Otsikko: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Timo Valtonen - Toukokuu 03, 2011, 22:05:34 Piirroksia tulevista Flirteistä
http://www.flickr.com/photos/elektriraudtee/sets/72157624526624551/ Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 03, 2011, 23:57:14 Mikäs vitsi siinä on, että tuolla on kuvattu DMU:ta ja päällä lukee Elektriraudtee. Tämän voisi tulkita virheeksi, mutta kun värityskin on kaikissa sama... Ovatko Elektriraudtee ja Edelaraudtee päättäneet tehdä jotenkin yhteistyötä? Ei kai sähköistämättömien rataosuuksien junia voi ajaa brändillä nimeltä "Elektriraudtee"? Ihmetyttää myös, miksi sisäkuvat ovat DMU:sta ja ulkokuvat EMU:sta.
Junien väritys näyttää yhtäläiseltä Elektriraudteen nettisivujen nykyisen ulkoasun kanssa. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Timo Valtonen - Toukokuu 04, 2011, 05:04:59 Elektriraudteen tiedotteen http://www.elektriraudtee.ee/ettevottest/uudised/108-elektriraudtee-ja-stadler-allkirjastasid-uute-rongide-hankelepingu mukaan Stadler toimittaa 18 sähkö- ja 20 dieselyksikköä.
Samassa tiedotteessa mainitaan suunnitelmista avata linjat Narvaan ja ehkä myös Riikaan (!), mikä tarkoittaa, että Elektriraudteen ja Edelaraudteen perinteistä työnjakoa lähi- ja kaukoliikenteeseen ollaan muuttamassa. Se selittääkin syyn ensimmäisen luokan laittamista ainakin osaan junista. Junat toimitetaan vuoden 2012 lopusta vuoden 2014 kesään. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Timo Valtonen - Toukokuu 04, 2011, 05:18:08 Sattui vielä tällainen tiedote http://uudised.err.ee/index.php?06224886 jossa olevasta Viron TV:n uutisjutusta ilmeni, että ainakin sähköjunat ovat puoli metriä pitempiä kuin Suomeen valmistetut Flirtit ja myös 30 cm leveämpiä.
Sanokaas nyt asiantuntijat miten tuo leveys voi olla noin paljon isompi? Onko Suomen ja Viron ulottuvuuksissa noin paljon heittoa? Mahtuisiko virolaisflirtti esimerkiksi Helsingin rautatieasemalle? Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Esko Ampio - Toukokuu 04, 2011, 07:32:06 Väärinkäsitys taitaa olla, kyse ehkä oli kapearaidekalustoon (1435mm)vertaamisesta. Uutisvideossa näkyi eri kuljetusfirmoille toimitettavaa kalustoa, Suomeenkin. Kovasti eestinkielen suomennoksessa flirttailtiin.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tauno Hermola - Toukokuu 04, 2011, 15:19:23 Siis oliko nyt jossain DMU:sta ulkokuvaa? Sellaista, josta voisi edes arvuutella, missä dieselkoneet siinä ovat?
