Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Juha Paulavuo - Tammikuu 01, 2011, 17:54:25



Otsikko: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Tammikuu 01, 2011, 17:54:25
Ranskalainen Bordeaux'n kaupunki on turvannut paikkansa Unescon maailmanperintökohteiden listalla pelkästään Bordeaux'ta varten kehitellyllä teknisellä ratkaisulla. Koska raitiovaunujen ajolangat olisivat pilanneet historiallisesti arvokkaiden rakennusten julkisivut, kehiteltiin raitiovaunuille uudenlainen, maahankaivettu virtalähde.

Kaupunki luopui raitiovaunuista 1950-luvulla, mutta otti vaunut uudelleen käyttöön vuonna 2003. Ilmajohtoja ei kuitenkaan haluttu enää vetää kaupunkiin, sillä ne olisivat pilanneet maiseman. Vanhojen rakennusten pintamateriaali ei myöskään olisi kestänyt johtojen kiinnittämistä.

Uudenlaisen raitiovaunulinjaston rakentaminen on kuitenkin tullut kaupungille kalliiksi, sillä yhden kilometrin rakentaminen maksaa 1,8 miljoonaa euroa, eli kolme kertaa enemmän kuin perinteisen raitiovaunulinjaston rakentaminen.

Unesco hyväksyi Bordeaux'n maailmanperintökohteeksi vuonna 2007.


Otsikko: Vs: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 01, 2011, 18:14:26
Kaipa ne nyt historiallisen alueen ulkopuolella kuitenkin ilmajohtimia käyttävät? Luulisi ylimääräisten virroitinten asentamisen tulevan halvemmaksi kuin kolminkertaiset rataverkon rakennuskustannukset.


Otsikko: Vs: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 01, 2011, 19:31:20
Kaupunki luopui raitiovaunuista 1950-luvulla, mutta otti vaunut uudelleen käyttöön vuonna 2003. Ilmajohtoja ei kuitenkaan haluttu enää vetää kaupunkiin, sillä ne olisivat pilanneet maiseman. Vanhojen rakennusten pintamateriaali ei myöskään olisi kestänyt johtojen kiinnittämistä.

Uudenlaisen raitiovaunulinjaston rakentaminen on kuitenkin tullut kaupungille kalliiksi, sillä yhden kilometrin rakentaminen maksaa 1,8 miljoonaa euroa, eli kolme kertaa enemmän kuin perinteisen raitiovaunulinjaston rakentaminen.

Siis 50-luvun jälkeinen Bordeux pääsi Unescon listoille? Mitäs jos oltaisiin tehty alkuperäisen näköiset ajolangat/tolpat/kannakkeet mutta nykystandardein? Olisko maksanut kolminkertaisesti?


Otsikko: Vs: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan
Kirjoitti: Tuomas Masalin - Tammikuu 01, 2011, 23:54:25
Kaipa ne nyt historiallisen alueen ulkopuolella kuitenkin ilmajohtimia käyttävät? Luulisi ylimääräisten virroitinten asentamisen tulevan halvemmaksi kuin kolminkertaiset rataverkon rakennuskustannukset.
Ylen uutisessa olevan videon alussa näytetään ilmanjohtimen laskeminen:
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/01/bordeaux_piilotti_raitiovaunukaapelit_kulttuurimaisemasta_2257877.html

Siis 50-luvun jälkeinen Bordeux pääsi Unescon listoille? Mitäs jos oltaisiin tehty alkuperäisen näköiset ajolangat/tolpat/kannakkeet mutta nykystandardein? Olisko maksanut kolminkertaisesti?
Tuota minäkin ihmettelin. Ranskankielisessä Wikipediassa kerrotaan, että vuonna 1880 hevosvetoisena aloittanutta ratikkaverkostoa alettiin sähköistää vuonna 1900, ei tarpeeksi historiallista Unescolle? Toisaalta englanninkielisessä Wikipediassa (http://en.wikipedia.org/wiki/Bordeaux_tramway) mainitaan, että maajohtimia käytettiin osittain jo (1880)1900-1958 toimineella ratikkaverkolla.


Otsikko: Vs: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 02, 2011, 01:04:46
Kiitos linkistä. Siitä ilmeni hyvin, että käytössä on sekä ilmajohtoa, että maanalaista johtoa. Samalla varmistui päätelmäni, että sähköistys toimii vastaavalla tavalla kuin sähköautoradassa.

Ratikoiden ovissa muuten näyttäisi olevan samanlainen ärsyttävyys kuin Kampin bussiterminaalin porttien ovissa.. Pitää olla koko ajan renkkaamassa ovenavausnappia, ettei ovet rupea sulkeutumaan väkisin. Näytti huvittavan tutulta noiden matkustajien tapa, että jokainen ovestakulkija painaa seuraavaa varten ovenavausnappia :)