Otsikko: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Juha Paulavuo - Elokuu 02, 2011, 07:11:47 Venäjän rautatiet ja VR eivät ole päässeet yksimielisyyteen Helsingin ja Pietarin välisten junayhteyksien aikatauluista . Ongelmana on ollut sovittaa Allegro-junavuoroihin talvikauden kahden tunnin aikaero. Venäläiset pitävät mahdottomana tilannetta, että Helsingistä illalla lähtenyt juna saapuu Pietariin niin myöhään, että metro ei enää kulje kaupungille.
Suomen tavoitteena on pitää aikataulut nykyisinä, sillä ongelma on seurausta Venäjän omista päätöksistä. Venäjä lopetti kesällä siirtymisen talviaikaan, eli talvikautena Pietarin ja Helsingin välinen aikaero on nyt tunnin sijasta kaksi tuntia. VR:n mukaan ratkaisu ongelmaan on löydyttävä elokuun aikana. iltasanomat (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/etela-saimaa-pietarin-allegro-junien-aikataulutus-yha-ongelmana/art-1288404957307.html?ref=rss) Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 02, 2011, 07:47:48 Jutun on aloittanut Etelä-Saimaa, jonka nettiversiossa mainitaan näin:
Neljäs Allegro-yhteys Pietariin on vaarassa kaatua aikaeroon Neljän junaparin nopea Allegro-liikenne Helsingin ja Pietarin välillä on vaarassa typistyä kolmeksi. Suomalaiset ja venäläiset eivät ole päässeet sopuun marraskuun alussa kahdeksi tunniksi muuttuvan aikaeron sovittamisesta maiden rataverkoille. Ongelmakohtana on illalla Helsingistä lähtevä vuoron aikatauluttaminen. Venäläiset haluaisivat aikaistaa junan lähtöaikaa Helsingistä, että Pietarissa jatkoyhteytenä voitaisiin käyttää metroa. Suomalaiset pitävät kiinni Allegron nykyisistä aikatauluista ja pitävät mahdottomana sovittaa Karjalan radan liikennettä venäläisten esittämiin aikatauluihin. Molempien osapuolten kakkosvaihtoehto on se, että talvikautena kaupunkien väliä ajettaisiin vain kolmelle junaparilla. Lue lisää tiistain Etelä-Saimaasta! http://www.esaimaa.fi/Online/2011/08/02/Nelj%C3%A4s+Allegro-yhteys+Pietariin+on+vaarassa+kaatua+aikaeroon/2011111830632/4 Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Laura Jänis - Elokuu 02, 2011, 08:08:37 Ihan järkevä perustelu kerrankin venäläisiltä. Tokkopa saavat kuitenkaan muuta ratkaisua aikaiseksi, kuin jättää neljäs vuoro pois. :(
Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Lari Nylund - Elokuu 02, 2011, 08:44:26 Mielenkiintoinen yksityiskohta tämäkin, jossa hienosti mietitään joukkoliikenteellä jatkamismahdollisuuksia junan saavuttua perille. Olisikohan syytä järjestää Allegrossa AE39 matkustajakysely ja tiedustella kuinka junavuoroa tällä hetkellä käyttävät asiakkaat jatkavat Pietarin Suomen asemalta eteenpäin. Mitä itse olen seurannut, niin Allegrojen aikaisimmat aamulähdöt ja myöhäisimmät iltalähdöt tuntuvat olevan niitä hiljaisempia vuoroja, kun taas keskipäivän junissa väkeä tuntuisi liikkuvan enemmän. Hyvänä lisänä vuorot kuitenkin ovat.
