Otsikko: Nurmes-Kontiomäki -junayhteys Kirjoitti: Ismo Brockmann - Heinäkuu 28, 2011, 22:15:01 Nytten kun Nurmes-Kontiomäki -rataosa alkaa ymmärtääkseni olla aika hyvässä kunnossa, kannattaisi vakavasti harkita sen avaamista jälleen henkilöliikenteelle. Minulla on ehdotus, jolla se mielestäni onnistuisi ilman lisäkaluston tarvetta: H763 Joensuusta Nurmekseen (17.55-20.01) jatkaisi Nurmeksesta edelleen Kontiomäkeen, josta on jatkoyhteys P707:llä (nykyisen aikataulun mukaan klo 21.15) Ouluun. H763 pysähtyisi Porokylässä, Valtimossa ja Vuokatissa matkallaan Kontiomäkeen. Juna ajettaisiin kahdella kiskobussiyksiköllä Nurmekseen ja yhdellä Kontiomäkeen. Aamujuna H760 Nurmeksesta Joensuuhun samoin kuin keskipäiväjuna H761 Joensuusta Nurmekseen ajettaisiin siten yhdellä yksiköllä ja H762 Nurmeksesta Joensuuhun (15.40-17.45) kahdella yksiköllä. H762 lähtisi yhdellä yksiköllä puoli kolmen paikkeilla Kontiomäestä Nurmekseen, junalle olisi yhteysjuna Oulusta (P708). Mitä mieltä olette, onko suunnitelma toteuttamiskelpoinen esim. aikataulullisesti (pientä aikataulujen hienosäätöä toki varmaan tarvittaisiin, jotta ajoaikaa olisi riittävästi Nurmes-Kontiomäki -välille)? Entä kytkentöjen osalta? Sen tiedän, etteivät matkustajamäärät päätä huimaavia olisi, mutta saataisiinpahan Suomen henkilöliikenteen rautatieverkkoa hitusen yhdistävämmäksi ja vieläpä ilman korkeita kustannuksia. Rataa kannattaa hyödyntää myös henkilöliikenteeseen, kun se kerta on perusparannettu. Sen ymmärrän, että Vuokatin yöjunaa on turha haikailla takaisin (loppui, kun Karjalan radan yöjunaliikenne lopetettiin vuonna 1993), mutta 1 taajamajunaparin pidennys Nurmeksesta Kontiomäkeen ei liene paljoa vaadittu. VR voisi hyvin hoitaa osuuden omalla taloudellisella riskillään, todennäköisesti vuorot olisivat nippa nappa kannattavia, kun lasketaan lipputulojen lisäys Joensuu-Nurmes ja Kontiomäki-Oulu välillä Kontiomäki-Nurmes välin hyväksi. Uusi yhteys palvelisi paitsi Joensuu-Oulu -väliä matkustavia, myös Vuokatin matkailua. Junayhteys on aina piristysruiske matkailulle, olisi se sitten vaikka vain kiskobussilla. Tässä vinkkiä uudelle liikenneministerillemme Merja Kyllöselle, kannattaa ottaa tämä syrjäseudun henkilöliikenneyhteys ajettavien realististen nopeasti toteutettavien hankkeiden listalle. VR:lle yhden junaparin suuruinen julkisen palvelun velvoite Nurmes-Kontiomäki -välille vaikkapa siitä hyvästä, että rata on perusparannettu.
Otsikko: Vs: Nurmes-Kontiomäki -junayhteys Kirjoitti: Juha Liimatta - Elokuu 01, 2011, 15:07:32 Ainakin ehdotustasi voisi kokeilla. Taitaa VR:n touhu olla kuitenkin niin jäykkää, että asiasta ei totta tule. :-\
Otsikko: Vs: Nurmes-Kontiomäki -junayhteys Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 01, 2011, 17:23:32 Niin kauan kuin sukupuolen, ei kun siis sukupolvenvaihdos on VR HEOssa vaiheessa, mitään, mikä liittyy järkevyyteen tai loogisuuteen, ei tule tapahtumaan.
Jos olisin poliitikko, olisin pakottanut VR:n ruotuun jo iät ajat sitten. Sekoilusta kas kun ei synny kuin paskoja lopputuloksia: VR ajaa 860 lähijunavuoroa pk-seudulla päivisin, mutta VR:n kapasiteetti ei riitä ajamaan yhtä (1) junaparia Nurmeksesta Kontiomäkeen päivittäin. Erikoishomma, kuten muuan Jacke Björklund asian muotoilisi. Otsikko: Vs: Nurmes-Kontiomäki -junayhteys Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 01, 2011, 19:33:17 VR HEOssa Välikommentti: VR Henkilöliikenne on ollut jo jonkin aikaa Matkustajaliikennedivisioona, joten VR HEOa ei virallisesti ole enää olemassa. Otsikko: Vs: Nurmes-Kontiomäki -junayhteys Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 01, 2011, 20:33:45 Välikommentti: VR Henkilöliikenne on ollut jo jonkin aikaa Matkustajaliikennedivisioona, joten VR HEOa ei virallisesti ole enää olemassa. Tuollaisia virheitä sattuu, kun muodostaa viestejään copy-pasteamalla sadoista aiemmista täysin vastaavista ja samansisältöisistä viesteistä. |