Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Ilari Inkiläinen - Kesäkuu 13, 2011, 09:27:52



Otsikko: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Kesäkuu 13, 2011, 09:27:52
Onko tällä Lahti-Loviisa radalla vielä säännöllistä tavaraliikenenttä?
Jos on, niin onko tietoa aikatauluista? Voisi mennä joskus kuvaamaan...   ;)


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 13, 2011, 10:53:11
On säännöllistä liikennettä. http://gratu.miso.fi/aikataulut/ ja sieltä kohta "Loviisan satama-Heinola" ja oikea päivä.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 14, 2011, 16:57:39
On säännöllistä liikennettä. http://gratu.miso.fi/aikataulut/ ja sieltä kohta "Loviisan satama-Heinola" ja oikea päivä.

On kuitenkin tiedostettava, että graafisten aikataulujen viiva ei ole tae sille, että juna oikeasti kulkisi juuri siihen aikaan, tai kulkisi ylipäätään.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 14, 2011, 17:01:17
Niinpä. Säännölliseksi se on kuitenkin merkitty, ja säännöllisestä liikenteestä Ilari kyselee.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Kesäkuu 14, 2011, 17:59:58
Nuo Loviisan junat ovat ainakin omien havaintojen mukaan melko täsmällisiä kulkijoita. T 2867 tosin pysähtyy aikataulun mukaan Lapinjärvellä ottamassa raakapuuta mukaan mutta jos juna ei pysähdykään Lpj:llä, juna saapuu sitten etuajassa Lahteen, mutta ajan säästö ei liene kuin n. 15 minuutin luokkaa.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Kesäkuu 15, 2011, 12:58:33
Kiitos tiedoista! Menin äsken odottelemaan sitä junaa ja vihdoin se tulikin 30min myöhässä!  :)

Siinä se on!
(http://farm3.static.flickr.com/2451/5835467847_4913e8c0e6_z.jpg)


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Heinäkuu 23, 2011, 16:21:06
Olen nyt muutaman kerran tuolla radalla käynyt kattomassa ja viime kerralla siitä meni joku keltainen, pelkkä veturi. Olisiko jotain radankorjauskalustoa? Ei ole tavarajunia näkynyt sillä radalla vähään aikaan.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Heinäkuu 23, 2011, 20:47:17
Pikkasen hieno kuva  :o


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Heinäkuu 24, 2011, 18:44:50
Kiitos, tuolla lisää mun ottamia kuvia, junista ei tosin hirveesti. http://www.flickr.com/photos/ilarilehtinen/


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Lokakuu 12, 2011, 17:26:00
Onko talven ajaksi tulossa tälle radalle lisää junia?
Jostain luin, että joskus, pari-muutama vuosi sitten olisi mennyt 3 junaparia...
Nythän menee vain aamulla yksi Loviisaan ja päivällä takaisin. Illalla sitten Heinolasta Lahteen.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Lokakuu 12, 2011, 17:37:35
Onko talven ajaksi tulossa tälle radalle lisää junia?
Jostain luin, että joskus, pari-muutama vuosi sitten olisi mennyt 3 junaparia...
Nythän menee vain aamulla yksi Loviisaan ja päivällä takaisin. Illalla sitten Heinolasta Lahteen.
En usko... Aamulla T 2860 Loviisaan ja aamupäivällä T 2867 takaisin Lahteen, kuten jo mainitsitkin.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Lokakuu 13, 2011, 09:06:11
Onko talven ajaksi tulossa tälle radalle lisää junia?

Liikenne on ennemmin vähenemään päin ja saattaa vielä loppua kokonaan. VR:n muutosohjelma on jo tähän mennessä karsinut paljon heikosti kannattavaa tavaraliikennettä, jota Loviisan ja Heinolan kuljetuksetkin ovat.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Marraskuu 18, 2011, 15:58:18
Tossa muuten tältä päivältä yksi video kun käytiin kaverin kanssa kuvailemassa. Meni aika tiukille, nähtiin jo junan tulevan kun otettiin vielä kameroita repusta.  ;D

Kannattaa katsoa 1080p.
http://www.youtube.com/watch?v=fKVe4afc1rc


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Johannes Erra - Marraskuu 19, 2011, 00:16:16
Mitä kaikkia ratoja nyt on jo pidettävä uhanalaisina VR:n uuden politiikan seurauksena? Loviisan rata kuuluu kategoriaan ilman muuta, samaten mierontien jäänteet Parkanon ympäristössä. Entä muut? Ilomantsi? Naantali?


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 19, 2011, 03:30:35
Mitä kaikkia ratoja nyt on jo pidettävä uhanalaisina VR:n uuden politiikan seurauksena?