Pietarissa jatkomahdollisuuksia on kuitenkin esim. Nevski Prospektille taksilla (vuonna 2010 hinta oli 600 ruplaa eli noin 15 euroa). Nevan sillat avataan kesällä noin kello 01-05 väliseksi ajaksi, mutta vaikuttaako sillat enää lokakuun lopussa? Olisiko järjestettävissä pikkubussi/linja-autoyhteys Suomen asemalta Nevskille ja hotelleille? Sikäli tuo aikaeron muuttaminen ei liikenteeseen muuten näyttäisi vaikuttavan, koska kierrot pystytään säilyttämään ennallaan - vain lähtötunti Pietarista tulee olemaan tunnin enemmän kuin aiemmin. Sikäli ihan kätevää, että esimerkiksi nyt Pietarista kello 06:40 lähtevä Allegro AE30 voi lähteä "vasta" 07:40 ja saapua Helsinkiin "jo" kello 09:16. Tuo "ylimääräinen tunti" varmasti lisää matkustajia kyseiselle vuorolle, kuten myös nykyisin kello 11:25 lähtevä AE34:n uusi lähtöaika 12:25 on varmasti esim. hotellissa majoittuville mukava uudistus. Nämä ovat täysin kuvitteellisia tilanteita sen suhteen, että aikatauluihin ei tulisi muutoksia - oikeista aikatauluista minulla ei ole tietoa. Eikös Tolstoikin saavu jo tällä hetkellä Pietariin sellaiseen aikaan, että metroliikenne on loppunut ja sillatkin taitavat olla pystyssä jo osittain? Pietarista lähdön jälkeen Tolstoin perässä silta nousee ylös - tai joskus juna on joutunut "yöpymään" Laatokan asemalla, kun silta on myöhästymisestä johtuen ehtinyt nousemaan jo edessä pystyyn... Itse näkisin, että junavuorojen määrää ei kannata vähentää ja aikataulut pidettäisiin ennallaan. Tiedottamisessa kannattaa kuitenkin huomioida asiakkaille jaettava informaatio, että Suomen asemalta ei ole jatkoyhteyttä metrolla keskustaan junan saapumisen jälkeen. Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 03, 2011, 22:57:41 Mua hämmentää erittäin paljon, ettei asiaan ole reagoitu silloin kun se vielä olisi ollut vaivatonta, eli ennen kesäaikataulujen laatimista. Aaaivan uusi asia se kuitenkaan ei ole, että Venäjä tuon kellojenvenkslaamisen lopettaa ja kenen tahansa Pietarissa paljon aikaansa viettäneen pitäisi ymmärtää, etteivät taksit taksit ole siellä sama asia kuin täällä, vaan metron sammuessa lähes koko kaupunki sammuu.
Mahdotonta ei ole ajaa taksilla, koska Nevan sillat ovat pääosin eri aikoihin auki siten, että lähes koko yön läpi on ainakin yksi silloista kiinni. Siltojen aukioloajat on merkitty puhelinluetteloon, joten taksikuskeilla olisi mahdollisuus ne sieltä tarkistaa ja valita reitti tarpeen mukaan. Tämä ratkaisu tuntuisi kuitenkin junan venäläismatkustajille erityisen epämieluisalta, koska se ei ole sikäläisen kulttuurin toimintamallien mukainen. Se koettaisiin "hankalaksi säätämiseksi". Sen sijaan suoraan kotioville kuljettava kutsuliikennetyyppisesti toimiva bussi ei välttämättä olisi mikään erityisen huono idea, kunhan siihen varataan riittävästi tilaa matkatavaroille ja kaluston laatu pidetään erityisen hyvänä. Tällaiset bussit voitaisiin jakaa siten, että kukin ajaisi kohti tiettyä kaupungin sektoria. Pysäkeille vastaavat laadukkaat kartat kuin Pietarin Ikeoissa on kuljetusten hintoja selkeästi selventämässä ja konduktööreille käsky tarkistaa mahdollisen isomman yhdessä kulkevan ryhmän määränpää ja tarvittaessa tilata heidän käyttöönsä erillinen marsu yksittäisen bussin ylitäyttymisen