Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Kutvonen - Kesäkuu 21, 2011, 08:39:10



Otsikko: Raakapuukuljetusten terminaali- ja kuormauspaikkaselvityksestä poimittua
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Kesäkuu 21, 2011, 08:39:10
Liikennevirasto on julkaissut pitkään mietinnässä olleen rataverkon raakapuun terminaali- ja kuormauspaikkaverkon kehittämisselvityksen:

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-31_rataverkon_raakapuun_web.pdf

Muutamia havaintoja selvityksestä:

- VR:n uudet dieselveturit tilataan 22,5 tonnin akselipainolla, mikä rajoittaa niiden käyttöä kevyellä rataverkolla.
- Sähköistettyjen ratojen varsilla sijaitsevia kuormauspaikkoja aiotaan operoida sähkövetureilla (miten vaihtotyöt onnistuvat vai sähköistetäänkö kuormausraiteet?).
- Rovaniemi-Kemijärvi -osuus sähköistetään vuosina 2011-2013, jonka jälkeen seuraavina sähköistysvuorossa ovat todennäköisesti rataosat Iisalmi-Ylivieska ja Hyvinkää-Hanko.
- Vähäliikenteiset rataosat, joilla tulevaisuudessa ei kuormata raakapuuta (mm. Parkano-Kihniö, Äänekoski-Haapajärvi ja Joensuu-Ilomantsi) lakkautetaan.