Otsikko: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Harri Junttila - Tammikuu 31, 2011, 20:16:05 Eilen havaitsin että Expt 26416 pimeni lähes välittömästi (tai melko nopeasti) kun veturista irroitettiin 1500V syöttö joten liekkö akut huonossa kunnossa tai huonosti latautunut. Kysykin tässä viisaammilta että kauanko yleensä pitäisi jaksaa valojen palaa akuilla Expt vaunussa jos 1500V syöttö on irti. Vaunu tosiaan pimeni aivan täysin myös kyljen näytöt ja kaikki merkkivalot pimenivät. Kun runko kytkettiin säilytysraiteella sähköliitäntään niin sitten vaunu heräsi eloon.
Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Markku Blomgren - Tammikuu 31, 2011, 22:02:16 Jos noin kävi, niin ei tainnut akkukäyttö kytkeytä päälle ollenkaan. En tiedä sitten, pitääkö se kytkeä jostain namiskasta erikseen päälle vai onko kyseessä automaatti joka tunnistaa 1500V katoamisen? Kyllähän edes heikosti toimivilla akuilla pitäisi jonkin aikaa pysyä valot päällä, ainakin ne kaiketi itsestään putoavat puoliteholle jos 1500V häviää?
Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 31, 2011, 23:09:48 Ymmärtääkseni noissa 1500 V syöttää muuntajan kautta laturia, joka lataa akkupiiriä, joten mitään erillistä valintakytkintä ei ole.
Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Esko Ampio - Helmikuu 01, 2011, 20:01:20 Missä nykyään huolletaan vaunuakustot. Turussa huollettiin konepajalla. Akut uusittiin, kun kapasiteetista oli enää 70% jäljellä. Akut ovat rauta-nikkeliakkuja*, tai vastaavia ja joskus aiemmin niihin vaihdeltiin elektrolyytineste, kalilipeä*. On sitten huomattu, että tällä ei ollut sanottavaa vaikutusta akun käyttöikään, että toisi hintaansa takaisin.
Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Markku Blomgren - Helmikuu 01, 2011, 20:20:36 Ymmärtääkseni noissa 1500 V syöttää muuntajan kautta laturia, joka lataa akkupiiriä, joten mitään erillistä valintakytkintä ei ole. Sieltä välistä löytynee myös tasasuuntaaja vai liekö Ex-vaunuissa jo rakennettu laturiin/elektroiikkaan sisään? Sinisessä kalustossa taisi olla juurikin tuo tasasuuntaaja joka piti 'meteliä' eteisissä. Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Lari Nylund - Helmikuu 01, 2011, 20:28:24 Sinisessä kalustossa taisi olla juurikin tuo tasasuuntaaja joka piti 'meteliä' eteisissä. Vanha vitsi, mutta tulkoon nyt jälleen kerrotuksi... Ei se ollut meteliä Eit-vaunun eteisessä, vaan äänimerkki näkövammaiselle, että vaunussa on valot päällä. Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 02, 2011, 02:59:05 Sieltä välistä löytynee myös tasasuuntaaja vai liekö Ex-vaunuissa jo rakennettu laturiin/elektroiikkaan sisään? Voi olla, en tiedä. Mutta pointtina oli se, että ymmärtääkseni valaistukseen sähkö otetaan akkupiiristä, riippumatta onko 1500 V kytketty vai ei. Ilmastointi sen sijaan katkeaa aina 1500 V:n katketessa, esim. erotusjaksoissa. Otsikko: Vs: Expt vaunun akun kesto valaistuksessa ? Kirjoitti: Olli Aalto - Toukokuu 20, 2011, 19:25:44 Sieltä välistä löytynee myös tasasuuntaaja vai liekö Ex-vaunuissa jo rakennettu laturiin/elektroiikkaan sisään? Vanhemmissa Eit- ja CEit -vaunuissa se eteisen inisijä oli vaihtosuuntaja, joka tuotti akun 24V tasajännitteestä loistelampuille sopivaa vaihtojännitettä. Muissa sinisissä sekä kaikissa myöhemmän ajan vaunuissa (kuten juuri se Expt) se on lamppukohtainen (samalla tavalla akkupiiristä syötettävä, joka ajaa kuristimen ja sytyttimen asian. Tasasuuntaaja on sekä plootuissa että uudemmissa vaunuissa vaunun alla akustonvaraajan muuntajan yhteydessä. Ainakin Ex* vaunuissa on lisäksi sähköpäässä 0-1 kytkin akustonvaraajalle.Sinisessä kalustossa taisi olla juurikin tuo tasasuuntaaja joka piti 'meteliä' eteisissä. Mutta asiaan minkä takia nostin tämän ketjun esille: Viikko sitten matkustin Expt 26412:ssa, joka meni hieman ensimmäisen viestin tapaan kokonaan elottomaksi aina kun 1500 V katkesi, eli myös akku- ja muuntajan toisiojännitemittarit menivät kokonaan nollaan. Lisäksi WC:t sulkeutuivat kuten kuuluukin noissa vaunuissa (sähköjen puuttuessa, pöntön tukkeutuessa tai jätesäiliön täyttyessä), eikä niitä saanut auki kuin sisäpuolelta tällaisia tilanteita varten asennetulla kahvalla (tai ulkopuolelta kolmiolla). Johtui konnarin mukaan siitä, että akkupiirin sulake oli palanut, joka luonnollisesti estää sähkönsaannin ilman 1500V:tä. Kouvolan asemalla sitten noustessani junaan veturinkäännön aikana pysyi ovi mielivaltaisesti kiinni, mutta hätäavauskahvallahan sen sai auki ulkopuoleltakin. BTW, IFE:n oven sulkeminen käsin sisäpuolelta on muuten tehty yllättävän hankalaksi, ei ole mitään mistä tarttua siihen kunnolla kiinni. |