Hmm. Ensin pitäisi tietää, mitkä mahdolliset uhanalaisuudet on VR:n väitetyn "uuden politiikan" seurausta, ja mitkä johtuvat muista syistä.

Kysymys haiskahtaa pahasti olevan muotoa: "milloin lakkasit hakkaamasta vaimoasi?"


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 19, 2011, 08:22:34
Mitä kaikkia ratoja nyt on jo pidettävä uhanalaisina VR:n uuden politiikan seurauksena? Loviisan rata kuuluu kategoriaan ilman muuta, samaten mierontien jäänteet Parkanon ympäristössä. Entä muut? Ilomantsi? Naantali?

Savonlinna Kauppatori - Huutokoski. Se nyt vaan tuli uudistettua, joten tuskin sinne seis-levyjä kehdataan asettaa.

Seinäjoki - Kaskinen, Äänekoski - Haapajärvi, Nurmes - Kontiomäki, jne. Onhan näitä puukuljetuksiin käytettäviä baanoja ja puu kulkee tunnetusti rekassa hieman pidemmällekin.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Johannes Erra - Marraskuu 19, 2011, 10:01:30

Kysymys haiskahtaa pahasti olevan muotoa: "milloin lakkasit hakkaamasta vaimoasi?"
Haiskahtaako todella? Liikenteen päättyminen monelle liikennepaikalle on VR:n politiikasta suoraa seurausta - nyt en tällä kertaa ottanut kantaa siihen, onko politiikka järkevää vai ei. Voi hyvin olla että finanssikriisi, kumipyöräliikenteen tuoma kilpailutekijät ja muut seikat ovat romuttaneet liikenteen kannattavuuden ja siksi lakkautukselle löytyy perusteita joita ei aiemmin ollut.

Se, että kilpailijoita ei VR:lle juuri ole, kertoo osaltaan heikosta markkinatilanteesta.

Liikenteen vähenemiselle voi siis olla liiketaloudellisia syitä. Kehitys ei ole mukavaa katseltavaa, mutta vaihtoehdot voivat olla vähissä. Mutta vaimon hakkaamisesta en toisaalta puhunutkaan minä...


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Jonne Seppänen - Syyskuu 06, 2012, 00:50:36
Nopean tarkastelun jälkeen näyttäisi siltä että tuoreessa (13.8.2012 alkaen) grafiikassa Loviisan radalla olisi kulussa yksi junapari, mutta vain ma, ke ja pe. Eli tiistait ja torstait olisi jääneet kulkupäivistä pois.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Riku Outinen - Syyskuu 06, 2012, 06:41:54
Nopean tarkastelun jälkeen näyttäisi siltä että tuoreessa (13.8.2012 alkaen) grafiikassa Loviisan radalla olisi kulussa yksi junapari, mutta vain ma, ke ja pe. Eli tiistait ja torstait olisi jääneet kulkupäivistä pois.

Ollut tuolla tavalla jo 9.7 alkaen.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 18, 2013, 00:33:18
Lisäsin blogiini raidekaaviot Patuna-Loviisa lisätietoineen 1960-n.1990 (3 sivua). Löytyy Rataosa Lahti-Loviisa: Loviisan radan raidekaavioita ja ovat Valkon kaavion alla. http://poelhoe.blogit.fi/


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Kenneth Magnusson - Maaliskuu 24, 2013, 01:02:06
Toivottavasti tuo Loviisa - Vesijärvi raudtee nyt pysyisi vielä henkissä!

Itse tuolla monestikin matkustin vaarini kanssa sen nykyisen radan, eli  kaparaiteisen edeltäjän kanssa sinne Loviisan kaupungin centrumiin Pernajan kyliltä kuten Tavisbyyltä, Hommasbyyltä ja Skinnabyyltä.

Siis vuonna 1960 rata joutui yht.äkkiä valtion omistukseen ja silloin he alkoivat pusaaman siitä normi leveäraiteista rataa, siis entisen kapean 750 mm radan sijasta luokkaa 1524-1520 mm raideleveyttä, ihan välistä miten imperialisteja oltiin, siis sen 2 mm. nähden puolin ja toisin!

No tuohon raiteiden leventämiseen, tämä kylien välinen henkilöliikenne sitten tyrehtyi kuten myös se paikallinen tavaraliikenne possuineen ym. teuraskohteineen loppui.

Eli alkaen Valtion hoidossa olevan leveäraiteisen rautatien ajasta noin vuodesta 1960-62 lähtien tämä Lahden (Vesijärvi) - Loviisa (Valko) rata on uinunut aikamoista "ruususenuntansa".



Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Oskari Kvist - Maaliskuu 24, 2013, 01:28:06
Vaikuttaisi äkkiseltään siltä että Proxion tuo liikennettä tälle radalle, kunhan se nyt saa ensin vetokalustoa käyttöönsä.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Jukka Martio - Maaliskuu 24, 2013, 12:19:39
Kenneth antaa Loviisan radan leventämisen seurauksista väärän käsityksen. Vuonna 1962 lättäjunat toivat radalle ennen näkemättömän vilkkaan liikenteen. Läpikulkevia junia oli kolme paria ja lisäksi paikallisvuoro Orimattilaan. Myös tavaraliikenne lisääntyi moninkertaiseksi. Matkustajaliikenne loppui vasta vuonna 1970.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Maaliskuu 25, 2013, 12:17:20
Siis vuonna 1960 rata joutui yht.äkkiä valtion omistukseen ja silloin he alkoivat pusaaman siitä normi leveäraiteista rataa, siis entisen kapean 750 mm radan sijasta luokkaa 1524-1520 mm raideleveyttä, ihan välistä miten imperialisteja oltiin, siis sen 2 mm. nähden puolin ja toisin!

LWR myytiin valtiolle muistaakseni jo vuonna 1956 ja rata levennettiin vuosina 1956-60. Taitaa olla ainoa VR:n liikennöimä kapearaiteinen rautatie.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 25, 2013, 12:47:48
Siis vuonna 1960 rata joutui yht.äkkiä valtion omistukseen ja silloin he alkoivat pusaaman siitä normi leveäraiteista rataa, siis entisen kapean 750 mm radan sijasta luokkaa 1524-1520 mm raideleveyttä, ihan välistä miten imperialisteja oltiin, siis sen 2 mm. nähden puolin ja toisin!

LWR myytiin valtiolle muistaakseni jo vuonna 1956 ja rata levennettiin vuosina 1956-60. Taitaa olla ainoa VR:n liikennöimä kapearaiteinen rautatie.

Tarkoittanet yleiselle liikenteelle avattua kapearaide rataa. Eikös Valtionrautatiet liikennöinyt myös Konnunsuon rataa konnunsuolta turvesuolle?


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Maaliskuu 25, 2013, 12:52:09
Siis vuonna 1960 rata joutui yht.äkkiä valtion omistukseen ja silloin he alkoivat pusaaman siitä normi leveäraiteista rataa, siis entisen kapean 750 mm radan sijasta luokkaa 1524-1520 mm raideleveyttä, ihan välistä miten imperialisteja oltiin, siis sen 2 mm. nähden puolin ja toisin!

LWR myytiin valtiolle muistaakseni jo vuonna 1956 ja rata levennettiin vuosina 1956-60. Taitaa olla ainoa VR:n liikennöimä kapearaiteinen rautatie.

Tarkoittanet yleiselle liikenteelle avattua kapearaide rataa. Eikös Valtionrautatiet liikennöinyt myös Konnunsuon rataa konnunsuolta turvesuolle?

Kyllä, sitä tarkoitin. Paikalliset teollisuus- ja työmaaradat ovat oma lukunsa.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 25, 2013, 13:38:34
Ja Lisäksi on yksi erikoisuuskin olemassa jatkosodan ajoilta: Hyrynsalmi - Hyrynjärvi. Mitenkäs sitä pitäisi tulkita?


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Tapio Muurinen - Maaliskuu 25, 2013, 21:19:25
Vielä Loviisan kapsuradasta; Loviisan Rautatie Oy:llä kannattavuus oli heikko 1950-luvulle tultaessa. Rataa tarjottiin valtiolle 1951, mutta hinnasta ei vielä päästy sopimukseen. Tappiollinen henkilöliikenne lopetettiin 1952. Osakkaat vaihtuivat ja olivat erimielisiä. Elokussa 1955 suurin omistaja Rauma-Repola myi osakkeensa valtiolle 55 milj. markalla. Muut osakkaat tulivat perässä. Valtio hoiti tavaraliikennettä nelisen vuotta kapearaiteisena. Esimerkiksi 1958 ajettiin neljällä tavarajunalla päivittäin. Vuotta aiemmin (1957) rata oli päätetty muuttaa normaaliraiteiseksi. Kirjassa "Valtionrautatiet 1862-1962" s. 94 on kuva, jossa molemmat raiteet ovat samoilla pölkyillä. Kapsun kiskot kiiltävät.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Elokuu 17, 2022, 11:13:40
Nostetaanpas ikivanhaa ketjua.  ;D

Olen huomannut viime aikoina, että Loviisan junia on peruttu todella paljon. Vaikuttaakohan tähän kesäaika vai yleinen maailmantilanne vai mikä? Esimerkiksi T2869 on viimeksi kulkenut kesäkuussa ja muutenkin sen pitäisi kulkea nykyisin vain kerran viikossa. Kaukana on ne hyvät ajat, kun junia kulki melkein joka arkipäivä.  ::)

