Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 12, 2011, 01:14:20



Otsikko: Palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 12, 2011, 01:14:20
Tänään, taas kerran, SJ:llä oli ongelmia saada minut kotiini. Joku turvejuna oli syttynyt palamaan erämaataipaleella. Ensimmäinen reaktio oli, että, nyt on ongelma, ja ja jäädään myöhään. Konduktööri jakoi kaikille matkustajille ilmaisen 0,5l pullon mineraalivettä. Sitten ilmoitettiin, että yritetään löytää busseja kuljettamaan meidät vahinkopaikan ohi. 10-15min välein joko kluljettaja tai pääkonduktööri kertoi mikä on tilanne. Sitten ilmoitettiin, että joko kahvi tai tee on ilmaistta ravintolavaunussa. Busseja ei saatu ikinä, kun oltiin keskellä Smålandin asumattomia seutuja. Lopulta syttyneet turvevaunut saatiin sammutettua ja päästiin jatkamaan matkaa. Seuraavalta asemalta lähtien asetettiin kulkuun lisäjuna, johohon kaikki, jotka menettivät istumapaikkansa sähligin aikana (3-4h), saivat muuttaa. Se kulki 10min vakijunan perässä (joka siis oli 3h myöhässä) ja tasasi ongelmatilanteen vaikutuksia. Ennen kuin jäin kotiasemalla pois junasta, ilmoitettiin 10-15 min välein, että ne, joilla ei ole istumapaikkaa ja joilla ei ole jatkoyhteyksiä, voivat halutessaan siirtyä perässä ajavaan junaan. Kaikki muu oli minun  mielestäni OK, paitsi, että nyt joudun hakemaan korvausta myöhästymisestä (50% lipun hinnasta). Ennen kuin EU kielsi käytännön, olisin saanut automaattisesti uuden lipun samalle välille (kun myöhästyminen oli 1h). Ei ole varmaan päättät ikinä tarvinneet junaa, kun vaativat 50% rahallista korvausta, tai eivät ainakaan välitä junamatkustajista.


Otsikko: Vs: Palvelutaso
Kirjoitti: Robert Sand - Toukokuu 12, 2011, 13:24:50
Minusta se on hyvä että saa rahat takaisin.
Viime kesänä jäi SJ:n yöjuna Luulajasta Tukholmaan 120min myöhään ja sain 50% rahasta takasin.
En olisi tehnyt mitään uudella lipulla mutta sais tuon korvauksen olla enemmän kuin se 50%.


Otsikko: Vs: Palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 13, 2011, 10:41:35
Niin se on, että aina kun joku voittaa, niin toinen häviää. Nykyinen käytäntö suosii satunnaista käyttäjää ja on suuri heikennys vakinaiselle matkustajalle. Minun kaltaiselleni matkustajalle, joka voi itse valita sopivan kellonajan (= kulloinkin halvimman vuoron), jää korvaus niin vähäiseksi, ettei oikein viitsisi nähdä vaivaa sen eteen. Ennen oli niin helppoa vain kävellä lippuluukun kautta hakemassa uusi matkalippu.


Otsikko: Vs: Palvelutaso
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Toukokuu 13, 2011, 18:02:49
Jotta konduktöörillä ja ravintolavaunulla on jakaa juomista tuolla tapaa kaikille junan matkustajille edellyttänee sitä, että tarjottavaa on kaikille varattuna. Jos tuo on Ruotsin yleinen käytäntö, ilmeisesti siellä siis varaudutaan tällä tapaa. Tuskinpa oletus on, että kaikki matkustajat saattaa singahtaa normaalitilanteessa ostoksille.


Otsikko: Vs: Palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 13, 2011, 20:47:48
Ensimmäisen kerran vesipulloja jaettiin tällä tavoin minun matkoillani. Enkä ole sittenkään varma jaettiinko koko junaan, mutta osassa junaa ilmastointi ei pelannut ja siitä kärsiville jaettiin 0,5 litran mineraalivesipullo. Aika monta pakettia konduktöörit kyllä avasivat (istuin X2000 vaunussa 4, jonka toinen pää on kahvilaosasto). Normaali käytäntö - voimassa myös nyt - silloin kun juna jää reilusti myöhään on, että kahvi ja tee on ilmaista kaikille. Kahvipulla on myös ilmainen niin kauan kuin niitä riittää. Tämä kuulutettiin turhankin usein viime talvena (eli juna oli myöhässä).


Otsikko: Vs: Palvelutaso
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 18, 2011, 00:28:13
JEE, SJ petrasi. Nyt saa myöhästyneestä junasta 50% rahakorvauksen sijaan valita "Värdebevis", arvoltaan 100% matkan hinnasta ja jolla voi ostaa uuden vastaavan lipun vuoden kuluessa. Ei ihan yhtä hyvä kuin ennen EU:n direktiivejä, jolloin halvalla ostetun lipun tilalle sai uuden lipun vaikka päivän kalleimpaan junaan. Nopsa käsittelyaika: Jätin korvaushakemuksen tänään sähköpostitse klo 00:12 ja värdebevis saapui tänään klo 00:18. Ei voisi parempaa vaatia.


Otsikko: Vs: Palvelutaso
Kirjoitti: Timo Valtonen - Toukokuu 18, 2011, 02:14:39
Hyvä SJ! Ainakin yritystä hyvään palveluun löytyy.