Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Janne Ridanpää - Tammikuu 06, 2009, 17:27:46



Otsikko: Lumenaurausta
Kirjoitti: Janne Ridanpää - Tammikuu 06, 2009, 17:27:46
Allekirjoittanut on ollut mukana kunnostamassa Topparoikka ry:n lumiauraa Etv-Rto 23, minkä kuvistakin on saattanut huomata. Yleisestikin tuo nuo puurunkoiset "Linderit" ovat kiinnostaneet jo pari vuotta, ja uusimmasta Topparoikka-lehdestä löytyy lyhyt historiikkikin aiheesta. Olisin kuitenkin kiinnostunut, kuinka paljon näitä liki 100 vuotta käytössä olleita laatikoita on vielä jäljellä.

Lahden lisäksi ainakin Hyvinkäällä, Toijalassa, Suolahdessa ja Kotalassa on auroja. Lahden ja Kotalan vehkeet ovat noista sikäli harvinaisimpia, että niissä on vielä täysin manuaaliset hallintalaitteet. Iisalmessa ja Kokkolassa oli ainakin pari vuotta sitten vielä auroja, mutta viime kesänä en ainakaan Kokkolan ratapihalta mitään löytänyt. Mikä on siis maamme auratilanne?


Otsikko: Vs: Lumenaurausta
Kirjoitti: Aarne Alameri - Tammikuu 06, 2009, 21:04:37
Kokkolassa ollut aura on siirtynt Aitonevalle, eli on tallessa. Myös kapea versio vuodelta 1901 löytyy museorautatieltä Humppilan säilytyshallista.


Otsikko: Vs: Lumenaurausta
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 06, 2009, 22:21:12
Lisäksi löytyy museoituna metrin raideleveyden lumiauroja Helsingistä. Kärki- ja viistoauroja. Auroissa ei ole miehistöä varten katettua koppia, vaan operointi tehdään sään armoilla.