Valkovenäläiset ovat muuten jo saaneet ensimmäiset flirttinsä reilu kuukausi sitten: http://www.stadlerrail.com/en/news/2011/04/01/stadlers-flirt-rolls-in-to-belarus/ Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Markku Blomgren - Toukokuu 04, 2011, 17:45:39 Dieselkoneelle on käytänössä kaksi sijoituspaikkaa, eli ohjaamon 'alle' (vrt. Siemens tai Alstom moottorijunat, mm. Toivosen Jorman viimeaikaisissa kuvissa) tai sitten katolle, jolloin kyseessä onkin diesel-sähköinen Flirt... ;D
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jorma Toivonen - Toukokuu 04, 2011, 18:25:32 ... tai kolmas vaihtoehto on erillinen voimayksikkö (diesel tai sähkö) junayksikön keskellä (GTW ???). Kuvia Sveitsistä ilmestynee tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 04, 2011, 19:16:31 Tuossa ekaan viestiin linkatussa Flickrissä olevassa kuvasarjassahan on viimeisenä myöskin kuva kaikista viidestä flirt-kokoonpanosta, joita Viroon tulee, myös DMU:sta siis. DNA:lla on jotain yhteysongelmia, joten en pääse nyt siihen kuvaan linkkaamaan. Mutta katsokaa sieltä. Dieselyksiköissä on voimayksiköt keskellä samaan tapaan kuin GTW:ssä, mutta voimayksikön alla on erilainen pyöräratkaisu kuin GTW:issä.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 04, 2011, 19:25:17 Mikäs vitsi siinä on, että tuolla on kuvattu DMU:ta ja päällä lukee Elektriraudtee. Tämän voisi tulkita virheeksi, mutta kun värityskin on kaikissa sama... Ovatko Elektriraudtee ja Edelaraudtee päättäneet tehdä jotenkin yhteistyötä? Ei kai sähköistämättömien rataosuuksien junia voi ajaa brändillä nimeltä "Elektriraudtee"? Ihmetyttää myös, miksi sisäkuvat ovat DMU:sta ja ulkokuvat EMU:sta. Junien väritys näyttää yhtäläiseltä Elektriraudteen nettisivujen nykyisen ulkoasun kanssa. Itse itselleni vastaten: Sivulta http://www.balticbusinessnews.com/?PublicationId=3df6b7f9-beb8-4623-89d1-4609e67ecd6c löytyi seuraavaa: "Elektriraudtee plans to buy diesel trains so the state could find the best operator for them." Toisaalta, siellä sanotaan myös: "Elektriraudtee plans to buy diesel trains as well, which means Edelaraudtee that operates long-distance lines, may go out of service." Artikkeli on kyllä puolisen vuosikymmentä vanha, eli tietyllä kriittisyydellä kannattanee sen tietoihin suhtautua. Lisäksi ihmetyttää, ettei vastaavaa tietoa löydy kerta kaikkiaan miltään muulta sivulta. Enivei, tuon artikkelin mukaan näyttäisi siltä, että Elektriraudtee saattaisi olla rupeamassa JKOY:n tyyliin kalustoyhtiöksi, joka vuokraa kalustoa sitä tarvitseville operaattoreille. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tauno Hermola - Toukokuu 04, 2011, 19:56:59 Tuossa ekaan viestiin linkatussa Flickrissä olevassa kuvasarjassahan on viimeisenä myöskin kuva kaikista viidestä flirt-kokoonpanosta, joita Viroon tulee, myös DMU:sta siis. DNA:lla on jotain yhteysongelmia, joten en pääse nyt siihen kuvaan linkkaamaan. Mutta katsokaa sieltä. Dieselyksiköissä on voimayksiköt keskellä samaan tapaan kuin GTW:ssä, mutta voimayksikön alla on erilainen pyöräratkaisu kuin GTW:issä. En minä n e ä sellaista kuvaa ::), 15 kuvaa, niinkuin tekstissä sanotaan, ja viimeinen on joku sisäkuva! Onko se sitten Jacobs-telillä? Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Markku Blomgren - Toukokuu 04, 2011, 20:15:18 Flickr:stä on näemmä hävinnyt se yhteiskuva, olisiko otettu jostain syystä pois?