välttämiseksi. Pietarilaiselle metro on niin paljon tärkeämpi kuin helsinkiläiselle, että siellä lyhyen aikaa asustelleena tästä uutisesta tuli välittömästi sellainen olo, että tässä suomalaiset byrokraatit ovat hyvin yksiselitteisesti tarpeettoman kankeita. Venäjällähän ei olisi tässä tapauksessa isokaan ongelma siirtää yhden ainokaisen junavuoron aikataulua vartilla, se saattaisi hoitua pääosin jo ihan seisonta-ajoista tinkimällä, eikä sikäläisten junamatkojen matka-ajoilla todellakaan ole ongelma, jos yksi junavuoro saapuukin aikataulukauden vaihteeseen asti vartin verran "liian myöhään". Kokeilin tämän asian katsomista myös venäläisestä perspektiivistä ja aika vauhdilla tuli päähän ajatus, että "taaskaan ne eivät osaa meitä arvostaa, eivätkä hyväksyä, että meillä on oikeus siirtyä pois typerästä kellojensiirtelystä, jos me itse niin haluamme. Muilla ei ole meidän tekemisiimme valittamista!". Tämähän on nimittäin hyvin helppo tulkita syytökseksi sisällöltään "Mitäs menitte niitä kellojanne siirtelemään ettekä pysyneet ruodussa". Venäläinen Allegro-kohderyhmäläinen ei välttämättä kovin herkästi osaa ymmärtää, miksi ihmeessä aikataulujen (heidän silmissään) olemattoman pieni muuttaminen voisi olla mahdoton asia tehdä. Tässä tilanteessa VR:n tulisi myöntää virheensä aikataulusuunnittelussa (koska Venäjän kellojensiirtelymuutos ei tullut puun takaa ja VR:n olisi tullut aikatauluja tehdessään varmistaa, että heidän aikataulusuunnitelmansa sopii venäläisillekin) ja värkätä sen Karjalan suunnan ikkunajunan, jonka aikatauluun tämä vaikuttaa, aikatauluja hieman parempaan kuntoon. Käytännössä se tarkoittaisi kyseisen IC:n (tai pendon?) kulkemista esim. vartin aiemmin tai myöhemmin. Koko Allegrojen aikataulusuunnittelu olisi pitänyt hoitaa niin, että joko aikataulukaudet vaihtuisivat poikkeuksellisesti samaan aikaan kuin EU siirtyy talviaikaan. On aika erikoista, että nyt junat saapuvat 10:36, 14:36, 19:36 ja 23:36 ja kohta ne saapuvat 11:36, 15:36, 20:36 ja 00:36. Jos nykyisten aikataulujen suunnittelussa on suunniteltu yhtään mitään, nyt junat saapuvat näiden suunniteltujen aikojen suhteen väärään aikaan. En myöskään oikein ymmärrä, että jos Helsinkiä kohti ajavien junien aikatauluja voidaan siirtää tunnilla, miksi yhden ainoan Helsingistä poistuvan junavuoron siirtäminen kulkemaan tuntia aiemmin aiheuttaisi muulle junaliikenteelle kohtuutonta haittaa? Mikä järki on yrittää väkisin pakottaa käyttöön aikataulut, jotka ensinnäkin ajavat osan venäläismatkustajista pois junasta ja saavat jäljellejäävätkin ajattelemaan, että Karelian Trains on heitä vastaan? Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 03, 2011, 23:18:05 Mua hämmentää erittäin paljon, ettei asiaan ole reagoitu silloin kun se vielä olisi ollut vaivatonta, eli ennen kesäaikataulujen laatimista. Mulla on voimakas tunne, että Suomen puolelta on yritetty reagoida, mutta Venäjän puolella on ollut vähän kiireettömämpää. tässä suomalaiset byrokraatit ovat hyvin yksiselitteisesti tarpeettoman kankeita. Väistämättä tässä nousee vähän hymy suupieliin, kun venäjän näkökulmasta pidetään suomen byrokraatteja kankeina. Ehkä olen vain ennakkoluuloinen, tai suomalaisen median uhri. Venäjällähän ei olisi tässä tapauksessa isokaan