkemään lenkki, jos niin on tehty tähänkin asti eikä se yksin auttanut. Sen sijaan kytkentöjen tarkistaminen erityistilanteessa voi olla ihan skarppi teko ja niin varmaan tulee tapahtumaankin.
Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 09, 2010, 20:18:14 Ja se, että ei lypsetä Linnunlaulussa.
Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Jukka Virtanen - Lokakuu 09, 2010, 20:56:51 Ruuvikytkimiä joskus katkeaa painavissa tavarajunissa ja siksi väli katkeaa mutta ikinä ei kai lenkki ole koukusta lumen tai jään vuoksi noussut muuta kuin puheissa tai paperilla.
Otsikko: Vs: Uusia erikoisraidepuskimia Helsingin päärautatieasemalle Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 09, 2010, 23:26:06 Ruuvikytkimiä joskus katkeaa painavissa tavarajunissa ja siksi väli katkeaa mutta ikinä ei kai lenkki ole koukusta lumen tai jään vuoksi noussut muuta kuin puheissa tai paperilla. Tuollainen lenkin nouseminen koukusta mainittiin syyksi siihen, että juna katkesi ja pari kaksikerrosvaunua mäjähtivät päin hotellin kokoustiloja Helsingissä tässä männä talvena. OTK:n raportti valmistuu sitten joskus, mutta tällä hetkellä sanotaan jo: "Irronneen välin tarkastuksissa todettiin, että kyseiseen väliin oli pakkasjakson aikana muodostunut runsaasti kovettunutta lunta ja jäätä. Tämä oli vaikuttanut kytkinlenkin irtoamiseen vetokoukusta. Lumen ja jään takia oli vaikea havaita oliko kytkinlenkki paikallaan. Tarkastuksessa voitiin nähdä, että viimevaiheessa vetokoukussa oli ollut niin paljon jäätä, että lenkki ei ole ollut kunnolla koukun pohjalla." Noina aikoina uutisissa kuitenkin nimen omaan mainittiin kertyneen lumen ja jään hiljalleen hivuttaneen lenkkiä pois koukusta. |