Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Timo Salminen - Lokakuu 23, 2010, 15:11:42



Otsikko: Burgwaldbahn 120 vuotta
Kirjoitti: Timo Salminen - Lokakuu 23, 2010, 15:11:42
Tervehdys Marburgista!

Vaikka ajatellen matkaa Suomesta tänne tiedote tulee myöhään, merkitsen otsikosta näkyvän tapahtuman kuitenkin tänne tapahtumapalstalle. (Miksen aikaisemmin? Siksen, että koko asia selvisi itsellenikin vasta tänä aamuna...)

Nimittäin - joskus sitä näköjään osuu aivan sattumalta oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Täällä vietetään tänä viikonloppuna Burgwaldbahnin 120-vuotisjuhlaa ja museojunia on liikkeellä runsaasti, koko viikonlopun aikana noin 60 vuoroa. Tapahtuma kuuluu osana Saksan rautateiden 175-vuotisjuhlallisuuksiin. Koko ohjelma, taustaa ja aikataulut osoitteessa

http://www.streckenfest-kurhessenbahn.de/index.htm

Jo tänään on ajettu jonkin verran tavanomaisia Marburgin ja Frankenbergin välisiä lähiliikennejunia historiallisella kalustolla kuten Silberlingeillä, joita vetää 216-sarjan dieselveturi ja - uskokaa tai älkää - Rheingold-vaunustolla yhdessä asiaankuuluviin väreihin maalatun 218-veturin kanssa. Tavalliset DB:n ja RMV:n matkaliput kelpaavat.

Varsinainen tapahtumapäivä on kuitenkin huomenna, jolloin viiden euron hintaisella päivälipulla saa matkustaa koko päivän rataosilla Marburg - Frankenberg, Frankenberg - Herzhausen ja Frankenberg - Battenberg. Liikkeellä on mainittujen 216- ja 218-vetureiden lisäksi mm. kaksi höyryveturia (sarjat 23 ja 52), VT98-kiskobussi jne. Asemilla on erilaisia tapahtumia ja historiallisen kaluston esittelyä.

Suomalaisin silmin kaikki tämä näyttää kovin epätodelliselta...


Otsikko: Vs: Burgwaldbahn 120 vuotta
Kirjoitti: Timo Salminen - Lokakuu 24, 2010, 19:51:16
Nyt kun päivän matkat on matkailtu, on pienoisen kommentin aika. Väkeä näytti varsinkin iltapäivällä riittävän ja junat kulkivat - yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Nimittäin 52:een tuli jokin ongelma klo 15 paikkeilla ("Lok ist kaputt") ja sen viimeinen edestakainen vuoro Marburgista Frankenbergiin jäi ajamatta. Tyhjävaunujunan se lopulta sai liikkeelle aikansa pihistyään ja suuntasi sen kanssa jonnekin, varikolleen lie.

Samalla jäi oman päiväsuunnitelmani höyryvetoinen osa toteutumatta, se kun oli laskettu kokonaan Frankenbergistä klo 17.39 lähteväksi tarkoitetun mutta ajamatta jääneen junan varaan. Sen sijaan sain matkustustuntumaa VT98:aan ja TEE Rheingoldiin. Ensiksi mainitussa meteliä riitti ja vaihdelaatikko ratisi, jälkimmäisessä sai puolestaan kokea matkustuksen pehmeää ylellisyyttä.

Päivien saldoon kuuluu myös jutustelu Marburgin laiturilla frankfurtilaismiekkosen kanssa, joka kertoi olleensa Haapamäellä resiinalla ajamassa.

Jokunen kuva tulee, jahkas kerkiää.