Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 11, 2011, 17:02:59



Otsikko: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Toukokuu 11, 2011, 17:02:59
Tällainen kun saataisiin Suomeenkin, niin olisi kunnon kilpailija kotimaan lentoliikenteelle:


Kiina on aloittanut koeliikennöinnin supernopealla junayhteydellä Pekingin ja Shanghain välillä. Uusi junayhteys lyhentää matka-ajan puoleen eli vajaaseen viiteen tuntiin, kertovat kiinalaisviestimet.

Junat taittavat matkaa jopa 300 kilometriä tunnissa matkalla pääkaupungista Kiinan kaupalliseen keskukseen.

Testiajoissa junissa ei ole matkustajia. Varsinainen liikenne alkaa kuukauden kuluttua.


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 11, 2011, 19:10:21
Vastaaviahan on Euroopassa jo ennästäänkin, tosin vähäisehköissä määrin.


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Toukokuu 11, 2011, 19:53:14
Mm Italiasta http://vaunut.org/kuva/56707


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 12, 2011, 12:46:22
Vastaaviahan on Euroopassa jo ennästäänkin, tosin vähäisehköissä määrin.

Aivan, vähäisehköjähän nämä ovat. 300 km/h tai kovempaa ajetaan tällä hetkellä vain Ranskassa, Espanjassa ja Saksassa ja10-14-vaunuisia  junayksiköitä on käytössä vain kolmisen sataa. Lisäksi tulevat nämä toivottoman antiikkiset, vain 250 km/h nopeuteen yltävät junat, joita taitaa olla liki saman verran.

Että aika vähäiseksi on tämä nopea junaliikenne Euroopassa jäänyt. Suurnopeusratojakin on ollut vasta 30 vuotta. Onneksi Kiina nyt näyttää meille vähän esimerkkiä  :P



Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 12, 2011, 13:07:12
Kyllä mä sitä vähäiseksi sanoisin, jos 27 EU-maasta kolmessa on saatu liikenne käyntiin. Meillä on täällä myöskin väkeä se puoli miljardia, mihin verrattuna kolmisensataa junayksikköä on aika vähän.

Kun asian toteuttamiselle todella on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta aikaa, minua ihmetyttää kovasti se, ettei suurnopeusverkosta ole saatu nykyistä laajempaa. Toivon, että Kiinan esimerkki suurnopeusverkon nopeasta rakentamisesta saa meidätkin rakentamaan rataverkkoa siihen kuntoon, että 300 km/h ei enää olisi eksotiikkaa. Esim. Rail Baltica olisi suomalaisten kannalta aika elintärkeä saada kuntoon. Ja kuntoon saamisella en tarkoita sitä, että radalla pystyy ajamaan jopa hölkkävauhtia, kun se on vihdoin remontoitu.


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Toukokuu 12, 2011, 21:00:28
Kun asian toteuttamiselle todella on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta aikaa, minua ihmetyttää kovasti se, ettei suurnopeusverkosta ole saatu nykyistä laajempaa.

Ehkä joku on laskenut, että hinta on liian kova, ainakin ollut aikaisemmin. Pariisi - Lyon on sentään maksanut itsensä takaisin, muut Ranskassa eivät vielä.


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Toukokuu 13, 2011, 17:34:44
No jos sata TGV-lähtöä päivässä Pariisista ja kaikki muut suurnopeusjunayhteydet päälle on vähäisehkö määrä niin annetaan olla  :o


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 13, 2011, 19:06:17
No jos sata TGV-lähtöä päivässä Pariisista ja kaikki muut suurnopeusjunayhteydet päälle on vähäisehkö määrä niin annetaan olla  :o

Sata lähtöä ei ole kovinkaan paljon. Se on yksi lähtö per 5 miljoonaa EU-kansalaista. Tulee juna aika täyteen ;)
Jos oletetaan, että kukin kansalainen käyttää junaa vaikkapa kaksi kertaa vuodessa, voidaan, junaan ängettävien matkustajien määrä jakaa 182,5:llä. Tällöin kussakin näistä sadasta junasta tarvittaisiin vähintään 27 397 matkustajapaikkaa. Pahoin pelkään, että osa joutuisi seisomaan.
Jos vielä todetaan, että vain neljäsosa porukasta käyttää junaa, saadaan luku laskemaan 6849:ään. Sekin on silti aika paljon yhden yksittäisen junavuoron matkustajamääräksi. Väitän, että Eurooppa tarvitsee siksi muutakin suurnopeusjunaliikennettä kuin ne sata päivittäistä lähtöä Pariisista. Starttilaukaus on siis annettu, mutta kilpikonnalle voisi antaa pari jalkaproteesia.


Otsikko: Vs: Kiina testaa superjunaa
Kirjoitti: Miika Hämynen - Toukokuu 14, 2011, 08:23:41
Toisaalta osa Ranskan LGV-verkostosta on jo niin tukossa (ainakin muistaakseni Pariisi-Lyon) ettei liikennettä yksinkertaisesti voida enää lisätä. Tämän takia SNCF alkoi panostaa kaksikerroksisiin suurnopeusjuniin tässä joku vuosi sitten. Pitäisi rakentaa uusia ratoja.