Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Kimmo T. Lumirae - Huhtikuu 01, 2011, 13:29:00



Otsikko: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Huhtikuu 01, 2011, 13:29:00
Tänään 1.4.2011 on Euroopan Yhteisön Rautatiekomissio päättänyt takarajasta terveydelle vaarallisia teräsyhdisteitä, kuten distanssihydrikkeliä, sisältävien terästen käytön lopettamisesta. Päätöksen mukaan on kaikkien rakenteiden, jotka näitä aineita sisältävät, käyttö lopetettava vuoden 2012 loppuun mennessä.

Sr1-vetureiden pääasiallisena rakenneaineena on neuvostoteräs, joka sisältää mm. juuri näitä aineosia. Rautatiekomission päätös tarkoittaa Sr1:lle käyttökieltoa vuoden 2012 lopussa ja sen jälkeen todennäköistä romuttamista.

Tilanne tulee varmasti johtamaan veturipulaan ja lisännee huimasti Dv12-kaluston ajokilometrejä. Tässä saattaisi olla myös tilaisuus liisata museovetureita aktiivikäyttöön pariksi vuodeksi.

VR:ltä on myös väläytelty kaluston vuokraamisesta Venäjältä, jos kuvattu tilanne toteutuisi.

(www.kauppalehti.fi/2011/arkisto/sahkoveturit.htm)



Otsikko: Vs: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Huhtikuu 01, 2011, 13:38:07
Tänään 1.4.2011 on Euroopan Yhteisön Rautatiekomissio päättänyt takarajasta terveydelle vaarallisia teräsyhdisteitä, kuten distanssihydrikkeliä, sisältävien terästen käytön lopettamisesta. Päätöksen mukaan on kaikkien rakenteiden, jotka näitä aineita sisältävät, käyttö lopetettava vuoden 2012 loppuun mennessä.

Sr1-vetureiden pääasiallisena rakenneaineena on neuvostoteräs, joka sisältää mm. juuri näitä aineosia. Rautatiekomission päätös tarkoittaa Sr1:lle käyttökieltoa vuoden 2012 lopussa ja sen jälkeen todennäköistä romuttamista.

Tilanne tulee varmasti johtamaan veturipulaan ja lisännee huimasti Dv12-kaluston ajokilometrejä. Tässä saattaisi olla myös tilaisuus liisata museovetureita aktiivikäyttöön pariksi vuodeksi.

VR:ltä on myös väläytelty kaluston vuokraamisesta Venäjältä, jos kuvattu tilanne toteutuisi.

(www.kauppalehti.fi/2011/arkisto/sahkoveturit.htm)


Ilmeisesti myös Venäläisten tavaravaunujen liikkuminen Suomessa kielletään, mutta ne ovat saaneet lisäaikaa vuoteen 2014 asti.


Otsikko: Vs: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Topi Lajunen - Huhtikuu 01, 2011, 13:51:57
Tämä kuulostaa hyvältä Sr3-hankinnan kannalta, sillä Skoda lienee näin muodoin pois pelistä - siihen kun ymmärtääkseni on käytetty kierrätysterästä vanhoista venäläisvetureista.


Otsikko: Vs: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Harri Junttila - Huhtikuu 01, 2011, 14:12:32
Tämä juttu vaan olisi paljon uskottavampi jos tätä ei olisi kirjoitettu 1.4
Ainiin tänään 1.4 muuten ajetaan kaikki suomen Dv12 veturi hyvinkäälle romujonoon...


Otsikko: Vs: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Otto Karikoski - Huhtikuu 01, 2011, 15:11:05
Tämä oli sitten ainoa pila tänään joka meni minuun täydestä :)


Otsikko: Vs: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Topi Lajunen - Huhtikuu 01, 2011, 15:46:05
Rohkea myöntö. :)

Tällä oli kyllä potentiaalia upota muihinkin (onnistunut aprillipila on sellainen, johon menee maksimissaan sellainen neljännes lukijoista), mutta Harri - joka ei ilmeisesti ole sisäistänyt aprillipilojen olemusta - vesitti tämän mahdollisuuden.


Otsikko: Vs: Sr1:lle uusi romutusaikataulu
Kirjoitti: Harri Junttila - Huhtikuu 01, 2011, 18:30:03
Rohkea myöntö. :)

Tällä oli kyllä potentiaalia upota muihinkin (onnistunut aprillipila on sellainen, johon menee maksimissaan sellainen neljännes lukijoista), mutta Harri - joka ei ilmeisesti ole sisäistänyt aprillipilojen olemusta - vesitti tämän mahdollisuuden.
Sori ajattelin että jutun lukijat lukevat ensimmäisenä itse uutisen eikä kommentteja, joten minun kommentti huomattaisiin liian myöhään...