ongelma siirtää yhden ainokaisen junavuoron aikataulua vartilla, se saattaisi hoitua pääosin jo ihan seisonta-ajoista tinkimällä, eikä sikäläisten junamatkojen matka-ajoilla todellakaan ole ongelma, jos yksi junavuoro saapuukin aikataulukauden vaihteeseen asti vartin verran "liian myöhään". Venäläisille tämä ei varmasti olisikaan ongelma, mutta Suomessa kulkee junat melko lailla tiukemmalla aikataululla ja juniakin on enemmän (tarkasteluvälillä), kuten varmasti tiedät. Siksi tätä pitääkin katsoa Suomen rataverkon kapasiteetin ja rytmityksen näkökulmasta. Tässä tilanteessa VR:n tulisi myöntää virheensä aikataulusuunnittelussa Kyllä siellä on RZD:kin ollut mukana suunnittelemassa. Koko Allegrojen aikataulusuunnittelu olisi pitänyt hoitaa niin, että joko aikataulukaudet vaihtuisivat poikkeuksellisesti samaan aikaan kuin EU siirtyy talviaikaan. Tällöin luultavasti koko muunkin liikenteen aikataulukausi olisi pitänyt vaihtaa tuolloin. Suomessa kulkee kuitenkin satoja (vai peräti yli tuhat?) junavuoroa arkivuorokaudessa, joista Allegroja on kahdeksan, joista ongelmallisia yksi. Jos nykyisten aikataulujen suunnittelussa on suunniteltu yhtään mitään, nyt junat saapuvat näiden suunniteltujen aikojen suhteen väärään aikaan. Milloin Venäjä ilmoitti talviaikaan siirtymättömyydestään? Olisikohan Allegrojen aikataulut sovittu kenties jo aiemmin? Paljon mahdollista. En myöskään oikein ymmärrä, että jos Helsinkiä kohti ajavien junien aikatauluja voidaan siirtää tunnilla, miksi yhden ainoan Helsingistä poistuvan junavuoron siirtäminen kulkemaan tuntia aiemmin aiheuttaisi muulle junaliikenteelle kohtuutonta haittaa? Eihän niitä Helsinkiä kohti ajavien junien aikatauluja ymmärtääkseni siirretä mihinkään. Ne kulkevat edelleen kuten kulkisivat jos Venäjä siirtyisi talviaikaan muiden mukana. Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Toni Hartonen - Elokuu 04, 2011, 16:35:14 Ylläri, milloin nyt ei olis ongelmia noitten venäläisten kanssa. Jos he sekoilee kellojensa kanssa niin laittakoon metron kulkemaan myöhempään iltaan. Suomalaiset on joustanu ton itänaapurin kanssa ihan tarpeeks sadan vuoden aikana. piste sille nyt!
Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Timo Salminen - Elokuu 04, 2011, 18:50:10 Suomalaiset on joustanu ton itänaapurin kanssa ihan tarpeeks sadan vuoden aikana. Onhan Venäjäkin joustanut ainakin kolme kertaa, vuosina 1917/18, 1920 ja 1941... Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 04, 2011, 20:08:04 Ylläri, milloin nyt ei olis ongelmia noitten venäläisten kanssa. Jos he sekoilee kellojensa kanssa niin laittakoon metron kulkemaan myöhempään iltaan. Suomalaiset on joustanu ton itänaapurin kanssa ihan tarpeeks sadan vuoden aikana. piste sille nyt! Niinsiis eivätkös he juurikin lopeta kellojen kanssa sekoilun ja ne ollaan me suomalaiset, jotka sitä yhä tahdotaan jatkaa? :) Siinä olet tietenkin oikeassa, että Karelian Trainsin junissa toimivat konduktöörit kannattaisi tietysti vaan ohjeistaa näyttämään keskisormea kaikille venäläismatkustajille. Johan niiden kanssa on joustettu ihan tarpeeks sadan vuoden 1911 jälkeisenä aikana! Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Lari Nylund - Syyskuu 13, 2011, 15:11:11 Aikaero muuttaa Allegron kulkua