Onkohan ne tilatut diesel-flirtit oikeasti GTW-yksiköitä jotka saa samannäköisellä keulalla jolloin ne helposti sotkee 'oikeaan' Flirtiin. Stadlerin kuvistahan näkeekin, että voimayksikön alla on kaksi akselia ja vaunujen päässä (tämä siis kaksi vaunuisen kohdalla) vain yksi teli, joten se moottorivaunu toimii myös 'telinä', mutta ei kai varsinaisesti jacobin telinä kuten muuten Flirtin kohdalla. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tauno Hermola - Toukokuu 04, 2011, 20:55:55 Stadlerin kuvistahan näkeekin, että voimayksikön alla on kaksi akselia ja vaunujen päässä (tämä siis kaksi vaunuisen kohdalla) vain yksi teli, joten se moottorivaunu toimii myös 'telinä', mutta ei kai varsinaisesti jacobin telinä kuten muuten Flirtin kohdalla. Noinhan se GTW:ssä, mutta kun Tuukan mukaan siinä diesel Flirt:issä on 'erilainen pyöräratkaisu' ::) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Markku Blomgren - Toukokuu 04, 2011, 23:02:20 Stadlerin kuvistahan näkeekin, että voimayksikön alla on kaksi akselia ja vaunujen päässä (tämä siis kaksi vaunuisen kohdalla) vain yksi teli, joten se moottorivaunu toimii myös 'telinä', mutta ei kai varsinaisesti jacobin telinä kuten muuten Flirtin kohdalla. Noinhan se GTW:ssä, mutta kun Tuukan mukaan siinä diesel Flirt:issä on 'erilainen pyöräratkaisu' ::) Bleh...pitäis vissiin lukea tarkemmin noita vastauksia... ;D Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 04, 2011, 23:52:40 Joo, siinä piirroksessa näkyi nimenomaan, että voimayksikön ja viereisten vaunujen väleissä on jacobintelit. Ohjaamolliset vaunut ovat samanpituisia sekä DMU:ssa, että EMU:ssakin. Pisimmässä dieselversiossa voimayksikön molemmin puolin olevia välivaunuja on lyhennetty sen verran, että yksikkö on samanpituinen kuin pisin sähköversio.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Esko Ampio - Toukokuu 05, 2011, 08:08:02 Minulla on jossain kuva vetoyksiköstä. Se on lyhyt, 2-akselinen. Muistuttaa ulkonäöltään isompaa agregaattia. Kuva on myös FIN-Flirtin keularakenteista. Joskus, muutaman vuoden takaisia, tehdasvierailulla otettuja kuvia.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tauno Hermola - Toukokuu 05, 2011, 08:54:50 Minulla on jossain kuva vetoyksiköstä. Se on lyhyt, 2-akselinen. Muistuttaa ulkonäöltään isompaa agregaattia. Kuva on myös FIN-Flirtin keularakenteista. Joskus, muutaman vuoden takaisia, tehdasvierailulla otettuja kuvia. Luultavasti kysymyksessä on kuitenkin ollut GTW, ei mitään sen ihmeellisempää: (http://www.hermola.net/images/kyparissia.jpg) Aika kiikkerä tuommonen kaksi-akselinen 'pässi' varmaan on; Jacobs-teli on nopeammassa kalustossa minusta hyvin ymmärrettävä ratkaisu. Mutta diesel-flirtissähän se tosiaan voi olla, todennäköisesti onkin, pelkkä agregaatti. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Markku Blomgren - Toukokuu 05, 2011, 17:34:08 Tuon ongelma lienee vielä se, että moottori on sijoitettava aika sivuun keskilinjasta jotta kulkuyhteys säilyy, joten ihan perusmylly ei taida mennä heittämällä kiinni? Tuossa moottoriyksikössä on myös vetävät akselit, mutta onko se dieselsäköinen vaiko dieselhydraulinen, siitä en ole varma?
