Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pentti Yli-Karjanmaa - Marraskuu 20, 2010, 18:14:54



Otsikko: Täsmällisyys
Kirjoitti: Pentti Yli-Karjanmaa - Marraskuu 20, 2010, 18:14:54
Mielenkiinoinen selvitys aiheesta: Rautatieliikenteen täsmällisyyden parantaminen ja suunnittelun kriittiset parametrit
Esitelmä paikallisliikennepäiviltä, löytyy linkin luettelosta.


 http://www.paikallisliikenneliitto.com/plpaivat/index.php?id=15


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Lari Nylund - Heinäkuu 07, 2011, 09:57:17
Aihe, joka on aina ajankohtainen...

Tuhotyö vaikutti junien kulkuun kesäkuussa

Vantaan Rekolassa tapahtunut tuhotyö ja radan turvalaiteviat hidastivat junamatkustusta kesäkuussa. Kaukojunista 77,5 % saapui määräasemalleen viiden minuutin tarkkuudella kesäkuussa. Täsmällisyystavoite on 90,0 %. Yli vartin myöhästyi 7,8 % junista. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen täsmällisyys oli kesäkuussa 91,8 %, kun tavoite on 97,5 %. Lähiliikenteen mittarina on junien täsmällisyys lähtö- ja määräasemalla kolmen minuutin tarkkuudella. Tavaraliikenteen täsmällisyys oli huhtikuussa 88,5 %, kun tavoite on 90 %. Tavaraliikenteen myöhästymisraja on 30 minuuttia.

Matkustajajunien kulkua viivästyttivät kesäkuussa radan turvalaiteviat erityisesti Rekolassa, missä tuhotyö tuhosi radan turvalaitteistoa kuun puolivälissä. Rekolan tuhotyön vuoksi sekä kauko- että lähijunia jouduttiin myös perumaan, mikä näkyi täsmällisyydessä. VR:n ja Liikenneviraston nopeiden toimenpiteiden ansiosta junaliikenne saatiin kuitenkin sujumaan tuhotyön jälkeen odotettua paremmin, vaikka tuhot olivat laajat.

VR-konserni tiedottaa junien täsmällisyydestä kuukausittain. Matkustajaliikenteen asiakkaat voivat seurata ajankohtaista liikennetilannetta VR:n nettisivuilla osoitteessa www.vr.fi ja mobiilisti osoitteessa m.vr.fi. Nettisivuilla on nyt myös uuden Junat kartalla -palvelun testiversio, josta näkee junien kulun Suomen kartalla reaaliaikaisesti.

Lähde:
http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110706093947.html


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 07, 2011, 12:51:44
Mielenkiintoista. Liikenneviraston päivitetyt tilastot löytyvät http://www.liikennevirasto.fi/tasmallisyys .
Eikös vuonna 2010 ollut juuri samaisesta turvalaitekopin palamisesta johtuen suuret liikennehäiriöt. Silloin henkilökaukoliikenteen täsmällisyys oli 79,8 % ja tänä vuonna 77,5 %. Ilmeisesti käyttöönotetut routa-aikataulut paransivat v.2011 täsmällisyyttä niin huhtikuussa (67,0 % / 74,7 %) ja toukokuussa (67,3 % / 83,0 %) merkittävästi. Radanpidosta johtuneet myöhästymiset ovat kesäkuussa likimain samalla tasolla kuin viimevuonna, toukokuun osalta ne ovat vähentyneet 26,6 % 9,4 %.

Lähiliikenteessä täsmällisyys on toukokuussa ja kesäkuussa laskenut hieman edellisvuoteen verrattuna (96,1 % ja 94,1 % v.2010 /  94,3 ja 91,8 % v.2011)


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 21, 2011, 17:32:06
Perjantai-illan huumaa vai mitä lie, mutta katsoin kello 18:10 Junat kartalla-palvelun avulla onko valtakunnassa kaikki hyvin... Kaikki junat olivat vihreitä eli kulkivat ajallaan!
http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/liikennetilanne/junatkartalla.html

...no, hetkeä myöhemmin Y-juna Hki-Kr (+7) ja P707 (+11) olivat myöhässä.


