Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 07, 2011, 18:45:47



Otsikko: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 07, 2011, 18:45:47
Perjantaina 11.02.2011. suoritetaan ensimmäiset JKV-laitteiden asennukseen liittyvät testailut Dr13 2349:llä. Nopea ensitesti suuntautuu Hyvinkäältä Kirkniemeen ja takaisin, lähtö Hyvinkäältä n. klo 11.00 (Hangon ratapiha) ja välittömästi Kirkniemestä takaisin Rautatiemuseolle. Valitettavasti minulla ei ole antaa tarkempaa aikataulua.

// Siirretty tapahtumiin ja linkitetty kalenteriin.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Iiro Laiho - Helmikuu 08, 2011, 08:03:44
Oho! Saako sillä sitten ajaa kaluston sallimaa nopeutta, vai onko se edelleen se 70 km/h?


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 08, 2011, 08:08:14
Oho! Saako sillä sitten ajaa kaluston sallimaa nopeutta, vai onko se edelleen se 70 km/h?

TraFin museoliikennemääräyksen mukaan 70 km/h ei riipu JKV-laitteen olemassaolosta.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Iiro Laiho - Helmikuu 08, 2011, 08:16:37
Oho! Saako sillä sitten ajaa kaluston sallimaa nopeutta, vai onko se edelleen se 70 km/h?

TraFin museoliikennemääräyksen mukaan 70 km/h ei riipu JKV-laitteen olemassaolosta.

Hmm. Olisiko HMVY:n mahdollista ajaa junia EU-maiden välisenä kaupallisena henkilöliikenteenä vaikka Haaparantaan Ruotsin puolelle?


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 08, 2011, 11:19:29
Eikös VR:lle annettu henkilöliikennemonopoli sen ajamilla rataosuuksilla ole voimassa? Eli korkeintaan välille Tornio-Haaparanta tuollainen voisi olla mahdollista. Ja sillä välillä ei paljoa yli seitsemääkymppiä ajella.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 08, 2011, 11:57:42
Mitkähän on nopeudet vaihteissa jkv-laitteen kanssa... Pieniä ristiriitoja varmasti esiintyy. Laite näyttää vaikka vaihde 80 ja määräys sanoo, että 20 km/h poikkeavaan vaihteeseen. Ja sitten ne nopeudet liikennepaikan alueella, mitä laite tuskin myöskään osaa valvoa.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Iiro Laiho - Helmikuu 08, 2011, 15:25:13
Eikös VR:lle annettu henkilöliikennemonopoli sen ajamilla rataosuuksilla ole voimassa? Eli korkeintaan välille Tornio-Haaparanta tuollainen voisi olla mahdollista. Ja sillä välillä ei paljoa yli seitsemääkymppiä ajella.
Joo siis se EU-maiden välisen henkilöliikenteen vapautus oli erikseen. Se oli ihan EU:n direktiivillä. Lähinnä se mietityttää, että voiko sama kalusto olla sekä kaupallisessa että museokäytössä.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Helmikuu 08, 2011, 15:35:03
Mitkähän on nopeudet vaihteissa jkv-laitteen kanssa... Pieniä ristiriitoja varmasti esiintyy. Laite näyttää vaikka vaihde 80 ja määräys sanoo, että 20 km/h poikkeavaan vaihteeseen. Ja sitten ne nopeudet liikennepaikan alueella, mitä laite tuskin myöskään osaa valvoa.

Tarvitaan siis varmaan uusi PT-koodi museoliikennettä varten ja lisää baliiseja liikennepaikkojen rajoille. Ehkä olisi viisasta muuttaa määräyksiä niin, että JKV:llä varustettua museojunaa ei katsota museojunaksi.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Helmikuu 08, 2011, 16:56:06
Oho! Saako sillä sitten ajaa kaluston sallimaa nopeutta, vai onko se edelleen se 70 km/h?

TraFin museoliikennemääräyksen mukaan 70 km/h ei riipu JKV-laitteen olemassaolosta.

Hmm. Olisiko HMVY:n mahdollista ajaa junia EU-maiden välisenä kaupallisena henkilöliikenteenä vaikka Haaparantaan Ruotsin puolelle?
Entäs Otavan satamaan? http://vaunut.org/kuva/65751  ::)  :P


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Helmikuu 08, 2011, 17:10:57
Mitkähän on nopeudet vaihteissa jkv-laitteen kanssa... Pieniä ristiriitoja varmasti esiintyy. Laite näyttää vaikka vaihde 80 ja määräys sanoo, että 20 km/h poikkeavaan vaihteeseen. Ja sitten ne nopeudet liikennepaikan alueella, mitä laite tuskin myöskään osaa valvoa.