Helsingin ja Pietarin välillä kulkevien Allegro-junien aikatauluihin tulee muutoksia 30. lokakuuta alkaen. Muutokset johtuvat siitä, että Venäjä pitää kellot kesäajassa, minkä vuoksi maiden väliseksi aikaeroksi tulee talvella kaksi tuntia. Helsingin ja Pietarin välillä ajetaan jatkossakin neljä päivittäistä Allegro-vuoroa kumpaankin suuntaan. 30. lokakuuta alkaen lähtöajat Helsingistä ovat klo 5.12, 9.00, 14.00 ja 18.00 sekä Pietarista klo 6.50, 11.25, 15.25 ja 20.25. Allegro-liikenne käynnistyi viime joulukuussa kahdella edestakaisella vuorolla. Kesäkautena toukokuun lopusta alkaen Helsingin ja Pietarin välillä on kulkenut päivittäin neljä Allegro-vuoroa suuntaansa. Matkustajamäärät kasvaneet Suomen ja Venäjän välinen junaliikenne on kasvanut nopean Allegro-junaliikenteen käynnistyttyä. Tämän vuoden tammi–elokuussa Helsingin ja Pietarin välillä on tehty 41 prosenttia enemmän junamatkoja kuin viime vuoden vastaavana aikana. VR aloittaa 14. syyskuuta palvelujen ja hinnoittelun vaiheittaisen uudistamisen. Venäjän-liikenteen juniin voi siitä lähtien ostaa junaliput myös VR:n verkkokaupasta, Allegro-juniin myös automaateista. Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110913104950.html Kommentti Mielenkiintoista, että Pietarin päässä toimimattoman joukkoliikenteen vuoksi vaihdetaan tuloaikaa perille. Samaan aikaan kuitenkin valitaan Helsingin päähän lähtöaika, jolloin rautatieasemalle ei pääse oikeastaan millään julkisella kulkuneuvolla (pl. taksit). Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 13, 2011, 21:38:36 Mielenkiintoista, että Pietarin päässä toimimattoman joukkoliikenteen vuoksi vaihdetaan tuloaikaa perille. Samaan aikaan kuitenkin valitaan Helsingin päähän lähtöaika, jolloin rautatieasemalle ei pääse oikeastaan millään julkisella kulkuneuvolla (pl. taksit). Suomen ja Venäjän välisestä liikenteestä luokkaa 75% on venäläisiä ja vain 25% suomalaisia. Aamuallegroa käyttävät venäläiset asuvat sen verran lähellä Helsingin rautatieasemaa, ettei muita liikenneyhteyksiä kuin jalkakäytäviä välttämättä tarvita niin paljoa. Pietarin päässä vastaavasti suomalaiset asuvat pääosin lähellä juna-asemaa ja venäläiset pääosin vähän missä sattuu. Otsikko: Vs: Allegrolla aikataulutusongelmia Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 13, 2011, 22:15:40 Mahdotonta ei ole ajaa taksilla, koska Nevan sillat ovat pääosin eri aikoihin auki siten, että lähes koko yön läpi on ainakin yksi silloista kiinni. Siltojen aukioloajat on merkitty puhelinluetteloon, joten taksikuskeilla olisi mahdollisuus ne sieltä tarkistaa ja valita reitti tarpeen mukaan. Tämä ratkaisu tuntuisi kuitenkin junan venäläismatkustajille erityisen epämieluisalta, koska se ei ole sikäläisen kulttuurin toimintamallien mukainen. Se koettaisiin "hankalaksi säätämiseksi". Ovatko ne sillat nyt edes mikään keskeinen osa tätä ongelmaa? Eihän niitä edes avata talvella. En kyllä muista, milloin tarkalleen Nevan purjehduskausi päättyy. Ei ehkä vielä lokakuun lopussa. Ja onhan Pietarissa nyt jo kaksi siltaa, joita ei avata koskaan: kehätien sillat.Suurin ongelma on varmasti se, että junasta purkautuu satoja matkustajia, jotka eivät pääse metrolla eteenpäin. Taksejakin tarvittaisiin hulvaton määrä. |