Mitenköhän asia on hoidettu diesel-Flirteissä, olisikohan niissä normaalit moottoriteli päissä ja kone syöttää sähköä niille? Niin, ja jos oikein muistan katsoneeni, niin myös GTW:stä saa sähköversion... ;D Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tauno Hermola - Toukokuu 05, 2011, 18:26:39 Kyllä GTW DMU dieselsähköinen on ja sähköversiokin on olemassa: http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/gtw/. Yhtään hybridiä ei tainnut vielä olla ;D. En tiedä missä dieselkone on, mutta käytävä on aika korkealla, joten lattian allakin se ehkä voisi olla.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Markku Blomgren - Toukokuu 05, 2011, 21:00:54 Kyllä GTW DMU dieselsähköinen on ja sähköversiokin on olemassa: http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/gtw/. Yhtään hybridiä ei tainnut vielä olla ;D. En tiedä missä dieselkone on, mutta käytävä on aika korkealla, joten lattian allakin se ehkä voisi olla. Noista Jorman kuvista näkyykin tuo moottorin (moottoreiden) sijoitus tuossa 'välipalassa'. http://vaunut.org/kuva/69405?a=1 Tai itse moottorin sijoitusta ei kyllä näe, lienee pitkittäin... ::) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jorma Toivonen - Toukokuu 05, 2011, 21:16:46 Auttaisiko tämä kuva yhtään arvuuttelussa? Ymmärtääkseni moottoriyksiköitä on kaksi, moottorit pitkittäin ja kulkukäytävä vaunusta toiseen niiden välissä.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jouni Hytönen - Toukokuu 06, 2011, 16:08:04 Mikäs vitsi siinä on, että tuolla on kuvattu DMU:ta ja päällä lukee Elektriraudtee. Tämän voisi tulkita virheeksi, mutta kun värityskin on kaikissa sama... Ovatko Elektriraudtee ja Edelaraudtee päättäneet tehdä jotenkin yhteistyötä? Ei kai sähköistämättömien rataosuuksien junia voi ajaa brändillä nimeltä "Elektriraudtee"? Ihmetyttää myös, miksi sisäkuvat ovat DMU:sta ja ulkokuvat EMU:sta. Olisiko syy siihen, että junat hankkii Elektriraudtee se, että se on valtiollinen toimija, joka voi saada EU-rahoitusta. Valtion omistamien junien operointi voidaan sitten vaikka kilpailuttaa. Yksityinen Edelaraudtee ei käsittääkseni voi EU-rahaa saada. Vähän sama syy on varmaankin takana myös siinä, kun Viron valtio päätti hankkia Eesti Raudteen takaisin itselleen.Junien väritys näyttää yhtäläiseltä Elektriraudteen nettisivujen nykyisen ulkoasun kanssa. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuomas Masalin - Marraskuu 30, 2011, 20:20:49 Ensimmäiset Flirtit saapuvat ensi vuonna, sitten suoritetaan puolen vuoden koeajot.
http://news.err.ee/Economy/ea3def9b-9047-4e43-afa2-d765e93f1440 Ja osa radoista vaatii pikaisesti kunnostusta. http://news.err.ee/49443f04-3202-48df-a81f-339ad03e1cf8 Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 30, 2011, 20:57:09 Elektriraudteen uusille Flirteille on avattu omat sivut: http://uus.elektriraudtee.ee/ .
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 21, 2012, 09:29:05 Elektriraudteen uusille Flirteille on avattu omat sivut: http://uus.elektriraudtee.ee/ . Tuolta löytyy alasivu, joka näyttäisi sisältävän Tuukan aiemmin näkemän kuvan. Kuvasta voinee rohkeasti päätellä, että toden totta - kyseessä on nimenomaan dieselversio Flirtistä, ei GTW:stä: http://uus.elektriraudtee.ee/tehnilised-andmed/ Vähän GTW:n oloinen lyhyt aggregaattiosa löytyy siitäkin, mutta jaakobinteleillä toteutettu, ja kaikesta päätellen päätytelit vetää kuten sähköversiossa. GTW:ssähän vetää se moottorimodulin ainoa teli, oli sitten virroitin katolla tai ei. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joni Lahti - Syyskuu 10, 2012, 21:26:11 Viron ensimmäinen Flirt virallisissa esittelykuvissa 4.9.2012 http://www.flickr.com/photos/elektriraudtee/sets/72157631435232424/ On dieselversio.