Tarvitaan siis varmaan uusi PT-koodi museoliikennettä varten ja lisää baliiseja liikennepaikkojen rajoille. Ehkä olisi viisasta muuttaa määräyksiä niin, että JKV:llä varustettua museojunaa ei katsota museojunaksi.

Ei muuta kuin kaluston SN käyttöön ja aikaansa jäljessä oleva määräys romukoppaan. JKV:n kanssa on täysin turvallista ajaa esimerkiksi sininenpikajuna Dr13:lla SN 140km/h, jos vaunut sallivat kyseisen SN.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Helmikuu 08, 2011, 22:21:34
Eikös VR:lle annettu henkilöliikennemonopoli sen ajamilla rataosuuksilla ole voimassa? Eli korkeintaan välille Tornio-Haaparanta tuollainen voisi olla mahdollista. Ja sillä välillä ei paljoa yli seitsemääkymppiä ajella.
Joo siis se EU-maiden välisen henkilöliikenteen vapautus oli erikseen. Se oli ihan EU:n direktiivillä. Lähinnä se mietityttää, että voiko sama kalusto olla sekä kaupallisessa että museokäytössä.

Tähän tuli ymmärtääkseni vastaus taannoisessa 'höyryveturi tavarajunan vetäjänä'-keskustelussa. Jos oikein muistan/ymmärsin, niin museorekisteröidyllä kalustolla EI saa ajaa kaupallista liikennettä.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Helmikuu 08, 2011, 23:13:23
Voisikohan olla että tuota sn70 määräystä laadittaessa ei ole ollut mielessä että joskus jossain museokalustossa olisi JKV. Miksei tuo tietysti voisi olla ihan puhdas sihteerin kirjoittama lauserakenteen lapsuskin, jota tulkittaessa kaikille museojunille määrätään sama kattonopeus huolimatta siitä mitä turvalaitteita on käytössä. Uskoisin että tuota pykälän sanamuotoa olisi helppo korjata siten että suurin sallittu nopeus olisi 70km/h vain siinä tapauksessa mikäli kalustossa ei ole kulunvalvontaa.

On selvä asia että harva museojuna kuitenkaan ajaisi täyttä 140km/h, sen rajaa jo (puu)vaunukalustonkin nopeus. Tyypillisessä museojunassa on edes harvoin niin suuri määrä kiskojarrullista kalustoa. Käytännössä vain täysin sinisestä vaunustosta koostuva lyhyt museojuna voisi Suomessa olla mahdollinen. Onko sille toisaalta tarvettakaan, noin lujaa kiitävää museojunaa olisi äärimmäisen hankala havainnoida, seurata tai kuvata. Kaluston kuluminenkin ja polttoainelaskujen lisääntyminen alkaisi jossain vaiheessa vaivata. Tuohan JKV toki silti helpotuksia museoliikenteeseen runsain mitoin. Pystytäänhän silloin ajamaan lähes missä vain Suomen rataverkolla, tiettyjä museoliikennesäädöksiin liittyviä raideosuuksia lukuunottamatta.

 Jos toiveikkaita ollaan, niin toivottavasti joskus Alstommi pääsee junan kanssa ajamaan myös hieman lujempaa kuin seitsemääkymppiä, ehkä jopa satasta. Hitaasti liikkuva junayksikkö saa ainakin pääradoilla osakseen melkoisia liikennerajoitteita joinain vuorokaudenaikoina. Tosin.. minnekäs itse museojunalla olisi äärikiirus, muualle kuin väistämään muuta liikennettä.


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 08, 2011, 23:49:54
Voisihan joku 100 km/h olla ihan hyvä nopeus liikenteen seassa. Tuo nykyinen 70 km/h (tai 35 km/h) on turhan vähän muiden raiteilla kulkijoiden kannalta tuumittuna.

Taitaa nopeimmat museojunat ajaa 200 km/h tänäpäivänä...


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Helmikuu 09, 2011, 10:20:48
Eikös VR:lle annettu henkilöliikennemonopoli sen ajamilla rataosuuksilla ole voimassa? Eli korkeintaan välille Tornio-Haaparanta tuollainen voisi olla mahdollista. Ja sillä välillä ei paljoa yli seitsemääkymppiä ajella.
Joo siis se EU-maiden välisen henkilöliikenteen vapautus oli erikseen. Se oli ihan EU:n direktiivillä. Lähinnä se mietityttää, että voiko sama kalusto olla sekä kaupallisessa että museokäytössä.

Tähän tuli ymmärtääkseni vastaus taannoisessa 'höyryveturi tavarajunan vetäjänä'-keskustelussa. Jos oikein muistan/ymmärsin, niin museorekisteröidyllä kalustolla EI saa ajaa kaupallista liikennettä.

