Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Osmo Kojo - Huhtikuu 06, 2009, 07:59:59



Otsikko: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Osmo Kojo - Huhtikuu 06, 2009, 07:59:59
Lappeenrannassa ilmestyvässä Etelä-Saimaan eilisessä sunnuntainumerossa kirjoittaa toimittaja Esa Vilenius kyseisestä matkasta veturinkuljettajan näkökulmasta. Nuorehko, 24 v. veturinkuljettaja pitää työstään, huolimatta siitä, että työpäivä alkaa klo 4.59 ja päättyy klo 23.28, pakolliset tauot huomioiden. Hän on jopa ylpeä ammatistaan, ei tarvitse kertoa mitä tekee kun ilmoittaa ammatikseen veturinkuljettaja, jota hän on ollut  kolmisen vuotta. Sr 2:ssa on "jerkkua" ja kelpoisuus on ajaa myös "Siperian sutta" ja Dv 12 ja 14:ta. Karussa ohjaamossa maisema vaihtuu helposti ja pehmeästi, huomautettavaa ei liioin ole, tosin vessa puuttuu ja tietotekniikka voisi olla nopeampikin.


Otsikko: Vs: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Lasse Härkönen - Huhtikuu 06, 2009, 13:07:54
Juttu löytyy myös netistä:
http://www.esaimaa.fi/Teema---Sunnuntai/2009/04/05/IC+104+Helsinkiin+puoli+minuuttia+etuajassa/200916872493/53 (http://www.esaimaa.fi/Teema---Sunnuntai/2009/04/05/IC+104+Helsinkiin+puoli+minuuttia+etuajassa/200916872493/53)


Otsikko: Vs: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 06, 2009, 13:40:44
Verkkouutisen kuvatekstissä lienee hiukan korjaamisen varaa. :)


Otsikko: Vs: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Huhtikuu 06, 2009, 13:59:04
Veturin hiilestä tehty ajojohdin ;)


Otsikko: Vs: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Topi Lajunen - Huhtikuu 06, 2009, 14:27:37
Meikäflikka tahtoo tietää lisää rautateiden kulissien takaisesta elämästä, jos mahdollista?  ;)   

Kannattaa kysellä suoraan "kulissien takana" toimivilta henkilöiltä, osa vastailee kysymyksiin varsin mielellään, joskaan ei välttämättä julkisesti.

EDIT: Itse artikkelissa jälleen oli toimittaja ymmärtänyt epätarkasti turvalaitteen (eli "kuolleen miehen kytkimen") toiminnan. Sitä ei painella tietyn ajan välein, vaan sitä pidetään painettuna jatkuvasti ja vapautetaan hetkeksi tietyn ajan välein. Tämä aika on minuutin luokkaa, mutta esimerkiksi juuri Sr2:ssa osittain nopeudesta riippuva: 160:n nopeudessa huomattavasti alle minuutin.


Otsikko: Vs: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Huhtikuu 06, 2009, 16:10:23
Jostain olen saanut kuitenkin sellaisen käsityksen, että sitä kuolleen miehen kytkintä voi käyttää molemmilla tavoilla?

e: muistinkin että taitaa olla Sr1:n ominaisuus tuo mainitsemani. Muistaakseni jossain onnettomuustutkintaraportissa kuvattiin toimintaa noin. (Voihan ne niissäkin puhua höpöjä.)


Otsikko: Vs: Ic-104, Imr-Hki
Kirjoitti: Topi Lajunen - Huhtikuu 06, 2009, 19:03:25
Jostain olen saanut kuitenkin sellaisen käsityksen, että sitä kuolleen miehen kytkintä voi käyttää molemmilla tavoilla?

e: muistinkin että taitaa olla Sr1:n ominaisuus tuo mainitsemani. Muistaakseni jossain onnettomuustutkintaraportissa kuvattiin toimintaa noin. (Voihan ne niissäkin puhua höpöjä.)

Ei voi käyttää muutoin kuin kuvailemallani tavalla, edes Sr1:ssä. Sitä en mene vannomaan, etteikö jossain muutostyössä olisi joskus toimintatapa muutettu.

Tai no, voi sitä painellakin, mutta tällöin vaadittu tiheys on muutaman sekunnin välein. :)