Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Juha-Pekka Kuusela - Marraskuu 20, 2010, 03:34:07



Otsikko: En ole löytäny juttua pendoliinon konehuoneesta tietääkö kukaan sellasita ?
Kirjoitti: Juha-Pekka Kuusela - Marraskuu 20, 2010, 03:34:07
En ole löytäny juttua pendoliinon konehuoneesta tietääkö kukaan sellasita ? Eli miten energia tuotetaan. eli jokuhan diesel veturi jos en nyt pahasti muista metsään teki sähköä siitä dieselistä ja sähkömoottori oli se mitä ajamiseen käytettiin oikeasti. No jos joku muistaa tai onko vinkkiä mistä näistä löytyisi tietokantaa tms niin kiinnostaa ja nimenomana suomenkalusto lähinnä. ja ulkolaisetkin kelpaa ja kielinä suomi ja englanti.


Otsikko: Vs: En ole löytäny juttua pendoliinon konehuoneesta tietääkö kukaan sellasita ?
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 20, 2010, 08:59:05
Pendolinossa ei ole varsinaista konehuonetta, vaan tekniikkaa on siroteltu pitkin junayksikköä. Varsinaiset liikkumiseen käytettävät ajomoottorit sijaitsevat neljän vaunun alustassa, lattian alla, yhteensä kahdeksan kappaletta. Niistä voima välittyy kardaaniakselein telien sisemmille akseleille.


Otsikko: Vs: En ole löytäny juttua pendoliinon konehuoneesta tietääkö kukaan sellasita ?
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 20, 2010, 10:20:51
Pendolino koostuu kahdesta, vetoteknisesti identtisestä osasta, joissa kummassakin on yhdessä vaunussa muuntaja ja taajuusmuuttaja ohjauksineen, ja kahdessa vaunussa Topin mainitsemat ajomoottorit. Ja Suomen Pendoissa näitä kolmivaunuisia osia on kaksi, Italian 450-, ja 460-Pendoissa, samoin kuin brittien Pendoissa, kolme, jolloin syntyy yhdeksänvaunuinen junayksikkö.

Koneisto on siroteltu eri vaunuihin, jotta yksittäisen vaunun paino ei nousisi liikaa; Pendolinon akselipaino on sähköjunaksi poikkeuksellisen alhainen ja tämä osaltaan mahdollistaa junan suuren nopeuden.