Otsikko: Tampere-Pori -junien nopeus ei nouse? Kirjoitti: Juha Paulavuo - Huhtikuu 06, 2011, 13:38:25 Henkilöjunien nopeuden nosto on jäämässä pois Tampere-Pori -ratayhteyden kehittämisestä. Rautatie on erittäin mutkainen, eikä pelkkä tasoristeysten poisto riitä nopeuksien nostoon. Kuitenkin jo nykyään Tampere-Pori -välillä voidaan ajaa 140 kilometriä tunnissa ja matka-aika on junan merkittävin vahvuus.
Liikennevirasto muodosti alueen kuntien ja maakuntaliittojen kanssa rataryhmän viime vuoden huhtikuussa. Ryhmä on miettinyt Tampere-Pori ja Kokemäki-Rauma rataosien kehittämistä. Yksi tavoitteista oli henkilöliikenteen nopeuden nosto. Rataparannuksen koko tarveselvitys valmistuu toukokuussa. yle (http://yle.fi/alueet/satakunta/2011/04/tampere-pori_-junien_nopeus_ei_nouse_2492804.html?origin=rss) Otsikko: Vs: Tampere-Pori -junien nopeus ei nouse? Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Huhtikuu 06, 2011, 21:25:09 Ei siellä pääse ajamaan 140km/h kuin muutamalla suoralla...
Otsikko: Vs: Tampere-Pori -junien nopeus ei nouse? Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 07, 2011, 14:32:42 Ei siellä pääse ajamaan 140km/h kuin muutamalla suoralla... Totta. Koko ajan joudutaan hidastamaan. Joko mutkan tai sitten vaan huonokuntoisen radan takia. Koko rata pitäisi oikaista, mutta eihän sellaiseen ole varaa. Tuskin Pendotkaan auttaisivat. Otsikko: Vs: Tampere-Pori -junien nopeus ei nouse? Kirjoitti: Texwiller - Huhtikuu 07, 2011, 14:55:53 Ei siellä pääse ajamaan 140km/h kuin muutamalla suoralla... Totta. Koko ajan joudutaan hidastamaan. Joko mutkan tai sitten vaan huonokuntoisen radan takia. Koko rata pitäisi oikaista, mutta eihän sellaiseen ole varaa. Tuskin Pendotkaan auttaisivat. Pari päivää sitten oltiin Kokoomuksen vaalitilaisuudessa varmoja, että Tampere-Pori - rataosalle oltaisiin heti toisena hankkeena kasitien parannuksen jälkeen tekemässä huomattava perusparannus osana satakuntalais-pirkanmaalaista väylähankkeiden eturiviin nostoa. Jopa toisesta raiteesta Peipohjaan oli keskustelua. Olisihan se toisaalta aikakin nyt sen jälkeen, kun Porin ja Rauman satamiin on tehty merkittäviä parannuksia, eikä niistä aiheutuvaa lisäliikennettä kukaan halua maanteille. Nähtäväksi jää, kuinka suuri osa vaalilupauksista realisoituu käytännön ratahankkeiksi. Todetuksi sentään tuli, että Pori-Helsinki - oikoratahanketta voidaan valmistella vain avoimella aikataululla. |