Flirt -hanke oli vielä elokuun alussa vaikeuksissa valtion, Edelaraudteen ja Elektriraudteen välisissä sopimuskiistojen johdosta. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joni Lahti - Marraskuu 07, 2012, 18:03:59 Ensimmäiset Elekrtiraudteen Stadler –junat tulevat Viroon viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Junat tulevat Viroon reittiä Puola-Valkovenäjä-Daugavpils-Riika-Valga-Tartto-Tallinna. Tässä erässä tulee kaksi nelivaunuista junaa, toinen on sähköjuna ja toinen taas dieselvetoinen. EPL 16.10.2012.
Valgaan pitäisi mennä loppukuuksi päivystämään:) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 07, 2012, 21:54:42 Ensimmäiset Elekrtiraudteen Stadler –junat tulevat Viroon viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Junat tulevat Viroon reittiä Puola-Valkovenäjä-Daugavpils-Riika-Valga-Tartto-Tallinna. Tässä erässä tulee kaksi nelivaunuista junaa, toinen on sähköjuna ja toinen taas dieselvetoinen. EPL 16.10.2012. Valgaan pitäisi mennä loppukuuksi päivystämään:) Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta? Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 08, 2012, 00:01:44 Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta? Vaikuttaakohan tähän hiukan erikoiseen reittiin se, että Flirtejä on jo ennestään Valko-Venäjällä ja mahdollisesti joskus tulossa Latviaan, mutta ei ainakaan tähän tietoon Liettuaan? Jospa Liettua ei ole sallinut heillä tyyppihyväksymättömän kaluston kauttakulkua? Kun Minsk-Vilna-väli saadaan sähköistettyä koko matkalta, kaukoliikennesisustetut Flirtit olisivat oivallisia ajamaan tiheää, laadukasta liikennettä näiden kahden pääkaupungin välillä.Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 08, 2012, 03:13:46 Ne junat tuodaan reittiä Valko-Venäjä - Daugavpils - Riika - Valga - Tartto - Tallinna. Jokin latvialaiskaupunki voisi siis olla vielä hiivatillisempi bongauspaikka kuin Valga. Toisaalta, Valgassa saattaisi päästä näkemään joitain maahansaapumismuodollisuuksia. Suostuisikohan Elektriraudtee kysyttäessä kertomaan tarkemmasta aikataulusta? Vaikuttaakohan tähän hiukan erikoiseen reittiin se, että Flirtejä on jo ennestään Valko-Venäjällä ja mahdollisesti joskus tulossa Latviaan, mutta ei ainakaan tähän tietoon Liettuaan? Jospa Liettua ei ole sallinut heillä tyyppihyväksymättömän kaluston kauttakulkua? Kun Minsk-Vilna-väli saadaan sähköistettyä koko matkalta, kaukoliikennesisustetut Flirtit olisivat oivallisia ajamaan tiheää, laadukasta liikennettä näiden kahden pääkaupungin välillä.Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle. Jos siis halutaan välttää sekä rekkakuljetus että siirtotelit, on joka tapauksessa mentävä Valko-Venäjän läpi. Ja koska Valko-Venäjällä ja Latvialla on yhteistä rajaa ja kyseisellä rajanpätkällä rautateiden rajanylityspaikka, ei ole mitään tarvetta nähdä sitä ylimääräistä vaivaa, joka siitä aiheutuisi, että siirrolle Liettuan kautta hankittaisiin luvat. Vaihtoehtoinahan tuossa olisivat siis PL->BY->LT->LV->EE ja PL->BY->LV->EE, eli Liettuan kautta kulkeminen ei toisi mitään lisäarvoa. Se, että Flirtit ovat jo ennestään käytössä Valko-Venäjällä lienee vaikuttanut lähinnä siten, että on päätetty mieluummin raahata junat raiteita pitkin kuin rekkakuljetuksena. Ja selvää lienee, miksi Valko-Venäjältä on katsottu järkevämmäksi jatkaa Viroon Latvian kuin Venäjän kautta ;) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 08, 2012, 20:51:37 Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle. No tämä selittää kyllä jo asian. Mikä paikkakunta on kyseessä? Enpä olekaan kuullut, että Flirtejä tehdään muuallakin kuin Bussnangissa.Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 08, 2012, 22:14:32 Paljon enemmän vaikutusta lienee sillä, että ne Viron Flirtit tehdään Puolassa paikassa, johon tulee 1520-milliset kiskot ja kyseiset kiskot sattuvat viemään vain Valko-Venäjälle. No tämä selittää kyllä jo asian. Mikä paikkakunta on kyseessä? Enpä olekaan kuullut, että Flirtejä tehdään muuallakin kuin Bussnangissa.Tällainen löytyi: http://www.stadlerrail.com/en/portrait/locations/poland-pl/ . Kaupunki olisi siis Siedlce, sijaitsee tällä kartalla Varsovasta suoraan itään: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/poland/poland.gif . Ilmeisesti 1520-milliset kiskot eivät tuo aivan perille asti, vaan rekkakuljetuksena on osa reissusta hoidettava joka tapauksessa. Koeajothan noilla kuitenkin on tehty "Valko-Venäjän rajan pinnassa olevalla 1520 mm rataosuudella Puolassa", eli ehkä siitä sitten kätevästi saavat kapineet liikkumaan. Sivun https://picasaweb.google.com/lh/photo/kw6xjcvtOVoXCvz_zyg1Jf3eCbhbZEZ5s2Afky8cSCo?feat=directlink kuvan koordinaatit töksähtävät tähän: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.028&lon=23.5285&zoom=13&layers=M . Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joni Lahti - Marraskuu 09, 2012, 14:26:40 Elektriraudtee muuten yrittää myydä tarjousten perusteella vanhaa kalustoaan, joka otetaan liikenteestä kesäkuussa 2013. Tavoitteena on ollut saada nämä vempaimet Flirttien edestä pois. Yhtään tarjousta ei ole vielä tullut myynnissä oleville 48 vaunulle. Voivat jäädä käteen, mihinkä ne sitten pannaan? Delfi Majandus 8.11.2012 http://tinyurl.com/ceumsdm
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 09, 2012, 14:31:41 Elektriraudtee muuten yrittää myydä tarjousten perusteella vanhaa kalustoaan, joka otetaan liikenteestä kesäkuussa 2013. Tavoitteena on ollut saada nämä vempaimet Flirttien edestä pois. Yhtään tarjousta ei ole vielä tullut myynnissä oleville 48 vaunulle. Voivat jäädä käteen, mihinkä ne sitten pannaan? Delfi Majandus 8.11.2012 http://tinyurl.com/ceumsdm Mitenkähän suuri työ olisi muuttaa tuota kalustoa 25 kV:lle? ;) (Koska RVR on tehnyt myös 25 kV verkolle vastaavia junia, luulisi "moduuleille" löytyvän tila kohtuullisen pienellä vaivalla (?)) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 09, 2012, 16:37:10 Eiköhän tuota neuvostoaikaista kalustoa ole jo aika maksimaalinen aika tekohengitetty? Virossa on kaksi ohjausvaunua Torzhokista vuodelta 2002, loput ovat enintään vuodelta 1983. Onhan sisustus ja ohjaamot peruskorjattu, mutta vieläkö jossakin päin löytyisi intoa jatkaa liikennöintiä tuolla kalustolla? Venäjälläkin on kalusto uusiutunut kovaa vauhtia, joskin teknisesti samansukuisella kalustolla (ET2M, ED4M). Tietysti nuo voitaisiin kaupata vaikka jonnekin Armeniaan tai Abhasiaan. Saatujen tarjousten määrä puhuu puolestaan.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joona Packalén - Marraskuu 11, 2012, 18:36:45 Laitetaan Viron Flirt-hankinta oikeisiin mittasuhteisiin. Samalla rakennetaan laiturit 550mm korkeudelle ja muutenkin asemia remontoidaan, nopeuksia nostetaan jne. Eikä enää käytetä SA-3 henkilöliikenteessä vaan yksiköissä on Scharfenberg-kytkimet. Oikeastaan liikenne siirtyy monelta osin todella paljon eteenpäin yhdellä rysäyksellä. Entisistä neuvostotasavalloista Viro on tämän jälkeen lähimpänä Länsi-Eurooppaa kun ollut tähän asti melkein kehittymättömin.