P.s. Juliaa selaamalla huomasin, että ensi viikon lauantaina radalle tulee liikennettä, kun museojuna kulkee. Täytyy varmaan se käydä kuvaamassa.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Riku Outinen - Elokuu 17, 2022, 11:36:39
Nostetaanpas ikivanhaa ketjua.  ;D

Olen huomannut viime aikoina, että Loviisan junia on peruttu todella paljon. Vaikuttaakohan tähän kesäaika vai yleinen maailmantilanne vai mikä? Esimerkiksi T2869 on viimeksi kulkenut kesäkuussa ja muutenkin sen pitäisi kulkea nykyisin vain kerran viikossa. Kaukana on ne hyvät ajat, kun junia kulki melkein joka arkipäivä.  ::)

P.s. Juliaa selaamalla huomasin, että ensi viikon lauantaina radalle tulee liikennettä, kun museojuna kulkee. Täytyy varmaan se käydä kuvaamassa.

Loviisan sataman junaliikenne perustui ennen (2010-luku ja sitä ennen) hyvin vahvasti sahatavaraan. Nyt satama on menettänyt näitä kuljetuksia muille  satamille, lähinnä HaminaKotkalle ja toisaalta sahatavaraa on siirtynyt kumipyörille myöskin. Viimeiset vuodet Loviisan liikenne on nojannut vahvasti Venäjän kivihiileen sekä sesonkiluonteiseen Venäjän viljaliikenteeseen. Muut kuljetukset ovat olleet marginaalisia pl. Höljäkän pylväät mutta nekin on tainneet siirtyä toiseen satamaan Idemmäksi. Koska Venäjän liikenteelle on nyt käynyt miten käynyt ja muut kuljetukset ovat loppuneet tai siirtyneet kumipyörille on Loviisan radan tulevaisuus musta. Ei ole kuljetettavaa tällä hetkellä, valitettvasti. Ennen vanhaan Loviisan radan heinäkuu on sahojen seisokkien takia ollut hiljainen, nyt hiljaisuus on vaihtunut ympärivuotiseksi.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Ilari Inkiläinen - Helmikuu 14, 2023, 09:13:12
Etelä-Suomen Sanomissa juttua Lahti-Loviisa-radan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta: https://www.ess.fi/paikalliset/5724080

Juttu tosin maksumuurin takana.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Antti Rautiainen - Helmikuu 15, 2023, 17:16:15
Niin tuo kyllä kummaa että sinneppäin on teollisuutta tulossa kokoajan lisää mutta on kai helpompaa/halvempaa kuljettaa rekoilla lasteja kun uusi tiekin sinne avautui.
Kalliiksi tulisi varmaan kiskojen veto eri tahoille...
Kovasti yrittävät Nostavalle vielä saada jotain toimintaa toivotulle logistiikka alueelle mutta raha se siinäkin taitaa kiikastaa.
No tuo onkin jo erijuttu.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Simo Virtanen - Helmikuu 28, 2023, 09:19:16
Niin tuo kyllä kummaa että sinneppäin on teollisuutta tulossa kokoajan lisää mutta on kai helpompaa/halvempaa kuljettaa rekoilla lasteja kun uusi tiekin sinne avautui.


Satama siinä on ratkaisu ja sen myötä rata kukoistaa tai katoaa. Loviisan sataman olisi pakko saada sellaisia asiakkaita, joilta kulkee jatkuva virta kokojunia. Olkoon se sahatavaraa tai vaikka hiiltä. Jos vastaavaa tavaraa laivaavaa asiakasta ei löydy niin ei kulje junatkaan.

Seuraavaksi varmaan vetoavat huoltovarmuuteen, mutta tuskin Loviisan satama kovin korkealla sillä listalla on. Sijainti on vähintään haastava sota-aikana.


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Jarno Piltti - Huhtikuu 24, 2023, 19:11:21
Vapun päivänä (tai siis aamuyöllä) tärähtää. Kulussa T 52862 Kvla - Lvs.

https://juliadata.fi/timetables?s=52862&d=1.5.2023


Otsikko: Vs: Lahti-Loviisa rata
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Huhtikuu 24, 2023, 21:03:25
Vapun päivänä (tai siis aamuyöllä) tärähtää. Kulussa T 52862 Kvla - Lvs.

https://juliadata.fi/timetables?s=52862&d=1.5.2023

Katselin tuossa hiljattain samaa, että koko toukokuulle on taulutettu maanantaisin juna loviisaan ja keskiviikkoisin vaunujen haku. Vetteinä toiseen suuntaan. Jos taulut pysyvät voimassa, pitääkin varmaan mennä heti vappuna katsastamaan mistä on kyse.