Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 05, 2011, 17:36:25



Otsikko: Lauantainen 3551
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 05, 2011, 17:36:25
Nyt on parina viimeisenä ja tänä lauantaina tullut sellaista havaintoa, että T 3551 Tku-Ukp on ollut kulussa. Ehkä numerolla 53551, luulisin. Myös vetureiden paluujuna Vet 11304 Ukp-Tku on siten ollut luonnollisesti kulussa. Mutta kuinka Vetin numero muuttuu, jos se kulkee ylimääräisenä päivänä? Onko se 11304 -> 51304?


Otsikko: Vs: Lauantainen 3551
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 05, 2011, 17:58:56
http://stadilainen.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Maaliskuu%2525202011/11304_5_3.JPG


Otsikko: Vs: Lauantainen 3551
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 06, 2011, 14:29:13
Mutta kuinka Vetin numero muuttuu, jos se kulkee ylimääräisenä päivänä? Onko se 11304 -> 51304?

Tuskin, koska 5xxxx:t ovat tavarajunia.


Otsikko: Vs: Lauantainen 3551
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 06, 2011, 19:06:11
Okei, luulin vain että ylimääräinen on aina 5xxxx. Koska onhan tavarajunissa ensimmäinen numero 2, 3, 4 tai 5, jolloin junanumero muuttuu tyyliin 52xxx, 53xxx, 54xxx tai 55xxx. Esim. ylimääräinen T 4233 olisi 54233 tai ylim. 3053 olisi 53053. Joten eikö Vetti olisi näin: ylimääräinen 11327 -> 51327? Otan korjaukset rakentavana palautteena.


Otsikko: Vs: Lauantainen 3551
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 06, 2011, 20:14:30
Tavarajunissa näyttäisi usein käyvän noin, että jos junaan tulee jokin tilapäinen muutos aikatauluun (aikataulu siis sisältää muutakin kuin kellonaikoja), niin eteen laitetaan vitonen. Tämä voidaan tehdä, koska myös 5xxxx määrittelee junan tavarajunaksi. 1xxxx taasen on veturi- tai tyhjävaunujuna, eikä sitä ole järkevää muuttaa tavarajunaksi. Junan numero kun on juurikin se, joka määrittelee liikennöinnin tyypin.

Dokumentista http://www.rhk.fi/@Bin/2333590/Junanumeroiden+jakaminen+eri+toimijoiden+kesken+1.9.2010.pdf löytyy junanumerohaarukat ja niiden määrittlemät liikennöintityypit ja liikennöitsijät.

Eli:

Matkustajajunat, joilla on tarkoitus kuljettaa matkustajia (ei lähiliikenne): 1-1179, 1900-1999
Matkustajajunat, joilla on tarkoitus kuljettaa matkustajia (lähiliikenne): 1200-1899, 8000-9999
Matkustajajunat, joilla ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia (veturi- ja tyhjävaunujunat): 1180-1199, 10000-19999
Tavaraliikenne: 2000-5999, 20000-59999
Vaihtotyö: 6000-6999, 60000-69999
Radanpito: 7000-7999, 70000-79999
Poikkeusliikenne: 99900-99999

Ja nämä numerot siis riittävät määrittelemään sen, onko juna matkustajajuna vai tavarajuna vai mikälie. Mitään etuliitekirjaimia tähän ei tarvita, ja kun sellaisia muista syistä käytetään, niin ne eivät ole se junaa määrittelevä tekijä. Vaan se numero.


Otsikko: Vs: Lauantainen 3551
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 06, 2011, 20:31:05
Ymmärrän, noinhan se on. Mutta teksti ei kerro, kuinka ylimääräinen veturijuna numeroidaan. Mutta ihan sama, otan sen 11304:n sitten ylimääräisenä veturijunana numero 11304.