Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Juha Paulavuo - Lokakuu 26, 2010, 03:34:32



Otsikko: Saksassa alkaa junalakko
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Lokakuu 26, 2010, 03:34:32
Saksassa alkaa tänään (tiistaina) junalakko, joka voi haitata jopa miljoonien junamatkustajien elämää. Junalakon syynä on kiista yksityisten junayhtiöiden palkkatasosta. Ammattiliitot eivät ole kertoneet, missäpäin Saksaa lakko koettelee eniten.  Lakko alkaa kolmelta aamuyöllä paikallista aikaa.

Ammattiliittojen mielestä yksityiset työnantajat voittavat reittikilpailutuksia, koska ne maksavat työntekijöilleen huonoa palkkaa. Saksassa eri yhtiöissä samaa työtä tekevien palkkaero voi liittojen mukaan olla jopa viidenneksen. Tavallisten junamatkustajien elämää lakko hankaloittaa siinäkin mielessä, koska ammattiliitot eivät ole kertoneet, missäpäin lakko vaikuttaa pahiten.

Der Spiegel -sanomalehden mukaan peruutuksia ja viivästyksiä voi tulla etenkin aamuliikenteessä Baijerissa, Berliinissä ja Hessenissä.

yle (http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/10/saksassa_alkaa_junalakko_2088444.html?origin=rss)


Otsikko: Vs: Saksassa alkaa junalakko
Kirjoitti: Timo Salminen - Lokakuu 28, 2010, 14:01:22
Sattumalta olin juuri tuona lakkopäivänä lähdössä junalla pohjoista kohti Marburgista, joka siis sijaitsee yllä mainitussa Hessenin osavaltiossa. Aamulla asemalla lakko näkyi lähinnä junien kulkemisena myöhässä; yksi Karlsruheen menossa ollut IC oli peruttu kokonaan.

Oma junani, Kasseliin matkalla ollut RE, tuli lähes ajallaan. Konduktööri kertoi minulle lippuani leimatessaan, että Kasselissa on lakko,  mutta hän uskoo kuitenkin, että jatkoyhteyteni Wilhelmshöheltä onnistuvat. Ennen W:n asemalle saapumista kuulutettiinkin, että ICE 772 Hampuriin kulkee normaalisti; sen sijaan edellisen Hampurin-ICE:n (886?) kerrottiin jäävän ajamatta.

Kassel-Wilhelmshöhenkin asemalla olivat junat myöhässä, myöhästymiset 5 - 100 minuuttia, ja jokunen peruttu. Kun ICE 772 (lähtöaika 10.22) ilmaantui tauluun, olikin perässä yllättäen teksti "Zug fällt aus", eli "juna putoaa ulos". Sitten vain DB Service Pointin jonon jatkoksi kyselemään, miten parhaiten pääsen illaksi Kööpenhaminaan. Ratkaisu olikin yksinkertainen: kello 10.35 ilmoitettiin lähteväksi korvaava IC. Tosin DB:n neuvontahenkilö sanoi suoraan, ettei hän uskalla luvata, että ehtisin klo 13.28 Hampurista lähtevään Kööpenhaminan-junaan. Saman kertoi myös korvaus-IC:n konduktööri; lippuni kelpaisi myös seuraavassa junassa. Kuitenkin... kaikki meni yllättävän sujuvasti. IC kulki sille ilmoitetussa aikataulussa, jossa sitä paitsi oli Kassel-Wilhelmshöhen ja Hamburg Hbf:n välille varattu minuutilleen saman verran aikaa kuin ICE:lläkin olisi ollut eli 2 tuntia 28 minuuttia. Siinä tuli miettineeksi sitäkin, missä ja kuinka suuri ICE-junien nopeusetu oikein tosiasiassa on.

Jonoja lakko silmin nähden aiheutti asemille, ja epäilemättä monenkin matkustajan suunnitelmat kärsivät ainakin jonkin verran. Satunnaiskulkija oli tällä kertaa onnekas.