Ja tapahtuu sitä myös tavaraliikenteen puolelle: Eesti Raudteen uusista DF7G-E vaihtovetureista ensimmäinen on tullut jo Viroon ja Sillamäen satama hankkinut uuden TEM-TMH veturin. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 12, 2012, 01:19:03 Entisistä neuvostotasavalloista Viro on tämän jälkeen lähimpänä Länsi-Eurooppaa kun ollut tähän asti melkein kehittymättömin. Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joona Packalén - Marraskuu 12, 2012, 14:21:29 Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin. Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Timo Valtonen - Marraskuu 12, 2012, 15:07:11 Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin. Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty. Mitä nyt vähän vetureita osteltu ameriikoista ja perusparanneltu ratoja jonnii vertaa ;-) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 12, 2012, 15:27:01 Täh? Vertaatko sä tässä nyt Kirgisiaan, Valko-Venäjään, Georgiaan, Ukrainaan vai Moldovaan? Latvia ja Liettuakin ovat vähemmän länsimaisia kuin Viro, vaikka hyvin länsimaisia nekin. Aitäh! Asiayhteydessä puhuin tietenkin rautatieliikenteestä. Kazakhstan on hankkinut uusia vetureita ja vaunuja, Georgia moottorivaunuja, Liettua Skodia ja Venäjä Sapsanit jne. Virossa ei sen sijaan ole kalustoa juurikaan päivitetty. Mitä nyt vähän vetureita osteltu ameriikoista ja perusparanneltu ratoja jonnii vertaa ;-) Vetureita ostettu Ameerikoista, Kazakstaneista ja Kiinasta, tarkoittanet? :) Ja aika iso osa asemistakin on jo remontoitu. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 15, 2012, 21:08:59 Flirtien siirtoajot kohti Pääskülan varikkoa Tallinnassa on aloitettu. Sivun http://www.elektriraudtee.ee/uuerongiteekond mukaan juna(t?) ovat (/on?) tänään "aamulla" ollut (/olleet?) Baranavichyssä ja tänään "illalla" Maladziecnassa Valko-Venäjällä. Tätä kirjoittaessa aletaan kaiken järjen mukaan siis olla lähellä Latvian rajaa.