Onkohan kiellolle jotain järkevää perustetta? Viime vuosina esimerkiksi Saksassa ovat monet  museokalustoa omistavat tahot vuokranneet vetureitaan (E 94, V 60, V 100, V 200 ym.) yksityisille operaattoreille, mikä on varmasti kohentanut näiden yleensä yhdistyspohjalla toimivien "kalustoyhtiöiden" taloutta.

Miksei Suomessakin HMVY voisi vuokrata Dr12- ja Dr13-vetureita määräajaksi (esim. 2-4 vuotta) Proxionille JKV-laitteita vastaan? Proxion pääsisi aloittamaan toiminnan sitomatta suuria pääomia suorituskykyiseen kalustoon ja HMVY saisi kalliit turvalaiteinvestoinnit hoidettua - hyödyllinen sopimus molemmille osapuolille!


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Helmikuu 09, 2011, 12:39:53
Miksei Suomessakin HMVY voisi vuokrata Dr12- ja Dr13-vetureita määräajaksi (esim. 2-4 vuotta) Proxionille JKV-laitteita vastaan? Proxion pääsisi aloittamaan toiminnan sitomatta suuria pääomia suorituskykyiseen kalustoon ja HMVY saisi kalliit turvalaiteinvestoinnit hoidettua - hyödyllinen sopimus molemmille osapuolille!

Tämä on mielenkiintoinen pähkäilyn aihe, sillä tässä voidaan tulla siihen ongelmaan ja sen kysymyksen eteen, että saako voittoa tavoittelematon yhteisö vuokrata kalustoa osakeyhtiölle, jonka ainut tavoite on maksimoida omistajilleen kanavoitava voitto? Miten TraFin Tontilla laaditut säädökset tähän suhtautuvat?


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 09, 2011, 21:25:59
Tämä on mielenkiintoinen pähkäilyn aihe, sillä tässä voidaan tulla siihen ongelmaan ja sen kysymyksen eteen, että saako voittoa tavoittelematon yhteisö vuokrata kalustoa osakeyhtiölle, jonka ainut tavoite on maksimoida omistajilleen kanavoitava voitto? Miten TraFin Tontilla laaditut säädökset tähän suhtautuvat?

Mikä sen kieltää?

Tässä huomaankin sen asian, että Dr13 2349 veturiin ei päde museoliikennemääräys niin kuin ei lopulta pätenyt Hr1 1021:n kohdalla, kun sitä asiaa aiemmin puitiin.

Laki kun yksiselitteisesti edellyttää, että nostalgialiikenteen liikennöitsijä ei tavoittele voittoa. Ei kaupallinen voittoa tavoitteleva yritys voi ajaa museoliikennettä, jos lakiin on uskominen ja miksi emme uskoisi. :)

Jolloin ilmeisesti vuokrattu Dr12 tai Dr13 2343 voisi Proxionin nimissä ajaa JKV-laitteen kanssa (tai ehkä jopa luvalla ilmankin) sen 120 km/h tai Dr13 vastaavaasti 140 km/h... Koska määräystekstissä on selvästikin junan mentävä porsaanreikä.

Miten se sitten vaikuttaa, miten kalusto on rekisteröity? Hieman minun on hankala sanoa mitään siihen. Käytännössä luulisin vanhojen veturien olevan museokalustoa, koska nykysäädöksiä ne ei taida täyttää kovin helpolla.

Dr13 2349 on VR:n omistama ja VR-Yhtymä Oy on yksiselitteisesti kaupallinen firma. Mikä estää Dr13 2349:n ajamista 140 km/h nopeudella? Rataosa ei taida sitä sallia. Katsastuksen yhteydessä rekisteriin voi olla kirjattuna suurin sallittu nopeus. Se voi olla 70 km/h (en tiedä miksi niin olisi). Keksiikö joku mitään muuta?


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Helmikuu 10, 2011, 13:02:46
Kaluston ikä ei voi yksin olla perusteena museorekisteröinnille, muutenhan suurin osa VR:n dieselvetureista olisi museokalustoa  ;D

Jos määräykset kieltävät museokaluston käytön kaupallisissa junissa (museojunatkin ovat kyllä kaupallisia...), mikä estää vetureiden katsastusta aktiivikalustorekisteriin vuokra-ajaksi? Teknisesti Dr12 ja Dr13 täyttävät varmasti vieläkin rautatiekalustolle asetettavat vaatimukset - JKV:tä lukuunottamatta. Onhan Dr13 sitäpaitsi edelleen Suomen tehokkain dieselveturi!


Otsikko: Vs: Dr13 2349:n JKV-testit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 10, 2011, 14:02:33
Arvailen kun en tiedä, mutta ymmärtääkseni esimerkiksi kaupallisen yrityksen rautatiekaluston huolto on ainakin jossain määrin sertifioitua. Museokaluston liikennekuntoisuus sen sijaan todetaan katsastuksin. Tämä voi olla yksi peruste.