Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 19, 2011, 12:29:15



Otsikko: Sama veturi, kolmet kasvot
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 19, 2011, 12:29:15
En ollut ikinä ennen tätä hoksannut, mutta nämä kolme veturia ovat itse asiassa täysin samanlainen kapine kolmissa eri kuorissa:

http://www.railfaneurope.net/pix/ru/electric/ChS4/l_chs4-295.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ua/electric/ChS4/modernized/04229_jadinka_06_05_2007_RT8.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ua/electric/ChS4/original/136_ru_bryansk_orl.jpg

Ainakin keskimmäinen kuvista on alimman uudelleenkoritus. Ylimmästä en tiedä, millaisena se on tullut tehtaalta. Onko maailmassa kovinkin paljon tällaista uudelleenkoritettua vetokalustoa? Mikä hyöty uudelleenkorituksella saadaan?


Otsikko: Vs: Sama veturi, kolmet kasvot
Kirjoitti: Juhana Siren - Maaliskuu 20, 2011, 16:45:54
En ollut ikinä ennen tätä hoksannut, mutta nämä kolme veturia ovat itse asiassa täysin samanlainen kapine kolmissa eri kuorissa:

http://www.railfaneurope.net/pix/ru/electric/ChS4/l_chs4-295.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ua/electric/ChS4/modernized/04229_jadinka_06_05_2007_RT8.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/ua/electric/ChS4/original/136_ru_bryansk_orl.jpg

Ainakin keskimmäinen kuvista on alimman uudelleenkoritus. Ylimmästä en tiedä, millaisena se on tullut tehtaalta. Onko maailmassa kovinkin paljon tällaista uudelleenkoritettua vetokalustoa? Mikä hyöty uudelleenkorituksella saadaan?

MTAB:n T46 ainakin tulee äkkiseltään mieleen.

Vanha: http://www.railfaneurope.net/pix/se/private/MTAB/MTAB_T46_2_Svappavaara_010901.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/se/private/MTAB/P2220471.jpg
Vanha ohjaamo: http://vaunut.org/kuva/65000

Uusi: http://vaunut.org/kuva/64956

Remontissa uusittiin pääkone (EMD vaihdettiin Cumminsiin), kori, ohjaamo(t), joita tuli yhden sijasta kaksi, luistonestojärjestelmä - siis periaatteessa kaikki rungosta ylöspäin. Veturin päästöarvot paranivat samalla kun teho ja vetovoima kasvoivat. Ennen remonttia teho oli 1235 kW ja vetovoima 345 kN, remontin jälkeen 1491 kW ja 450 kN. Massa pysyi 150 tonnissa, kun entiset lisäpainot rakennettiin pysyvästi rungon osaksi, mutta sitä on mahdollista kasvattaa uusilla lisäpainoilla 180 tonniin. (Nyt veturiin saa siis lisälisäpainoja...)

Kuljettajan työolot paranivat, kun ohjaamo saatiin rungon kumpaankin päähän, ja näkyvyys parani roimasti ainakin kuvista päätellen. Oletettavasti myös mukavuus ja ergonomia on saatettu 2000-luvun tasolle. Muistelen lukeneeni, vaan en muista mistä, että ohjaamo olisi tätä nykyä kelluva eli rungosta eristetty, mikä vaimentaisi melua ja tärinää huomattavasti. (Tosin minun muistiini ei kyllä kannata luottaa...  ::) )

Lähde: http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t46


Otsikko: Vs: Sama veturi, kolmet kasvot
Kirjoitti: Teemu Tuomisto - Maaliskuu 04, 2012, 12:42:43
Sr2 on myös:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:NSB_El_18_2244.jpg
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Re460.jpg
http://www.railpictures.net/images/d1/1/1/1/9111.1135004400.jpg
 Ja onhan näitä enenmmänkin


Otsikko: Vs: Sama veturi, kolmet kasvot
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 04, 2012, 12:54:24
Teemu, kysehän oli siitä, että teknisesti sama veturi saattaa olla ulkonäöltään hyvinkin erilainen, uudelleenkorituksen jäljiltä. Sr2 serkkuineen taas on - kuten itsekin näet - koriltaan lähes identtisiä ja teknisestikin hyvin lähellä toisiaan, eikä niitä ole koritettu uudelleen, vaan ovat alkuperäisessä olomuodossaan.


Otsikko: Vs: Sama veturi, kolmet kasvot
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 05, 2012, 12:13:04
Yhdysvalloissa on harrastettu vetureiden uusimista niin, että hankittaessa uusia koneita on veturitehdas ottanut vanhoja vaihdossa (trade-in) ja kierrättänyt niistä pääkoneiston ja telit ja rakentanut esim. vanhojen linjavetureiden tekniikalle uusia vaihtovetureita.

Eikä muutenkaan vanhojen vetureiden uudistaminen sinällään ole mitenkään tavatonta. Pääkoneita vaihdetaan uusiin ja jopa kaksiohjaamoisista vetureista tehdään yksiohjaamoisia jne. , on vain laskettu, että kamaa kannattaa kierrättää pelkästään uusvalmistuksen sijaan.

Sveitsistä löytyy jokunen esimerkki, missä vanhasta on tehty uusi käyttämällä osa vanhoista osista ja rakennettu moderni kori päälle. Mm. kaasuturbiiniveturiproto eli loppuelämänsä sähköveturina. Ja niin edelleen.

ChS4:n tapaus on kieltämättä hieman erikoislaatuinen, mutta olisikohan siinä alkuperäisessa tsekkiläisessä korissa ollut jotain isoja ongelmia; siinähän on mm. ollut paljon isoja lasikuituosia  :o  .