(Kaupunkien nimet hassussa muodossa, koska google maps tottelee selaimeni kieliasetuksia. Arvaisin noiden paikkojen olevan meikäläisemmällä kirjoitusasulla Baranovitši ja Molodetšno...) Joukolla virolaisia junaharrastajia on ilmeisesti proggiksena saada järjestettyä vierailu varikolle ensimmäisen Flirtin saavuttua. Luulen, että jokunen vorkkaajakin saattaisi sinne haluta mukaan, jos toteutuu(?) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 15, 2012, 21:15:51 On muuten hienot kylkimerkinnät tässä kuvassa: http://www.flickr.com/photos/elektriraudtee/8184780614/in/set-72157632007152854/lightbox/ :))
Missä vaiheessa Suomen ensimmäisiin Sm5-juniin liimailtiin kylkimerkinnät? Sveitsissä vai Suomessa? Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joni Lahti - Marraskuu 16, 2012, 20:09:02 Viron flirtit on tuotu Puolan kokoonpanotehtaalle 1520 mm radan ulottuviin kumipyörillä Lauri Lapkinin 26.9.2012 kuvan mukaan http://tinyurl.com/curar9q
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 17, 2012, 00:55:48 Joukolla virolaisia junaharrastajia on ilmeisesti proggiksena saada järjestettyä vierailu varikolle ensimmäisen Flirtin saavuttua. Luulen, että jokunen vorkkaajakin saattaisi sinne haluta mukaan, jos toteutuu(?) Ajankohta, jolle tuollaista on suunniteltu on tammikuun alkupuoli, tarkoituksena nähdä uudet flirtit ja vanhat RVR:n junat varikolla sekä selvittää, mitä Elektriraudtee aikoo tulevaisuudessa. Saa nähdä, mitä ELR vastaa lähetettyyn mailiin. Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Joni Lahti - Marraskuu 17, 2012, 17:44:28 Tänään 17.11.2012 sitten saapui ensimmäinen Sähköflirt Viroon. Juna oli nelivaunuinen yksikkö. Rajanylitys tapahtui kello 10.20 Valgassa ja jatkoon Tallinnaan juna lähti kello 12.20. Junan on tarkoitus olla Ülemistessa klo 17.20 ja Pääskülan varikolla noin klo 22.00. Kuvia tapahtumasta löytyy sivulta http://majandus.delfi.ee/news/uudised/fotod-elektriraudtee-uus-rong-saabus-eestisse.d?id=65278272
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 14, 2013, 19:42:17 Elektriraudteen diesel-Flirt liikkeellä:
http://www.youtube.com/watch?v=3SDGKfTXjrg Ei tainnut olla edes ensimmäinen kerta, kyllä täältä löytyy jo useampiakin kuvia: http://gallery.balticrailpics.net/thumbnails.php?album=131 Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Jarno Korhonen - Toukokuu 21, 2013, 16:24:14 Jos meillä Suomessa tuskaillaan infran kanssa, niin ei ole helppoa Virossakaan. Uutisen mukaan kestää 10 vuotta, ennen kuin uusilla Flirteillä voidaan ajaa huippunopeutta.
http://news.err.ee/economy/1dbd0967-3ae8-4c04-af7d-a14290bea4c4 (http://news.err.ee/economy/1dbd0967-3ae8-4c04-af7d-a14290bea4c4) Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Kari Rantamäki - Heinäkuu 01, 2013, 21:47:34 http://arileht.delfi.ee/news/tarbija/arilehe-fotod-ja-videod-esimene-uus-rong-laks-ilutulestiku-saatel-teele.d?id=66374308 Elektriraudteen uuden junan ensimmäinen matka oli tänään. Elektriraudtee tulee vaihtamaan heinäkuun aikana kaikki vanhat junat uusiin, niin että 26. päivä heinäkuuta alkaen pitäisi olla käytössä vain uusia junia.
Otsikko: Vs: Elektriraudteen uudet Flirtit Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 03, 2013, 14:43:27 Jos meillä Suomessa tuskaillaan infran kanssa, niin ei ole helppoa Virossakaan. Uutisen mukaan kestää 10 vuotta, ennen kuin uusilla Flirteillä voidaan ajaa huippunopeutta. http://news.err.ee/economy/1dbd0967-3ae8-4c04-af7d-a14290bea4c4 (http://news.err.ee/economy/1dbd0967-3ae8-4c04-af7d-a14290bea4c4) Tää on itse asiassa ensimmäinen kerta kun luen Viron edes jollain tasolla suunnittelevan nopeuksia, jotka ylittävät 160 km/h. Ja jo viiden vuoden päästä saattaisi olla nopeutena 140 km/h. Hienoa! Nyt on oikea aika sijoittaa rahojaan Baltian rautateihin. |