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Lokakuu 21, 2011, 18:06:32
Perjantai-illan huumaa vai mitä lie, mutta katsoin kello 18:10 Junat kartalla-palvelun avulla onko valtakunnassa kaikki hyvin... Kaikki junat olivat vihreitä eli kulkivat ajallaan!
http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/liikennetilanne/junatkartalla.html

...no, hetkeä myöhemmin Y-juna Hki-Kr (+7) ja P707 (+11) olivat myöhässä.
707 on kuronut aikataulun kiinni ja tällä hetkellä ainoa aikataulustaan jäljessä kulkeva juna on Pendolino 53.


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Lokakuu 21, 2011, 19:05:27
Kaikkea toki ei voi aina saada, mutta jos kerran VR tilastoi myös tavarajunien täsmällisyyden, niin miksi sitä informaatiota ei voi esittää netissä numeroina ja/tai graafisesti? Kyseessä on kuitenkin arviolta (en jaksa vuosikertomusta just nyt kuikkia) puolet VR:n kiskoliikennepuolen liikevaihdosta, joten reaaliaikaisen tiedon saanti (ei siis tiedonsaanti, vaan tiedon saanti) olisi erittäin merkittävää infoa asiakkaille - aivan kuten matkustajaliikennepuolellakin.

Ja kun nämä eivät ole mitään salaisuuksia: käytännössä kuka tahansa voi soittaa Liikenneviraston järjestämään, joskin VR:n operoimaan, liikenteenohjaukseen ja kysyä nämä tiedot, sillä ne ovat julkisia.


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 21, 2011, 22:28:52
Kaikkea toki ei voi aina saada, mutta jos kerran VR tilastoi myös tavarajunien täsmällisyyden, niin miksi sitä informaatiota ei voi esittää netissä numeroina ja/tai graafisesti? Kyseessä on kuitenkin arviolta (en jaksa vuosikertomusta just nyt kuikkia) puolet VR:n kiskoliikennepuolen liikevaihdosta, joten reaaliaikaisen tiedon saanti (ei siis tiedonsaanti, vaan tiedon saanti) olisi erittäin merkittävää infoa asiakkaille - aivan kuten matkustajaliikennepuolellakin.

Ja kun nämä eivät ole mitään salaisuuksia: käytännössä kuka tahansa voi soittaa Liikenneviraston järjestämään, joskin VR:n operoimaan, liikenteenohjaukseen ja kysyä nämä tiedot, sillä ne ovat julkisia.

Tässä nyt on oikeastaan aika paljonkin kerrottuna aiheesta, sisältäen tavaraliikenteenkin.

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-18_rautatieliikenteen_tasmallisyys_web.pdf

Mutta kieltämättä eivät tosiaan ole sen ihmeemmin salaisuuksia, mutta sillä tiedolla ei kohta enää kovin moni tee mitään, kun ei noita tavarajuniakaan kulje tätä menoa.


Otsikko: Vs: Täsmällisyys
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Lokakuu 22, 2011, 19:55:48
Kaikkea toki ei voi aina saada, mutta jos kerran VR tilastoi myös tavarajunien täsmällisyyden, niin miksi sitä informaatiota ei voi esittää netissä numeroina ja/tai graafisesti? Kyseessä on kuitenkin arviolta (en jaksa vuosikertomusta just nyt kuikkia) puolet VR:n kiskoliikennepuolen liikevaihdosta, joten reaaliaikaisen tiedon saanti (ei siis tiedonsaanti, vaan tiedon saanti) olisi erittäin merkittävää infoa asiakkaille - aivan kuten matkustajaliikennepuolellakin.


Koska tavarajunissa ei kuljeteta kappaletavaraa (jota purettaisiin väliasemilla ja joka olisi välittömästi saatavissa), on (vähintään yhden vaunukuorman tai kontin lähettäneelle) asiakkaalle yhdentekevää, missä kohtaa rataverkkoa hänen tavaransa on tällä hetkellä menossa, kunhan se on aikanaan sovitussa paikassa.

Tavarajunat kulkevat usein joko etuajassa tai myöhässä, mutta sillä ei ole siis merkitystä em. tavalla asiakkaan kannalta.